Διεθνής Ημέρα & Ευρωπαϊκή Νύχτα Μουσείων
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Διεθνής Ημέρα & Ευρωπαϊκή Νύχτα Μουσείων

Οπως κάθε χρόνο στις 18 Μαΐου η είσοδος στους αρχαιο­λογικούς χώρους, τα μνημεία και τα μουσεία είναι ελεύθερη. Από το πλήθος εκδηλώσεων που θα πραγμα­τοποιηθούν το επόμενο Σάββατο στην Αθήνα, επιλέξαμε μερικές ενδιαφέ­ρουσες εκδηλώσεις που σχετίζονται με την επιστήμη και την τεχνολογία.

❑ Το Μουσείο Κοτσανά για την Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία, -Πινδάρου 6 & Ακαδημίας στο Κολωνάκι- το επόμενο Σάββατο γιορτάζει τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων με ένα πλούσιο πρόγραμμα για παιδιά και ενήλικες:

● «Η γέννηση και εξέλιξη της μουσικής στην Αρχαία Ελλάδα», 10.00 π.μ. Μέσω της έκθεσης «Αρχαία Ελληνικά Μουσικά Οργανα και Παιχνίδια» οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν όχι μονο το πρώτο τραγούδι των αρχαίων Ελλήνων, αλλά και 45 ανακατασκευασμένα και πλήρως λειτουργικά μουσικά όργανα της αρχαιότητας.

● «Οι εφευρέσεις των αρχαίων Ελλήνων», 11.00 π.μ. Η περιήγηση στην έκθεση «Αρχαία Ελλάδα - Οι Απαρχές των Τεχνολογιών» θα φέρει τον επισκέπτη σε επαφή με τις πρώτες εφευρέσεις καθώς και με τα υλικά και τις μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν για την εξέλιξη της τεχνολογίας. Θα έχει επίσης την ευκαιρία να μάθει ποιες ήταν οι πιο εμβληματικές προσωπικότητες που συνέβαλαν στη γέννηση και ανάπτυξη της τεχνολογίας στην αρχαία Ελλάδα.

● «Τηλεπικοινωνίες και κρυπτογραφία», 12.00. Πώς επικοινωνούσαν και έστελναν κωδικοποιημένα μηνύματα οι αρχαίοι Ελληνες;

● «Αστρονομία, από τη θεωρία στην εφαρμογή», 14.00. Οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν τις υπολογιστικές μηχανές της Αρχαιότητας. Μικροί και μεγάλοι επισκέπτες θα δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους στον ελληνικό ακροφωνικό άβακα και θα θέσουν σε λειτουργία τον μηχανισμό των Αντικυθήρων καθώς και άλλα αστρονομικά όργανα.

● «Αρμονία», 15.00. Γιατί ο Πυθαγόρας, εκτός από φιλοσοφία και μαθηματικά, μελέτησε και τη μουσική; Μια ευκαιρία να ανακαλύψουμε πώς κατάφερε να συνδυάσει τους τρεις παραπάνω κλάδους που φαντάζουν τόσο διαφορετικοί μεταξύ τους.

Το απόγευμα του Σαββάτου, με αφορμή τον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Νύχτας Μουσείων, στο Μουσείο Κοτσανά θα πραγματοποιηθούν ακόμα δύο εκδηλώσεις:

● «Οι αρχαίοι Έλληνες μετρούν... τ’ άστρα!», 19.00. Οι αστερισμοί στην Αρχαία Ελλάδα, η σημασία τους στη ζωή των αρχαίων Ελλήνων και τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν για την αξιοποίησή τους.

● «Η θρησκεία των αρχαίων Ελλήνων και η χρήση της τεχνολογίας. Η θεότητα της Νύχτας, του Ουρανού και της Σελήνης», 20.00. Ανάλυση της λατρείας των θεοτήτων της Νύχτας, του Ουρανού και της Σελήνης, οι τρόποι έκφρασης της θρησκευτικής πίστης στην ελληνική αρχαιότητα και οι προσπάθειες ενίσχυσης των τελετουργιών μέσω τεχνολογικών εφευρέσεων. Για περισσότερες πληροφορίες τηλ. επικοινωνίας: 211- 4110044.

Οι εκδηλώσεις στο Ιδρυμα Ευγενίδου

Το Ιδρυμα Ευγενίδου συμμετέχει και φέτος στον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Νύχτας Μουσείων και το Σάββατο 18 Μαΐου -από τις 8 έως τις 12 το βράδυ- ανοίγει τις πύλες του -με ελεύθερη είσοδο- σε όλους τους φίλους/φίλες της επιστήμης και της τεχνολογίας.

Ιδού το πρόγραμμα:

20.30, 21.30 και 22.30, παράσταση: «Ζωή στο Σύμπαν».

Η ψηφιακή παράσταση «Ζωή στο Σύμπαν» στο νέο Ψηφιακό Πλανητάριο μάς προσκαλεί σε μια συναρπαστική αναζήτηση της ζωής πέρα από τη Γη. Ξεκινώντας από την προέλευση και την εξέλιξη της ζωής στον πλανήτη μας, η παράσταση εστιάζει στα ουράνια σώματα του ηλιακού μας συστήματος που είναι πιθανότερο να φιλοξενούν μικροβιακές μορφές ζωής, καθώς και στις σημαντικότερες μεθόδους που χρησιμοποιούν οι αστρονόμοι για τον εντοπισμό και τη μελέτη ενός εξωπλανήτη.

Των παραστάσεων θα προηγείται ένας ενδιαφέρων διάλογος μεταξύ του δρα Μάνου Κιτσώνα, διευθυντή του Νέου Ψηφιακού Πλανηταρίου, και του Πάνου Σάκκα, φυσικού και δημοσιογράφου.

21.00-24.00. Παρατήρηση νυχτερινού ουρανού με τα τηλεσκόπια της Ελληνικής Ερασιτεχνικής Αστρονομικής Ενωσης.

20.00-23.00. Athena Kέντρο Επιστήμης και Τεχνολογίας. Δύο όροφοι με 57 διαδραστικά εκθέματα αφιερωμένα στις Θετικές Επιστήμες και τις σύγχρονες τεχνολογίες, όπου η θεωρία συναντά το πείραμα και την πρακτική, τεχνολογική εφαρμογή.

20.00-23.00, «Εκρηκτική Επιστήμη»: μια σειρά από πειράματα που διαρκούν 15 λεπτά και επαναλαμβάνονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Στην αμφιθεατρική Αίθουσα Πειραμάτων, στον δεύτερο όροφο, η επιστημονική ομάδα του Athena πραγματοποιεί «ζωντανές» επιδείξεις πειραμάτων.

20.00-21.30. Εργαστήριο στο Wolfram Mathematica. Οι συμμετέχοντες/ουσες σε αυτό το εισαγωγικό εργαστήριο θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν το «Mathematica», ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για όσους ασχολούνται με τα Μαθηματικά, τις Φυσικές Επιστήμες, τα Οικονομικά, αλλά και άλλους τομείς όπως η Μηχανική Μάθηση, τα Νευρωνικά Δίκτυα και η Τεχνητή Nοημοσύνη, η Τρισδιάστατη Εκτύπωση και η Γεωμετρία, η ανάλυση και Επεξεργασία Γεωγραφικών, Κοινωνικών, Οικονομικών, Πολιτιστικών και Γλωσσολογικών Δεδομένων κ.λπ. Το εργαστήριο, που απευθύνεται σε μαθητές Λυκείου και φοιτητές, θα διεξαχθεί από τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, σύμβουλο Τεχνολογίας του Ιδρύματος Ευγενίδου.

20.00-21.30. Το νεανικό τμήμα της βιβλιοθήκης προσκαλεί τους μικρούς φίλους και φίλες Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού σε ένα πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει αναγνώσεις σχετικές με τους αστερισμούς, ανάπτυξη ερωτημάτων γι’ αυτούς και εύρεση των απαντήσεων μέσα από τις συλλογές της βιβλιοθήκης. Συμπληρωματικά επιστήμονες του ιδρύματος θα απαντήσουν στα ερωτήματα των παιδιών και θα τα συνοδεύσουν για νυχτερινή αστροπαρατήρηση στα τηλεσκόπια, που θα είναι εγκατεστημένα στον αύλειο χώρο της οδού Πεντέλης.

Για τη συμμετοχή απαραίτητη είναι η τηλεφωνική κράτηση στο τηλ.: 210-9469631.

20.00-23.00. To Ιδρυμα Ευγενίδου προσκαλεί το κοινό σε μια επίσκεψη γνωριμίας με το UΤech Lab, ένα εργαστήριο δημιουργικής απασχόλησης για νέους/νέες στοχευμένο στη σύγχρονη τεχνολογία. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής τους μικροί και μεγάλοι θα μπορούν να φωτογραφηθούν για λίγα λεπτά.

Η έκθεση «ΙΔΕΑ-Αρχαία Ελληνική Επιστήμη και Τεχνολογία»