Ασθενείς βροχοπτώσεις

Πέτρες στον Άρη, από όπου ελήφθησαν δείγματα

NASA

Μακρόχρονη έκθεση σε νερό «μαρτυρούν» πέτρινα δείγματα από τον Άρη

Τα πρώτα δύο πέτρινα δείγματα -τα πρώτα από άλλο πλανήτη- που συνέλεξε στον Άρη στις 6 και 8 Σεπτεμβρίου το ρομποτικό ρόβερ Perseverance (Επιμονή) της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA), ανοίγοντας τρύπες με το τρυπάνι του, φέρουν ενδείξεις μακρόχρονης έκθεσής τους σε νερό στο μακρινό παρελθόν.

Η ανακάλυψη αυτή επιβεβαιώνει τις εκτιμήσεις των επιστημόνων ότι ο κρατήρας Jezero όπου βρίσκεται το ρόβερ, είχε κάποτε μια μεγάλη λίμνη νερού η ζωή της οποία διήρκεσε για πολύ καιρό.

Τα πρώτα πετρώματα από όπου ελήφθησαν τα δείγματα, είναι βασαλτικά στη σύνθεσή τους και αποτελούν πιθανώς προϊόν ροών ηφαιστειακής λάβας του παρελθόντος. Σύμφωνα με την Τζούλια Γκόρεβα, επιστήμονα της NASA, η παρουσία αλάτων στα πετρώματα «μαρτυρά» ότι κάποτε ήσαν εκτεθειμένα σε νερό.

Η NASA γνώριζε ότι κάποτε υπήρχε νερό στον περιοχή αυτή του Άρη, αλλά όχι για πόσο καιρό. Μετά την ανακάλυψη αυτή, φαίνεται πως το νερό υπήρχε για μεγάλο χρονικό διάστημα, επί δεκάδες χιλιάδες ή ακόμη και εκατομμύρια χρόνια.

«Φαίνεται πως τα πρώτα μας πέτρινα δείγματα αποκαλύπτουν ένα δυνητικά φιλόξενο για ζωή βιώσιμο περιβάλλον. Είναι πολύ μεγάλη υπόθεση ότι το νερό υπήρχε εκεί για τόσο μεγάλο διάστημα», ανέφερε ο επιστήμονας Κεν Φάρλεϊ του Εργαστηρίου Αεριώθησης (JPL) της NASA.

Τα δύο δείγματα με τις γαλλικές ονομασίες «Montdenier» και «Montagnac» - μεγέθους το καθένα όσο ένα δάκτυλο περίπου - έχουν πλέον σφραγιστεί και αποθηκευτεί μέσα σε κυλίνδρους από τιτάνιο στο κάτω μέρος του ρόβερ. Αφού προστεθούν και δεκάδες άλλα δείγματα στο μέλλον, θα επιχειρηθεί η αποστολή τους στη Γη, πιθανώς το 2031, έτσι ώστε να αναλυθούν εξονυχιστικά, μεταξύ άλλων για εύρεση ιχνών αρχαίας μικροβιακής αρειανής ζωής.

Η εξερεύνηση του κρατήρα Jezero θα συνεχιστεί για περίπου δύο γήινα χρόνια. Η επόμενη περιοχή όπου θα επιχειρηθεί να κατευθυνθεί το Perseverance ώστε να πάρει δείγματα είναι σε απόσταση 200 μέτρων η περιοχή «South Seitah», που είναι καλυμμένη με αμμόλοφους και βράχους.

Το Perseverance βρίσκεται στον Άρη από τον Φεβρουάριο του 2021 και έχει ήδη διανύσει περίπου 2,2 χιλιόμετρα, με τη βοήθεια και του μικρού ρομποτικού ελικοπτέρου Ingenuity, του πρώτου που έχει πετάξει σε άλλο πλανήτη.

Υδρατμούς στον δορυφόρο του Δία ανίχνευσε το τηλεσκόπιο Χάμπλ
Η πιθανή παρουσία νερού σε υγρή μορφή και η ενέργεια που παρέχει το πανίσχυρο βαρυτικό πεδίο του Δία καθιστούν την Ευρώπη ένα από τα πιθανότερα μέρη στο ηλιακό μας σύστημα για ανακάλυψη εξωγήινης ζωής.
Υδρατμούς στον δορυφόρο του Δία ανίχνευσε το τηλεσκόπιο Χάμπλ
Οι πρώτες εικόνες από την προσεδάφιση του ρόβερ Perseverance στον Άρη
Η NASA έδωσε στη δημοσιότητα ένα βίντεο με εντυπωσιακές εικόνες της προσεδάφισης του Perseverance στον Άρη, μετά την άφιξη την περασμένη Πέμπτη στον κόκκινο πλανήτη αυτού του εξάτροχου ρομποτικού ρόβερ, σε μια...
Οι πρώτες εικόνες από την προσεδάφιση του ρόβερ Perseverance στον Άρη
Η απογείωση του Rocket9 της SpaceX φώτισε τον ουρανό της Φλόριντα
Τέσσερις αστροναύτες επιβιβάστηκαν χθες στον πύραυλο Rocket9 της διαστημικής εταιρείας SpaceX, ο οποίος απογειώθηκε στις 7:30 από τη διαστημική βάση «Κένεντυ» της NASA προς τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.
Η απογείωση του Rocket9 της SpaceX φώτισε τον ουρανό της Φλόριντα
Νερό στη Σελήνη εντόπισε η NASA
Μια σπουδαία ανακάλυψη που αναμένεται να διαφοροποιήσει τις μελλοντικές διαστημικές αποστολές προς τον φυσικό δορυφόρο της Γης ανακοίνωσε η Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία.
Νερό στη Σελήνη εντόπισε η NASA