Ασθενείς βροχοπτώσεις
    Ασθενείς βροχοπτώσεις

Μια από τις δορυφορικές εικόνες του δορυφόρου της NASA Earth Observatory όπου αποτυπώνονται μεγάλα, ορμητικά ποτάμια να κυλούν στο στρώμα πάγου της Γριλανδίας

Γροιλανδία: Ρεκόρ δεκαετίας στο λιώσιμο των πάγων - Αυξάνεται η στάθμη των θαλασσών

Το στρώμα πάγου* της Γροιλανδίας έλιωσε κατά περίπου 3.500 δισεκατομμύρια τόνους τα τελευταία 10 χρόνια, με αποτέλεσμα να ανέβει κατά ένα εκατοστό η στάθμη των ωκεανών και να αυξηθεί ο κίνδυνος πλημμυρών σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε σήμερα από ομάδα ερευνητών από διάφορα βρετανικά πανεπιστήμια.

Πρόκειται για το δεύτερο μεγαλύτερο στρώμα πάγου μετά από αυτό της Ανταρκτικής, με επιφάνεια σχεδόν 1,8 εκατομμυρίων τετραγωνικών χιλιομέτρων. Η εξέλιξη αυτή έχει προκαλέσει την ανησυχία των επιστημόνων, καθώς η υπερθέρμανση στην Αρκτική είναι τρεις φορές γρηγορότερη από άλλα σημεία του πλανήτη.

Πολλές επιστημονικές ομάδες παρατηρούν εντατικά την εξέλιξή του, όμως η έρευνα που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Nature Communications είναι η πρώτη που στηρίζεται κυρίως σε δορυφορικές παρατηρήσεις του ESA (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος) και καταλήγει πως η τήξη των πάγων αυξήθηκε κατά 21% μέσα σε 40 χρόνια.

Μειώθηκε κατά 3.500 δισ. τόνους από το 2011, εκ των οποίων τα δύο τρίτα μόνο στη διάρκεια των καλοκαιριών του 2012 και του 2019, σημειώνει η έρευνα.

Τα δορυφορικά δεδομένα ανέδειξαν πράγματι σημαντικές διαφορές στους ρυθμούς τήξης, οι οποίοι επιταχύνονται ραγδαία περισσότερο από καύσωνες, παρά από τη βαθμιαία υπερθέρμανση του πλανήτη.

«Όπως άλλα σημεία του κόσμου, η Γροιλανδία είναι ευάλωτη στην αύξηση των ακραίων μετεωρολογικών γεγονότων», υπογράμμισε ο επικεφαλής συντάκτης της έρευνας Τόμας Σλέιτερ, του βρετανικού πανεπιστημίου του Λιντς.

Η μέθοδος της δορυφορικής παρατήρησης του φαινομένου επέτρεψε να εκτιμηθεί γρήγορα και με ακρίβεια η απώλεια μέσα σε ένα δεδομένο έτος και να μεταφραστεί στο ποσοστό της αύξησης της στάθμης της θάλασσας, σύμφωνα με τους ερευνητές, που γράφουν πως η μέθοδος αυτή «θα επιτρέψει να κατανοήσουμε καλύτερα τις περίπλοκες διαδικασίες τήξης των πάγων».

«Οι εκτιμήσεις των μοντέλων δείχνουν πως το γροιλανδικό στρώμα πάγου θα συντελέσει στην αύξηση της στάθμης των ωκεανών από 3 έως 23 εκατοστά έως το 2100», εξήγησε μία από τους συντάκτες της έρευνας, η Άμπερ Λίσον του βρετανικού πανεπιστημίου του Λάνκαστερ.

*μάζα πάγου που καλύπτει περισσότερο από 50.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα έκτασης γης

Το διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα έφτασε σε νέο επίπεδο ρεκόρ
Σε πρωτοφανές επίπεδο έχουν φτάσει οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στον πλανήτη, καθώς τα μέσα μηνιαία επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα έχουν φτάσει πάνω από 420 ppm, επίπεδο-ρεκόρ.
Το διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα έφτασε σε νέο επίπεδο ρεκόρ
Έκθεση ΟΗΕ: Οι ίδιες οι πόλεις μπορούν να αντιμετωπίσουν την κλιματική αλλαγή
Επιστήμονες του ΟΗΕ παρουσίασαν τρόπους για να χαλιναγωγηθούν οι εκπομπές και να περιοριστεί η κλιματική αλλαγή, περιλαμβανομένου ενός κεφαλαίου περί δράσεων τις οποίες μπορούν να προωθήσουν οι πολεοδόμοι.
Έκθεση ΟΗΕ: Οι ίδιες οι πόλεις μπορούν να αντιμετωπίσουν την κλιματική αλλαγή
«Βράζουν», με θερμοκρασίες ρεκόρ, οι ωκεανοί της γης
«Η ποσότητα θερμότητας στους ωκεανούς αυξάνει ασταμάτητα σε παγκόσμιο επίπεδο και αυτό αποτελεί βασικό δείκτη της ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής».
«Βράζουν», με θερμοκρασίες ρεκόρ, οι ωκεανοί της γης
Η κατανάλωση άνθρακα από το πλούσιο 1% απειλεί τον στόχο για την κλιματική αλλαγή
Το 1% των πλουσιότερων ανθρώπων του πλανήτη θα παραγάγουν το 16% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2030, την ώρα που το φτωχότερο 50% θα εκπέμπει έναν τόνο αερίων το χρόνο, σύμφωνα με επιστημονική...
Μεγαλύτερη από την Ανταρκτική η τρύπα του όζοντος στον Νότιο Πόλο
Ανησυχητικά είναι τα μηνύματα των επιστημόνων που παρακολουθούν το στρώμα του όζοντος πάνω από τον Νότιο Πόλο. Φέτος τον Σεπτέμβριο, η τρύπα στο στρώμα του όζοντος έχει μεγαλώσει κατά 75% περισσότερο σε σχέση...
Μεγαλύτερη από την Ανταρκτική η τρύπα του όζοντος στον Νότιο Πόλο
Ανακαλύφθηκε το… νέο βορειότερο νησί του κόσμου
Επιστήμονες ανακάλυψαν ένα νέο νησί στις ακτές της Γροιλανδίας, το οποίο θεωρείται πλέον το βορειότερο κομμάτι γης στον πλανήτη και αποκαλύφθηκε μετά από μετακινήσεις πάγων.
Ανακαλύφθηκε το… νέο βορειότερο νησί του κόσμου