Γιγάντιο άστρο που «αναβοσβήνει» ανακαλύφθηκε κοντά στο κέντρο του γαλαξία μας

Διεθνής ομάδα αστρονόμων ανακάλυψε κοντά στο κέντρο του γαλαξία μας, σε απόσταση μεγαλύτερη των 25.000 ετών φωτός από τη Γη, ένα γιγάντιο άστρο που φαίνεται να αυξομειώνει δραματικά τη φωτεινότητα του.

Το άστρο με την ονομασία VVV-WIT-08 μείωσε για άγνωστο λόγο τη λαμπρότητα του κατά περίπου 97%, με αποτέλεσμα σχεδόν να εξαφανιστεί από τον ουρανό, τόσο στο ορατό όσο και στο υπέρυθρο τμήμα του φάσματος, αλλά μετά από μερικούς μήνες επανήλθε στο προηγούμενο φως του. Μολονότι πολλά άστρα μεταβάλλουν τη φωτεινότητα τους, είτε επειδή πάλλονται είτε επειδή σκιάζονται πρόσκαιρα από κάποιο άλλο παρεμβαλλόμενο άστρο, είναι πάρα πολύ σπάνιο ένα άστρο να γίνει τόσο αχνό για μια παρατεταμένη περίοδο αρκετών μηνών και μετά να ανακτήσει την προηγούμενη φωτεινότητα του.

Οι ερευνητές από τη Βρετανία, την Πολωνία και τη Χιλή, με επικεφαλής το δρα Λάι Σμιθ του Ινστιτούτου Αστρονομίας του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, έκαναν την ανακάλυψη με τηλεσκόπιο του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου (ESO) στη Χιλή και τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society" της βρετανικής Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας.

Μια εκτίμηση, όπως είπαν, είναι ότι το εν λόγω ασυνήθιστο άστρο ανήκει σε μια νέα κατηγορία διπλών αστρικών συστημάτων, στα οποία υπάρχει ένα γιγάντιο άστρο 100 φορές μεγαλύτερο από τον Ήλιο, το οποίο σκιάζεται κάθε λίγες δεκαετίες από ένα μέχρι στιγμής αόρατο και απροσδιόριστο σύντροφο (μάλλον είτε άλλο άστρο, είτε μεγάλο πλανήτη σε τροχιά). Έτσι το γιγάντιο άστρο υφίσταται περιοδική έκλειψη από το συνοδό του.

Είναι πάντως αξιοσημείωτη και ανοιχτή σε ερμηνείες η δήλωση του αστρονόμου Σεργκέι Κοπόσοφ του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου: «Είναι εντυπωσιακό ότι παρατηρήσαμε ένα σκούρο, μεγάλο και επίμηκες αντικείμενο να περνάει ανάμεσα σε μας και στο μακρινό άστρο και μπορούμε μόνο εικασίες να κάνουμε για την προέλευση του».

Μια άλλη -γνωστή εδώ και καιρό- περίπτωση με ομοιότητα είναι του γιγάντιου άστρου Epsilon Aurigae, που εν μέρει σκιάζεται από ένα πελώριο δίσκο σκόνης κάθε 27 χρόνια, αλλά η φωτεινότητα του πέφτει το πολύ έως 50%. Πρόσφατα ανακαλύφθηκε και το άστρο TYC 2505-672-1 που φαίνεται να αυξομειώνει τη φωτεινότητα του κάθε 69 χρόνια.

Πέρα από το VVV-WIT-08, οι αστρονόμοι βρήκαν επίσης δύο άλλα εξίσου ιδιόμορφα γιγάντια άστρα, γεγονός που ενισχύει την πεποίθηση τους ότι πρόκειται για μια νέα κατηγορία άστρων που «αναβοσβήνουν» και τα οποία θέλουν περαιτέρω μελέτη. Το WIT στην ονομασία τους προκύπτει από τα αρχικά γράμματα των λέξεων "What is This" (Τι Είναι Αυτό), επειδή οι αστρονόμοι δεν έχουν ιδέα περί τίνος ακριβώς πρόκειται.

Τα αρχαιότερα απολιθωμένα βακτήρια
Διεθνής ομάδα ερευνητών ανακάλυψε πρόσφατα μεθανογόνα αρχαιοβακτήρια, δηλαδή κάποιες πολύ πρώιμες μονοκύτταρες μορφές ζωής που εμφανίστηκαν και εξελίχθηκαν όταν η Γη ήταν πολύ νέα.
Τα αρχαιότερα απολιθωμένα βακτήρια
Οι κλιματικές αλλαγές ως αιτία των ανθρώπινων μεταναστεύσεων
Ερευνα μάς αποκαλύπτει ακριβή δεδομένα σχετικά με τις κλιματικές συνθήκες που επικρατούσαν κατά την περίοδο που οι πρώτοι σύγχρονοι άνθρωποι (Homo sapiens) αναγκάστηκαν ή επέλεξαν να μεταναστεύσουν.
Οι κλιματικές αλλαγές ως αιτία των ανθρώπινων μεταναστεύσεων
Επιστήμονες που «Εύρηκαν» για την ανθρωπότητα
H Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ευγενίδου, σε συνεργασία με τη Βιβλιοθήκη του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς δημιουργεί podcasts για τη ζωή και το έργο μεγάλων επιστημόνων.
Επιστήμονες που «Εύρηκαν» για την ανθρωπότητα
Η επιστροφή των Science Reactors
Το πρώτο ζωντανό Stand up Science αυτό το καλοκαίρι θα πραγματοποιηθεί στις 12 Ιουλίου στον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων στην Αθήνα.
Η επιστροφή των Science Reactors
Ανακάλυψαν τη μέθοδο λειτουργίας του Μηχανισμού των Αντικυθήρων
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων ήταν ένας αναλογικός υπολογιστής που επέτρεπε στους χρήστες του να γνωρίζουν προκαταβολικά και με σχετική ακρίβεια τις θέσεις των γνωστών πλανητών και τα μεγάλα αθλητικά γεγονότα...
Ανακάλυψαν τη μέθοδο λειτουργίας του Μηχανισμού των Αντικυθήρων
«Αυστραλοτιτάν»: Ο νέος δεινόσαυρος που ανακαλύφθηκε ήταν από τους μεγαλύτερους στον πλανήτη
Ένας δεινόσαυρος που ανακαλύφθηκε στην Αυστραλία και ονομάστηκε «Αυστραλοτιτάν» (ή «Νότιος Τιτάνας») είχε ύψος 6,5 μέτρων, σχεδόν όσο δύο όροφοι κτιρίου, και μήκος 30 μέτρων, όσο περίπου ένα γήπεδο μπάσκετ.