3°C -0.1°C / 3.3°C
    Πολύ έντονες βροχοπτώσεις

Φωτογραφία αρχείου

Dreamstime

Ο πιο αρχαίος πάγος της Ανταρκτικής ηλικίας 2,7 εκατ. ετών

Στο φως έφεραν επιστήμονες στην επιφάνεια της Ανταρκτικής από το υπέδαφός της πυρήνες πάγου που έχουν ηλικία περίπου 2,7 εκατομμυρίων ετών, όταν περίπου άρχιζαν οι κύκλοι των παγετώνων στη Γη.

Οι εν λόγω πάγοι είναι κατά τουλάχιστον 1,7 εκατομμύρια χρόνια παλαιότεροι από αυτούς που μέχρι σήμερα κατείχαν το ρεκόρ. Ένας πυρήνας πάγου ηλικίας 800.000 ετών που είχε ανασυρθεί το 2004.

Ο νέος και πολύ παλαιότερος πυρήνας πάγου ανασύρθηκε από μια ανεμοδαρμένη περιοχή της ανατολικής Ανταρκτικής, τους λόφους Άλαν, περίπου 200 χιλιόμετρα από τη βάση Μακ- Μούρντο, μια περιοχή διάσημη για την ανακάλυψη αρχαίων μετεωριτών.

Αξιοσημείωτο είναι ότι η γεώτρηση έγινε όχι κάθετα όπως συνήθως, αλλά οριζόντια στην πλαγιά του λόφου και το γεωτρύπανο τρύπησε μόνο σε βάθος 150 μέτρων για να βρει τον πανάρχαιο πάγο.

Για «απίστευτο» επίτευγμα έκαναν λόγο οι επιστήμονες, καθώς έχουν πλέον στα χέρια τους το αρχαιότερο δείγμα της ατμόσφαιρας του πλανήτη μας.

Οι γεωτρήσεις στην Ανταρκτική και στην εξίσου παγωμένη Γροιλανδία αποσκοπούν στο να φέρουν στο φως αρχαίους πάγους, που περιέχουν εγκλωβισμένες φυσαλίδες αέρα από την πανάρχαια ατμόσφαιρα της Γης.

Η ανάλυση αυτών των δειγμάτων αποκαλύπτει πλούσιες πληροφορίες για το αρχαίο κλίμα και για τα επίπεδα του διοξειδίου του άνθρακα και της θερμοκρασίας, καθώς άλλα δεδομένα για το περιβάλλον στο μακρινό παρελθόν.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον γεωχημικό Μάικλ Μπέντερ του πανεπιστημίου Πρίνστον, έκαναν τη σχετική ανακοίνωση στη διεθνή συνδιάσκεψη γεωεπιστημόνων «Γκόλντσμιντ» στο Παρίσι.

Σύμφωνα με το «Science», οι πρώτες αναλύσεις του πυρήνα πάγου δείχνουν πως τα επίπεδα του ατμοσφαιρικού διοξειδίου του άνθρακα πριν 2,7 εκατ. χρόνια δεν ξεπερνούσαν τα 300 μέρη ανά εκατομμύριο (ppm), δηλαδή ήσαν πολύ χαμηλότερα από τα σημερινά επίπεδα, που είναι λίγο πάνω από τα 400 ppm.

Τα επίπεδα διοξειδίου με βάση την ανάλυση των πάγων είναι χαμηλότερα από τις έως τώρα εκτιμήσεις, οι οποίες είχαν βασισθεί σε απολιθώματα ζώων που ζούσαν σε ρηχές θάλασσες. Οι επιστήμονες θα πρέπει συνεπώς να αναθεωρήσουν τα παλαιοκλιματικά μοντέλα τους.

Εκτιμάται ότι η Ανταρκτική μπορεί να κρύβει πάγους ηλικίας έως 30 εκατομμυρίων ετών. Όμως δεν θα είναι καθόλου εύκολο να φέρει κανείς στο φως τόσο παλιούς πάγους.

Ο επόμενος πιο ρεαλιστικός αλλά άκρως φιλόδοξος στόχος θα είναι να ανασυρθούν πάγοι ηλικίας έως πέντε εκατ. ετών, μια εποχή που πιστεύεται ότι οι θερμοκρασίες έμοιαζαν με αυτές προς τις οποίες κατευθύνεται σήμερα η Γη λόγω της κλιματικής αλλαγής.

Πλανήτης στο μέγεθος του Κρόνου εκτός του γαλαξία μας;
Τα πιο πρόσφατα ευρήματα των αστρονόμων μιλούν για το ενδεχόμενο ανακάλυψης του πρώτου πλανήτη εκτός του γαλαξία μας, στο μέγεθος του Κρόνου.
Πλανήτης στο μέγεθος του Κρόνου εκτός του γαλαξία μας;
Δεν ήταν μόνο οι δεινόσαυροι: Μαζική εξαφάνιση ειδών πριν 233 εκατ. χρόνια
Τα ίχνη μιας ακόμη, άγνωστης έως τώρα, μαζικής εξαφάνισης των ειδών, η οποία συνέβη στη Γη πριν 233 εκατομμύρια χρόνια, ανακάλυψε μια διεθνής επιστημονική ομάδα.
Δεν ήταν μόνο οι δεινόσαυροι: Ανακάλυψαν μαζική εξαφάνιση ειδών στη Γη πριν 233 εκατ. χρόνια
Bραχώδης εξωπλανήτης έχει μεγάλη ομοιότητα με τη Γη
Επιστήμονες από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη ανακάλυψαν έναν βραχώδη εξωπλανήτη που φαίνεται να έχει μεγάλη ομοιότητα με τη Γη από άποψη μεγέθους και θερμοκρασίας, διαθέτοντας πιθανώς συνθήκες φιλικές για την ύπαρξη...
Bραχώδης εξωπλανήτης έχει μεγάλη ομοιότητα με τη Γη
Ο πλανήτης τρέμει λιγότερο λόγω των μέτρων για τον Covid-19
Τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας προκειμένου να περιοριστεί η εξάπλωση του νέου κορονοϊού, έχουν αρχίσει να αφήνουν το αποτύπωμά τους στο περιβάλλον και στην ίδια τη Γη που πλέον τρέμει λιγότερο.
Ο πλανήτης τρέμει λιγότερο λόγω των μέτρων για τον Covid-19
Μια εικόνα από το μέλλον του δικού μας ηλιακού συστήματος
Ευρωπαίοι αστρονόμοι ανακάλυψαν για πρώτη φορά ένα τεράστιο εξωπλανήτη που βρίσκεται σε τροχιά γύρω από ένα άστρο λευκό νάνο, σε απόσταση περίπου 1.500 ετών φωτός από τη Γη, στον αστερισμό του Καρκίνου.
Μια εικόνα από το μέλλον του δικού μας ηλιακού συστήματος
Υπάρχουν πλανήτες γύρω και από μαύρες τρύπες;
Ιάπωνες επιστήμονες για πρώτη φορά υποστηρίζουν ότι είναι πιθανό πως ένας πλανήτης μπορεί να βρίσκεται σε τροχιά όχι μόνο γύρω από ένα άστρο, αλλά και από μια μαύρη τρύπα. Δεν αποκλείουν, σύμφωνα με τους...
Υπάρχουν πλανήτες γύρω και από μαύρες τρύπες;