Ενα μείγμα επαυξημένης αλλά και εικονικής πραγματικότητας

Η επόμενη επανάσταση στον χώρο της ψηφιακής τεχνολογίας θέλει να αλλάξει ριζικά τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο. Πρόκειται για την υλοποίηση, με ψηφιακά μέσα, της παιδικής (ή μήπως παιδαριώδους;) πεποίθησης ότι εκτός από την καθημερινή πραγματικότητα υπάρχει και μία άλλη παράλληλη πραγματικότητα η οποία μας αποκαλυπτόταν, μέχρι σήμερα, μόνο με τα μάτια της φαντασίας.

Το φαινόμενο της επαυξημένης ή διευρυμένης πραγματικότητας (αγγλιστί: Augmented Reality ή AR) είναι μια νέα εφαρμογή της υπολογιστικής τεχνολογίας που σε συνδυασμό με τη δίδυμη αδελφή της, την «εικονική πραγματικότητα» (αγγλιστί: Virtual Reality ή VR) θέλει να δημιουργήσει για τους χρήστες μια «μικτή πραγματικότητα» που θα τους προσφέρει καινοφανείς εμπειρίες και πρωτόγνωρες δυνατότητες εφαρμογών.

Η επαυξημένη πραγματικότητα (ή AR) είναι λοιπόν μια νέα αναδυόμενη τεχνολογία στην οποία επενδύουν απλόχερα οι παγκόσμιοι κολοσσοί της πληροφορικής, που έχουν ριχτεί στην αδυσώπητη μάχη για την κατοχύρωση διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας για τις βιομηχανικές εφαρμογές της.

Ποιες είναι όμως οι πιο πιθανές εφαρμογές της; Εκτός από τα έξυπνα διαδραστικά παιχνίδια του μέλλοντος, σχεδιάζονται ήδη προγράμματα με ποικίλες εφαρμογές στην ιατρική και στην επικοινωνία.

Τυπικό παράδειγμα μιας ήδη υπαρκτής τεχνολογίας επαυξημένης πραγματικότητας είναι τα φουτουριστικά γυαλιά «Google Glass», δηλαδή ένας μικρός υπολογιστής που φοριέται σαν ένα ζευγάρι ογκώδη γυαλιά όπως π.χ. αυτά της Oculus Rift ή της Htc Vive, τα οποία αντί για φακούς διαθέτουν μία οθόνη όπου προβάλλεται μία ψηφιακή εικόνα της πραγματικότητας.

Ομως προσοχή, η «εικονική πραγματικότητα» δεν πρέπει να συγχέεται ή να ταυτίζεται με την «επαυξημένη πραγματικότητα».

Στην τελευταία, ο χρήστης δεν βυθίζεται σε μια αποκλειστικά ψηφιακή και εικονική πραγματικότητα αλλά μέσα σε ένα υπαρκτό περιβάλλον που, ανάλογα με τις ανάγκες μας, είναι πληροφοριακά εμπλουτισμένο.

Με άλλα λόγια, πρόκειται για μια πληροφοριακά μεγεθυσμένη εικόνα του υπαρκτού κόσμου που μας περιβάλλει.

Μολονότι η βασική τεχνολογική ιδέα δεν είναι καθόλου άγνωστη, οι περισσότεροι ειδικοί προβλέπουν ότι το 2017 θα αποτελέσει το σημείο καμπής για την τεχνολογία της επαυξημένης πραγματικότητας.

Διόλου περίεργο, λοιπόν, που στην ανάπτυξη αυτού του τομέα έχουν ριχτεί οι μεγαλύτερες εταιρείες ψηφιακής τεχνολογίας: η Sony, η Microsoft αλλά και η Apple.

Πρόσφατα, μάλιστα, ο Τίμοθι Ντόναλτ ή «Τιμ» Κουκ (Timothy Donald «Tim» Cook), διευθύνων σύμβουλος της Apple, σε συνέντευξή του στην αγγλική εφημερίδα «The Independent» δήλωσε:

«Η πλειονότητα των ανθρώπων δεν επιθυμεί να απομονώνεται τελείως από τον πραγματικό κόσμο σε μια εικονική πραγματικότητα. Με την τεχνολογία της επαυξημένης πραγματικότητας δεν κινδυνεύει να πνιγεί σ’ έναν ωκεανό πληροφοριών αλλά, αντίθετα, οι ψηφιακές πληροφορίες γίνονται μέρος του πραγματικού κόσμου μας. Πρόκειται για μια τεχνολογική ιδέα εξίσου σημαντική με το smartphone. [...] Πρόκειται για κάτι πολύ μεγάλο· ή μάλλον τεράστιο».

Ταξιδευτές του Ηλιακού Συστήματος στο Ευγενίδειο

Αστεροειδείς και κομήτες θα κατακλύζουν από αύριο -Τρίτη 21 Μαρτίου 2017- τον τεράστιο θόλο του νέου ψηφιακού πλανηταρίου του Ιδρύματος Ευγενίδου για να μας ταξιδέψουν στον διαστημικό χώρο και χρόνο, μέσα από τη νέα μεγαλειώδη ψηφιακή πλανηταριακή παράσταση με τίτλο «Ταξιδευτές του Ηλιακού Συστήματος: Αστεροειδείς και Κομήτες».

Παρακολουθώντας τις διαστημικές αποστολές που πραγματοποιούνται για την εξερεύνηση αυτών των ουράνιων σωμάτων θα ταξιδέψουμε από τη Ζώνη των Αστεροειδών μέχρι την ευρύτερη περιοχή της Ζώνης Kuiper και θα κατανοήσουμε πολλά καίρια επιστημονικά ερωτήματα στα οποία επιχειρούν να απαντήσουν οι αστρονόμοι με τις διαστημικές έρευνες.

Τα ερωτήματα αυτά σχετίζονται με την απαρχή του ηλιακού μας συστήματος, την προέλευση του νερού, αλλά και των πρώτων πολύπλοκων οργανικών μορίων, τα οποία αποδείχτηκαν καθοριστικά για την απαρχή της ζωής στη Γη, καθώς και με τους πιθανούς τρόπους αποφυγής μιας ενδεχόμενης σύγκρουσής τους με τον πλανήτη μας στο μέλλον.

Το θέμα της παράστασης

Ξεκινώντας από τη γέννηση του ηλιακού μας συστήματος, η παράσταση εστιάζει στους αστεροειδείς και στους κομήτες, καθώς και στη Δήμητρα και στον Πλούτωνα, δύο από τους γνωστότερους νάνους πλανήτες που βρίσκονται στη Ζώνη των Αστεροειδών και στην ευρύτερη περιοχή της Ζώνης Kuiper αντίστοιχα.

Παράλληλα, παρουσιάζονται ορισμένες από τις πιο σημαντικές διαστημικές αποστολές που έχουν υλοποιηθεί για την εξερεύνηση αυτών των ουράνιων σωμάτων, με ιδιαίτερη έμφαση στη διαστημική αποστολή Rosetta για τη μελέτη του κομήτη Churyumov–Gerasimenko, καθώς και στην αποστολή του New Horizons, που «επισκέφθηκε» τον Πλούτωνα τον Ιούλιο του 2015.

Οι αστεροειδείς και οι κομήτες διατηρούν στο εσωτερικό τους σχεδόν αναλλοίωτα τα αρχέγονα υλικά της δημιουργίας τους, γι’ αυτό και αποτελούν μοναδικό «εργαλείο» για τη μελέτη της γένεσης και των πρώτων σταδίων της εξέλιξης του ηλιακού συστήματος.

Εκτός αυτού, οι επιστήμονες μελετούν τους κομήτες και τους αστεροειδείς και για έναν ακόμη λόγο, που σχετίζεται με τον βομβαρδισμό της πρώιμης Γης από τέτοιους διαστημικούς εισβολείς και τη συναρπαστική πιθανότητα ο βομβαρδισμός αυτός να συνέβαλε στον εμπλουτισμό του πλανήτη μας με νερό, αλλά και πολύπλοκες οργανικές ενώσεις, που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην εμφάνιση και την εξέλιξη της ζωής σ’ αυτόν.

Ομως η έρευνα των αστεροειδών και των κομητών διεξάγεται και για έναν επιπρόσθετο και ιδιαίτερα σοβαρό λόγο, που αφορά τους πιθανούς τρόπους εκτροπής ενός δυνητικά επικίνδυνου για τον πλανήτη μας αστεροειδούς από την αρχική του πορεία.

Η πρώτη επίσημη παρουσίαση της νέας πλανηταριακής παράστασης θα ξεκινήσει αύριο Τρίτη (21-03-17) και θα πραγματοποιηθούν δύο προβολές (στις 18.30 και 20.00) με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Απαραίτητα είναι μόνο τα δελτία εισόδου, η διανομή των οποίων θα πραγματοποιείται από το Ταμείο του Πλανηταρίου από τις 18.00 της ίδιας ημέρας. Κάθε ενδιαφερόμενος/η θα μπορεί να προμηθευτεί έως δύο δελτία εισόδου.

Οι χώροι του Ιδρύματος Ευγενίδου είναι προσβάσιμοι και φιλικοί σε ανθρώπους με κινητική αναπηρία, ενώ υπάρχει δυνατότητα διερμηνείας στην ελληνική νοηματική γλώσσα ή/και χειλεανάγνωσης κατόπιν έγκαιρης επικοινωνίας με γραπτό μήνυμα στο τηλέφωνο 6936177143, στο fax 210-9417514 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση: [email protected]

Η ψηφιακή ζωή μας ως Αβαταρ
Αναμφίβολα, το οξύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μετανάστες του νέου ψηφιακού γαλαξία είναι η περιφρούρηση της όποιας «ιδιωτικής ζωής» ή «προσωπικής αυτονομίας» έχει απομείνει στην εποχή του Διαδικτύου....
Η ψηφιακή ζωή μας ως Αβαταρ
Η ανάδυση των νέων κοινωνικών δικτύων
Οπως είδαμε στα δύο προηγούμενα άρθρα η επινόηση των νέων επικοινωνιακών μηχανών και, πιο πρόσφατα, η μαζική χρήση του Διαδικτύου επέφεραν ριζικές αλλαγές στον τρόπο που ζουν, σκέφτονται και συνδέονται μεταξύ...
Η ανάδυση των νέων κοινωνικών δικτύων
ΕΠΙΣΤΗΜΗ
«Σταματήστε τους στρατιώτες-ρομπότ, απειλούν την ανθρωπότητα»!
Πολλοί εντυπωσιάστηκαν από την αποφασιστικότητα με την οποία επιστήμονες αλλά και πρόεδροι μεγάλων εταιρειών της ρομποτικής βιομηχανίας ζήτησαν από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών να αναλάβει άμεσα πρωτοβουλίες...
«Σταματήστε τους στρατιώτες-ρομπότ, απειλούν την ανθρωπότητα»!
Με αφορμή το Θερινό Ηλιοστάσιο