Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γερασμένος κτιριακά και ο Πειραιάς
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γερασμένος κτιριακά και ο Πειραιάς

  • A-
  • A+

Υπερήλικα κτίρια, κατασκευασμένα με τους παλαιούς οικοδομικούς κανονισμούς και με πολλούς ιδιοκτήτες το καθένα, είναι τα περισσότερα κτίρια του Πειραιά, ενώ ένας στους τρεις επαγγελματικούς χώρους είτε είναι κενοί είτε εγκαταλελειμμένοι.

Τα συμπεράσματα αυτά εξάγονται από μελέτες που δημοσιοποίησε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ), στις οποίες συμπεριλαμβάνονται αρκετά ενδιαφέροντα στοιχεία όπως:

● Το 60% των κτιρίων είναι κατασκευασμένα πριν από το 1970.

● Το 55% των κτιρίων ανήκουν κατά μέσο όρο σε πάνω από 10 ιδιοκτήτες, ενώ στα μεγάλα κτίρια το φαινόμενο της συνιδιοκτησίας φτάνει σε αδιέξοδες καταστάσεις.

Οι συνέπειες από αυτή την κατάσταση είναι:

■ Πάνω από το 30% των γραφείων και καταστημάτων στον Πειραιά παραμένουν κλειστά.

■ Παλαιά κτίρια δεν ανακαινίζονται.

■ Η ποιότητα του κτιριακού δυναμικού χειροτερεύει διαρκώς.

■ Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες, το 20% του μόνιμου πληθυσμού έχει αποχωρήσει από τον Πειραιά και, σε συνδυασμό με τη συρρίκνωση των οικονομικών δραστηριοτήτων την τελευταία δεκαετία, 1 στους 3 επαγγελματικούς χώρους είναι κενοί ή εγκαταλελειμμένοι.

«Η κοινωνική και οικονομική ζωή, καθώς και η εικόνα της πόλης δεν έχουν αναβαθμιστεί, όπως θα επιθυμούσαν κάτοικοι και επιχειρήσεις. Θα πρέπει, λοιπόν, να καταγραφεί αναλυτικά η παρούσα κατάσταση και να προταθούν δράσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος και, βεβαίως, την αναβάθμιση του Πειραιά», αναφέρει το ΕΒΕΠ και θέτει τρία ερωτήματα με τις απαντήσεις τους:

1. Ποια είναι η κατάσταση του κτιριακού αποθέματος του Πειραιά σήμερα;

● Πάνω από το 85% των κτιρίων χρήζουν παρεμβάσεων αποκατάστασης, εκσυγχρονισμού και βελτίωσης της λειτουργικότητας και της ενεργειακής τους απόδοσης.

● Το μέσο κόστος αποκατάστασης και εκσυγχρονισμού του 70% περίπου των κτιρίων του Πειραιά υπολογίζεται σε πάνω από 400 ευρώ το τετραγωνικό.

● Το 30% του συνόλου των χώρων γραφείων και καταστημάτων παραμένουν κενά.

2. Ποιες είναι οι συνέπειες της υφιστάμενης κατάστασης;

■ Το κέντρο της πόλης δεν αναβαθμίζεται, όσο παραμένουν στη σημερινή κατάσταση τα εμβληματικά κτίρια της Ραλλείου και του Πύργου του Πειραιά.

■ Προκαλείται αίσθημα ανασφάλειας στους κατοίκους σε συγκεκριμένες περιοχές.

■ Είναι ορατός ο κίνδυνος αποχώρησης ακόμα περισσότερων μεγάλων επιχειρήσεων.

■ Οι ιδιωτικές περιουσίες απαξιώνονται.

■ Υπάρχουν προβλήματα στην αντιμετώπιση του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής.

3. Πώς μπορεί να βελτιωθεί η κατάσταση;

Οι διαχρονικές προτάσεις του ΕΒΕΠ πρέπει να ιεραρχηθούν και να καταλήξουν σε μια εκτενή δέσμη μέτρων και παρεμβάσεων που μπορούν να υλοποιηθούν βραχυπρόθεσμα.

Σε αυτές περιλαμβάνονται:

● Δημιουργία θεσμικού πλαισίου που θα καθιστά δυνατές παρεμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό και την επανάχρηση κτιρίων με καθεστώς πολυ-ιδιοκτησίας.

● Αναθεώρηση του πολεοδομικού σχεδίου της πόλης και ενεργοποίηση του ρυθμιστικού σχεδίου που παραμένει ανενεργό από το 2014.

● Υλοποίηση έργων αναβάθμισης των δημόσιων χώρων.

● Αξιοποίηση ή πώληση για μεικτές χρήσεις των δημοτικών κτιρίων.

● Στοχευμένες πολεοδομικές παρεμβάσεις και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.

● Σχέδιο αστικής αναγέννησης για τη διευκόλυνση του δημιουργικού πληθυσμού.

● Κίνητρα για προσέλκυση περισσότερων ναυτιλιακών και παραγωγικών επιχειρήσεων.

● Στήριξη της δράσης για την επιτυχή ολοκλήρωση του «open mall».

● Δημιουργία της «Ιπποδάμειας Αγοράς» τροφίμων στο αμαξοστάσιο του ΗΣΑΠ.

● Χρηματοδότηση σχημάτων ΣΔΙΤ από ευρωπαϊκά κεφάλαια και άλλες πηγές και ενεργοποίηση του ιδιωτικού τομέα για τον εκσυγχρονισμό και την επανάχρηση κτηρίων.

Με αφορμή τα στοιχεία αυτά, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, δήλωσε ότι «ο Πειραιάς έχει τις δυνατότητες και τα προσόντα να αναβαθμιστεί ραγδαία τα επόμενα χρόνια. Το λιμάνι και οι ναυτιλιακές δραστηριότητες είναι πόλος έλξης και πρέπει να τις αξιοποιήσουμε ανάλογα, όπως στην περιοχή του Παπαστράτου. Εχει εκτιμηθεί διεθνώς ότι για κάθε 1 ευρώ που δαπανά το κράτος για δράσεις αστικής αναγέννησης, μεσο-μακροπρόθεσμα εισπράττει έως και 6 ευρώ. Στον Πειραιά, αυτή η δαπάνη μπορεί να είναι για όλους μία “win-win” επένδυση».

Οι δηλώσεις Μπελαβίλα

Δηλώσεις, όμως, έκανε και ο υποψήφιος δήμαρχος Πειραιά Νίκος Μπελαβίλας, με αφορμή την κατάρρευση των δύο ακινήτων στην Αθήνα.

Σύμφωνα με τον καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, τα «γερασμένα ακίνητα του Πειραιά και της Αθήνας είναι δυστυχώς μια πραγματικότητα. Αυτά τα ερείπια είναι τα τελευταία από τα χιλιάδες νεοκλασικά που έχασαν οι πόλεις μας μέσα στη λαίλαπα της αντιπαροχής».

Ο Ν. Μπελαβίλας εξήγησε ότι η πλειονότητα τόσο των ιδιωτών ιδιοκτητών τους όσο και των ιδιοκτητών φορέων του Δημοσίου απέφευγε και αποφεύγει να τα συντηρήσει και να τα επαναχρησιμοποιήσει, ελπίζοντας στην απαξίωση, την κατάρρευση, την τυχαία πυρπόληση και, εν τέλει, στον αποχαρακτηρισμό τους, προκειμένου να χτίσει στη θέση τους την πολυπόθητη πολυκατοικία.

«Πρέπει να πάρουμε μια γενναία απόφαση, αν θέλουμε ή δεν θέλουμε να γλιτώσουμε τα τελευταία ίχνη της σπουδαίας αρχιτεκτονικής κληρονομιάς του 19ου αιώνα που χάσαμε κυρίως στον Πειραιά», ανέφερε και υποστήριξε ότι οι φορείς του Δημοσίου έχουν κορυφαία ευθύνη, ακολουθούν οι εταιρείες - κάτοχοι των ακινήτων και τελευταίοι οι μικροί ιδιώτες κληρονόμοι χωρίς οικονομική δυνατότητα αποκατάστασης. «Τα περί δημεύσεων ή βίαιης εισόδου εταιρειών που θα αναλάβουν την αποκατάστασή τους, δεν έχουν καμιά σχέση με την πραγματικότητα και είναι συνταγματικά και νομικά αδύνατον να υλοποιηθούν».

Τέλος, έκανε γνωστό πως σύντομα θα ξεκινήσουν οι σχετικοί διαγωνισμοί αξιοποίησης για την αναβίωση δεκάδων ερειπωμένων ακινήτων στην Αθήνα και στον Πειραιά, ανάμεσα στα οποία συγκαταλέγονται ερειπωμένα νεοκλασικά, όπως η έπαυλη του Αξελού στην Καστέλα και μεγάλα εμπορικά νεοκλασικά στις οδούς Κολοκοτρώνη και Γούναρη.

«Δεν τα γκρεμίζουμε, τα επισκευάζουμε»

«Αυτό που βλέπετε είναι ένα από τα άλλοτε λαμπρά νεοκλασικά του Πειραιά, η έπαυλη του πολιτικού μηχανικού Ιωάννη Αξελού, στην περιφερειακή της Καστέλας. Ερειπωμένη, πυρπολημένη και εν μέρει γκρεμισμένη - εδώ και τριάντα χρόνια. Τι κάνουμε; Προχθές μου τηλεφώνησε ο Νάσος Ηλιόπουλος ανήσυχος με το θέμα των καταρρεύσεων των παλιών νεοκλασικών.

»Με το δίκιο του! Χωρίς να έχει ευθύνη ο ίδιος για κάτι που συμβαίνει δεκάδες χρόνια, ένιωθε την ευθύνη και ζητούσε μια σοβαρή, ρεαλιστική και τεκμηριωμένη απάντηση. Η απάντηση από τη δική μου πλευρά πιο κάτω: Τα διατηρητέα δεν τα γκρεμίζουμε ούτε τα αφήνουμε να καταρρεύσουν για να χτίσουμε την πολυπόθητη πολυκατοικία. Τα επισκευάζουμε».

Από τη σελίδα facebook του Νίκου Μπελαβίλα

[email protected]

 

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Από ιστορικό μνημείο... σουπερμάρκετ
«Να σώσουμε τα “Ηλύσια”». Το σύνθημα μοιάζει με πρόσκληση σε όλα τα ραντεβού που έχουμε δώσει στη ζωή μας μπροστά στον πάλαι ποτέ κινηματογράφο. Είναι όμως κάτι παραπάνω από νοσταλγική ή αισθητική…...
Από ιστορικό μνημείο... σουπερμάρκετ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Το ΣΕΦ αλλάζει όψη
Ο περιβάλλων χώρος του Σταδίου, έκταση περίπου 250 στρεμμάτων, επιστρέφει από το ΤΑΙΠΕΔ στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού και στο ΣΕΦ. Η Περιφέρεια Αττικής θα χρηματοδοτήσει έργα ύψους 250.000 ευρώ, που θα...
Το ΣΕΦ αλλάζει όψη
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Γενναία κίνητρα για «απόσυρση» γερασμένων κτιρίων
Ενα φιλόδοξο πρόγραμμα του υπ. Περιβάλλοντος θέλει να αλλάξει τις όψεις των αστικών κέντρων. Οι παρεμβάσεις θα αφορούν παλιές ενεργοβόρες πολυκατοικίες, αλλά τη διαφορά στο περιβάλλον θα την κάνει αν...
Γενναία κίνητρα για «απόσυρση» γερασμένων κτιρίων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ανησυχία για την επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας στην Πειραϊκή
Οι πολίτες του Πειραιά ζητούν την επανεξέταση ως προς τη σκοπιμότητα και τη χρησιμότητα του έργου της επέκτασης του λιμένα κρουαζιέρας μπροστά στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων στην Πειραϊκή, καθώς τα δεδομένα από το...
Ανησυχία για την επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας στην Πειραϊκή
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Aυτοψία στην... πηγή του κακού
​Μόνο μία είναι η απορία που σου καρφώνεται στο μυαλό όταν το Πλωτό Ανοικτής Θαλάσσης (ΠΑΘ) που μεταφέρει εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης και των ΜΜΕ πλησιάζει στο ναυάγιο του μικρού δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ...
Aυτοψία στην... πηγή του κακού
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
«Κλειδί» η απάντληση των καυσίμων
Το άδειασμα των δεξαμενών τού «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» αναμένεται να δώσει απαντήσεις για το πόσα καύσιμα διέρρευσαν κατά τη διάρκεια της βύθισής του στη θάλασσα, αλλά και εάν είχε ακόμα τα καύσιμα που φαίνεται να έχει...
«Κλειδί» η απάντληση των καυσίμων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας