Ασθενείς βροχοπτώσεις
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
AP Photo/Eric Gay, File

Οι στόχοι για το κλίμα δεν θα επιτευχθούν αν δεν σταματήσουν οι εξορύξεις καυσίμων

Για να επιτευχθεί ο στόχος για άνοδο της θερμοκρασίας του πλανήτη έως 1,5 βαθμό Κελσίου δεν αρκεί να μην ανοίξουν νέα ορυχεία λιγνίτη ή να μη γίνουν νέες εξορύξεις πετρελαίου ή φυσικού αερίου, επισημαίνουν επιστήμονες. Πρέπει και υπάρχοντα ορυχεία και εν εξελίξει εξορυκτικές δραστηριότητες να σταματήσουν να λειτουργούν σήμερα.

Σύμφωνα με την έρευνα ομάδας του Διεθνούς Ινστιτούτου για την Αλλαγή του Πετρελαίου και την Αειφόρο Ανάπτυξη, που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Environmental Research Letters, σχεδόν το 40% αυτών των δραστηριοτήτων πρέπει να σταματήσουν άμεσα και φυσικά να μην ανοίξουν νέες, ώστε να περιοριστεί η υπερθέρμανση του πλανήτη.

Πριν από την έρευνα και η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ) είχε προειδοποιήσει ότι δεν πρέπει να ανοίξουν νέα ορυχεία λιγνίτη ούτε να ξεκινήσουν νέες εξορύξεις πετρελαίου ή φυσικού αερίου. Πλέον, σύμφωνα με τους επιστήμονες ένα πολύ σημαντικό ποσοστό από τις υπάρχουσες ενεργειακές υποδομές θα πρέπει να κλείσουν πολύ πριν εξαντληθούν οι πόροι που εκμεταλλεύονται.

Ένας από τους συγγραφείς της μελέτης, ο Γκρεγκ Μούτιτ, επισήμανε ότι «τα ευρήματά μας δείχνουν ότι το σταμάτημα νέων σχεδίων είναι απαραίτητο βήμα, αλλά όχι επαρκές για να επιτύχουμε τους περιβαλλοντικούς μας στόχους».

Σε περίπτωση που δεν σταματήσουν αυτές οι δραστηριότητες και η θερμοκρασία του πλανήτη συνεχίσει να αυξάνεται περισσότερο από 1,5 β. Κελσίου πάνω από τα προβιομηχανικά επίπεδα, θα οδηγήσουν σε σοβαρές ξηρασίες, πλημμύρες, καύσωνες, αύξηση της στάθμης της θάλασσας, απώλεια κρίσιμων οικοσυστημάτων και σοδειάς.

Οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν ένα εμπορικό μοντέλο μέσω του οποίου εξέτασαν 25.000 ορυχεία όλων των ειδών καυσίμων σε εννέα χώρες και υπολόγισαν ότι περίπου 936 δισ. τόνοι αερίων του θερμοκηπίου συνδέονται με την καύση ορυκτών αυτού του είδους σε αυτές τις εγκαταστάσεις.

Οι εκπομπές αυτές είναι 60% μεγαλύτερες από τον εναπομείναντα προϋπολογισμό για τη συνολική μόλυνση που μπορεί να αντέξει η ατμόσφαιρα για να μην αυξηθεί η θερμοκρασία πάνω από 1,5 βαθμό. Επίσης, αυτό το επίπεδο εκπομπών μπορεί να καταναλώσει όλο τον προϋπολογισμό για διατήρηση της αύξησης της θερμοκρασίας κάτω από 2 βαθμούς Κελσίου, που ήταν ο ελάχιστος στόχος που έχει θέσει η Συμφωνία του Παρισιού.

Να σημειωθεί ότι σχεδόν το 90% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου προέρχονται από μόλις 20 χώρες, με «ηγέτες» την Κίνα, τη Ρωσία, τη Σαουδική Αραβία και τις ΗΠΑ. Όπως εξηγεί ο Γκρεγκ Μούτιτ, οι αποφάσεις των χωρών σχετικά με τα ορυκτά καύσιμα, ως απάντηση στον πόλεμο στην Ουκρανία, δεν είναι αποτελεσματική απάντηση στο πρόβλημα. «Ο κόσμος καταναλώνει ήδη υπερβολικό πετρέλαιο, φυσικό αέριο και λιγνίτη», τόνισε.

Κλιματική αλλαγή: Τα «ζωτικά σημεία» της Γης εξασθενούν
«Πρωτόγνωρη» είναι η αύξηση των κλιματικών καταστροφών, σύμφωνα με τη μελέτη 14.000 επιστημόνων που εκτιμούν ότι οι κυβερνήσεις απέτυχαν συστηματικά να αντιμετωπίσουν τη βασική αιτία της κλιματικής αλλαγής:...
Κλιματική αλλαγή: Τα «ζωτικά σημεία» της Γης εξασθενούν
Έρευνα: Τα πλαστικά και χημικά απόβλητα θέτουν πλέον σε κίνδυνο την ύπαρξή μας
Νέα επιστημονική έρευνα δείχνει ότι η χημική ρύπανση του φυσικού περιβάλλοντος έχει βλάψει ανεπανόρθωτα τα οικοσυστήματα του πλανήτη, θέτοντας σε κίνδυνο την ανθρώπινη επιβίωση.
Έρευνα: Τα πλαστικά και χημικά απόβλητα θέτουν πλέον σε κίνδυνο την ύπαρξή μας
Η πρώτη μεγάλη εξαφάνιση των θηλαστικών
Oμάδα παλαιοντολόγων ανακάλυψε πρόσφατα ότι πριν από 30 εκατομμύρια χρόνια, κατά τη διάρκεια των μεγάλων κλιματικών αλλαγών εξαφανίστηκαν από την Αφρική και την αραβική χερσόνησο το 63% των θηλαστικών.
Η πρώτη μεγάλη εξαφάνιση των θηλαστικών
Η κατανάλωση άνθρακα από το πλούσιο 1% απειλεί τον στόχο για την κλιματική αλλαγή
Το 1% των πλουσιότερων ανθρώπων του πλανήτη θα παραγάγουν το 16% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2030, την ώρα που το φτωχότερο 50% θα εκπέμπει έναν τόνο αερίων το χρόνο, σύμφωνα με επιστημονική...
Οι κλιματικές αλλαγές ως αιτία των ανθρώπινων μεταναστεύσεων
Ερευνα μάς αποκαλύπτει ακριβή δεδομένα σχετικά με τις κλιματικές συνθήκες που επικρατούσαν κατά την περίοδο που οι πρώτοι σύγχρονοι άνθρωποι (Homo sapiens) αναγκάστηκαν ή επέλεξαν να μεταναστεύσουν.
Οι κλιματικές αλλαγές ως αιτία των ανθρώπινων μεταναστεύσεων
Αποστολή στον Β. Πόλο: Κίνδυνος για καλοκαίρια χωρίς πάγο στην Αρκτική
«Είδαμε με ποιόν τρόπο καταστρέφεται ο Αρκτικός Ωκεανός. Είδαμε αυτή τη διαδικασία ακριβώς έξω από τα παράθυρά μας ή όταν περπατήσαμε πάνω στον εύθραυστο πάγο».
Αποστολή στον Β. Πόλο: Κίνδυνος για καλοκαίρια χωρίς πάγο στην Αρκτική