• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.2°C / 25.0°C
    4 BF
    25%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.0°C / 23.3°C
    2 BF
    60%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 24.0°C
    3 BF
    41%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    1 BF
    50%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    4 BF
    39%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.0°C / 23.3°C
    2 BF
    60%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.0°C / 23.3°C
    2 BF
    45%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 14.4°C / 24.0°C
    3 BF
    41%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.0°C / 22.2°C
    5 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    4 BF
    55%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.0°C / 21.0°C
    5 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    2 BF
    52%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.0°C / 23.3°C
    1 BF
    46%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.7°C / 24.4°C
    2 BF
    32%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 22.0°C
    4 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.1°C / 23.3°C
    3 BF
    26%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.8°C / 19.0°C
    2 BF
    48%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.0°C / 23.3°C
    2 BF
    72%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.0°C / 23.3°C
    2 BF
    45%
Επί 14 χρόνια στο βυθό της Σαντορίνης το τοξικό κουφάρι του «Sea Diamond»

Επί 14 χρόνια στο βυθό της Σαντορίνης το τοξικό κουφάρι του «Sea Diamond»

  • A-
  • A+

Δεκατέσσερα χρόνια από την πρόσκρουση σε χαρτογραφημένη ξέρα και τη βύθιση και εγκατάλειψη του κρουαζιερόπλοιου «SeaDiamond», που στοίχισε τη ζωή σε τρεις ανθρώπους, το κουφάρι του πλοίου συνεχίζει να διαβρώνεται καθημερινά διαρρέοντας πετρελαιοειδή και άλλες επικίνδυνες ουσίες στα θαλάσσια οικοσυστήματα. 

«Επειτα από 14 χρόνια απραξίας, εμπαιγμού των πολιτών και διαχρονικής ανεπάρκειας των αρμόδιων αρχών, μοναδικό συμπέρασμα είναι ότι η προάσπιση του δημόσιου συμφέροντος διαχρονικά δεν αποτελεί προτεραιότητα για την εκάστοτε πολιτική ηγεσία στην Ελλάδα», τονίζει το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας Αρχιπέλαγος.

Τα στοιχεία που παρουσιάζει το «Αρχιπέλαγος», που από την πρώτη στιγμή της βύθισης του SeaDiamond βρέθηκε στο πλευρό της τοπικής κοινωνίας πιέζοντας προς την απομάκρυνση αυτού του επικίνδυνου ναυαγίου, είναι συγκλονιστικά και αποστομωτικά:

  • Το ναυάγιο παραμένει κρεμάμενο επί 14 χρόνια σε χείλος γκρεμού στο βυθό, παρόλο που έχει χαρακτηριστεί ως εγκαταλελειμμένο τοξικό απόβλητο.
  • Καθημερινά επί 14 χρόνια συνεχίζει να ρυπαίνει τα θαλάσσια οικοσυστήματα, σε μία από τις πιο σημαντικές θαλάσσιες περιοχές της Μεσογείου.
  • Εκτός από τα πετρελαιοειδή που συνεχίζουν να αναβλύζουν στην επιφάνεια της θάλασσας, δεδομένου ότι ποτέ δεν αντλήθηκαν, βασικό κίνδυνο ρύπανσης αποτελούν οι υδατοδιαλυτές τοξικές ουσίες που προέρχονται από τη διάβρωση των επικίνδυνων υλικών που περιέχονται στο κουφάρι του ναυαγίου. Παρόλο που ρυπαίνουν καθημερινά, σε αντίθεση με τα πετρελαιοειδή η ρύπανση που προκαλούν δεν είναι ορατή, όμως είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη,
  • Σύμφωνα με έρευνα του Πολυτεχνείου Κρήτης, σε ψάρια που συλλέχθηκαν από την περιοχή του ναυαγίου ανιχνεύτηκαν σε πολύ υψηλές συγκεντρώσεις, επικίνδυνα βαρέα μέταλλα όπως ο υδράργυρος και το κάδμιο.
  • Η πλοιοκτήτρια εταιρεία -με έδρα τα νησιά Μάρσαλ-  καρπώθηκε από την ασφάλεια 6 εκατομμύρια δολάρια για την απάντληση των πετρελαιοειδών, ενώ η σχετική μελέτη επιδοτήθηκε από το «Γαλάζιο Ταμείο». Ενδεικτικό είναι ότι ενώ παρουσιάστηκαν 145 κυβικά μέτρα ως απαντλημένα πετρελαιοειδή, τελικά αποδείχθηκε από αναλύσεις δειγμάτων στο Γενικό Χημείο του Κράτους ότι αυτά περιείχαν 99% θαλασσινό νερό και μόνο 1% πετρελαιοειδή.
  • H πλοιοκτήτρια εταιρεία εισέπραξε 55 εκατομμύρια δολάρια από την ασφάλεια για την ολική απώλεια του πλοίου (totalloss) για ένα πλοίο που 2 χρόνια πριν αγοράστηκε για 35 εκατομμύρια δολάρια. Επίσης,είναι ενδεικτικό ότι σύντομα η πλοιοκτήτρια αγόρασε νέο πλοίο με το οποίο συνέχισε το πρόγραμμα του SeaDiamond. Ως μέτρο σύγκρισης, αξίζει η παράθεση ενός αντίστοιχου παραδείγματος διαχείρισης ναυαγίου στο εξωτερικό: στην περίπτωση του ναυαγίου του κρουαζιερόπλοιουCostaConcordia το 2012 στην Ιταλία, οι ιταλικές αρχές υποχρέωσαν την πλοιοκτήτρια εταιρεία να ανελκύσει το ναυάγιο μέσα σε 14 μήνες και να πληρώσει περισσότερο από 1 δις ευρώ για την ανέλκυση και την απορρύπανση.

«Συνεπώς το μήνυμα που δίνουμε ως χώρα σε οποιονδήποτε εφοπλιστή ανάλογης ηθικής, είναι ότι η βύθιση και εγκατάλειψη πλοίων στα ελληνικά νερά αποτελεί μία προσοδοφόρα επιχειρηματική δραστηριότητα - δεδομένου ότι οπουδήποτε αλλού στον πλανήτη, τόσο στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ όσο και στις λεγόμενες αναπτυσσόμενες χώρες, τα περισσότερα ναυάγια ανελκύονται σχεδόν άμεσα για την αποφυγή ρύπανσης», επισημαίνει το «Αρχιπέλαγος».

  • Το 2011 η Διεθνής Δράση για το Περιβάλλον και τον Πολιτισμό της Σαντορίνης, το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας Αρχιπέλαγος και η Κοινότητα Οίας προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας, για το θέμα της επικινδυνότητας της μη ανέλκυσης του ναυαγίου.
  • Η απόφαση 1820/2019 του Συμβουλίου της Επικρατείας σύμφωνα με την οποία το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει άμεση και αυτοτελή υποχρέωση να κινήσει τις διαδικασίες ανέλκυσης του SeaDiamond, αγνοείται επιδεικτικά από τις κρατικές αρχές. Αυτό συνέβη παρόλο που μεγάλες διεθνείς εταιρείες ανέλκυσης κατέθεσαν σχετικές προσφορές το 2019, σε μία διαδικασία που τελικά πάγωσε από το ΥΝΑΝΠ το οποίο θεώρησε ότι την αρμοδιότητα της ανέλκυσης την έχει το Λιμενικό Ταμείο Θήρας.
  • Η αδιανόητα αργή δικαστική οδός που έχει ξεκινήσει πριν από 10 χρόνια και ακόμα να ολοκληρωθεί, φαίνεται ότι επιβαρύνει όχι τους υπαίτιους του ναυαγίου που έχουν επωφεληθεί οικονομικά από αυτό τα μέγιστα, αλλά κυρίως όσους καλούνται να μεταβούν κατ’ επανάληψη και επί σειρά ετών σε κάθε δίκη στον Πειραιά για να παραστούν ως μάρτυρες - τόσο από το Ινστιτούτο Αρχιπέλαγος, όσο και από τους φορείς της Σαντορίνης και το Πολυτεχνείο της Κρήτης, με μεγάλο κόπο και κόστος και έως τώρα χωρίς κανένα αποτέλεσμα.
  • Ακόμα και σήμερα στο λιμάνι της Σαντορίνης, που είναι το πλέον τουριστικό λιμάνι της Μεσογείου, αλλά και το νησί το οποίο συμβάλλει στο ΑΕΠ με περισσότερο από 1%, κανένα μέτρο δεν έχει ληφθεί μετά από 14 χρόνια για την αποφυγή ή διαχείριση ενός μελλοντικού αντίστοιχου ναυαγίου.

«Εν κατακλείδι, η επί 14 χρόνια εγκατάλειψη του επικίνδυνου ναυαγίου του SeaDiamond αποδεικνύει για άλλη μία φορά ότι η προάσπιση του δημόσιου συμφέροντος διαχρονικά δεν αποτελεί προτεραιότητα για την εκάστοτε πολιτική ηγεσία στην Ελλάδα. Πρόκειται για ανικανότητα διαχείρισης, ή απλώς εξυπηρέτηση συμφερόντων;Tο αφήνουμε στην κρίση των πολιτών», αναφέρει το Ινστιτούτο «Αρχιπέλαγος».
 

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
«Kαίνε» τον Βόλο και με τη βούλα
Παρά τις αντιδράσεις επιστημόνων και πολιτών ξεκινά η δημιουργία εργοστασίου σκουπιδιών παραγωγής SRF από τον Δήμο Βόλου μετά την άδεια που παραχώρησε το υπουργείο Περιβάλλοντος.
«Kαίνε» τον Βόλο και με τη βούλα
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Πλημμύρα πλαστικών στη Μεσόγειο
11.500 τόνοι πλαστικών καταλήγουν κάθε χρόνο στις ελληνικές θάλασσες, είτε από παράκτιες δραστηριότητες είτε μέσω των ποταμών. Στις ακτές της χώρας μας καταλήγει το 67% της πλαστικής ρύπανσης ολόκληρης της...
Πλημμύρα πλαστικών στη Μεσόγειο
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Η εξόρυξη πετρελαίου απειλεί 90 προστατευόμενες περιοχές
Το πρόγραμμα έρευνας και εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου που έχει σχεδιαστεί για να υλοποιηθεί στη χώρα μας απειλεί μια τεράστιας έκτασης θαλάσσια περιοχή περίπου 60.000 τ.χλμ. που καλύπτει σχεδόν το...
Η εξόρυξη πετρελαίου απειλεί 90 προστατευόμενες περιοχές
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Ένα ναυάγιο που πέρασε στα «ψιλά»
Την επιτακτική ανάγκη συγκρότησης ενός μηχανισμού πρόληψης και αντιμετώπισης θαλάσσιων ατυχημάτων στη χώρα υπενθυμίζει το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας Αρχιπέλαγος, με αφορμή την προσάραξη του φορτηγού...
Ένα ναυάγιο που πέρασε στα «ψιλά»