Πλημμελή και αναποτελεσματικό έλεγχο των ιδιωτικών κλινικών από τον ΕΟΠΥΥ για υπερχρεώσεις ή καταχρηστικές χρεώσεις των ασφαλισμένων διαπιστώνει ο Συνήγορος του Πολίτη σε πρόσφατη έκθεσή του, την οποία δημοσιοποίησε χθες με δελτίο Τύπου. Η έκθεση «Χρεώσεις ιδιωτικών οικονομικών φορέων – Ρόλος ΕΟΠΥΥ ως οργανισμού κοινωνικής ασφάλισης» (κυκλοφόρησε στις 9 Ιουλίου) μπορεί να διαβαστεί σαν ένα πανόραμα παθογενειών και δυσλειτουργιών που έχουν αποτέλεσμα να προστατεύονται τα συμφέροντα των ιδιωτικών κλινικών που παρανομούν και όχι ο ασφαλισμένος πολίτης που πλήττεται.
Η έκθεση καταγράφει το σύνηθες κόλπο που έχουν βρει οι ιδιωτικές κλινικές για να χρεώνουν παρανόμως με το καλημέρα τον πολίτη και αποτυπώνει ανάγλυφα τι δεν πάει καλά με τον ελεγκτικό μηχανισμό του ΕΟΠΥΥ: μη ανταπόκριση στις καταγγελίες και στα αιτήματα των ασφαλισμένων, καθυστέρηση στη διενέργεια ελέγχου και σε απάντηση στα αιτήματα, πλημμελής απάντηση και μη δημοσιοποίηση ή μη σύνταξη εκθέσεων ελέγχου, μη διεκδίκηση των ποσών που χρεώθηκαν παρανόμως από τις ιδιωτικές κλινικές ακόμα και όταν διαπιστώνεται η παράνομη χρέωση, ασαφές νομοθετικά πλαίσιο λειτουργίας, έλλειψη Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας, ελεγκτές ιατροί που αντί να διεξάγουν έλεγχο επικοινωνούν με τους ασφαλισμένους και τους πείθουν να αποσύρουν την καταγγελία προς τον Συνήγορο του Πολίτη, την ώρα που διατηρούν ιδιωτικό ιατρείο στις κλινικές ή συγγενείς τους ακόμη και πρώτου βαθμού εργάζονται στις κλινικές τις οποίες έχουν την αρμοδιότητα να ελέγξουν.
Αδιαφάνεια
«Από τις αναφορές των πολιτών, το ιστορικό των νοσηλειών που καταγγέλλουν, από την κοστολόγηση αυτών και τις διοικητικές διαδικασίες ελέγχου προκύπτει το γενικότερο πρόβλημα της ασάφειας και αδιαφάνειας της χρέωσης των ασφαλισμένων που συνεπάγεται για τους πολίτες καταβολή υψηλής ιδιωτικής δαπάνης για την υγεία και τους οδηγεί συχνά σε αδιέξοδο οικονομικό και ψυχολογικό», επισημαίνει η ανεξάρτητη Αρχή. Και υπογραμμίζει την αναγκαιότητα της διαφάνειας και της λογοδοσίας στις συμβάσεις του ΕΟΠΥΥ με τις ιδιωτικές κλινικές, όπως και την υποχρέωση όλων των φορέων να προστατεύουν τους πολίτες από υπερκοστολογήσεις και καταχρηστικές χρεώσεις «για να μην οδηγούμαστε στο μη νόμιμο αποτέλεσμα μετατροπής της υγείας από δημόσιο αγαθό σε προνόμιο».
Σύμφωνα με την έκθεση, ο ΕΟΠΥΥ συμπεραίνει στις εκθέσεις ελέγχου ότι η επιβάρυνση του ασφαλισμένου με επιπλέον χρεώσεις λόγω αναβάθμισης της νοσηλείας σε θαλάμους ανώτερους από τετράκλινους προβλέπεται από τη σύμβασή του με τις κλινικές. Ωστόσο, η έκθεση καταλογίζει στον ΕΟΠΥΥ ότι δεν ερευνά αν πράγματι η κλινική διαθέτει τετράκλινους θαλάμους. Πράγματι, εντοπίζονται συμβάσεις ΕΟΠΥΥ με κλινικές για νοσηλεία σε τετράκλινους θαλάμους χωρίς η κλινική να τους διαθέτει.
Σε αυτή την περίπτωση, «δεν αποτελεί νόμιμη πρακτική στις κλινικές που δεν διαθέτουν 4κλινους θαλάμους η υπογραφή δήλωσης αναβάθμισης θέσης με την είσοδο του ασθενούς, διότι ο τρίκλινος θάλαμος και δεν είναι επιλογή του ασφαλισμένου και δεν αποτελεί αναβάθμιση», αναφέρει η έκθεση. Και όμως, ο ελεγκτικός μηχανισμός του ΕΟΠΥΥ αποτυγχάνει να διαπιστώσει τη μη νομιμότητα της αναβάθμισης θέσης και της υπερκοστολόγησης, κρίνοντας ότι αποτελεί αντικείμενο ιδιωτικής διαφοράς μεταξύ του ασφαλισμένου και της κλινικής.
Ακυρώσεις προστίμων
Αλλά και όταν διαπιστώνει ο ΕΟΠΥΥ αδικαιολόγητη χρέωση σε βάρος των ασφαλισμένων και επιβάλλει πρόστιμο στην κλινική, στο τέλος το πρόστιμο ακυρώνεται με μια απλή αίτηση της κλινικής!
«Τις περισσότερες φορές η κλινική, ως δικαιούται, υποβάλλει ένσταση κατά του προστίμου και η αρμόδια επιτροπή του ΕΟΠΥΥ αποδέχεται την ένσταση της κλινικής, ακόμα και χωρίς νόμιμη αιτιολογία, και ακυρώνει το πρόστιμο», σημειώνει η έκθεση. Και εντοπίζει να μην τηρεί τον νόμο κατά τη διαδικασία, καθώς έχει παρατηρηθεί να δέχεται εκπρόθεσμα αιτήματα της κλινικής, ακόμη και τρεις μήνες μετά, ενώ υπάρχει προθεσμία 30 ημερών για την ένσταση.
Αλλά και η Επιτροπή του ΕΟΠΥΥ έχει βρεθεί να συνεδριάζει τρεις μήνες μετά για να αποφανθεί επί της ένστασης, τη στιγμή που ο νόμος προβλέπει ρητά προθεσμία 15 ημερών (η εξήγηση που παρείχε ο ΕΟΠΥΥ είναι ότι δεν υπήρχε στον φάκελο το αποδεικτικό επίδοσης της απόφασης καταβολής προστίμου, κάτι που ωστόσο αποτελεί ευθύνη του Οργανισμού).
«Παρατηρείται δηλαδή μεγάλη ανοχή του Οργανισμού στη μη τήρηση της νόμιμης διαδικασίας από τους ιδιώτες παρόχους, ενώ αντίθετα ο Οργανισμός δεν έχει επιδείξει αντίστοιχη ανοχή, συχνά ούτε καν την προβλεπόμενη και νόμιμη επιείκεια, απέναντι στους ασφαλισμένους πολίτες», υπογραμμίζει.
Η έκθεση καταγράφει επίσης την αδιαφάνεια που διέπει το σύστημα χρεώσεων των κλινικών, που εκμεταλλεύονται τα διαφορετικά φορολογικά καθεστώτα για τις υπηρεσίες που παρέχουν. Για παράδειγμα, την έκδοση αποδείξεων από γιατρούς χωρίς ΦΠΑ για χειρουργικές επεμβάσεις και την έκδοση παραστατικών για νοσηλευτικές υπηρεσίες που εκδίδονται χωριστά από τις κλινικές.
Παραβίαση
Ο Συνήγορος διαπιστώνει παραβίαση της αρχής της αμεροληψίας από τη δράση Επιθεωρητών του ΕΟΠΥΥ που διατηρούν ιδιωτικά ιατρεία ή που συγγενείς τους εργάζονται στις ιδιωτικές κλινικές όπου είναι επιθεωρητές - ελεγκτές οι ίδιοι, ενώ ελεγκτές ιατροί «επικοινωνούν με τους αναφερόμενους πολίτες και αντί να προχωρούν στη διενέργεια ελέγχου που εκ του νόμου υποχρεούνται, να οδηγούνται οι πολίτες σε παραίτηση από το παράπονο/αναφορά, που εν τοις πράγμασι συνιστά και παραίτηση από την απαίτηση της διαφάνειας, λογοδοσίας και τελικά προστασίας του κοινωνικοασφαλιστικού τους δικαιώματος».
Μάλιστα, η έκθεση επισημαίνει ότι ο Συνήγορος έχει από το 2021 ενημερώσει τη διοίκηση του ΕΟΠΥΥ για παραβιάσεις της αρχής της αμεροληψίας και για προβληματικά στοιχεία του ελέγχου, ενώ τον Ιούλιο του 2021 έχει παρουσιάσει με στοιχεία στον υπουργό Υγείας την παθογένεια του ελεγκτικού μηχανισμού του ΕΟΠΥΥ και έχει τονίσει την ανάγκη διασφάλισης της διαφάνειας και της λογοδοσίας στον χώρο της υγείας όπως και την έντιμη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας