Μέλισσες... μπαλαδόροι

Κι όμως επιστήμονες τις έμαθαν να παίζουν ποδόσφαιρο

Φωτογραφία ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μέλισσες... μπαλαδόροι

Άλλο ένα από τα απίστευτα και όμως αληθινά της επιστήμης. Βρετανοί ερευνητές έμαθαν σε μέλισσες να παίζουν ποδόσφαιρο και να βάζουν γκολ. Και επιπλέον, διαπίστωσαν ότι τα έντομα ήσαν τόσο έξυπνα που, βλέποντας τα άλλα να παίζουν μπάλα, καταλάβαιναν γρήγορα κι εκείνα τι έπρεπε να κάνουν.

Αν και οι μέλισσες δεν έκαναν ασφαλώς με την μικροσκοπική μπάλα επίδειξη αλά...Λιονέλ Μέσι, παρόλα αυτά απέδειξαν για μια ακόμη φορά πόσο έξυπνες και κοινωνικές είναι, κάτι που έχει φανεί από πληθώρα προηγούμενων πειραμάτων.

Μολονότι ο εγκέφαλος των μελισσών είναι πολύ μικρός σε σχέση με τον εγκέφαλο των θηλαστικών, αποδεικνύεται χωρίς αμφιβολία μετά και από το νέο πείραμα, ότι τα εν λόγω έντομα είναι ικανά για μια πολύ πιο πολύπλοκη μάθηση από ό,τι είχαν φανταστεί οι επιστήμονες έως τώρα.

Οι ερευνητές της Σχολής Βιολογικών και Χημικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Queen Mary του Λονδίνου, με επικεφαλής τον συμπεριφοριστή οικολόγο Όλι Λουκόλα, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science», πειραματίσθηκαν στο εργαστήριό τους με μέλισσες βομβίνους (μπάμπουρες).

Πάνω σε μια πλατφόρμα (το «γήπεδο») υπήρχε ένα πλαστικό σφαιρίδιο (η μπάλα), που οι μέλισσες έπρεπε να πιάσουν με τα πόδια τους και να τη σπρώξουν μέσα σε μια τρύπα (το «τέρμα»). Όποια το κατάφερνε, έπαιρνε ένα γλυκό για ανταμοιβή!

Όχι μόνο η πρώτη ομάδα -μετά την κατάλληλη «προπόνηση»- τα κατάφερε μια χαρά, αλλά και οι άλλοι παίκτες στον «πάγκο», που παρακολουθούσαν, γρήγορα έμαθαν πώς να κάνουν το ίδιο.

«Η μελέτη μας βάζει το τελευταίο καρφί στο φέρετρο της αντίληψης ότι οι μικροί εγκέφαλοι υποχρεώνουν τα έντομα να έχουν περιορισμένη γκάμα συμπεριφορών και μόνο μικρές μαθησιακές ικανότητες», δήλωσε ο καθηγητής βιολογίας Λαρς Τσίτκα.

Ένα σχετικό με το πείραμα βίντεο

Σύνδεσμος για την πρωτότυπη επιστημονική εργασία ΕΔΩ

Οι κοριοί πιο ανθεκτικοί από τους δεινόσαυρους
Μια νέα διεθνής επιστημονική έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι παρασιτικοί και ενοχλητικοί αιμοβόροι κοριοί έχουν μια μακρά εξελικτική ιστορία που φτάνει σε βάθος τουλάχιστον 115 εκατομμυρίων.
Οι κοριοί πιο ανθεκτικοί από τους δεινόσαυρους
Ανακαλύφθηκε μικροσκοπικός δεινόσαυρος με φτερά νυχτερίδας
Κινέζοι παλαιοντολόγοι ανακάλυψαν στη βορειοανατολική Κίνα ένα μικρόσωμο δεινόσαυρο λίγο μεγαλύτερο από κίσσα, ο οποίος πετούσε με φτερά σαν της νυχτερίδας και ονομάσθηκε Αμποπτέρυξ
Ανακαλύφθηκε μικροσκοπικός δεινόσαυρος με φτερά νυχτερίδας
Σε άλογο 42.000 χρόνων το αρχαιότερο υγρό αίμα
Το αρχαιότερο υγρό αίμα και υγρό από την ουροδόχο κύστη κατάφεραν να συλλέξουν Ρώσοι επιστήμονες από ένα νεαρό άλογο ηλικίας 42.000 ετών που είχε βρεθεί το καλοκαίρι στη Σιβηρία.
Σε άλογο 42.000 χρόνων το αρχαιότερο υγρό αίμα
Συνετρίβη στη Σελήνη το ισραηλινό διαστημικό σκάφος Beresheet
Το ισραηλινό διαστημικό σκάφος Beresheet («Γένεσις») έφτασε στη Σελήνη, ωστόσο δεν κατάφερε να προσσεληνωθεί και συνετρίβη στην επιφάνειά της.
Συνετρίβη στη Σελήνη το ισραηλινό διαστημικό σκάφος Beresheet
Στη δημοσιότητα η πρώτη φωτογραφία μαύρης τρύπας στο Διάστημα
Ένα επαναστατικό επίτευγμα που μπορεί να φέρει ραγδαίες εξελίξεις στον τρόπο με τον οποίο μελετάμε και κατανοούμε το Σύμπαν ανακοινώθηκε σήμερα.
Στη δημοσιότητα η πρώτη φωτογραφία μαύρης τρύπας στο Διάστημα