Από τα γονίδια στην επιδημία του νέου κορoνοϊού
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Από τα γονίδια στην επιδημία του νέου κορoνοϊού

Η πολύ πρόσφατη συγκριτική ανάλυση των γενεαλογικών δέντρων των κορονοϊών «2019-nCoV», δηλαδή ο εντοπισμός των αντιστοιχιών και των διαφοροποιήσεων που υπάρχουν στα γονίδιά τους, έδειξε ότι οι κορονοϊοί μοιράζονται από κοινού το 96,2% των γονιδίων τους με ένα είδος κορονοϊού που από καιρό ήταν γνωστό ότι μολύνει ένα είδος των ασιατικών νυχτερίδων που ζουν στην Κίνα.

Οι κορoνοϊοί είναι μία μεγάλη οικογένεια ιών, που προκαλούν στους ανθρώπους μια σειρά από ασθένειες: από ήπια κρυολογήματα μέχρι πολύ σοβαρότερα αναπνευστικά σύνδρομα, όπως π.χ. το Αναπνευστικό Σύνδρομο Μέσης Ανατολής (ή MERS) και το Σοβαρό Οξύ Αναπνευστικό Σύνδρομο (ή SARS). Ονομάζονται «κορονοϊοί» (κορόνα + ιοί), επειδή η εξωτερική μεμβράνη που περικλείει και προστατεύει το γενετικό υλικό τους καλύπτεται από ειδικές πρωτεΐνες που μοιάζουν με στέμμα (βλ. φωτ.).

Ο νέος κορονοϊός που ευθύνεται για την τρέχουσα επιδημία, ονομάζεται συντομογραφικά «2019-nCoV», επειδή εντοπίστηκε, πρώτη φορά, τον Δεκέμβριο 2019 στην πόλη Ουχάν της Κίνας, ενώ ποτέ πριν δεν είχε εμφανισθεί σε άλλους ανθρώπινους πληθυσμούς.

Σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, ο νέος κορονοϊός διαφέρει από τους γνωστούς κορονοϊούς και επομένως δεν πρέπει να συγχέεται ούτε με τον βήτα κορονοϊό «MERS-CoV», που προκαλεί το Αναπνευστικό Σύνδρομο Μέσης Ανατολής ή MERS, ούτε με τον βήτα κορονοϊό «SARS-CoV», που προκαλεί το Σοβαρό Οξύ Αναπνευστικό Σύνδρομο ή SARS. Μολονότι ανήκει στην ίδια οικογένεια με αυτούς τους δύο κορονοϊούς, ο «2019-nCoV» διαφέρει γενετικά και επιδημιολογικά από αυτούς. Ωστόσο, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι και οι τρεις αυτοί κορονοϊοί προήλθαν -δηλαδή να διαφοροποιήθηκαν- από κορονοϊούς που, στην αρχική τους μορφή, πλήττουν τις νυχτερίδες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το γονιδίωμα όλων των κορονοϊών, δηλαδή οι γενετικές πληροφορίες που υπάρχουν στα γονίδιά τους, είναι αποθηκευμένες σε μόρια RNA και όχι σε μόρια DNA όπως συμβαίνει με τα γονιδιώματα των κυττάρων μας. Το γεγονός όμως ότι οι γενετικές πληροφορίες αυτών των ιών βρίσκονται όλες σε μία μόνο αλυσίδα RNA, η οποία για να αναπαραχθεί οφείλει να αντιγραφεί πρώτα σε DNA, το γεγονός αυτό αυξάνει πολύ την πιθανότητα να συμβούν λάθη, δηλαδή μεταλλάξεις, κατά την αντιγραφή του RNA σε DNA. Και επομένως είναι πολύ δύσκολο να προβλέψουμε -και άρα να αντιμετωπίσουμε- την πορεία της εξέλιξης των κορονοϊών.

Αναλύοντας το γονιδίωμα του κορονοϊού «2019-nCoV»

Μάλιστα, η πρόσφατη συγκριτική ανάλυση των γενεαλογικών δέντρων, δηλαδή των γονιδιωμάτων από τους κορονοϊούς «2019-nCoV», έδειξε ότι οι «2019-nCoV» μοιράζονται από κοινού το 96,2% των γονιδίων τους με έναν κορονοϊό που είχε από καιρό εντοπισθεί σε ένα μόνο είδος των ασιατικών νυχτερίδων που ζουν στην Κίνα. Μια πρώτη σαφής ένδειξη για την προέλευση του αρχικού κορονοϊού, ο οποίος, αφού μεταλλάχθηκε, άρχισε να πλήττει ανθρώπους, προκαλώντας τη σημερινή επιδημία.

Αυτά τα πρόσφατα γονιδιακά δεδομένα προέκυψαν από τις έρευνες που έγιναν στην Ιταλία, στο πανεπιστήμιο της Μπολόνια, και δημοσιεύτηκαν σε ένα άρθρο με τον τίτλο «Η γονιδιωματική ποικιλομορφία του κορονοϊού 2019-nCoV» (Genomic variance of the coronavirus) στο περιοδικό «Journal of Medical Virology».

Πρόκειται για την πληρέστερη, μέχρι στιγμής, γονιδιωματική ανάλυση του νέου κορονοϊού και πραγματοποιήθηκε από τον Ιταλό βιοπληροφορικό Federico M. Giorgi και τους συνεργάτες του, οι οποίοι διαπίστωσαν ότι υπάρχει σαφής αντιστοιχία (κατά 96,2%) ανάμεσα στο γονιδίωμα των κορονοϊών «2019-nCoV» και στο γονιδίωμα «EPI-ISL-402131» του κορονοϊού που πλήττει τις νυχτερίδες του είδους Rhinolophus affinis, που ζουν στην συγκεκριμένη επαρχία της Κίνας, όπου πρωτοεμφανίσθηκε η ανθρώπινη επιδημία.

Ενα άλλο πολύ ενδιαφέρον στοιχείο που προέκυψε από αυτήν την έρευνα είναι ότι όλα τα γονιδιώματα των νέων κορονοϊών που έχουν μολύνει ανθρώπους παρουσιάζουν μεγάλη γενετική σταθερότητα και ομοιομορφία, γεγονός που, αν επιβεβαιωθεί, γεννά την ελπίδα ότι η μελλοντική θεραπεία ενδέχεται να είναι αποτελεσματική για όλες τις περιπτώσεις.

Εν τω μεταξύ, ο ιός, που πρωτοεμφανίσθηκε στην πόλη Ουχάν της Κίνας, εξαπλώνεται ταχύτατα σε όλο τον πλανήτη. Μέχρι σήμερα, υπάρχουν ιατρικά επιβεβαιωμένες περιπτώσεις ανθρώπινης μόλυνσης από τον νέο κορονοϊό σε Ταϊλάνδη, Ιαπωνία, Χονγκ Κονγκ, Σιγκαπούρη, ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλία αλλά και στην Ευρώπη (5 άτομα στη Γαλλία, 4 στη Γερμανία και ένα στη Φινλανδία).

Η εισβολή του Covid-19 στην Αφρική
Η νέα πανδημία του κορονοϊού έφτασε και στην καυτή αφρικανική ήπειρο, όπου καθημερινά αυξάνεται ο αριθμός των κρουσμάτων και έχουν ήδη καταγραφεί οι έξι πρώτοι θάνατοι.
Η εισβολή του Covid-19 στην Αφρική
Η εξουδετέρωση του Covid-19 με μονοκλωνικά αντισώματα
Ενώ πρέπει να περιμένουμε αρκετά -από 9 έως 15 μήνες- μέχρι να δημιουργηθούν τα πρώτα δοκιμασμένα εμβόλια μόλις χθες ανακοινώθηκε μια διαφορετική θεραπευτική στρατηγική για την αντιμετώπισή του.
Η εξουδετέρωση του Covid-19 με μονοκλωνικά αντισώματα
Η ιατρική αντεπίθεση στον Covid-19
Η διεθνής επιστημονική κοινότητα εργάζεται πυρετωδώς σε αναζήτηση νέων θεραπευτικών-φαρμακολογικών πρακτικών και εμβολίων για την αντιμετώπιση του νέου κορονοϊού.
COVID-19: η βιοπολιτική της νέας ιογενούς απειλής