• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.8°C / 15.2°C
    1 BF
    87%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.6°C / 10.6°C
    2 BF
    93%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.0°C / 16.0°C
    4 BF
    79%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    0 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    1 BF
    93%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 10.0°C / 12.0°C
    2 BF
    82%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.4°C / 8.4°C
    3 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 16.6°C
    1 BF
    92%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    3 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    3 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    5 BF
    78%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 16.6°C
    4 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.2°C / 17.2°C
    4 BF
    71%
  • Λάρισα
    Ομίχλη
    4°C 3.9°C / 4.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 4.5°C / 4.5°C
    1 BF
    83%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 20.8°C
    4 BF
    83%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 11.0°C / 15.4°C
    2 BF
    62%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 4.2°C / 12.7°C
    1 BF
    77%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    1 BF
    90%

Το ΕΣΥ απαξιώθηκε στα χρόνια των Μνημονίων. Τα κόμματα απαντούν τι θα πράξουν

EUROKINISSI/ ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ

Ούτε δημόσια ούτε δωρεάν

  • A-
  • A+

Η δημόσια Υγεία στη χώρα μας συρρικνώθηκε και απαξιώθηκε κατά την τελευταία εξαετία. Το Εθνικό Σύστημα Υγείας υποβαθμίστηκε από την υποχρηματοδότηση που το άφησε χωρίς πόρους, υλικά και προσωπικό, με εξαθλιωμένους γιατρούς και εργαζομένους.

Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας έκλεισε. Ο ασθενής αφέθηκε σχεδόν στην τύχη του, να πληρώνει συνεχώς από την τσέπη του για να καλύψει τις υγειονομικές του ανάγκες. Οι υγειονομικοί δείκτες κατέρρευσαν, αφήνοντας πίσω τους την ανθρωπιστική κρίση.

Αυτή είναι η σημερινή πραγματικότητα. Τίποτα δεν θυμίζει τη δημόσια, δωρεάν, καθολική και προσβάσιμη υγεία για όλους. Σε αυτό το βαριά τραυματισμένο πλαίσιο, κάτω από συνθήκες γενικευμένης όξυνσης των προβλημάτων και μετρώντας ώρες πριν από τις εκλογές της 20ής Σεπτεμβρίου, αναζητήσαμε τις προθέσεις των κοινοβουλευτικών κομμάτων όσον αφορά τη λήψη μέτρων στην υγεία.

Από τον διάλογο απουσιάζουν οι ΑΝ.ΕΛΛ., με τους οποίους δεν κατέστη δυνατή η επικοινωνία. Τα ερωτήματα:

1. H πτώση των δαπανών υγείας στο 4,5% του ΑΕΠ (ευρωπαϊκός μέσος όρος 6,9%) έχει φέρει το σύστημα υγείας κάτω από τα όρια ασφαλείας. Ποια θα είναι τα δικά σας άμεσα μέτρα ανάκαμψής του;

2. Με το 3ο Μνημόνιο οι προσλήψεις προσωπικού στο σύστημα υγείας δεν επιτρέπονται ή είναι πολύ περιορισμένες σε αριθμό. Σήμερα λείπουν από τα νοσοκομεία 6.000 γιατροί, 15.000 νοσηλευτές, 5.000 διοικητικοί και 10.000 λοιπές ειδικότητες. Τι σκοπεύετε να κάνετε, προκειμένου να καλυφθούν τα κενά στη δημόσια υγεία;

3. Η πρωτοβάθμια περίθαλψη έχει αποδειχθεί ότι ενισχύει το σύστημα υγείας και αποσυμφορεί τα νοσοκομεία. Σήμερα είναι σχεδόν ανύπαρκτη, έχει αποδομηθεί με τη διάλυση των μονάδων του ΕΟΠΥΥ-ΠΕΔΥ εξαιτίας των περικοπών. Με δεδομένη τη συνέχιση των περικοπών, ποια μέτρα προτίθεστε να πάρετε, ώστε να ενισχυθεί η πρωτοβάθμια περίθαλψη;

Κομματικές «προθέσεις» με ανθρωπιστική κρίση και τρίτο Μνημόνιο

Τομέας Υγείας ΣΥΡΙΖΑ

«Κορυφαία μεταρρύθμιση η στροφή στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας»

EUROKINISSI/ ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

1. Η μείωση της δημόσιας δαπάνης υγείας είναι σταθερή και σωρευτική την πενταετία της κρίσης και των Μνημονίων 2010-2015. Η δημόσια δαπάνη 4,3% του ΑΕΠ στην Ελλάδα το 2015, έναντι του μέσου όρου 7%-7,5% των χωρών της Ε.Ε., σε συνδυασμό με τα 2,5-3 εκατ. ανασφάλιστων συνθέτουν μέρος της εικόνας της ανθρωπιστικής κρίσης, την οποία καταδείξαμε σε αντικείμενο διεθνούς συζήτησης, αλλά και διεκδίκησης στήριξης.

Η τρέχουσα δημόσια δαπάνη υγείας κάνει οριακή τη λειτουργία του Συστήματος Υγείας, ωστόσο ακόμα και εντός της μνημονιακής συμφωνίας, υγεία και ανθρωπιστική κρίση αποτελούν πεδία με δυνατότητες τομών και διεύρυνσης των πόρων. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η προγραμματική μας θέση για αναχρηματοδότηση της δημόσιας υγείας και σταδιακή σύγκλιση των δαπανών στον μέσο όρο της Ε.Ε.

2. Το ΕΣΥ έχει πράγματι αποστελεχωθεί δραματικά. Για πρώτη φορά μετά από 6 χρόνια προγραμματίζονται 4.500 μόνιμες προσλήψεις προσωπικού. Δρομολογήθηκαν συγκεκριμένα: προκήρυξη 1.000 θέσεων εργαζομένων σε νοσοκομεία μέσω ΑΣΕΠ. Εγκρίθηκε με πράξη υπουργικού συμβουλίου πλήρωση 2.500 οργανικών θέσεων (γιατροί, νοσηλευτές, παραϊατρικό, διοικητικό). Προκήρυξη 3.025 θέσεων στους φορείς του υπ. Υγείας αποκλειστικά για ανέργους μέσω προγραμμάτων Κοινωφελούς Εργασίας του ΟΑΕΔ. Επίσπευση κρίσεων και διορισμών 900 γιατρών ΕΣΥ που είχαν παγώσει. Παράταση θητείας επικουρικού προσωπικού μέχρι 31/12/2015.

Τα παραπάνω είναι τα πρώτα άμεσα βήματα στο σχέδιο βαθιάς μεταρρύθμισης του Συστήματος Υγείας, με στόχο την καθολική πρόσβαση και φροντίδα του πληθυσμού.

3. Το μεγάλο στοίχημα της ανάπτυξης Εθνικού Δικτύου Πρωτοβάθμιας Υγείας (ΠΦΥ), με αποκεντρωμένες μονάδες υγείας γειτονιάς, Κέντρα Υγείας αστικού και αγροτικού τύπου, οικογενειακό γιατρό και διεπιστημονική ομάδα υγείας.

Η στροφή στην ΠΦΥ συνιστά κορυφαία μεταρρύθμιση στο νοσοκομειοκεντρικό ΕΣΥ, εισάγει τη στρατηγική επιλογή της Αριστεράς για ολιστική φροντίδα υγείας (προαγωγή υγείας, πρόληψη, παρακολούθηση χρονίως πασχόντων, αποθεραπεία, αποκατάσταση), κάνοντας ταυτόχρονα οικονομία κλίμακας. Τα σημερινά ΠΕΔΥ θα αναβαθμιστούν σε αστικά Κ.Υ. με εξειδικευμένες κλινικές και εργαστηριακές εξετάσεις.

Χρήστος Κέλλας, Ν.Δ.

«Οι μεταρρυθμίσεις θα χρηματοδοτηθούν από το νέο ΕΣΠΑ»

1. Οι δημόσιες δαπάνες υγείας το 2014 ανήλθαν στα 10,4 δισ. ευρώ και αντιστοιχούν στο 5,7% του ΑΕΠ που για το 2014 ήταν 180,4 δισ. ευρώ. Στόχος μας είναι μέσα στην επόμενη διετία να επαναφέρουμε τις δημόσιες δαπάνες υγείας στα επίπεδα του 2010, ήτοι 6,4%, και να τις ανεβάσουμε στο 6,8% του ΑΕΠ μέχρι το 2019. Πέραν της αύξησης του ποσοστού των δαπανών, στόχος μας είναι η μείωση της επιβάρυνσης των πολιτών και η κάλυψη των αναγκών υγείας όλων των ανασφάλιστων πολιτών, κάτι που άλλωστε η δική μας κυβέρνηση υλοποίησε τον Ιούνιο του 2014.

Η κυβέρνησή Σαμαρά, πριν από τον εκβιασμό του ΣΥΡΙΖΑ με την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας και τις εκλογές, είχε ξεκινήσει να υλοποιεί ένα φιλόδοξο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων σε συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, την Ευρωπαϊκή Ενωση και άλλους διεθνείς οργανισμούς με έμφαση στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, την καθολική κάλυψη υγείας όλου του πληθυσμού, καθώς και τη διοικητική αναδιοργάνωση και τον οικονομικό εξορθολογισμό του συστήματος υγείας. Ολες αυτές οι μεταρρυθμίσεις θα ξεκινήσουν πάλι και θα χρηματοδοτηθούν από το νέο ΕΣΠΑ.

2.Το 2014 η κυβέρνησή μας είχε ήδη εγκρίνει και είχε αρχίσει τις διαδικασίες για την πρόσληψη 2.000 ατόμων στο ΕΣΥ (γιατρών, νοσηλευτών και λοιπού προσωπικού), ενώ είχαν εγκριθεί για το 2015 επιπλέον 4.500 θέσεις με απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης τον Δεκέμβριο του 2014. Σαφώς απαιτείται περισσότερο ανθρώπινο δυναμικό στο ΕΣΥ και ιδιαίτερα νοσηλευτικό προσωπικό, το οποίο και θα επιδιώξουμε με κάθε τρόπο να αυξηθεί.

3. Εφόσον η Ν.Δ. αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας, θα δώσει έμφαση στην ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης στην ΠΦΥ με κορμό του συστήματος τους οικογενειακούς γιατρούς, κάτι που άλλωστε προβλέπεται στον νόμο 4238 που η κυβέρνησή Σαμαρά ψήφισε τον Φεβρουάριο του 2014. Οι μονάδες υγείας του ΠΕΔΥ θα αναδιοργανωθούν και θα αποτελέσουν μονάδες δευτεροβάθμιας περιπατητικής φροντίδας, όπου ο πολίτης θα απευθύνεται για πιο ειδικά προβλήματα υγείας.

Γιώργος Λαμπρούλης, KKE

«Δεν περισσεύει κανείς υγειονομικός για να ξενιτεύεται»

1. Η μείωση των κρατικών δαπανών του δημόσιου συστήματος υγείας έχει επιπτώσεις στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη του λαού. Είναι απόρροια της διαχρονικής πολιτικής που υπηρετεί τα επιχειρηματικά κέρδη και στην υγεία, και εφαρμόζεται από όλες τις κυβερνήσεις και από όλα τα κράτη της Ε.Ε., ανεξαρτήτως μνημονίων και κρατικών χρεών. Φιλολαϊκή «ανάκαμψη» του συστήματος υγείας στον καπιταλιστικό δρόμο ανάπτυξης δεν υπάρχει.

Η πρόταση διεξόδου του ΚΚΕ βρίσκεται ακριβώς στον αντίποδα της εφαρμοζόμενης πολιτικής. Οταν ο λαός αποφασίσει να πάρει το τιμόνι της εξουσίας και τα κλειδιά της οικονομίας στα χέρια του, τότε η μοναδική πηγή χρηματοδότησης του συστήματος υγείας θα είναι το κράτος.

Οι εργαζόμενοι δεν θα πληρώνουν πεντάρα τσακιστή, ούτε άμεσα ούτε έμμεσα. Ομως άμεσα το εργατικό κίνημα, σε συμμαχία με τους αυτοαπασχολούμενους της πόλης και της υπαίθρου, τους μικροϊδιοκτήτες αγρότες, τις γυναίκες και τη νεολαία των λαϊκών οικογενειών, με προσανατολισμό της δράσης το χτύπημα της εξουσίας των επιχειρηματικών ομίλων και της δράσης υπέρ του λαού, μπορεί έστω και προσωρινά να κατακτήσει κάποια μέτρα στο σύστημα υγείας με αύξηση των δημόσιων δαπανών, με φορολόγηση του κεφαλαίου στο 45%.

2. Οι τεράστιες ελλείψεις στις δημόσιες μονάδες υγείας έχουν την αιτία τους όχι στα μνημόνια και στους εφαρμοστικούς νόμους -αυτά είναι τα εργαλεία-, αλλά στον δρόμο ανάπτυξης που έχει επιλεγεί και ικανοποιεί τα συμφέροντα των πλουτοκρατών.

Σ’ αυτόν τον δρόμο δεν μπορείς να έχεις «και την πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο». Δηλαδή, να συνυπάρχουν τα καπιταλιστικά κέρδη με προσλήψεις υγειονομικών και άλλου προσωπικού για να καλύπτεται πλήρως το δημόσιο σύστημα υγείας.

Οι κομμουνιστές, στην πορεία της πάλης για σύγκρουση–ρήξη–ανατροπή, πρωτοστατούν με τους άλλους εργαζόμενους και για μαζικές προσλήψεις πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Δεν περισσεύει κανείς υγειονομικός για να ξενιτεύεται. Αντίθετα, χρειάζονται όλοι τους, με κατοχυρωμένα πλήρη εργασιακά, επιστημονικά και κοινωνικά δικαιώματα.

3. Αν συνεχιστούν οι περικοπές στην πρωτοβάθμια περίθαλψη, δεν μπορεί να ελπίζει κανείς για κάτι καλύτερο. Γιατί θα συνεχιστούν οι μειώσεις στις αποζημιούμενες από τα ασφαλιστικά ταμεία παροχές, αλλά και οι αυξήσεις των πληρωμών από τους ασθενείς είτε άμεσα είτε έμμεσα μέσω εισφορών, ποσοστών συμμετοχής, φορολογίας γενικής και ειδικής (φόρος καπνού, λίπους, μη άθλησης κ.λπ.).

Γι’ αυτό, το ΚΚΕ καλεί τον λαό να μη συμβιβάζεται με το «μικρότερο κακό» που φέρνει πάντα τα χειρότερα, αλλά να παλέψει οργανωμένα για πρωτοβάθμια φροντίδα, για πρόληψη με μέτρα δημόσιας υγείας, με τακτικό προληπτικό έλεγχο στον υγιή πληθυσμό, για περίθαλψη. Με επαρκή Κέντρα Υγείας παντού (νησιά, παραμεθόριο) σε σύνδεση με νοσοκομεία -γενικά και ειδικά- και με την έκτακτη προνοσοκομειακή φροντίδα για να καλύπτονται ολοκληρωμένα οι ανάγκες.

Σπύρος Δρίτσας, ΛΑ.Ε.

«Αμεση προτεραιότητα η στήριξη των δημόσιων νοσοκομείων»

1. Η Λαϊκή Ενότητα αγωνίζεται για ένα νέο, αναβαθμισμένο Δημόσιο Σύστημα Υγείας, που θα παρέχει δωρεάν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες υγείας, ισότιμα και σε όλους που διαμένουν στη χώρα, ασφαλισμένους και ανασφάλιστους.

Αναγκαία προϋπόθεση για να υλοποιηθεί αυτό, αποτελεί καταρχήν η ρήξη με τις μνημονιακές πολιτικές, οι οποίες ευθύνονται για την άνευ προηγουμένου υγειονομική κρίση και τη διάλυση της δημόσιας περίθαλψης, που θα επιταθούν με τα μέτρα που προβλέπονται στο νέο Μνημόνιο.

Απαιτείται αμέσως η γενναία αύξηση της κρατικής δαπάνης για την υγεία, τουλάχιστον στο 7% του ΑΕΠ, μέσα από ένα δίκαιο σύστημα άμεσης προοδευτικής φορολογίας, με ταυτόχρονη εξοικονόμηση πόρων από το χτύπημα της διαφθοράς, της παραοικονομίας και της έλλειψης οργάνωσης, τον έλεγχο του συστήματος προμηθειών, την ανάπτυξη δημόσιας φαρμακοβιομηχανίας και φαρμακαποθήκης, την κατάργηση της ανάθεσης υπηρεσιών σε ιδιώτες στα νοσοκομεία, τον δημόσιο και κοινωνικό έλεγχο του ιδιωτικού τομέα υγείας.

2. Το δημόσιο σύστημα υγείας βρίσκεται αυτή τη στιγμή στα όρια της κατάρρευσης, παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες του εναπομείναντος προσωπικού.

Για τη Λαϊκή Ενότητα αποτελεί άμεση προτεραιότητα η στήριξη των δημόσιων νοσοκομείων, με όλες τις αναγκαίες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, με εργασιακές σχέσεις πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, και όχι άπλα με μπάλωμα των τεράστιων κενών με συμβασιούχους, όπως συμβαίνει σήμερα.

Επίσης, απολύτως αναγκαία είναι η αύξηση και στελέχωση των ΜΕΘ, η δημιουργία και στελέχωση των αυτοδύναμων τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών, η ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός του ΕΚΑΒ. Φυσικά, προϋπόθεση για τη στελέχωση και αναβάθμιση του ΕΣΥ αποτελεί η ρήξη με τον «ζουρλομανδύα» των Μνημονίων που ακυρώνει οποιαδήποτε τέτοια προοπτική.

3. Κανένα πραγματικό μέτρο ενίσχυσης της πρωτοβάθμιας περίθαλψης δεν μπορεί να υλοποιηθεί εντός του μνημονιακού πλαισίου! Για τη Λαϊκή Ενότητα η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας οφείλει να αποτελεί τον βασικό πυλώνα του συστήματος υγείας, μέσα από την πλήρη ανάπτυξη δημόσιων Κέντρων Υγείας στα αστικά κέντρα και την επαρχία, σε λειτουργική διασύνδεση με τη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια περίθαλψη, τη θέσπιση του οικογενειακού γιατρού και της διεπιστημονικής ομάδας υγείας, την ηλεκτρονική κάρτα υγείας, καθώς και την ανάπτυξη δημόσιων δομών μετανοσοκομειακής φροντίδας.

Για να εκτιμηθούν οι πραγματικές υγειονομικές ανάγκες της χώρας, είναι απολύτως απαραίτητος ο σχεδιασμός ενός σύγχρονου και ολοκληρωμένου Χάρτη Υγείας, που θα καλύπτει ισότιμα όλες τις ανάγκες της κάθε Υγειονομικής Περιφέρειας. Σκοπός μας είναι η δημιουργία ενός συστήματος που θα βασίζεται στην πρόληψη, την αγωγή και προαγωγή της υγείας.

Λεωνίδας Γρηγοράκος, ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ

«Περιορισμένες δυνατότητες εν μέσω κρίσης»

1.  Το πρόβλημα της χρηματοδότησης της δημόσιας υγείας είναι υπαρκτό, δεν πρόκειται να αντιμετωπιστεί με διακηρύξεις καλών προθέσεων. Η χώρα, εν μέσω κρίσης, έχει περιορισμένες δυνατότητες. Ωστόσο, πιστεύω ότι μπορούμε να αναζητήσουμε εκείνες τις ρεαλιστικές προτάσεις που θα δίνουν μια πειστική απάντηση στην ενίσχυση του ΕΣΥ.

Γι’ αυτό χρειάζεται μια εθνική πολιτική υγείας, διακομματικής στήριξης που θα σχεδιάζει τις αναγκαίες διαρθρωτικές ανάγκες, θα προγραμματίσει τη βέλτιστη κατανομή πόρων και θα θέσει στο επίκεντρο την ολοκληρωμένη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και φροντίδα για όλους τους πολίτες.

Μόνο αν υπάρχει συμφωνία όλων των πολιτικών δυνάμεων μπορούμε να πετύχουμε τον σχεδιασμό ενός Επιχειρησιακού Σχεδίου Υλοποίησης για την ανασυγκρότηση του ΕΣΥ, τη λειτουργία της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, την εξασφάλιση της χρηματοδότησης από ισοδύναμα και τη γρήγορη κάλυψη των μεγάλων κενών στο ανθρώπινο δυναμικό.

Ως άμεσο δείγμα γραφής θα πρότεινα τη δέσμευση για άμεση συμφωνία τριών σημείων: α) αξιοκρατία στη διοίκηση, β) διαφάνεια στις προμήθειες με διακομματικό έλεγχο, γ) κοινή γραμμή για την άμεση εξεύρεση πόρων. Μόνο με την επιστροφή της χώρας στην κανονικότητα και την υλοποίηση ενός συγκεκριμένου σωστού σχεδιασμού μπορούμε να αυξήσουμε σταδιακά τις δαπάνες υγείας, υπερβαίνοντας το πολύ χαμηλό ποσοστό 4,5% του ΑΕΠ.

2. Παρά τους περιορισμούς λόγω δεσμεύσεων της δανειακής σύμβασης, το 2014 καταφέραμε την ένταξη στο ΕΣΥ 2.486 υγειονομικού προσωπικού. Επιπλέον, για το 2015 είχαμε φροντίσει να εγκριθούν κονδύλια για 4.000 προσλήψεις γιατρών και νοσηλευτών.

Δυστυχώς, χαμένη μέσα στην ιδεοληψία και την απειρία της, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ–ΑΝ.ΕΛΛ. δεν φρόντισε να κάνει πράξη τους υπάρχοντες προγραμματισμούς. Το καθεστώς αυτό καθιστά υπόλογη την τελευταία πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας.

Αλλο ένα καίριο ζήτημα είναι να προχωρήσουν επιτελούς όλες οι κρίσεις των γιατρών του ΕΣΥ που εκκρεμούν, καθώς επίσης και η ανάγκη να αναζητήσουμε όλες εκείνες τις προϋποθέσεις που θα προσελκύουν όλα τα υγειονομικά στελέχη που τα τελευταία χρόνια αναγκάστηκαν να ζητήσουν εργασία σε ξένες χώρες.

Παράλληλα, είναι απαραίτητο με διαδικασίες ανοιχτής πρόσκλησης και με βάση τα τυπικά και ουσιαστικά τους προσόντα διάσπαρτα στελέχη και επιστήμονες του τομέα Υγείας (γιατροί, καθηγητές, ερευνητές, τεχνικοί σε πανεπιστήμια και νοσοκομεία του εξωτερικού) να μπορούν να καταλαμβάνουν προσωποπαγείς θέσεις στο ΕΣΥ.

Τα κενά στη δημόσια υγεία καλύπτονται, όμως, εφόσον υπάρχουν και κίνητρα. Γι’ αυτό εμείς θεωρούμε ότι τα οικονομικά κίνητρα, τα επιστημονικά και κοινωνικά κριτήρια είναι αναγκαία ιδιαίτερα για τις άγονες περιοχές και τα νησιά του Αιγαίου, όπου το πρόβλημα υποστελέχωσης είναι οξύτερο.

3.Την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας είναι επιτακτική ανάγκη να την αναδείξουμε σε βασική εθνική προτεραιότητα. Χωρίς αυτήν, δεν μπορεί να υπάρξει καμία αναβάθμιση των υπηρεσιών υγείας. Η οξεία οικονομική κρίση δημιουργεί τρομακτικά εμπόδια στην εξεύρεση συγκεκριμένων πόρων. Ωστόσο, ένα συγκεκριμένο βήμα είναι η αξιοποίηση των υπαρχόντων γενικών και οικογενειακών γιατρών και των γιατρών συναφών ειδικοτήτων (παθολόγοι και παιδίατροι) του δημοσίου και του συμβεβλημένου ιδιωτικού τομέα.

Κωνσταντίνος Μπαργιώτας, ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ

«Η κακοδιοίκηση οδήγησε στην υποχρηματοδότηση»

1. Το σύστημα υγείας πέρασε από τη σπατάλη στην πλήρη ένδεια. Ομως, ακόμη και στην περίοδο των παχιών αγελάδων παρείχε φτωχές υπηρεσίες. Βασική αιτία της αναποτελεσματικότητας διαχρονικά δεν ήταν δυστυχώς η υποχρηματοδότηση. Κοινός παρονομαστής της κακοδαιμονίας, πριν και μετά τα Μνημόνια, ήταν και είναι η κακοδιοίκηση.

Επιγραμματικά, είναι η κακοδιοίκηση που γεννά τη σπατάλη και τη διαφθορά και είναι η κομματοκρατία που τη συντηρεί και τη διαιωνίζει. Η ίδια κακοδιοίκηση οδήγησε στην υποχρηματοδότηση στην οποία αναφέρεστε. Η ανικανότητα οδήγησε σε περικοπές που έγιναν οριζόντια, βασισμένες σε αυθαίρετες υποθέσεις ή μικροσυμφέροντα και όχι μελέτες. Θα έπρεπε κατά τη γνώμη μας να υπάρξει αναδιαπραγμάτευση των όρων χρηματοδότησης.

Η βασική αλλαγή όμως που πρέπει να γίνει είναι η αποκομματικοποίηση της διοίκησης. Οπως σε όλο τον κόσμο, έτσι και στην Ελλάδα πρέπει να αναλάβουν τη διοίκηση των νοσοκομείων εξειδικευμένα στελέχη αντί των αποτυχόντων πολιτευτών και των κομματικών κομισάριων. Σε κάθε άλλη περίπτωση, η εισροή κονδυλίων θα οδηγήσει ακόμη μια φορά σε σπατάλη και διαφθορά.

Απόλυτη προτεραιότητα είναι η εξυγίανση της διοίκησης και η εισαγωγή ενός νόμου που να κατοχυρώνει τη διαφάνεια, την αξιοκρατία και τη διαρκή αξιολόγηση των δομών. Μόνο πάνω σε μια τέτοια μεταρρύθμιση μπορεί να αναμορφωθεί το ΕΣΥ προς μια σύγχρονη ευρωπαϊκή κατεύθυνση.

2. Πιστεύουμε πως στο ΕΣΥ πρέπει να γίνει μια μεγάλη, εκτεταμένη αναδιάρθρωση. Σε ένα σύστημα με 2.000 κλινικές, με τεράστια ανισοκατανομή προσωπικού από περιφέρεια σε περιφέρεια, ανάμεσα σε νοσοκομεία, αλλά ακόμη και ανάμεσα σε ομοειδείς κλινικές στον ίδιο όροφο, υπάρχουν περιθώρια εξοικονόμησης προσωπικού και δυνατότητες μετατάξεων από άλλες δημόσιες υπηρεσίες, αλλά δυστυχώς και οξύτατες ανάγκες σε άμεσες προσλήψεις, κυρίως νοσηλευτών.

Η κυβέρνηση Τσίπρα είναι η τρίτη στη σειρά κυβέρνηση που δεν «πρόλαβε» να υπογράψει τις περίφημες 4.500 χιλιάδες προσλήψεις. Ισως επειδή οι προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ δεν ενδιαφέρουν κανένα παλαιοκομματικό σύστημα εξουσίας.

Συνοψίζοντας, τα κενά θα καλυφθούν μέσω της αναδιάρθρωσης και της καλύτερης αξιοποίησης του υπάρχοντος δυναμικού, μέσω κινήτρων ανάσχεσης των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων, οι οποίες αποτέλεσαν πληγή τα τελευταία χρόνια, και μέσω της δημιουργίας ενός αποτελεσματικού διοικητικού μηχανισμού που να μην εξαγγέλλει απλώς προσλήψεις, αλλά και να τις πραγματοποιεί.

3. Η δημιουργία ενός αποτελεσματικού συστήματος πρωτοβάθμιας υγείας είναι η βάση του συστήματος. Ενα τέτοιο σύστημα δεν υπήρξε ποτέ στη χώρα. Η ενοποίηση των ταμείων και η δημιουργία ενός ενιαίου ανεξάρτητου φορέα διαχείρισης των πόρων για την πρωτοβάθμια περίθαλψη για όλους τους ασφαλισμένους αποτελεί σημαντικότατο πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση της δημιουργίας αποτελεσματικών και κοινωνικά δίκαιων υπηρεσιών.

Το σύστημα μπορεί και πρέπει να αναμορφωθεί αμέσως, με κύτταρο τον οικογενειακό γιατρό και την άμεση αξιοποίηση και ενσωμάτωση σε αυτό όλων των διαθέσιμων πόρων, ιδιωτικών και δημοσίων, με γνώμονα το συμφέρον του ασθενούς.

Ο νόμος 4238/2014, παρά τα επιμέρους προβλήματα και τις βελτιώσεις που χρειάζεται, αποτελεί μια καλή βάση, υπό την προϋπόθεση πως η πολιτική ηγεσία θα βρει το σθένος να προωθήσει τις αλλαγές που χρειάζονται κόντρα σε ιδεοληψίες και προκαταλήψεις και κυρίως κόντρα στα πάσης φύσεως συμφέροντα

Η ποιότητα και το κόστος των υπηρεσιών πρέπει να αποτελέσουν τον γνώμονα και δωρεάν κάλυψη όλων των ασφαλισμένων. Η εισαγωγή εργαλείων πληροφορικής στην ιατρική πρακτική (ηλεκτρονικός φάκελος, ηλεκτρονικό παραπεμπτικό), αλλά κυρίως η ενίσχυση των ηλεκτρονικών εργαλείων ελέγχου και αξιολόγησης αποτελούν μεταρρυθμίσεις-κλειδιά.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΓΕΙΑ
Η Ν.Δ. βλέπει την Πρωτοβάθμια Υγεία ως αποτυχία
Μία ημέρα μετά τη συνέντευξη Τύπου του υπουργού Υγείας για την αναδιάρθρωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, ο τομεάρχης Υγείας της Νέας Δημοκρατίας και ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών επιμένουν ότι...
Η Ν.Δ. βλέπει την Πρωτοβάθμια Υγεία ως αποτυχία
ΥΓΕΙΑ
Περιμένοντας (ακόμα) το Βιβλιάριο Υγείας Ανασφάλιστου
Το καλοκαίρι του 2014, όταν πλέον οι φωνές των νοσοκομειακών γιατρών και των κοινωνικών ιατρείων έφεραν τη διεθνή κατακραυγή από τον ΟΗΕ και τον ΠΟΥ, η συγκυβέρνηση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ υποχρεώθηκε από τους δανειστές να...
Περιμένοντας (ακόμα) το Βιβλιάριο Υγείας Ανασφάλιστου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αντιπαράθεση επί ερειπίων
Τα κόμματα καταθέτουν τις απόψεις τους - Η παιδεία, λόγω της αυτονόητης αξίας της ως δημόσιου αγαθού, πάντα προτάσσεται ως στρατηγική προτεραιότητα των κομμάτων, είτε βρίσκονται στην κυβέρνηση είτε στην...
Αντιπαράθεση επί ερειπίων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η πιο χρησιμοποιημένη προεκλογική καραμέλα
Ζήσαμε μια προεκλογική περίοδο στην οποία, εκτός του προσφυγικού-μεταναστευτικού θέματος, τα ζητήματα της διαφθοράς και της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής βρέθηκαν στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης ενώ οι...
Η πιο χρησιμοποιημένη προεκλογική καραμέλα
ΕΚΛΟΓΕΣ - ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2015
Οι τελευταίοι και... τιμημένοι
Τον χαρακτήρα της δήλωσης υποστήριξης των κομμάτων ή των αρχηγών τους έχει η συμετοχή των Κ. Τσουκαλά, Αθ. Ιωαννίδη, Ν. Αλιβιζάτου, Ν. Σοφιανού, Γ. Αβραμίδη, Κ. Λαλιώτη και Μ. Νεγρεπόντη-Δελιβάνη οι οποίοι...
Οι τελευταίοι και... τιμημένοι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εξαγγελίες Τσίπρα: Σχέδιο «έκτακτης ανάγκης» στην Υγεία
Ανασφάλιστοι, προσλήψεις, Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και φαρμακευτική πολιτική, παραμένουν και μετεκλογικά οι προτεραιότητες της κυβέρνησης στον κρίσιμο τομέα της Υγείας και είναι αυτά, στα οποία θα...
Εξαγγελίες Τσίπρα: Σχέδιο «έκτακτης ανάγκης» στην Υγεία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας