ΑΠΕ/ΜΠΕ

Πλανήτης στο μέγεθος του Κρόνου εκτός του γαλαξία μας;

Πρόκειται για μια πρωτοποριακή πιθανή ανακάλυψη του πρώτου πλανήτη εκτός του γαλαξία μας, η οποία αν επαληθευτεί θα διευρύνει σε πολλαπλάσιο βαθμό τη γνώση και την αντίληψή μας για τη «γεωγραφία» του σύμπαντος. Επισημαίνεται πως μέχρι στιγμής έχουν ανακαλυφθεί σχεδόν 5000 πλανήτες σε τροχιά εκτός του ηλιακού μας συστήματος, όμως όλοι τους στα όρια του γαλαξία μας. Συνεπώς, οι ενδείξεις για πιο συγκεκριμένες μορφές πλανητών και σε άλλους γαλαξίες πηγαίνει την ανθρωπότητα «στην επόμενη πίστα» της αστρικής πλοήγησης.

Συγκεκριμένα, ο πιθανός πλανήτης ανακαλύφθηκε από το τηλεσκόπιο υπεριώδους ακτινοβολίας (X-Ray) Chandra της NASA στον γειτονικό γαλαξία Messier 51, ο οποίος απέχει 28 εκατομμύρια έτη φωτός από τον Milky Way. Μάλιστα, ο πλανήτης αυτός υπολογίζεται να είναι παρόμοιος με τον Κρόνο σε μέγεθος.

Το νέο εύρημα των επιστημόνων βασίζεται στη φυσική διαδικασία των διελεύσεων, κατά την οποία το πέρασμα ενός πλανήτη μπροστά από ένα άστρο μπλοκάρει τμήμα του φωτός που εκπέμπει με αποτέλεσμα αυτός να γίνεται εμφανώς φωτεινότερος και άρα να μπορεί να εντοπιστεί μέσω τηλεσκοπίου. Με την παραπάνω μέθοδο έχουν ανακαλυφθεί ήδη χιλιάδες οι πλανήτες πέρα από το ηλιακό μας σύστημα, για τους οποίους έχουμε γνώση.

Αναφορικά με την εφαρμοσμένη μέθοδο, οι ειδικοί εξηγούν ότι άντλησαν τα συμπεράσματά τους μέσα από την αναζήτηση λάμψεων στις ακτινογραφίες που λήφθηκαν από ένα είδος ουράνιου σώματος γνωστό ως φωτεινό δυαδικό ακτίνων Χ. Τα ιδιαίτερα αυτά αντικείμενα εμπεριέχουν συνήθως ένα άστρο νετρονίων ή μια μαύρη τρύπα που τραβά αέριο από ένα γειτονικό αστέρι που βρίσκεται σε κοντινή τροχιά. Έτσι, το υλικό γύρω από το άστρο νετρονίων ή την μαύρη τρύπα υπερθερμαίνεται και λάμπει σε συχνότητες ακτίνων Χ, κάνοντας δυνατή την καταγραφή της τροχιάς του φωτός του.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες η εν λόγω μέθοδος είναι η μοναδική μέθοδος που έχει εφαρμοστεί ικανή αυτή τη στιγμή να οδηγήσει στην ανακάλυψη πλανητικών συστημάτων σε άλλους γαλαξίες.

Όμως, οι ερευνητές ομολογούν ότι χρειάζονται αρκετά ακόμη δεδομένα για να επαληθευτεί η παρούσα υπόθεση περί νέου πλανήτη.

Μαύρη τρύπα μόλις 1.000 έτη φωτός από τη Γη
Την πιο κοντινή μαύρη τρύπα στον πλανήτη μας, εντόπισαν Ευρωπαίοι αστρονόμοι. Έχει ως συνοδούς δύο άστρα ορατά ακόμη και με γυμνό μάτι, μαζί με τα οποία δημιουργεί ένα τριπλό σύστημα.
Μαύρη τρύπα μόλις 1.000 έτη φωτός από τη Γη
Τη Δευτέρα θα «συναντηθούν» Δίας και Κρόνος μετά από 400 χρόνια
Οι αστρονόμοι πρόκειται να παρατηρήσουν ένα ουράνιο φαινόμενο, όπου οι πλανήτες Δίας και Κρόνος -οι δύο μεγαλύτεροι Ηλιακού μας Συστήματος- θα έρθουν πιο κοντά από ποτέ τα τελευταία 400 χρόνια.
Τη Δευτέρα θα «συναντηθούν» Δίας και Κρόνος μετά από 400 χρόνια