Αθήνα: το διεθνές φεστιβάλ επιστημονικών ταινιών
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αθήνα: το διεθνές φεστιβάλ επιστημονικών ταινιών

Το Διεθνές Φεστιβάλ Επιστημονικών Ταινιών της Αθήνας (International Science Film Festival of Athens-ISFFA) ξεκίνησε το 2006 και διοργανώνεται από το Caid: Κέντρο Κοινωνίας, Επιστήμης και Τέχνης. Οι προγραμματισμένες κάθε χρόνο προβολές αξιόλογων ταινιών και ντοκιμαντέρ συνδυάζονται -όταν αυτό είναι εφικτό- με παράλληλες εκδηλώσεις που συμβάλλουν στη διάδοση της επιστημονικής γνώσης: ομιλίες, μαθητικές προβολές, εκθέσεις, συνδιοργανώσεις με Πανεπιστήμια διαλέξεων και συνεργασίες με μεγάλα ερευνητικά κέντρα της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Το φετινό 13ο Φεστιβάλ Επιστημονικών Ταινιών της Αθήνας θα διεξαχθεί από 5 έως 11 Δεκεμβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, όλα τα φιλμ έχουν ελληνικούς υπότιτλους και όπως κάθε χρόνο η είσοδος είναι ελεύθερη.

Ο ευρύτερος στόχος του φεστιβάλ είναι οι θεατές να γνωρίσουν με τρόπο προσιτό και διασκεδαστικό τα πιο πρόσφατα επιτεύγματα και τις προβληματικές της επιστημονικής γνώσης και της τεχνολογίας, όπως αυτές εξωτερικεύονται και εκφράζονται από τις διάφορες μορφές τέχνης. Ειδικότερα για το φετινό φεστιβάλ, το Κέντρο Κοινωνίας Επιστήμης και Τέχνης προτείνει την ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα και επίκαιρη θεματική ενότητα «Ζώα και κλιματική αλλαγή».

«Με μεγάλη ικανοποίηση για τη φετινή διοργάνωση, βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να παρουσιάσουμε αξιόλογες συμμετοχές ντοκιμαντέρ από το εξωτερικό, οι οποίες καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα επιστημονικών πεδίων, όπως: Γεωλογία και Γεωπεριβάλλον, Ζωολογία, Βιολογία, Ιατρική, Γενετική και Τεχνητή Νοημοσύνη, Αστρονομία και Αστροφυσική, Τεχνολογία και Αρχαιολογία», αναφέρει το σχετικό δελτίο Τύπου του Caid.

Η επικαιρότητα της φετινής θεματικής

Πράγματι, όλες οι φετινές προβολές περιστρέφονται γύρω από τη θεματική «Ζώα και κλιματική αλλαγή»: ζώα άγρια και ήμερα, ζώα συνηθισμένα και ζώα σπάνια που, στις μέρες μας, κινδυνεύουν με οριστική εξαφάνιση, λόγω ενός περιβάλλοντος που αλλάζει ταχύτατα από ανθρωπογενή αίτια.

Ενώ μέχρι πρόσφατα μόνο τα φυσικά-γεωλογικά φαινόμενα μπορούσαν να μεταβάλλουν, να δημιουργούν ή να καταστρέφουν τη βιόσφαιρα, η παρεμβατική συμπεριφορά του ανθρώπου έχει πλέον αφήσει το στίγμα της πάνω στον πλανήτη. Πώς επηρεάζονται από τον άνθρωπο οι άλλες μορφές ζωής σε αέρα, ξηρά και θάλασσα και ποιες είναι οι συνέπειες της ανθρωπογενούς πλανητικής κλιματικής αλλαγής, η οποία αποτελεί, ίσως, τη μεγαλύτερη παγκόσμια απειλή στη σύγχρονη ιστορία;

Οι καθημερινές εξαφανίσεις πολλών ζωικών και φυτικών ειδών λόγω της κλιματικής αλλαγής και της ανθρωπογενούς υποβάθμισης του γήινου περιβάλλοντος είναι μη αντιστρεπτές: κανένα εξαφανισμένο είδος δεν επιστέφει ποτέ στη ζωή. Η απώλειά του, όμως, εκτός του ότι ανατρέπει τις οικολογικές ισορροπίες, φτωχαίνει τη βιοποικιλότητα και έχει αρνητικές συνέπειες για τους οργανισμούς που επιβιώνουν.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τους ανθρώπους, η κοινή γνώμη τείνει να αδιαφορεί ή να υποτιμά τη σημασία της μαζικής εξαφάνισης πολλών ειδών, είτε επειδή είναι ανεπαρκώς ενημερωμένη για τις μεσομακροπρόθεσμες συνέπειες για την ίδια είτε επειδή πρόκειται για άγνωστες (στους περισσότερους ανθρώπους) μορφές ζωής που ζούσαν κάπου αλλού, σε απομακρυσμένες γεωγραφικά περιοχές και σε άλλες ηπείρους.

Επομένως, η επιλογή της φετινής θεματικής «Ζώα και κλιματική αλλαγή» είναι να φέρει τους Ελληνες θεατές σε επαφή με μια σειρά από σύγχρονες ταινίες που αφορούν τη γήινη πανίδα και το πώς αυτή επηρεάζεται αρνητικά από τη μεταβολή του κλίματος σε παγκόσμια κλίμακα. Επιτρέποντας στους θεατές να ενημερωθούν και να συμμετάσχουν ενεργά στον διάλογο που λαμβάνει χώρα στη διεθνή κοινότητα γύρω από αυτά τα πολύ καυτά ζητήματα.

Οι ταινίες που θα προβληθούν στο φεστιβάλ προέκυψαν από τη συνάντηση της επιστημονικής έρευνας με την κινηματογραφική τέχνη, σε μια από κοινού προσπάθεια να απεικονιστεί η καταστροφική επιρροή του ανθρώπινου παράγοντα τόσο στο ζωικό βασίλειο όσο και στο ευρύτερο φυσικό περιβάλλον του πλανήτη και να αναλογιστούμε τα πρόσφατα και ιδιαιτέρως απειλητικά για την επιβίωσή μας φαινόμενα της κλιματικής και οικολογικής κρίσης.

Η ρύπανση της ατμόσφαιρας γεννά και σοβαρές... ψυχικές ασθένειες
Τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί οι έρευνες που υποδεικνύουν ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση επιδρά καταστροφικά όχι μόνο στη σωματική αλλά και στην ψυχονοητική μας υγεία όπως προκύπτει από σχετική έρευνα.
Η ρύπανση της ατμόσφαιρας γεννά και σοβαρές... ψυχικές ασθένειες
Η έναρξη του Εθνικού Δικτύου Κλιματικής Αλλαγής
Την έναρξη λειτουργίας του Εθνικού Δικτύου Παρακολούθησης Κλιματικής Αλλαγής και των επιπτώσεών της ανακοίνωσαν ο αναπληρωτής υπουργός Κ. Φωτάκης και η Γ.Γ Ερευνας και Τεχνολογίας Πατρίτσια Κυπριανίδου
Η έναρξη του Εθνικού Δικτύου Κλιματικής Αλλαγής
ΣΙΝΕΜΑ
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποφάσισε ένα από τα κεντρικά του αφιερώματα να έχει τίτλο «Γιατί να κοιτάξουμε τα ζώα;» εμπνευσμένο από το δοκίμιο του Τζον Μπέρτζερ «Why look at animals»....
Για τα ζώα που χάσαμε από τη ζωή μας
Ποντικάκια από δύο μαμάδες ή από δύο μπαμπάδες!
Με στόχο τη μελέτη των λεπτομερειών της φυλετικής αναπαραγωγής στα θηλαστικά μια ομάδα Κινέζων γενετιστών κατάφερε πρώτη φορά να φέρει στον κόσμο ποντικάκια που προέρχονται από δύο γονείς του ίδιου φύλου, από...
Ποντικάκια από δύο μαμάδες ή από δύο μπαμπάδες!
Το οινο-πνευματώδες φεστιβάλ της Επιστήμης