Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σήμα κινδύνου για τη Μεσόγειο

Σήμα κινδύνου για τη Μεσόγειο

  • A-
  • A+

Τη στιγμή που ο Σαρωνικός εξακολουθεί να παραμένει σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης με τον τουρισμό και την αλιεία της περιοχής να έχουν υποστεί σοβαρό πλήγμα, μια νέα διεθνής έκθεση του WWF έρχεται να μας υπενθυμίσει την μοναδική αξία της Μεσογείου. 

Όπως διαφαίνεται στην έκθεση, αν και οι οικονομικές δραστηριότητες που σχετίζονται με τη θάλασσα αποφέρουν κέρδη της τάξης των 450 δισεκατομμυρίων δολαρίων, οι πιέσεις που δέχεται η Μεσόγειος αυξάνονται συνεχώς, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τις μεταφορές πετρελαίου που αναμένεται μέχρι το 2025 να αυξηθούν κατά 250 εκατομμύρια τόνους με 6.700 τάνκερ να διασχίζουν τα νερά της Μεσογείου.

Για να αντιληφθεί κανείς την αξία της Μεσογείου, το Ακαθάριστο Θαλάσσιο Προϊόν της – ένας όρος που εισάγεται για πρώτη φορά στον δημόσιο διάλογο και αντίστοιχα με το ΑΕΠ αφορά  σε όσα συνεισφέρουν οι θάλασσες στην παγκόσμια οικονομία – αναλογεί στο 20% του παγκόσμιου θαλάσσιου προϊόντος, παρότι η έκτασή της δεν ξεπερνάει το 1% των ωκεανών. Δυστυχώς όμως, οι θαλάσσιοι πόροι της Μεσογείου εξαντλούνται από την ανεξέλεγκτη και μη βιώσιμη ανάπτυξη.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του WWF, τα επόμενα 20 χρόνια θα υπάρξει συνολική αύξηση των τάσεων ανάπτυξης σε όλα τα επίπεδα. Πόσο έτοιμοι είμαστε λοιπόν για την αντιμετώπιση ενός εφιαλτικού περιστατικού θαλάσσιας ρύπανσης πολλαπλάσιας κλίμακας από αυτό του «Αγία Ζώνη II»;

«Η υπόθεση του Σαρωνικού είναι ένα δυνατό σήμα κινδύνου. Η διέλευση τάνκερ θα αυξάνεται συνεχώς. Όσοι ονειρεύονται εξορύξεις υδρογονανθράκων, ας αναλογιστούν κατά πόσο είμαστε έτοιμοι ως χώρα να αντιμετωπίσουμε ένα περιστατικό πολλαπλάσιας κλίμακας από αυτό στη Σαλαμίνα και τι θα σήμαινε αυτό για τον τουρισμό και την αλιεία μας. Η Ελλάδα, όπως και όλες οι χώρες της Μεσογείου, εξαρτώνται από τη θάλασσα και μόνο με μια βιώσιμη «Γαλάζια Ανάπτυξη» και αυστηρούς κανόνες θα μπορέσουμε να χτίσουμε γερά θεμέλια για τις οικονομίες και τις κοινωνίες μας», επισημαίνει ο Δημήτρης Καραβέλλας, Διευθυντής του WWF Ελλάς.

Η αλιεία στη Μεσόγειο

Σε ό, τι αφορά στον τομέα της αλιείας στη Μεσόγειο, αυτός αποτιμάται σε πάνω από 3 δισεκατομμύρια δολάρια και απασχολεί περισσότερους από 180.000 επαγγελματίες. Όμως, παράγοντες, όπως η ρύπανση και η καταστροφή θαλάσσιων οικοτόπων έχουν ων αποτέλεσμα πάνω από το 80% των ιχθυαποθεμάτων της Μεσογείου να είναι υπεραλιευμένα.

Στη χώρα μας, κάποια στοιχεία είναι ενδεικτικά: το 2011 η συνολική παραγωγή θαλάσσιων αλιευμάτων είχε μειωθεί κατά 30% σε σχέση με το 2005. Παρότι είμαστε πρώτοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε αριθμό σκαφών (15.683 σκάφη το 2015), οι τάσεις της αλιείας είναι πτωτικές, τόσο όσον αφορά στην ποσότητα όσο και στην αξία των αλιευμάτων ανά εργαζόμενο.

Ο τουρισμός στη Μεσόγειο

Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού η σημερινή και με αφορμή και την έκθεση του WWF, το μοντέλο του τουρισμού που μπορεί να ωφελήσει τόσο τον άνθρωπο όσο και τη φύση παραμένει ζητούμενο. Ο τουρισμός αποφέρει το 11% του ΑΕΠ της Μεσογείου και μέσα στην επόμενη δεκαετία αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,9% ετησίως με τις σχετικές θέσεις απασχόλησης να αυξάνονται κατά 2.8% τον χρόνο. 

Παρόλα αυτά, το σημερινό μοντέλο του μαζικού τουρισμού που κυριαρχεί στη μεσογειακή λεκάνη, με την άκρατη οικιστική ανάπτυξη στις παραθαλάσσιες περιοχές, υποβαθμίζει το ίδιο το προϊόν. Η τάση του μοντέλου αυτού, τόσο στη Μεσόγειο, όσο και στη χώρα μας που αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς της περιοχής, σε συνδυασμό με τις αυξημένες καταναλωτικές ανάγκες των κατοίκων θα θέσει σε κίνδυνο την μακροπρόθεσμη ανάπτυξη του τομέα σε όλη τη λεκάνη. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έκθεση αναμένεται να μειωθεί η μέση δαπάνη ανά τουρίστα ακόμα και αν ο αριθμός των αφίξεων δεν μειωθεί βραχυπρόθεσμα.

Το WWF στη Μεσόγειο

Η Θαλάσσια Μεσογειακή Πρωτοβουλία του WWF είναι ουσιαστικά η σύμπραξη 5 εθνικών γραφείων της οργάνωσης (Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία, Ελλάδα και Τουρκία) και του περιφερειακού γραφείου της περιοχής, μέσω της οποίας υλοποιούνται προγράμματα για τη βιώσιμη αλιεία, τη θαλάσσια χωροταξία, την ανάπτυξη του δικτύου θαλάσσιων προστατευόμενων περιοχών, τον βιώσιμο τουρισμό, την πρόληψη της θαλάσσιας ρύπανσης, την προστασία απειλούμενων ειδών και την ενημέρωση/ευαισθητοποίηση του κοινού. Το WWF Ελλάς συμμετέχει ενεργά στην πρωτοβουλία, ενώ υλοποιεί πρωτοποριακά προγράμματα στις ελληνικές θάλασσες για τη βιώσιμη αλιεία, τις θαλάσσιες προστατευόμενες περιοχές και την υπεύθυνη κατανάλωση ψαρικών.

Με την προαναφερόμενη έκθεση αναδεικνύεται ως ακόμα πιο επιτακτική η ανάγκη για γενναίες πολιτικές αποφάσεις που θα βασίζονται στους παγκόσμιους «Στόχους για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη».

 

 

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Πλημμύρα πλαστικών στη Μεσόγειο
11.500 τόνοι πλαστικών καταλήγουν κάθε χρόνο στις ελληνικές θάλασσες, είτε από παράκτιες δραστηριότητες είτε μέσω των ποταμών. Στις ακτές της χώρας μας καταλήγει το 67% της πλαστικής ρύπανσης ολόκληρης της...
Πλημμύρα πλαστικών στη Μεσόγειο
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Απόπλους για τα περιβαλλοντικά hot spots της Μεσογείου
Mε κεντρικό στόχο την ενημέρωση των πολιτών γύρω από τις σύγχρονες περιβαλλοντικές απειλές το καράβι του WWF «Blue Panda» ξεκίνησε το πρώτο του ταξίδι κατά το οποίο θα διασχίσει ολόκληρη τη Μεσόγειο.
Απόπλους για τα περιβαλλοντικά hot spots της Μεσογείου
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Ο «πλαστικός εφιάλτης» για Ελλάδα και Μεσόγειο
Χωρίς προηγούμενο είναι, πλέον, η ρύπανση των θαλασσών και ωκεανών από τα πλαστικά με τους αριθμούς να αποτυπώνουν με αμείλικτο τρόπο την περιβαλλοντική καταστροφή.
Ο «πλαστικός εφιάλτης» για Ελλάδα και Μεσόγειο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οι μεγάλοι χαμένοι από τις εξορύξεις υδρογονανθράκων
Οικονομοτεχνική μελέτη που παρουσίασε το WWF Ελλάς με τίτλο «Το πραγματικό κόστος του πετρελαίου» προειδοποιεί για σοβαρές επιπτώσεις στον τουρισμό και την αλιεία των περιοχών όπου έχουν ξεκινήσει έρευνες για...
Οι μεγάλοι χαμένοι από τις εξορύξεις υδρογονανθράκων
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Τα πλαστικά πνίγουν τη Μεσόγειο
Σε μια επικίνδυνη «πλαστική παγίδα», με ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα ρύπανσης, εξαιτίας των πλαστικών απορριμμάτων που θέτουν σε άμεσο κίνδυνο τα θαλάσσια είδη αλλά και την ανθρώπινη υγεία, μετατρέπεται με γοργούς...
Τα πλαστικά πνίγουν τη Μεσόγειο
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Ένα ναυάγιο που πέρασε στα «ψιλά»
Την επιτακτική ανάγκη συγκρότησης ενός μηχανισμού πρόληψης και αντιμετώπισης θαλάσσιων ατυχημάτων στη χώρα υπενθυμίζει το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας Αρχιπέλαγος, με αφορμή την προσάραξη του φορτηγού...
Ένα ναυάγιο που πέρασε στα «ψιλά»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας