Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
SOS για τα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ.

Τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα ευθύνονται σε σημαντικό βαθμό για το νέφος σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ

SOS για τα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ.

  • A-
  • A+

«Τοξικές βόμβες» είναι τα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ. που κυκλοφορούν σε Αττική και Θεσσαλονίκη, λόγω της εκτεταμένης νοθείας στο συγκεκριμένο καύσιμο με πετρέλαιο θέρμανσης ή ναυτιλίας, που έχουν αυξημένη περιεκτικότητα σε θείο.

Η προειδοποίηση γίνεται από τη μη κερδοσκοπική πρωτοβουλία Ecocity, σε επιστολή της στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος, με αφορμή τηνΕυρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας.

Η πρωτοβουλία υπενθυμίζει ότι η ελεύθερη κυκλοφορία των πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. στις δύο αυτές περιοχές είχε επιτραπεί το φθινόπωρο του 2012, με μοναδικό κριτήριο ότι τα οχήματα νέας τεχνολογίας (Euro 5 και 6) έχουν όντως μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Τονίζει όμως ότι δεν είχαν ληφθεί υπόψη οι αυξημένες συγκεντρώσεις οξειδίων του αζώτου και κυρίως αιωρούμενων σωματιδίων, που αποτελούν τους πιο απειλητικούς ρύπους για μεγαλουπόλεις του ευρωπαϊκού Νότου και παρουσιάζουν υψηλές τιμές στα πολεοδομικά συγκροτήματα Αθήνας και Θεσσαλονίκης, ενώ θεωρεί ότι «η ελεύθερη κίνηση των πετρελαιοκίνητων ήταν αποτέλεσμα της σταθερής πίεσης προς τις προηγούμενες κυβερνήσεις από εισαγωγείς νέων και μεταχειρισμένων επιβατικών οχημάτων».

Αναφέρει επίσης ότι τα τελευταία πέντε χρόνια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εκφράσει ανησυχίες για τις υψηλές εκπομπές των δύο αυτών ρύπων από τα πετρελαιοκίνητα και ασκεί πιέσεις προς την Ενωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), ώστε να πραγματοποιούνται έλεγχοι σε πραγματικές συνθήκες.

Ενημερώνει, δε, ότι ήδη στο Παρίσι και σε άλλες, μεσαίου μεγέθους ευρωπαϊκές πόλεις, οι δημοτικές αρχές έχουν απαγορεύσει την είσοδο πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. στο κέντρο.

Στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη η εικόνα είναι ακόμη πιο δύσκολη, καθώς το 70% των συνολικών εκπομπών σε αιωρούμενα σωματίδια προέρχεται από τα πετρελαιοκίνητα οχήματα όλων των κατηγοριών (ταξί, λεωφορεία, φορτηγά, Ι.Χ.). Μάλιστα στα σωματίδια με μικρή διάμετρο (ΡΜ 2,5), που είναι ευκολότερα εισπνεύσιμα από τον ανθρώπινο οργανισμό, το ποσοστό φτάνει το 90%.

Το πρόβλημα επιδεινώνεται από την εκτεταμένη νοθεία στο πετρέλαιο κίνησης από καύσιμα που έχουν χαμηλότερη τιμή λόγω της φορολογικής πολιτικής, αλλά έχουν υποστεί μικρότερη επεξεργασία αποθείωσης και είναι αποδεδειγμένο ότι η υψηλή περιεκτικότητα του καύσιμου σε θείο πολλαπλασιάζει την «παραγωγή» δευτερογενών ρύπων.

Με αυτά τα δεδομένα, το Ecocity καλεί το υπουργείο Περιβάλλοντος να θεσπίσει αντικίνητρα για τη χρήση πετρελαιοκίνητων Ι.Χ., καταργώντας το μέτρο που απαλλάσσει τη συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων από την πληρωμή τελών κυκλοφορίας. Ζητά να συνοδεύεται από κίνητρα για τη χρήση φυσικού αερίου στην κίνηση, που έχει χαμηλές εκπομπές ρύπων.

Εμφαση δίνει στον έλεγχο των λαθραίων καυσίμων, με μέτρα άμεσης απόδοσης, όπως η δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου δεξαμενών καυσίμων και η τοποθέτηση αυτόματων συστημάτων εντοπισμού της διαδρομής των βυτιοφόρων.

Θέτει στη διάθεση των συναρμόδιων υπουργείων το επιστημονικό δυναμικό του για να γίνουν μετρήσεις εκπομπών ρύπων σε πραγματικές συνθήκες, μέτρο που μπορεί να εφαρμοστεί εντός του μηνός σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
«Πράσινος δακτύλιος» και νέφος
Το νέφος αιθαλομίχλης που πνίγει το Λεκανοπέδιο τους χειμερινούς μήνες οδηγεί τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος σε επανεξέταση του «πράσινου δακτυλίου», με τον οποίο από το 2012 επιτράπηκε η...
«Πράσινος δακτύλιος» και νέφος
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Γενναία κίνητρα για «απόσυρση» γερασμένων κτιρίων
Ενα φιλόδοξο πρόγραμμα του υπ. Περιβάλλοντος θέλει να αλλάξει τις όψεις των αστικών κέντρων. Οι παρεμβάσεις θα αφορούν παλιές ενεργοβόρες πολυκατοικίες, αλλά τη διαφορά στο περιβάλλον θα την κάνει αν...
Γενναία κίνητρα για «απόσυρση» γερασμένων κτιρίων
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Καύσωνας, ασφυξία και όζον
​Ζέστη και άπνοια δημιούργησαν το τελευταίο τετραήμερο συνθήκες ασφυξίας στη μισοάδεια πρωτεύουσα και η κατάσταση αναμένεται να διατηρηθεί τουλάχιστον ώς αύριο. Η πιο δύσκολη ημέρα ήταν το Σάββατο, όταν οι...
Καύσωνας, ασφυξία και όζον
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Βραδυπορία για Γκίνες
Η «δεύτερη γενιά» κτηματογραφήσεων είχε ξεκινήσει τον Αύγουστο του 2008, όταν πάνω από 800.000 ιδιοκτήτες ακινήτων κλήθηκαν να υποβάλουν δηλώσεις και ενώ θα έπρεπε να ακολουθήσει η αξιοποίηση των στοιχείων, 72...
Βραδυπορία για Γκίνες
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τέλη κυκλοφορίας δύο ταχυτήτων
Η επιβολή τελών κυκλοφορίας και στα Ι.Χ. με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα φαίνεται πως είναι ο στόχος του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης μέσα από τον διάλογο για τα τέλη κυκλοφορίας ενώ στο...
Τέλη κυκλοφορίας δύο ταχυτήτων
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Κινητοποίηση για να ανασάνει η Δραπετσώνα
​Mε το σύνθημα «Το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω, ο λαός θα διώξει τα καζάνια του θανάτου», δεκάδες κάτοικοι της Δραπετσώνας συγκεντρώθηκαν έξω από το υπουργείο Περιβάλλοντος ζητώντας να τεθεί χρονοδιάγραμμα για την...
Κινητοποίηση για να ανασάνει η Δραπετσώνα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας