H «αυλή της βασίλισσας» το αρχαιότερο γαλαξιακό σμήνος
ΑΠΕ-ΜΠΕ

H «αυλή της βασίλισσας» το αρχαιότερο γαλαξιακό σμήνος

Μια ομάδα 12 γαλαξιών που υπήρχαν πριν περίπου 13 δισεκατομμύρια χρόνια και αποτελούν το πιο μακρινό γαλαξιακό πρωτοσμήνος που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα ανακάλυψε διεθνής ομάδα αστρονόμων.

Έτσι επιβεβαιώνεται ότι μεγάλες δομές όπως τα γαλαξιακά πρωτο-σμήνη υπήρχαν ήδη όταν το σύμπαν είχε ηλικία μόλις 800 εκατομμυρίων ετών, δηλαδή το 6% της σημερινής ηλικίας του.

Μόνο ένας από τους γαλαξίες, ο γιγάντιος Χιμίκο, είχε ανακαλυφθεί πριν δέκα χρόνια. Επειδή είχε πάρει το όνομα του από μια μυθολογική βασίλισσα της Ιαπωνίας, το πρώτο-σμήνος με την επιστημονική ονομασία z66ΟD- βαφτίστηκε «Αυλή της Βασίλισσας».

Η ανακάλυψη, με επικεφαλής τον Γιουίτσι Χαρικάνε του Εθνικού Αστρονομικού Παρατηρητηρίου της Ιαπωνίας, έγινε με τη χρήση των τηλεσκοπίων Σουμπαρού, Κεκ και Τζέμινι και δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αστροφυσικής «The Astrophysical Journal»,

Στο σημερινό σύμπαν τα γαλαξιακά σμήνη μπορεί να περιέχουν εκατοντάδες γαλαξίες, όμως το πώς σχηματίζονται συνεχίζει να αποτελεί ερώτημα για τους αστρονόμους. Ένα αρχαίο πρωτο-σμήνος από μερικούς γαλαξίες μπορεί να αποτέλεσε τον πυρήνα για τη δημιουργία αργότερα ενός πολύ μεγαλύτερου σμήνους γαλαξιών.

Όταν οι... Νεάντερταλ περπατούσαν στη Νάξο
Μια νέα επιστημονική έρευνα χρονολόγησε περίπου 9.000 ευρήματα της Στελίδας Νάξου και βρήκε ότι αυτά εκτείνονται χρονικά -σε διαδοχικά στρώματα- πριν από 13.000 έως τουλάχιστον 200.000 χρόνια.
Όταν οι... Νεάντερταλ περπατούσαν στη Νάξο
Το Mathesis ανοίγει πανιά: ένα ταξίδι στην ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας
Τη Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2019, τα διαδικτυακά μαθήματα του Mathesis ανοίγουν πανιά για ένα γοητευτικό ταξίδι στην εντυπωσιακή ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας.
Το Mathesis ανοίγει πανιά: ένα ταξίδι στην ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας