• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.4°C / 30.1°C
    3 BF
    37%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.9°C / 31.1°C
    3 BF
    46%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    31°C 31.0°C / 31.0°C
    4 BF
    42%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 25.9°C / 28.9°C
    2 BF
    39%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    3 BF
    41%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.0°C / 29.8°C
    1 BF
    49%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.4°C / 26.2°C
    1 BF
    38%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    2 BF
    32%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.5°C / 27.1°C
    4 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.6°C / 25.9°C
    2 BF
    47%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.8°C / 27.4°C
    5 BF
    44%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.7°C / 25.1°C
    1 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    2 BF
    62%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.9°C / 28.9°C
    3 BF
    37%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.5°C / 28.4°C
    1 BF
    42%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.8°C / 29.8°C
    3 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.8°C / 29.0°C
    2 BF
    38%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 25.3°C / 27.7°C
    2 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.5°C / 30.7°C
    2 BF
    43%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 26.3°C / 26.3°C
    1 BF
    54%

Την επιβάρυνση του ήδη... πολυσύχναστου όρμου Βοιών φοβούνται οι κάτοικοι

Η βυθισμένη πόλη τρέμει τις... άγκυρες

  • A-
  • A+

H χρήση του λιμένα στον όρμο Βοιών, μεταξύ Νεάπολης, Κυθήρων και Ελαφονήσου, έρχεται ξανά στην επικαιρότητα με αφορμή τη δημόσια διαβούλευση, στην οποία είχε τεθεί έως και χθες ο ειδικός κανονισμός λειτουργίας του, που -κατά κύριο λόγο- νομιμοποιεί τη χρήση του λιμένα από μεγάλα πλοία για μια σειρά από δραστηριότητες, όπως είναι η αλλαγή πληρωμάτων, αλλά και ήπιας μορφής εργασίες συντήρησης.

Η νομιμοποίηση αυτής της κατάστασης έχει ξεσηκώσει πλήθος αντιδράσεων απ’ τις τοπικές κοινωνίες της Νεάπολης, της Ελαφονήσου και των Κυθήρων, καθώς -όπως λένε- ανοίγει ο δρόμος, ώστε ο όρμος Βοιών να εξελιχθεί σε... Ελευσίνα ή Πέραμα, με τεράστιο αντίκτυπο στο περιβάλλον και συνέπεια την υποβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, απ’ το οποίο ζουν. Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δημοτικές αρχές.

Κακή... συνήθεια

Η χρήση του λιμένα ως σημείου καταφυγής για πλοία, τα οποία αντιμετωπίζουν πρόβλημα λόγω των καιρικών συνθηκών, γίνεται εδώ και χρόνια. Οι κάτοικοι και οι φορείς δεν διαφωνούν με αυτή τη χρήση, ωστόσο θεωρούν ότι με την αλλαγή της χρήσης που επιχειρείται –όσο αυστηρή και αν αυτή φαίνεται στα χαρτιά– θα υπάρξουν παράνομες δραστηριότητες που θα έχουν αντίκτυπο στο θαλάσσιο περιβάλλον αλλά και στον γειτονικό αρχαιολογικό υποθαλάσσιο χώρο του Παυλοπετρίου, ο οποίος θεωρείται μοναδικός στο είδος του.

Φέρνουν, δε, ως παράδειγμα την περίπτωση της Πύλου, όπου τα ατυχήματα που έχουν συμβεί δεν είναι λίγα, με χαρακτηριστικό το ναυάγιο του «Irene Serenade» στις αρχές της δεκαετίας του ’80, το οποίο άφησε μια τεράστια πετρελαιοκηλίδα σε μια περιοχή που πλέον έχει χαρακτηριστεί Natura.

Ερευνα ΕΛΚΕΘΕ

Προς αυτήν την κατεύθυνση προσανατολιζόταν και η έρευνα του ΕΛΚΕΘΕ, η οποία έλαβε χώρα πριν από μερικά χρόνια και, μεταξύ άλλων, σημείωνε ότι στον όρμο των Βατίκων υπάρχουν τα λιβάδια Ποσειδωνίας (Poseidonia Oceanica), ένα είδος θαλάσσιου φυτού που προστατεύεται από την Ευρωπαϊκή Ενωση.

Η Ποσειδωνία είναι εξαιρετικά σημαντική για τη λειτουργία του θαλάσσιου οικοσυστήματος. Κατά τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης η Ποσειδωνία απελευθερώνει οξυγόνο στο νερό. Εκατοντάδες είδη ζώων ζουν στα λιβάδια Ποσειδωνίας, εξαρτώμενα από το οξυγόνο που παράγει.

H μελέτη που πραγματοποιήθηκε στον θαλάσσιο πυθμένα έδειξε ότι οι άγκυρες των μεγάλων πλοίων δημιουργούν με το σύρσιμό τους τεράστιες αυλακιές στον πυθμένα. Οι άγκυρες περνάνε μέσα από τα λιβάδια της Ποσειδωνίας, καταστρέφοντας τα πάντα στο πέρασμά τους. Η Ποσειδωνία μπορεί να ζήσει πάρα πολλά χρόνια, αλλά αναπτύσσεται πάρα πολύ αργά. Μια αποικία Ποσειδωνίας μεγαλώνει μόνο κατά ένα εκατοστό τον χρόνο. Μια συρόμενη άγκυρα όμως μπορεί να ξεριζώσει σε λίγα λεπτά φυτά Ποσειδωνίας που χρειάστηκαν εκατοντάδες χρόνια να αναπτυχθούν.

Στα λιβάδια της Ποσειδωνίας ζει επίσης το σπάνιο δίθυρο μαλάκιο atrina fragilis. Οταν καταστρέφονται τα λιβάδια Ποσειδωνίας, καταστρέφεται ο οικότοπός τoυς. H atrina fragilis (κοινή ελληνική ονομασία: πίννα) είναι ένα άλλο είδος που προστατεύεται από την Ε.Ε.

Με γνώμονα την προστασία του Παυλοπετρίου και την ανάδειξη του υποθαλάσσιου αρχαιολογικού χώρου, αρνητική θα είναι η γνωμοδότηση της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων στο θέμα χρήσης του όρμου.

Η «Εφ.Συν.» μίλησε χθες με την αρχαιολόγο Δέσποινα Κουτσούμπα, η οποία βρέθηκε στην περιοχή και μας είπε ότι «με βάση τις αρμοδιότητες της Εφορείας η γνωμοδότηση θα είναι αρνητική. Αυτή τη στιγμή υπάρχει μια προγραμματική σύμβαση μεταξύ της Εφορείας, του Δήμου Ελαφονήσου και της Περιφέρειας Πελοποννήσου για την ανάδειξη του υποβρύχιου οικισμού στο Παυλοπέτρι, ώστε να είναι προσβάσιμο από επισκέπτες. Δεν μπορεί αυτό να γίνει με τη θέα στα τάνκερ που θα βρίσκονται στον όρμο.

Χθες βρέθηκε ένα συνεργείο της Rai Uno στην περιοχή για λήψεις. Κατατάσσει το Παυλοπέτρι στους δέκα δημοφιλέστερους αρχαιολογικούς προορισμούς της Ελλάδας μαζί με την Αρχαία Ολυμπία, τους Δελφούς κ.λπ. Αντιλαμβάνεστε τι σημαίνει αυτό».

Η αλήθεια είναι ότι το Παυλοπέτρι λόγω της μοναδικότητάς του έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον των ξένων, τουριστών και μη.

Το BBC αφιέρωσε ολόκληρη εκπομπή στα ευρήματα και έδωσε έμφαση στο γεγονός ότι κάτω απ’ τη θάλασσα σε βάθος έως 2,5 μέτρα υπάρχει η «αρχαιότερη βυθισμένη πόλη του κόσμου», όπως τη χαρακτήρισε ο καθηγητής Υποθαλάσσιας Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου του Νότιγχαμ, Τζον Χέντερσον. Μια πόλη με ρυμοτομία, δρόμους, πλατείες κι ένα κτίριο 35 μέτρων που φιλοξενούσε την ηγεσία της πόλης.

Επιστολή δημάρχου

O δήμαρχος Κυθήρων Ε. Χαρχαλάκης με επιστολή του προς το Λιμεναρχείο Νεάπολης, η οποία κοινοποιείται προς τα αρμόδια υπουργεία, σημειώνει μεταξύ άλλων τα εξής για τα κύρια σημεία κανονισμού λιμένα:

■ Στο άρθρο 1 και 2 επισημοποιείται ο όρμος και η περιβάλλουσα περιοχή ως επίσημο αγκυροβόλιο και όχι σαν αγκυροβόλιο μόνο σε περίπτωση που πραγματικά υπάρχει κάποιο πρόβλημα, αντιβαίνοντας στο πρόδηλο γεγονός ότι η περιοχή αποτελεί σημείο παγκοσμίου εναλίου αλλά και τουριστικού ενδιαφέροντος.

■ Στο άρθρο 7 απροκάλυπτα αναφέρονται εκτελέσεις εργασιών στο αγκυροβόλιο και έτσι δίνεται η ευκαιρία με πολλαπλά «παραθυράκια» να μετατρέπεται το αγκυροβόλιο σε χώρο πρόχειρου ναυπηγείου, αντιβαίνοντας σε κάθε διεθνή κανονισμό, αφού οι υποδομές για παρόμοιες ενέργειες είναι τελείως ανύπαρκτες.

■ Στο άρθρο 8, αν και ορίζεται μέγιστος αριθμός πλοίων στο αγκυροβόλιο, ουδέποτε ετηρήθη και ουδέποτε ελέγχθηκε, διότι και πάλι πρέπει να γίνει αναφορά στις ανύπαρκτες λιμενικές υποδομές και την έλλειψη προσωπικού που τα τελευταία χρόνια είναι διαρκής.

■ Στο άρθρο 10, παράγραφο 4 αναφέρεται ότι γίνονται δειγματοληπτικοί έλεγχοι και ΟΧΙ συνεχείς, που σημαίνει ότι όλα επαφίενται στην καλή θέληση των επιχειρούντων, επαναλαμβάνοντας εδώ τη διαρκή έλλειψη προσωπικού του τμήματος. Επίσης, για τις υποχρεώσεις του πλοίου δεν αναφέρεται πουθενά η περίφημη αλλαγή έρματος που αλλοιώνει τρομακτικά τη φύση της πανίδας και της χλωρίδας του βυθού.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
«Καταφύγιο» για... βοθρολύματα
Το Bουρκάρι Κέας, γραφικό ψαροχώρι και ταυτόχρονα κοσμοπολίτικος παραθεριστικός οικισμός, απασχόλησε την επικαιρότητα τον Δεκέμβριο του 2014, όταν δόθηκε στη δημοσιότητα από τον Δήμο Κέας προσχέδιο μελέτης για...
«Καταφύγιο» για... βοθρολύματα
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
«Αφρίζει» επικίνδυνα ο όρμος Βοιών
Ο όρμος Βοιών βρίσκεται στον νομό Λακωνίας και είναι προστατευμένη ως Natura. Στην ίδια περιοχή ωστόσο, τα τελευταία δέκα χρόνια, καταπλέουν τάνκερ, τα οποία επίσημα «δένουν» για μέρες με δικαιολογία την...
«Αφρίζει» επικίνδυνα ο όρμος Βοιών
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Σε πολιορκία το θαλάσσιο μέτωπο της Ελευσίνας
Για ακόμα μία φορά ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας και ο πρόεδρός του επιχειρεί να καταστήσει ισόβια τη δέσμευση του θαλάσσιου μετώπου της Ελευσίνας, «νομιμοποιώντας» την υπάρχουσα κατάσταση και αγνοώντας τις...
Σε πολιορκία το θαλάσσιο μέτωπο της Ελευσίνας
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Τι φέρνει τις τσούχτρες στον Κορινθιακό;
Οι τσούχτρες έκαναν και πάλι επιδρομή στις ακτές του Κορινθιακού, δημιουργώντας προβλήματα σε όσους ήθελαν να κάνουν μια δροσιστική βουτιά στα γαλάζια νερά του και οδηγώντας σε απόγνωση τους παράκτιους ψαράδες...
Τι φέρνει τις τσούχτρες στον Κορινθιακό;
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
«Λύση» στο ενεργειακό με... νέες Σκουριές;
Λίγο πριν τελειώσει η διαβούλευση για το ζήτημα της ενεργειακής σύνδεσης της Πελοποννήσου με την Κρήτη, ο ΑΔΜΗΕ διαμηνύει ότι η χάραξη του έργου είναι η βέλτιστη δυνατή. Από την πλευρά τους, ωστόσο, φορείς και...
«Λύση» στο ενεργειακό με... νέες Σκουριές;
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
«Ανάσα» για τους αιγιαλούς από το ΣτΕ
Μια σειρά από περιορισμούς στην παραχώρηση των αιγιαλών και των παραλιών έθεσε με απόφασή του το Συμβούλιο της Επικρατείας, ακυρώνοντας την κοινή υπουργική απόφαση του 2009, που επέτρεπε τις συλλήβδην...
«Ανάσα» για τους αιγιαλούς από το ΣτΕ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας