Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η κυβέρνηση Ερντογάν διαγράφει τον Δαρβίνο

Οι Τούρκοι μαθητές δεν θα διδάσκονται πλέον τη βιολογική θεωρία της εξέλιξης!

Η κυβέρνηση Ερντογάν διαγράφει τον Δαρβίνο

  • A-
  • A+

Στο πλαίσιο των αλλαγών στα Προγράμματα Σπουδών, οι σημερινές εκπαιδευτικές αρχές της Τουρκίας αποφάσισαν να καταργήσουν τη διδασκαλία στα Γυμνάσια και τα Λύκεια της θεωρίας του Δαρβίνου σχετικά με την εξέλιξη των ειδών.

Πράγματι, η επιστημονική θεωρία της εξέλιξης αντιμετωπίζεται από τη σημερινή κυβέρνηση της Τουρκίας ως επιστημονικά αμφιλεγόμενη και παιδαγωγικά δυσνόητη.

Ετσι, ο Αλπασλάν Ντουρμούς, επικεφαλής του Εθνικού Συμβουλίου Εκπαίδευσης, ανακοίνωσε ότι το σχετικό κεφάλαιο με τίτλο «Η αρχή της ζωής και της εξέλιξης» θα διαγραφεί από τα τουρκικά σχολικά βιβλία Βιολογίας και θα διδάσκεται αποκλειστικά σε πανεπιστημιακούς φοιτητές ηλικίας άνω των 18 ή 19 ετών, οι οποίοι ακολουθούν σχετικές σπουδές.

Οπως δήλωσε δημόσια, πριν από δύο εβδομάδες, η απόφαση αυτή της κυβέρνησης Ερντογάν προέκυψε επειδή:

«Γνωρίζουμε ότι αν οι μαθητές μας δεν έχουν το κατάλληλο υπόβαθρο για να κατανοήσουν τη λογική βάση και τα εξελικτικά θέματα και επειδή δεν διαθέτουν την κατάλληλη γνώση και επιστημονικό πλαίσιο, τότε δεν θα είναι σε θέση να καταλάβουν κάποια αμφιλεγόμενα θέματα.

»Συνεπώς, παραλείψαμε ορισμένα από αυτά». Εξάλλου, στην αρχή του τρέχοντος έτους, ο αντιπρόεδρος της τουρκικής κυβέρνησης Νουμάν Κουρτουλμούς χαρακτήρισε τη θεωρία του Δαρβίνου «επιστημονικά αμφίβολη και ξεπερασμένη», επομένως υποστήριξε πως «δεν είναι απαραίτητο να διδάσκεται».

Οι μεταρρυθμίσεις στην τουρκική εκπαίδευση

Η τουρκική κυβέρνηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν αποφάσισε να εξαλείψει τη διδασκαλία της εξελικτικής θεωρίας του Δαρβίνου στη Μέση Εκπαίδευση, δηλαδή στα Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας.

Ακολουθώντας το αντιεπιστημονικό-δημιουργιστικό εκπαιδευτικό πρότυπο της Σαουδικής Αραβίας, οι Τούρκοι μαθητές δεν θα διδάσκονται πλέον τη «δυτική» θεωρία της βιολογικής εξέλιξης, αλλά μόνο τη θεοκρατική ερμηνεία της προέλευσης κάθε μορφής ζωής και φυσικά του ανθρώπου από τον Μωάμεθ.

Η εξάλειψη των εξελικτικών θεωριών από το νέο πρόγραμμα σπουδών θα εφαρμοστεί από το επόμενο σχολικό έτος 2018-19 και, όπως επισήμανε ο Ντουρμούς, το πρόγραμμα αυτό διαμορφώθηκε με κριτήριο αποκλειστικά... τις «τουρκικές αξίες».

Ετσι, οι σημερινές τουρκικές εκπαιδευτικές Αρχές αποφάσισαν τη διακοπή της διδασκαλίας της εξέλιξης στη Μέση Εκπαίδευση, επειδή τη θεωρούν αμφιλεγόμενη και δυσνόητη για τους μαθητές.

Οσο για το κεφάλαιο με τίτλο «Η αρχή της ζωής και της εξέλιξης» θα διαγραφεί από τα σχολικά βιβλία Βιολογίας και τα εξελικτικά θέματα θα διδάσκονται αποκλειστικά σε φοιτητές ηλικίας 18 ή 19 ετών, οι οποίοι επιλέγουν σχετικές πανεπιστημιακές σπουδές.

Εξηγώντας στον Τύπο αυτή τη σκοταδιστική απόφαση, ο επικεφαλής του Εθνικού Συμβουλίου Εκπαίδευσης, Αλπασλάν Ντουρμούς, δήλωσε: «Διαπιστώσαμε ότι αν οι μαθητές μας δεν έχουν το κατάλληλο υπόβαθρο για να κατανοήσουν τη λογική βάση και το επιστημονικό πλαίσιο των εξελικτικών υποθέσεων, αν δηλαδή δεν διαθέτουν την απαραίτητη γνώση, τότε δεν θα είναι σε θέση να καταλάβουν κάποια αμφιλεγόμενα θέματα, συνεπώς επιλέξαμε να παραλείψουμε κάποια από αυτά»!

Ο ρόλος της αυτοφαγίας σε σοβαρές εγκεφαλικές ασθένειες

Ερευνητές στο Ιδρυμα Τεχνολογίας και Ερευνας ή ΙΤΕ στο Ηράκλειο Κρήτης αποκάλυψαν πρόσφατα το πώς συνθήκες στρες και πείνας επηρεάζουν δραματικά τις σύνθετες λειτουργίες του εγκεφάλου μας όπως η μνήμη και η μάθηση.

Η μελέτη, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύτηκαν πριν από λίγες ημέρες στο «Cell Metabolism», ένα από τα πιο έγκριτα διεθνή επιστημονικά περιοδικά, μας αποκαλύπτει έναν νέο, κεντρικό μηχανισμό ρύθμισης του μεταβολισμού των νευρικών κύτταρων στον εγκέφαλο θηλαστικών.

Οι ερευνητές του ΙΜΒΒ-ΙΤΕ, δρ Βασιλική Νικολετοπούλου και δρ Νεκτάριος Ταβερναράκης (καθηγητής Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Κρήτης και πρόεδρος του ΙΤΕ), με τους συνεργάτες τους, καθηγητές Κυριακή Σιδηροπούλου (Τμήμα Βιολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης), Γιάννη Δαλέζιο (Ιατρική Σχολή Πανεπιστημίου Κρήτης) και τη δρα Εμμανουέλα Καλλέργη (ΙΜΒΒ), έδειξαν ότι η έλλειψη θρεπτικών ουσιών επηρεάζει επιλεκτικά την κυτταρική διαδικασία της «αυτοφαγίας» σε διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου.

Αυτοφαγία είναι η βιολογική διαδικασία μέσω της οποίας το ίδιο το κύτταρο αποικοδομεί τα συστατικά του, όπως π.χ. πρωτεΐνες, λιπίδια και άλλα μακρομόρια, καθώς και τα κατεστραμμένα ή περιττά οργανίδια.

Στους περισσότερους ιστούς η αυτοφαγία ελέγχεται όχι μόνο από τη διαθεσιμότητα θρεπτικών ουσιών, αλλά και από στρεσογόνους παράγοντες. Δυσλειτουργία της αυτοφαγίας στον εγκέφαλο πειραματόζωων οδηγεί σε αυτιστικές συμπεριφορές και προκαλεί βλάβες στα νευρικά κύτταρα.

Επίσης, ασθενείς που υποφέρουν από αυτισμό φέρουν μεταλλαγές σε γονίδια αυτοφαγίας. Πάρα, όμως, τον σημαντικό ρόλο της, η ρύθμιση της αυτοφαγίας στον εγκέφαλο δεν είχε μέχρι σήμερα διερευνηθεί επαρκώς.

Τα ευρήματα της νέας έρευνας αποκαλύπτουν ότι σε δυο περιοχές του εγκεφάλου που εμπλέκονται άμεσα στις γνωστικές λειτουργίες και τη μνήμη (ο εγκεφαλικός φλοιός και ο ιππόκαμπος), η νηστεία προκαλεί αναχαίτιση της αυτοφαγίας, γεγονός που οδηγεί στην ενδυνάμωση των συνάψεων (σημείων επαφής) των νευρικών κυττάρων και τη βελτίωση της μνήμης.

Τα σημαντικά αποτελέσματα της έρευνας αυτής εμπλέκουν, πρώτη φορά, τη διαδικασία της αυτοφαγίας στην επικοινωνία μεταξύ νευρικών κυττάρων του εγκεφάλου και τη ρύθμιση της μνήμης κάτω από συνθήκες στρες.

Ο χαρακτηρισμός των μηχανισμών που ελέγχουν την αυτοφαγία στον εγκέφαλο είναι καθοριστικής σημασίας για την κατανόηση των περιβαλλοντικών και γενετικών παραγόντων που μπορεί να διαταράξουν την αυτοφαγία κατά τη διάρκεια της νευρικής ανάπτυξης, επηρεάζοντας σοβαρά τη νευρική υγεία.

Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας αναμένεται ότι θα αξιοποιηθούν στο μέλλον για την αντιμετώπιση σοβαρών εγκεφαλικών νοσημάτων όπως τα αυτιστικά και τα καταθλιπτικά σύνδρομα, οι διπολικές διαταραχές και οι μαθησιακές ανωμαλίες, με στοχευμένες και εξατομικευμένες θεραπευτικές παρεμβάσεις.

ΜΗΧΑΝΕΣ ΤΟΥ ΝΟΥ
Νευροδιδακτική: ο απαγορευμένος καρπός της «σύγχρονης» παιδείας
Για άλλη μια χρονιά, τη Δευτέρα 12.9, θα σημάνει το πρώτο κουδούνι για την έναρξη του νέου σχολικού έτους. Χιλιάδες Ελληνόπουλα θα γεμίσουν ξανά τις σχολικές αυλές με τις χαρούμενες φωνές και τα παιχνίδια...
Νευροδιδακτική: ο απαγορευμένος καρπός της «σύγχρονης» παιδείας
ΜΗΧΑΝΕΣ ΤΟΥ ΝΟΥ
Brain Training
Σταυρόλεξα, κουίζ, αινίγματα, έξυπνα βιντεοπαιχνίδια, ανάγνωση βιβλίων, νέες κοινωνικές επαφές θεωρούνται εξαιρετικά επωφελείς δραστηριότητες επειδή μας βοηθούν να κρατάμε το μυαλό μας σε εγρήγορση. To να...
Brain Training
ΕΠΙΣΤΗΜΗ
Διεθνής διάκριση στο έργο του Ν. Ταβερναράκη
Η Ενωση Helmholtz είναι ο μεγαλύτερος επιστημονικός οργανισμός της Γερμανίας, συγκεντρώνει 18 ερευνητικά κέντρα με περισσότερους από 38.000 εργαζόμενους και ετήσιο προϋπολογισμό άνω των 4 δισεκατομμυρίων ευρώ...
Διεθνής διάκριση στο έργο του Ν. Ταβερναράκη
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΝΕΑ
Η βιοϊατρική εκδοχή του Μαθουσάλα
​Μαθουσάλας ή Μετουσέλαχ ήταν ένα μυθικό πρόσωπο που, σύμφωνα με τη Βίβλο, έζησε 969 χρόνια και θεωρείται ο μακροβιότερος άνθρωπος. Σήμερα, το όνομα αυτό χρησιμοποιείται για τα υπερήλικα άτομα που διατηρούνται...
Η βιοϊατρική εκδοχή του Μαθουσάλα
ΕΥΕΞΙΑ-ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Οι τέσσερις ζωογόνοι χυμοί του ανθρώπου
​Ο Ιπποκράτης, στηριζόμενος στη διδασκαλία των Προσωκρατικών όσον αφορά τα 4 στοιχεία που αποτελούν το Σύμπαν (Γη, Νερό, Φωτιά, Αέρας), υποστήριζε ότι τα 4 αυτά στοιχεία εκδηλώνονται μέσα στο ανθρώπινο σώμα με...
Οι τέσσερις ζωογόνοι χυμοί του ανθρώπου
ΜΗΧΑΝΕΣ ΤΟΥ ΝΟΥ
Η αόρατη σχέση μεταξύ ανορεξίας και βουλιμίας
Πώς εξηγείται η σχεδόν ψυχωτική εμμονή μας με την εικόνα του σώματός μας, η οποία, στις πιο ακραίες περιπτώσεις, εκδηλώνεται ως ανορεξία, πλήρης δηλαδή και «οικειοθελής» στέρηση τροφής; Αραγε, η ανορεξία και η...
Η αόρατη σχέση μεταξύ ανορεξίας και βουλιμίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας