1°C -2.1°C / 1.1°C
    0°C -0.4°C / -0.4°C
    -1°C -1.1°C / 2.3°C
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Νερό στη Σελήνη εντόπισε η NASA

Μια σπουδαία ανακάλυψη που αναμένεται να διαφοροποιήσει τις μελλοντικές διαστημικές αποστολές προς τον φυσικό δορυφόρο της Γης ανακοίνωσε σήμερα η NASA (Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία).

Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, ανιχνεύθηκε –πέραν κάθε αμφιβολίας– νερό στη φωτεινή (ορατή) πλευρά της Σελήνης. Οι επιστήμονες εκτιμούν επίσης ότι στη Σελήνη υπάρχουν πολλές μικρές και μεγάλες και μόνιμες «παγίδες νερού», δηλαδή περιοχές όπου το νερό μπορεί να παγιδευτεί σταθερά, και οι οποίες καλύπτουν μια συνολική έκταση έως 40.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Οι σχετικές ανακοινώσεις έγιναν σε δύο επιστημονικές δημοσιεύσεις στο περιοδικό αστρονομίας «Nature Astronomy» και σε σχετική συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσε η NASA.

Υπενθυμίζεται ότι η NASA έχει ως στόχο την επιστροφή των αστροναυτών της στη Σελήνη το 2024 στο πλαίσιο του προγράμματος «Άρτεμις», διαδόχου του ιστορικού προγράμματος «Απόλλων» των δεκαετιών 1960 και 1970.

Προηγούμενη έρευνα είχε ανιχνεύσει πιθανή παρουσία νερού στη σεληνιακή επιφάνεια. Όμως εκείνη η ανίχνευση είχε βασιστεί σε μια χημική «υπογραφή» στο φάσμα των τριών μικρομέτρων, η οποία δεν μπορούσε να διακρίνει με σιγουριά αν επρόκειτο για νερό (Η2Ο) ή για υδροξύλιο (ΟΗ) δεσμευμένο σε σεληνιακά ορυκτά.

Αυτή τη φορά, οι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρα Κέισι Χόνιμπαλ του Ινστιτούτου Γεωφυσικής και Πλανητολογίας του Πανεπιστημίου της Χαβάης, που ανέλυσαν στοιχεία από το Στρατοσφαιρικό Παρατηρητήριο Υπέρυθρης Αστρονομίας (SOFIA), ένα αερομεταφερόμενο τηλεσκόπιο πάνω σε ένα τροποποιημένο αεροπλάνο Boeing 747 που παρατηρεί τη Σελήνη στο μήκος κύματος των έξι μικρομέτρων, ανίχνευσαν πλέον σαφώς την ισχυρή χημική «υπογραφή» του μορίου του νερού.

Βρήκαν ότι το νερό είναι παρόν στα νότια γεωγραφικά πλάτη της Σελήνης σε αναλογία περίπου 100 έως 400 μικρογραμμαρίων (μg g^1 H2O). Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι το νερό είναι πιθανώς αποθηκευμένο μέσα σε υάλους ή στα κενά ανάμεσα στους κόκκους της σεληνιακής επιφάνειας, που το προστατεύουν από το αφιλόξενο περιβάλλον του φεγγαριού και επιτρέπουν έτσι στο νερό να παραμένει στη σεληνιακή επιφάνεια.

Στη δεύτερη μελέτη, με επικεφαλής τον επίκουρο καθηγητή ατμοσφαιρικής και διαστημικής φυσικής Πολ Χέιν του Πανεπιστημίου του Κολοράντο, οι επιστήμονες αναφέρουν ότι στη Σελήνη υπάρχουν πολύ περισσότερες -από όσες υποπτεύονταν έως τώρα- κρυφές μόνιμες σκιασμένες περιοχές (λεγόμενες «ψυχρές παγίδες»), όπου το νερό μπορεί να παραμείνει μόνιμα. Εκτιμούν ότι υπάρχουν εκατοντάδες έως χιλιάδες περισσότερες μικροπαγίδες (διαμέτρου έως ενός εκατοστού) σε σχέση με τις μεγαλύτερες παγίδες νερού (διαμέτρου έως ενός χιλιομέτρου), οι οποίες μπορούν να εντοπισθούν και στους δύο πόλους.

Οι ερευνητές εκτιμούν, με βάση στοιχεία από το σκάφος LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) της NASA σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη, ότι περίπου 40.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα (από τα περίπου 38 εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα που είναι συνολικά η σεληνιακή επιφάνεια) έχουν τη δυνατότητα να παγιδεύσουν νερό σε διάφορα μεγέθη και σχήματα, εκ των οποίων το 60% στο νότιο ημισφαίριο, σε γεωγραφικό πλάτος μεγαλύτερο των 80 μοιρών. Το 10% έως 20% της συνολικής έκτασης των μόνιμων παγίδων νερού εκτιμάται ότι είναι μικροσκοπικές.

«Αν φανταστεί κανείς ότι στέκεται στην επιφάνεια του φεγγαριού κοντά σε ένα από τους πόλους του, θα δει σκιές ολόγυρα. Πολλές από αυτές τις μικροσκοπικές σκιές μπορεί να είναι γεμάτες πάγο», δήλωσε ο Χέιν. «Αν έχουμε δίκιο, το νερό πρόκειται να είναι πιο εύκολα προσβάσιμο ως πόσιμο, ως πυραυλικό καύσιμο ή για οτιδήποτε άλλο η NASA χρειάζεται νερό», πρόσθεσε.

Αυτά τα ευρήματα, σύμφωνα με τους επιστήμονες, δείχνουν ότι το νερό έχει παραχθεί ή καταλήξει στη Σελήνη μέσω διαφόρων διαδικασιών (π.χ. από κατά καιρούς πτώσεις μικρομετεωριτών ή μεγαλύτερων αστεροειδών και κομητών) και είναι πολύ πιθανό ότι έχει αποθηκευθεί σε μικρές και μεγάλες παγίδες και στις δύο πολικές περιοχές. Προς το παρόν πάντως, σύμφωνα με τους επιστήμονες, δεν μπορεί να αποδειχθεί ότι όντως αυτές οι «παγίδες» κρύβουν νερό, παρά μόνο αν πάει εκεί ένα ρομποτικό ρόβερ ή ένας αστροναύτης και σκάψει. Οι μελλοντικές αποστολές στη Σελήνη θα δώσουν την οριστική απάντηση.

Διαβάστε περισσότερα ΕΔΩ και ΕΔΩ.

Εκτοξεύθηκε επιτέλους για τη Σελήνη η αποστολή Artemis 1 της NASA
H μη επανδρωμένη αποστολή Artemis 1 της NASA με προορισμό τη Σελήνη απογειώθηκε επιτυχώς, εγκαινιάζοντας μία νέα φάση για το μέλλον της ανθρωπότητας και τη διαστημική της περιπλάνηση που ξεκίνησε πριν από...
Εκτοξεύθηκε επιτέλους για τη Σελήνη η αποστολή Artemis 1 της NASA
Ανεστάλη για δεύτερη φορά η αποστολή Άρτεμις της NASA
Μια διαρροή καυσίμου έγινε η αφορμή να μην εκτοξευτεί ούτε σήμερα ο πύραυλος Space Launch System (SLS) που θα μετέφερε τη μη επανδρωμένη κάψουλα Orion γύρω από τη Σελήνη, για μια δοκιμαστική πτήση έξι...
Ανεστάλη για δεύτερη φορά η αποστολή Άρτεμις της NASA
Ώρα συντριβής για το «ορφανό» διαστημικό σκουπίδι στην αθέατη πλευρά του φεγγαριού
Στις 14:25 ώρα Ελλάδας αναμένεται να συντριβεί στην αόρατη από τη Γη πλευρά της Σελήνης, κοντά στον κρατήρα Χέρτσπρουνγκ στον ισημερινό του φεγγαριού, το αδέσποτο τμήμα ενός άγνωστης προέλευσης παλαιότερου...
Ξέμπαρκο τμήμα πυραύλου στην αθέατη πλευρά του φεγγαριού
Στις 4 Μαρτίου υπολογίζουν οι επιστήμονες ότι θα συντριβεί στην αόρατη «σκοτεινή» πλευρά της σελήνης ένα μεγάλο τμήμα πυραύλου, την προέλευση του οποίου όλοι αρνούνται.
Ξέμπαρκο τμήμα πυραύλου στην αθέατη πλευρά του φεγγαριού
Η NASA σκοπεύει να πάει τη διαστημική περιπλάνηση ένα βήμα παραπέρα με νέο τηλεσκόπιο
Πρόκειται για τον «διάδοχο» του James Webb, το Habitable World Observatory (HWO), αξίας πολλών δισεκατομμυρίων, που θα χρησιμοποιηθεί για την αναζήτηση και εξέταση εξωπλανητών, που μοιάζουν με τη Γη.