Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα αεροπυρόσβεσης και τα διλήμματα της Ελλάδας
EUROKINISSI / ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα αεροπυρόσβεσης και τα διλήμματα της Ελλάδας

  • A-
  • A+
Η Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας θα πρέπει να απαντήσει ώς τις 11 Ιουνίου σχετικά με τη συμμετοχή της χώρας στο «RescEu», κάτι που αποτελεί σπαζοκεφαλιά, καθώς τα ελάχιστα υπάρχοντα αεροσκάφη δεν αρκούν και για το εσωτερικό και για το εξωτερικό.

Ως βιαστική αντίδραση σε μια υπάρχουσα σπαζοκεφαλιά, την οποία πρέπει να έχουν λύσει μέχρι το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου, χαρακτήριζαν χθες στελέχη της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας τα δημοσιεύματα που ανέφεραν ως δεδομένη τη μη συμμετοχή της χώρας μας στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «RescEu».

Η καταληκτική ημερομηνία που η Ελλάδα θα πρέπει να έχει απαντήσει εάν και με ποια αεροσκάφη θα συμμετάσχει στον ευρωπαϊκό μηχανισμό για τη φετινή αντιπυρική περίοδο είναι η 11η Ιουνίου και το τι θα γίνει τελικά θα αποφασιστεί σε υψηλό επίπεδο και μετά τη σύμφωνη γνώμη όλων των εμπλεκόμενων φορέων, όπως μας εξηγούν στελέχη της Γενικής Γραμματείας.

Η απόφαση για τη δημιουργία του μηχανισμού πάρθηκε μετά τις καταστροφικές και φονικές πυρκαγιές στην Πορτογαλία το 2017, όταν, παρά τις εκκλήσεις της για βοήθεια, τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ενωσης δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν για αποστολή αεροσκαφών.

Οπως ανέφερε δε η ανακοίνωση που εξέδωσε χθες για το θέμα η Γ.Γ., η χώρα μας υποστήριξε ένθερμα την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Η εν λόγω απόφαση προέβλεπε την αγορά νέων μέσων, όμως, καθώς δεν παράγονταν πια νέα αεροσκάφη τύπου CL-415 και η καναδική εταιρεία που τα παρήγε ζήτησε να γίνει παραγγελία 10-15 αεροπλάνων τα οποία μάλιστα θα παραδίδονταν το 2023 προκειμένου να ξανανοίξει την αλυσίδα παραγωγής, αποφασίστηκε να υπάρξει μια «μεταβατική περίοδος» ώς το 2025.

Σε αυτή την περίοδο αποφασίστηκε να καλυφθεί ο μηχανισμός από τα υπάρχοντα εναέρια μέσα των κρατών - μελών και εκεί προέκυψε το πρόβλημα για τη χώρα μας, η οποία έχει στη διάθεσή της μόλις 4-5 CL-415, ενώ άλλα δύο είναι παροπλισμένα, λόγω σημαντικών βλαβών και, ελλείψει ανταλλακτικών στην αγορά εξαιτίας της κλειστής βιομηχανίας, «κανιβαλίζονται» για να λειτουργούν τα υπόλοιπα.

Σύμφωνα όμως με τα προβλεπόμενα, εάν αφαιρεθούν δύο αεροσκάφη προκειμένου να συμμετάσχουν στον ευρωπαϊκό στόλο, η Αεροπορία θα τα χάσει για όση περίοδο βρίσκονται στο εξωτερικό και, στην περίπτωση που ξεσπάσει στον ελλαδικό χώρο μια μεγάλη φωτιά, θα χρειαστούν τουλάχιστον τρεις μέρες για να ριχτούν στην εγχώρια μάχη.

Το μόνο θετικό είναι ότι αυτά τα αεροσκάφη θα χρηματοδοτούνται κατά 75% από ευρωπαϊκά κονδύλια για το κόστος της μεταφοράς, επιχειρησιακής λειτουργίας στο εξωτερικό και της εκεί συντήρησής τους και αναμονής.

Να σημειωθεί ότι ο ευρωπαϊκός στόλος, αυτή τη στιγμή, αποτελείται από 7 αεροσκάφη (από Κροατία, Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία) και 6 ελικόπτερα από τη Σουηδία, βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο και αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω.

 Στο μεταξύ, καμία επίσημη αντίδραση δεν υπήρχε ώς αργά το βράδυ από το Αρχηγείο της Πυροσβεστικής σχετικά με δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα», στο οποίο αναφερόταν ότι το φετινό επιχειρησιακό σχέδιο της Πυροσβεστικής δεν περιλαμβάνει το Μάτι ως περιοχή υψηλού κινδύνου.

Στελέχη της ανέφεραν στην «Εφ.Συν.» ότι αυτό συνέβη, καθώς η περιοχή αντιμετωπίστηκε ως «χώρος αποκατάστασης» και ο κίνδυνος να ξεσπάσει εκεί μια νέα μεγάλη πυρκαγιά έχει πολύ μικρές πιθανότητες.


 

 

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Η πυρκαγιά στα Δερβενοχώρια «γλείφει» την Πάρνηθα
Σε εξέλιξη βρισκόταν ώς αργά χθες το απόγευμα μεγάλη πυρκαγιά που ξέσπασε το βράδυ του Σαββάτου σε πευκοδάσος στα Δερβενοχώρια, κοντά στο χωριό Στεφάνη Βοιωτίας, όπου λίγο έλειψε να σημειωθεί τραγωδία, όταν...
Η πυρκαγιά στα Δερβενοχώρια «γλείφει» την Πάρνηθα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σφάλμα στις ρυθμίσεις έριξε το μοιραίο F-16
Η πιθανότατα ακούσια μετατόπιση του καταλόγου ελεγχων με συνέπεια να απορρυθμιστεί από λάθος ένας από τους αντισταθμιστές αεροδυναμικής του αεροσκάφους, είναι σύμφωνα με το πόρισμα της διεθνούς ερευνητικής...
Σφάλμα στις ρυθμίσεις έριξε το μοιραίο F-16
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Χάρτης κινδύνου δασικών πυρκαγιών στις ειδήσεις
Ακόμη έναν «σύμμαχο» για την καλύτερη αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών ενεργοποιούν η Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας και το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης κατά τη φετινή αντιπυρική...
Χάρτης κινδύνου δασικών πυρκαγιών στις ειδήσεις
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Νέες ρυθμίσεις για τις δασικές πυρκαγιές
Στην υπογραφή κοινής υπουργικής απόφασης για την καλύτερη αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών για την αντιπυρική περίοδο προχώρησαν χθες η υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Ολγα Γεροβασίλη, και ο αν. υπουργός...
Νέες ρυθμίσεις για τις δασικές πυρκαγιές
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Ξύπνησαν εφιαλτικές μνήμες στο Σέιχ Σου
Οι φωτιές... γυροφέρνουν Σέιχ Σου και Χαλκιδική. Με την Πολιτική Προστασία να προειδοποιεί για «κίνδυνο πυρκαγιάς κατηγορίας 3», μικροπυρκαγιές να κινητοποιούν την Πυροσβεστική το Σαββατοκύριακο και μία...
Ξύπνησαν εφιαλτικές μνήμες στο Σέιχ Σου
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Η Μεσόγειος στερεύει από ψάρια
Μπορεί οι μεσογειακοί λαοί να διατηρούν τα ψαρικά πολύ ψηλά στις διατροφικές τους προτιμήσεις -με την Πορτογαλία να κρατά τα πρωτεία, έχοντας μέση κατανάλωση πάνω από ένα κιλό ψάρι ανά εβδομάδα κατ’ άτομο-...
Η Μεσόγειος στερεύει από ψάρια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας