Πέτρες στον Άρη, από όπου ελήφθησαν δείγματα

NASA

Μακρόχρονη έκθεση σε νερό «μαρτυρούν» πέτρινα δείγματα από τον Άρη

Τα πρώτα δύο πέτρινα δείγματα -τα πρώτα από άλλο πλανήτη- που συνέλεξε στον Άρη στις 6 και 8 Σεπτεμβρίου το ρομποτικό ρόβερ Perseverance (Επιμονή) της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA), ανοίγοντας τρύπες με το τρυπάνι του, φέρουν ενδείξεις μακρόχρονης έκθεσής τους σε νερό στο μακρινό παρελθόν.

Η ανακάλυψη αυτή επιβεβαιώνει τις εκτιμήσεις των επιστημόνων ότι ο κρατήρας Jezero όπου βρίσκεται το ρόβερ, είχε κάποτε μια μεγάλη λίμνη νερού η ζωή της οποία διήρκεσε για πολύ καιρό.

Τα πρώτα πετρώματα από όπου ελήφθησαν τα δείγματα, είναι βασαλτικά στη σύνθεσή τους και αποτελούν πιθανώς προϊόν ροών ηφαιστειακής λάβας του παρελθόντος. Σύμφωνα με την Τζούλια Γκόρεβα, επιστήμονα της NASA, η παρουσία αλάτων στα πετρώματα «μαρτυρά» ότι κάποτε ήσαν εκτεθειμένα σε νερό.

Η NASA γνώριζε ότι κάποτε υπήρχε νερό στον περιοχή αυτή του Άρη, αλλά όχι για πόσο καιρό. Μετά την ανακάλυψη αυτή, φαίνεται πως το νερό υπήρχε για μεγάλο χρονικό διάστημα, επί δεκάδες χιλιάδες ή ακόμη και εκατομμύρια χρόνια.

«Φαίνεται πως τα πρώτα μας πέτρινα δείγματα αποκαλύπτουν ένα δυνητικά φιλόξενο για ζωή βιώσιμο περιβάλλον. Είναι πολύ μεγάλη υπόθεση ότι το νερό υπήρχε εκεί για τόσο μεγάλο διάστημα», ανέφερε ο επιστήμονας Κεν Φάρλεϊ του Εργαστηρίου Αεριώθησης (JPL) της NASA.

Τα δύο δείγματα με τις γαλλικές ονομασίες «Montdenier» και «Montagnac» - μεγέθους το καθένα όσο ένα δάκτυλο περίπου - έχουν πλέον σφραγιστεί και αποθηκευτεί μέσα σε κυλίνδρους από τιτάνιο στο κάτω μέρος του ρόβερ. Αφού προστεθούν και δεκάδες άλλα δείγματα στο μέλλον, θα επιχειρηθεί η αποστολή τους στη Γη, πιθανώς το 2031, έτσι ώστε να αναλυθούν εξονυχιστικά, μεταξύ άλλων για εύρεση ιχνών αρχαίας μικροβιακής αρειανής ζωής.

Η εξερεύνηση του κρατήρα Jezero θα συνεχιστεί για περίπου δύο γήινα χρόνια. Η επόμενη περιοχή όπου θα επιχειρηθεί να κατευθυνθεί το Perseverance ώστε να πάρει δείγματα είναι σε απόσταση 200 μέτρων η περιοχή «South Seitah», που είναι καλυμμένη με αμμόλοφους και βράχους.

Το Perseverance βρίσκεται στον Άρη από τον Φεβρουάριο του 2021 και έχει ήδη διανύσει περίπου 2,2 χιλιόμετρα, με τη βοήθεια και του μικρού ρομποτικού ελικοπτέρου Ingenuity, του πρώτου που έχει πετάξει σε άλλο πλανήτη.

Το ταξίδι του διαστημικού τηλεσκοπίου JWST ξεκίνησε!
Οταν φτάσει στο σημείο προορισμού το τεχνολογικό «μάτι» του τηλεσκοπίου θα αρχίσει να διερευνά -σε ασύλληπτο μέχρι σήμερα βάθος χρόνου και έκταση- μια σειρά από αινιγματικά κοσμικά φαινόμενα.
Το ταξίδι του διαστημικού τηλεσκοπίου JWST ξεκίνησε!
Η ανθρωπότητα «άγγιξε» για πρώτη φορά τον Ήλιο
Ιστορικές εξελίξεις στον τομέα της διαστημικής εξερεύνησης, καθώς το σκάφος που έστειλε η NASA στον Ήλιο πριν από μερικά χρόνια έστειλε δεδομένα από την εξωτερική του ατμόσφαιρα.
Η ανθρωπότητα «άγγιξε» για πρώτη φορά τον Ήλιο
Iσχυρή ηλιακή έκλαμψη μπορεί να επηρεάσει τις δορυφορικές επικοινωνίες
Ο Ήλιος εξέπεμψε μια σημαντική και ισχυρή ηλιακή έκλαμψη που έγινε αντιληπτή από το Παρατηρητήριο Ηλιακής Δυναμικής της NASA. Τα ηλιακά φορτισμένα σωματίδια από την έκλαμψη αναμένεται να πλήξουν τη Γη τα...
Iσχυρή ηλιακή έκλαμψη μπορεί να επηρεάσει τις δορυφορικές επικοινωνίες
Ανακαλύφθηκε στο σύμπαν η «μικρονόβα», νέο είδος αστρικής έκρηξης
Για πρώτη φορά οι αστρονόμοι παρατήρησαν ένα νέο τύπο αστρικής έκρηξης που ονόμασαν «μικρονόβα», που αντιδιαστέλλεται στις «σουπερνόβα» και τις απλές...
Ανακαλύφθηκε στο σύμπαν η «μικρονόβα», νέο είδος αστρικής έκρηξης
Μακρινός εξωπλανήτης με πολύ οικεία όψη
Η νέα έρευνα βασίστηκε στα αναρίθμητα παρατηρησιακά δεδομένα του περίφημου διαστημικού τηλεσκοπίου Κέπλερ, που είχε εκτοξευτεί από τη NASA το 2009 και τέθηκε εκτός λειτουργίας το 2018.
Μακρινός εξωπλανήτης με πολύ οικεία όψη