Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Πράσινος δακτύλιος» και νέφος

Το υπουργείο Περιβάλλοντος επανεξετάζει το «ελευθέρας» των πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. αυτοκινήτων στο κέντρο της Αθήνας, αφού το μέτρο, που ισχύει από το 2012, προκαλεί αύξηση των αιωρούμενων σωματιδίων

EUROKINISSI

«Πράσινος δακτύλιος» και νέφος

  • A-
  • A+

Το νέφος αιθαλομίχλης που πνίγει το Λεκανοπέδιο τους χειμερινούς μήνες οδηγεί τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος σε επανεξέταση του «πράσινου δακτυλίου», με τον οποίο από το 2012 επιτράπηκε η είσοδος στον δακτύλιο των πετρελαιοκίνητων Ι.Χ.

Από τότε είχαν εκφραστεί σοβαρές αντιρρήσεις από επιστήμονες, οι οποίοι προειδοποιούσαν ότι το μέτρο θα οδηγήσει σε αύξηση των αιωρούμενων σωματιδίων και κυρίως των οξειδίων του αζώτου που ευνοούνται από την αυξημένη ηλιοφάνεια. Στο Παρίσι, η δήμαρχος προωθεί τον αποκλεισμό των πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. από το κέντρο, ενώ ανάλογες προτάσεις επεξεργάζεται για το Λονδίνο το βρετανικό υπουργείο Περιβάλλοντος.

«Στην Ελλάδα και ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα δημιουργούνται ιδανικές συνθήκες για τη συγκέντρωση μικροσωματιδίων, που είναι επικίνδυνα για τους πολίτες», τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Γιάννης Τσιρώνης σε συνέντευξή του στην ιστοσελίδα enikonomia.gr. Παρατήρησε μάλιστα ότι στη χώρα μας, λόγω ελλιπούς συντήρησης, πολλά πετρελαιοκίνητα έχουν μετατραπεί σε «ωρολογιακές βόμβες» για τη δημόσια υγεία!

Διερωτήθηκε μάλιστα πώς οι αστυνομικοί, τα ΚΤΕΟ και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί δεν έχουν θέσει εκτός κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητα Ι.Χ., ταξί και φορτηγά, που δημιουργούν πυκνό μαύρο σύννεφο. Επικρότησε τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αλλά παρατήρησε ότι τα πετρελαιοκίνητα οχήματα είναι ρυπογόνα παρ’ όλο που έχουν χαμηλές επιδόσεις στον συγκεκριμένο ρύπο.

Το ίδιο ρεπορτάζ αναφέρει ότι γι’ αυτήν την κατηγορία οχημάτων μελετώνται μέτρα από το υπουργείο τα οποία θα δρομολογηθούν το επόμενο διάστημα. Η αναφορά αυτή ερμηνεύτηκε ως πρόταση για επιβολή «πράσινου φόρου» στα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ., την οποία όμως διέψευσε με γραπτή δήλωση ο Γ. Τσιρώνης.

Τα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ. βρέθηκαν στο στόχαστρο και της επιστημονικής ομάδας της μη κυβερνητικής οργάνωσης Ecocity. Σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου για τις μετρήσεις της αιθαλομίχλης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη από τον Δεκέμβριο του 2014 ώς τον Μάρτιο του 2015, πρότειναν να εξαιρεθούν από την ελεύθερη κυκλοφορία στον δακτύλιο. Ζήτησαν πάντως να μην υπάρξουν περιορισμοί για Ι.Χ. που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο, τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά. Πρότειναν, επίσης, τη θέσπιση κινήτρων για την αντικατάσταση του ρυπογόνου στόλου των φορτηγών και τη χρήση του φυσικού αερίου στα ταξί.

Εχει ενδιαφέρον η παρατήρηση των ειδικών ότι η μερική μείωση του ειδικού φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης την τελευταία χειμερινή περίοδο δεν επηρέασε τις συνήθειες των πολιτών και δεν είχε αισθητά αποτελέσματα στη μείωση της αιθαλομίχλης. «Οι πολίτες έχουν στραφεί σε εναλλακτικές λύσεις που είναι φθηνότερες από το πετρέλαιο και έχουν κάνει επενδύσεις», παρατήρησε ο Μιχάλης Πετράκης, πρόεδρος του Ecocity και πρώην διευθυντής του Ινστιτούτου Περιβάλλοντος του Αστεροσκοπείου Αθηνών.

Τα τζάκια

«Η φετινή χειμερινή περίοδος ήταν κατά 10% ψυχρότερη από την περσινή», τόνισε ο Βασίλης Γερασόπουλος από το Αστεροσκοπείο Αθηνών. Παρατήρησε ότι η συμβολή της κυκλοφορίας είναι μικρή, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης, και ότι κύρια πηγή των επικίνδυνων ρύπων είναι τα τζάκια. «Δεν μπορούμε να πάμε σε απαγόρευση λειτουργίας τους», είπε ο Δημοσθένης Ασημακόπουλος, πρώην αντιπρύτανης και καθηγητής του Πανεπιστημίου της Αθήνας, ο οποίος έκανε καταγγελίες για επικίνδυνα πέλετ από σκουπίδια με περιεκτικότητα σε ουράνιο!

Από τις μετρήσεις στο Λεκανοπέδιο προκύπτει ότι:

■ Στο 39% των ημερών της φετινής χειμερινής περιόδου, σχεδόν 4 στις 10, καταγράφηκαν υπερβάσεις στα αιωρούμενα σωματίδια με μικρή διάμετρο (ΑΣ 2,5), που είναι και τα πιο επικίνδυνα για το αναπνευστικό σύστημα.

■ Για 22 ημέρες καταγράφηκε υπέρβαση του ορίου και στα μεγαλύτερης διαμέτρου αιωρούμενα σωματίδια (ΑΣ 10). Οι υπερβάσεις αφορούν το 18% της περιόδου και είναι σχεδόν διπλάσιες σε σχέση με τον περσινό χειμώνα.

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
SOS για τα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ.
«Τοξικές βόμβες» είναι τα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ. που κυκλοφορούν σε Αττική και Θεσσαλονίκη, λόγω της εκτεταμένης νοθείας στο συγκεκριμένο καύσιμο με πετρέλαιο θέρμανσης ή ναυτιλίας, που έχουν αυξημένη...
SOS για τα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Κινητοποίηση για να ανασάνει η Δραπετσώνα
​Mε το σύνθημα «Το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω, ο λαός θα διώξει τα καζάνια του θανάτου», δεκάδες κάτοικοι της Δραπετσώνας συγκεντρώθηκαν έξω από το υπουργείο Περιβάλλοντος ζητώντας να τεθεί χρονοδιάγραμμα για την...
Κινητοποίηση για να ανασάνει η Δραπετσώνα
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Υπογραφωρύχοι...
Συλλαλητήριο στην Ιερισσό οργανώνουν την Κυριακή κάτοικοι και φορείς της Χαλκιδικής, διαμαρτυρόμενοι για την εξόρυξη χρυσού και την καταστροφή του περιβάλλοντος. «Η περιβαλλοντική, κοινωνική και οικονομική...
Υπογραφωρύχοι...
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Εκτακτη ενημέρωση στη Βουλή για την πετρελαιοκηλίδα
Στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής φέρνει την υπόθεση της ρύπανσης από το δεξαμενόπλοιο «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής με γραπτό αίτημα που ήδη υπέβαλε το υπουργείο. Η...
Εκτακτη ενημέρωση στη Βουλή για την πετρελαιοκηλίδα
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Ρυπογόνος παράταση
​Τα περισσότερα ταξί που κυκλοφορούν σήμερα στο λεκανοπέδιο είναι ρυπογόνα, λόγω... ηλικίας. Το συνεχές «σταμάτα-ξεκίνα» στους μποτιλιαρισμένους δρόμους, το υψηλό κόστος συντήρησης και κυρίως η οικονομική...
Ρυπογόνος παράταση
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Ο «μεγάλος τζόγος» με τα τοξικά απόβλητα
Στο εθνικό σχέδιο διαχείρισής τους -το οποίο εξήγγειλε τον Δεκέμβριο για να το τρέξουν δήμοι και επιχειρηματίες με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ- και το Ηλεκτρονικό Μητρώο για τα επικίνδυνα απόβλητα ποντάρει το...
Ο «μεγάλος τζόγος» με τα τοξικά απόβλητα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας