1°C -0.2°C / 2.9°C
    0°C -1.5°C / 1.1°C
    Χιονοπτώσεις
    1°C -0.6°C / 3.1°C
    -2°C -2.2°C / -2.2°C

«Homo bodoensis»: Πρόγονος του σημερινού ανθρώπου;

Έναν άμεσο πρόγονο του δικού μας Homo Sapiens Sapiens, ο οποίος ζούσε περίπου μισό εκατομμύριο χρόνια πριν στην Αφρική, πιθανολογείται να ανακάλυψαν επιστήμονες της παλαιοανθρωπολογίας. Το συγκεκριμένο είδος εκτιμάται ότι μετοίκησε στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και με αυτόν τον τρόπο σχετίζεται με τον σημερινό άνθρωπο. Η εκτίμηση των ειδικών προκύπτει από την επαναξιολόγηση παλιότερων απολιθωμάτων που διαθέτουν και όχι από την ανακάλυψη νέων.

Συγκεκριμένα, οι επιστήμονες προτείνουν πλέον την ύπαρξη ενός νέου είδους, του Homo bodoensis, που παίρνει το όνομά του από ένα κρανίο ηλικίας 600.000 ετών που είχε βρεθεί στην περιοχή Bodo D'ar της Αιθιοπίας το 1976. Στο νέο αυτό είδος προτείνουν να αποδοθούν περισσότερα απολιθώματα που έως τώρα είχαν αποδοθεί στον Homo heidelbergensis ή Homo rhodesiensis.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την καθηγήτρια παλαιοανθρωπολογίας Μιριάνα Ρόξαντιτς του καναδικού Πανεπιστημίου του Γουίνιπεγκ δημοσίευσαν τα στοιχεία τους στο περιοδικό εξελικτικής ανθρωπολογίας «Evolutionary Anthropology», έχοντας αναλύσει ανθρώπινα απολιθώματα ηλικίας 129.000 έως 774.000 ετών (Μέση Πλειστόκαινος ή περίοδος Chibanian). Επισημαίνεται πώς για την γενεαλογική κατάταξη των συγκεκριμένων απολιθωμάτων επικρατεί χρόνια σύγχυση στην επιστημονική κοινότητα, γι' αυτό και η περίοδος αυτή αποκαλείται ήδη από τη δεκαετία του 1960 «το μπέρδεμα στη μέση», δηλαδή η χρονική περίοδος μεταξύ του Homo erectus (Όρθιου Ανθρώπου) και του Homo sapiens (Σοφού Ανθρώπου).

Για την ιστορία η παγκόσμια κυριάρχηση του Homo Sapiens και των μεταγενέστερων εξελίξεων του είναι μόνο μία στιγμή στην εξελικτική πορεία των ανθρωποειδών, καθώς πριν εκατομμύρια χρόνια συνυπήρχαν στην περιοχή της Αφρικής και της Ευρασίας πολλά περισσότερα είδη όπως ο Νεάντερταλ, ο Homo heidelbergensis, ο Homo Floresiensis (το επονομαζόμενο «Χόμπιτ»), που ανακαλύφθηκε στο νησί Φλόρες της Ινδονησίας.

Πάντως, τα απολιθώματα αυτής της εποχής συνήθως αποδίδονται στον Homo heidelbergensis (Άνθρωπο της Χαϊδελβέργης) ή στον Homo rhodesiensis (Άνθρωπο της Ροδεσίας). Όμως πιο πρόσφατα έγινε αντιληπτό μέσω γενετικών αναλύσεων ότι σε ορισμένες περιπτώσεις επρόκειτο για απολιθώματα πρώιμων Νεάντερταλ.

Χαρακτηριστικά, ως Homo bodoensis οι επιστήμονες προτείνουν να περιγράφεται η πλειονότητα των απολιθωμάτων της Μέσης Πλειστοκαίνου από την Αφρική, καθώς και μερικά από τη ΝΑ Ευρώπη, ενώ αρκετά άλλα απολιθώματα στην Ευρώπη να αποδίδονται στους Νεάντερταλ, κάτι που ουσιαστικά θα «εξαφανίσει» τον Homo heidelbergensis (ο οποίος είχε λάβει την ονομασία του από ένα κρανίο ηλικίας 609.000 ετών που είχε βρεθεί στη Γερμανία). Εξηγείται ότι οι ερευνητές θα επιχειρήσουν να βρουν απολιθώματα του Homo bodoensis στην Ευρώπη, κάτι που φυσικά αφορά και την Ελλάδα.

Παραμένει ανοιχτό το αν όντως θα επικρατήσει η ονομασία Homo bodoensis, καθώς δεν φαίνεται να έχουν πειστεί όλοι οι επιστήμονες (μεταξύ αυτών και ο διακεκριμένος Βρετανός παλαιοανθρωπολόγος Κρις Στρίνγκερ του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του Λονδίνου), καθώς δεν έχουν ανακαλυφθεί ακόμη αρκετά απολιθώματα αυτού του νέου είδους.

Έρευνα: Τα καγκουρό έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνούν με τους ανθρώπους
Φαίνεται ότι τα καγκουρό μπορούν να επικοινωνήσουν με τους ανθρώπους με παρόμοιο τρόπο που το κάνουν και οι σκύλοι, δηλαδή χρησιμοποιώντας το βλέμμα τους για να δείξουν κάτι ή να ζητήσουν βοήθεια.
Έρευνα: Τα καγκουρό έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνούν με τους ανθρώπους
Πώς επιλέγουμε τα δώρα και τις αγορές των Χριστουγέννων
Πώς μπορεί να εξηγηθεί επιστημονικά το φαινομενικά παράδοξο γεγονός ότι, στις μέρες μας, η αναζήτηση και η ανταλλαγή χριστουγεννιάτικων δώρων έχει μετατραπεί από αυθόρμητη προσωπική προσφορά σε επιβεβλημένη...
Πώς επιλέγουμε τα δώρα και τις αγορές των Χριστουγέννων
Έρευνα: Τα πλαστικά και χημικά απόβλητα θέτουν πλέον σε κίνδυνο την ύπαρξή μας
Νέα επιστημονική έρευνα δείχνει ότι η χημική ρύπανση του φυσικού περιβάλλοντος έχει βλάψει ανεπανόρθωτα τα οικοσυστήματα του πλανήτη, θέτοντας σε κίνδυνο την ανθρώπινη επιβίωση.
Έρευνα: Τα πλαστικά και χημικά απόβλητα θέτουν πλέον σε κίνδυνο την ύπαρξή μας
Η βόρεια Μποτσουάνα, κοιτίδα των σύγχρονων ανθρώπων
Νέες επιστημονικές εκτιμήσεις δείχνουν ότι η κοιτίδα όλων των σύγχρονων ανθρώπων υπήρξε η βόρεια Μποτσουάνα στη νότια Αφρική, σε μια περιοχή νότια του ποταμού Ζαμβέζη.
Η βόρεια Μποτσουάνα, κοιτίδα των σύγχρονων ανθρώπων
Είναι εφικτή η νευροαπεικόνιση των συναισθημάτων;
Το Σάββατο, 12 Ιανουαρίου, θα πραγματοποιηθεί δημόσια συζήτηση ανάμεσα στον ψυχίατρο Νίκο Σμυρνή και τον νευρολόγο Κώστα Πόταγα, αν. καθηγητές στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Οι δύο ειδικοί θα παρουσιάσουν και θα...
Είναι εφικτή η νευροαπεικόνιση των συναισθημάτων;
Ενδείξεις προϊστορικής καινοτομίας