Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Κλειδί» η απάντληση των καυσίμων
EUROKINISSI / ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

«Κλειδί» η απάντληση των καυσίμων

  • A-
  • A+

Η απάντληση των καυσίμων από τις δεξαμενές του βυθισμένου μικρού εφοδιαστικού δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» είναι από δω και στο εξής το κλειδί για το υπουργείο Ναυτιλίας και για το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, για δύο λόγους:

α. γιατί εάν αυτή ολοκληρωθεί με επιτυχία και το ναυάγιο αδειάσει από καύσιμα, αμέσως εκλείπει ο κίνδυνος για νέες διαρροές πετρελαιοειδών στον ήδη βεβαρημένο θαλάσσιο χώρο, οπότε η προσοχή των εμπλεκομένων θα στραφεί αποκλειστικά στην απορρύπανση των πληγεισών περιοχών.

β. θα γίνει γνωστό εάν το υπερήλικο πλοίο της πλοιοκτήτριας εταιρείας του Θ. Κουντούρη μετέφερε όλη την ποσότητα των καυσίμων (2.200 μετρικούς τόνους Fuel και 370 μ.τ. marine gas oil) που ισχυρίζεται ότι είχε φορτώσει από τα Διυλιστήρια Ασπροπύργου το Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου, με τα οποία θα τροφοδοτούσε, σύμφωνα με πληροφορίες, 4 πλοία. Θα μάθουμε επίσης πόση ήταν η ποσότητα πετρελαίου που διέρρευσε κατά τη διάρκεια της βύθισης, προκαλώντας πολύ σοβαρή θαλάσσια ρύπανση.

Μέχρι χθες το μεσημέρι, σύμφωνα με την ενημέρωση που έκανε στο υπουργείο η ιδιωτική εταιρεία που έχει αναλάβει την επιχείρηση, είχε ολοκληρωθεί η απάντληση από τις δεξαμενές Νο 2 και Νο 1 και στις 13.10 άρχισε η απάντληση από τη δεξαμενή Νο 4. Από τις δύο δεξαμενές που άδειασαν απαντλήθηκαν έως τις 03.30 το μεσημέρι 774 κυβικά μέτρα πετρελαιοειδών, ενώ από την περιοχή γύρω από το ναυάγιο και μέσα στο φράγμα 350 κυβικά μέτρα προσμίξεων πετρελαιοειδών.

Ωστόσο, άγνωστο παραμένει πότε θα ολοκληρωθεί και πόσες ημέρες θα διαρκέσει, καθώς η πορεία των εργασιών έχει άμεση σχέση τόσο με τις καιρικές συνθήκες των επόμενων ημερών όσο και με την αντοχή που θα δείξει το ναυάγιο, καθώς το πλοίο ήταν 45 ετών και οι καταγγελίες των ναυτεργατικών σωματείων κάνουν λόγο για σκάφος με πολλά προβλήματα.

Παρατάσεις

Στο μεταξύ, τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» και η δίμηνη παράταση αυτών βρίσκονται στο επίκεντρο των συζητήσεων, ειδικά μετά και την παρέμβαση του πρωθυπουργού την περασμένη Παρασκευή. Ωστόσο, όπως προκύπτει, δεν ήταν το μοναδικό πλοίο που εκτελούσε δρομολόγια και μάλιστα τόσο σοβαρά, αφού μετέφερε στις δεξαμενές του καύσιμα, με δίμηνες παρατάσεις στα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του, χωρίς αυτό βέβαια να είναι παράνομο καθώς προβλέπεται από τη νομοθεσία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τουλάχιστον άλλα 22 πλοία πλέουν στις ελληνικές θάλασσες με το καθεστώς των δίμηνων παρατάσεων, ωστόσο είναι σε εξέλιξη έλεγχος προκειμένου να διαπιστωθεί πόσα και ποια ακριβώς είναι αυτά τα πλοία.

Πιστοποιητικά τα οποία προσεχώς θα ανακληθούν μετά την εντολή που έδωσε ο Αλέξης Τσίπρας, όπως επίσης και για την άμεση διενέργεια ΕΔΕ όλων των εμπλεκομένων για την κρίση του αξιόπλοου του «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ», την αυστηρότατη τιμωρία όλων των υπευθύνων και την άμεση μεταφορά της αρμοδιότητας ελέγχου και επιθεωρήσεων πλοίων από τον Κλάδο Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων στους νηογνώμονες για την έκδοση πιστοποιητικών αξιοπλοΐας.

Η πρωτοβουλία του πρωθυπουργού δείχνει ξεκάθαρα ότι υπάρχουν αμφιβολίες για τη σωστή λειτουργία της συγκεκριμένης υπηρεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας, η οποία εκδίδει πιστοποιητικά αξιοπλοΐας μόνο για πλοία εσωτερικών πλόων και συγκεκριμένων κατηγοριών, με αποτέλεσμα να είναι και ελεγκτής και ελεγχόμενος. Πρόβλημα που εντοπίζεται πολλά χρόνια πίσω, αλλά είναι γεγονός ότι ποτέ καμία κυβέρνηση και κανένας υπουργός Ναυτιλίας δεν το έχουν «ακουμπήσει».

Οι αλλαγές που προανήγγειλε ο πρωθυπουργός δεν βρίσκουν σύμφωνα τα ναυτεργατικά σωματεία, καθώς, όπως υποστηρίζει η ΠΕΝΕΝ, «επί της ουσίας στέλνεται στο πυρ το εξώτερο μια δημόσια κρατική υπηρεσία, ενισχύονται τα ιδιωτικά (εφοπλιστικά) συμφέροντα από την πρωτοβουλία αυτή και στην ουσία μέσω των νηογνωμόνων ο ουσιαστικός έλεγχος περνάει και τυπικά στα χέρια των επιχειρηματιών και των εφοπλιστών». Οι ανακλήσεις των πιστοποιητικών αλλά και οι αλλαγές στον Κλάδο Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων θα υλοποιηθούν ύστερα από σχετική νομοθετική ρύθμιση.

Απορρύπανση

Σαφή βελτίωση παρουσιάζει η εικόνα των ακτών του Σαρωνικού κόλπου, σύμφωνα με τον υφυπουργό Ναυτιλίας Νεκτάριο Σαντορινιό, που χθες μαζί με τον διευθυντή του Γραφείου Τύπου του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος, Νίκο Λαγκαδιανό, έκαναν την ενημέρωση στους δημοσιογράφους. Ο Ν. Σαντορινιός επανέλαβε ότι με αναλυτικά και τεκμηριωμένα στοιχεία που έχουν δώσει στη δημοσιότητα, η αντίδραση του υπουργείου και του Λιμενικού ήταν άμεση τόσο κατά την αντιμετώπιση του ναυαγίου όσο και κατά τον συντονισμό των ενεργειών αντιρρύπανσης.

«Διαψεύδοντας τις Κασσάνδρες και την παραπληροφόρηση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ξεκαθαρίζουμε ότι η χώρα διαθέτει εθνικό σχέδιο αντιμετώπισης της θαλάσσιας ρύπανσης το οποίο περιέχεται στο προεδρικό διάταγμα 11/2002», πρόσθεσε και έκανε γνωστό ότι κατά την εφαρμογή του συγκεκριμένου σχεδίου εντοπίστηκε η ανάγκη αμεσότερης επικοινωνίας με τους κατά περίπτωση αρμόδιους δήμους και για τον λόγο αυτό συγκροτήθηκε συντονιστικό όργανο στο οποίο θα συμμετέχουν ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης και κάποιοι από τους δημάρχους οι δήμοι των οποίων έχουν πληγεί. Το όργανο θα συνεδριάζει καθημερινά στις 7 το απόγευμα και θα ενημερώνεται για τα σχέδια αντιρρύπανσης που καταθέτει η ανάδοχος εταιρεία, την αξιολόγηση του αποτελέσματος των επιχειρήσεων και την ανάληψη επιπλέον δράσεων όπου κι αν χρειαστεί.

Υπήρχε σχέδιο δράσης

Αναλυτικά στοιχεία για τις ενέργειές του από τις 2.20 τα ξημερώματα της 10ης Σεπτεμβρίου που βυθίστηκε το «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» στη θαλάσσια περιοχή της νησίδας Αταλάντης στον Σαρωνικό έδωσε και το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, απαντώντας με αυτόν τον τρόπο στις κατηγορίες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας για «μη εφαρμογή σχεδίου δράσης». Το Αρχηγείο ξεκαθαρίζει ότι για την αντιμετώπιση του περιστατικού εφάρμοσε το «Εθνικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση περιστατικών ρύπανσης από πετρέλαιο και άλλες επιβλαβείς ουσίες» Π.Δ. 11/2002.

Διευκρινίζει επίσης ότι σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (Π.Δ. 55/98, ΦΕΚ 58 Α'), οι υπαίτιοι πρόκλησης θαλάσσιας ρύπανσης υποχρεούνται να λαμβάνουν άμεσα κάθε πρόσφορο μέτρο για την αποτροπή, τον περιορισμό και την αντιμετώπιση της ρύπανσης. Σε περίπτωση που αυτοί αδυνατούν να λάβουν τα αναγκαία μέτρα, υποχρεούνται να αναθέτουν αμέσως τις εργασίες αυτές σε εξειδικευμένες επιχειρήσεις αντιμετώπισης ρύπανσης, πράγμα το οποίο και έγινε.

Πλοιοκτήτρια εταιρεία

Με νέα ανακοίνωση εμφανίστηκε το Σάββατο η πλοιοκτήτρια εταιρεία ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ Ν.Ε. η οποία με σκωπτικό ύφος αναφέρει ότι «έκπληκτοι παρακολουθούμε και εμείς το "ταξίδι της πετρελαιοκηλίδας" από τη νήσο Αταλάντη έως τη Σαρωνίδα». Τονίζουν ότι δεν πρόκειται να ανεχτούν τη συκοφάντηση και τη διαστρέβλωση των γεγονότων και δεν θα φέρουν το βάρος ευθυνών που δεν τους αναλογούν. Υποστηρίζουν ότι τόσο η διοίκηση όσο και το προσωπικό της εταιρείας δέχονται καθημερινά απειλές από «αγνώστους» για τη ζωή τους και γι' αυτό καλούνται να λάβουν μέτρα για να προστατευθούν. Αφήνοντας και πάλι αιχμές ότι η μόλυνση δεν προήλθε μόνο από δικά τους καύσιμα, τονίζουν ότι οι δικοί τους «ειδικοί», δηλαδή οι εταιρείες που καθαρίζουν τις ακτές, οι οποίοι ασχολούνται επί δεκαετίες με τον καθαρισμό του περιβάλλοντος και είναι οι μόνοι που διαθέτουν τον κατάλληλο εξοπλισμό και τεχνογνωσία, επισημαίνουν ότι η πετρελαιοκηλίδα δεν μπορεί να ταξιδεύει υπογείως και να εμφανίζεται έπειτα από μίλια ξαφνικά πάνω στις ακτές.

Περιοχές που ελέγχθησαν μέχρι χθες και δεν βρέθηκαν ίχνη ρύπανσης:

Πέραμα, νοτιοανατολικά και ανατολικά της ακτογραμμής της Σαλαμίνας και Ακτή Τζελέπη

Περιοχές όπου εντοπίστηκε ρύπανση

(πετρελαιοειδή, πετρέλαιο μαζούτ, διάσπαρτοι ιριδισμοί, αραιά ψήγματα πετρελαίου):

• Μεταξύ Ψυτάλλειας και εισόδου λιμένα Πειραιά

• Παραλία Φλώρας Σεληνίων στη Σαλαμίνα

• Ακτή Ορμου Σεληνίων-Λημνιώνα-Κυνόσουρας

• Στη Ζέα, στη θαλάσσια περιοχή μπροστά από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων

• Μαρίνα Ζέας και Φρεαττύδα

• Παραλίες στον όρμο Αφροδίτης στην Πειραϊκή

• Θαλάσσια περιοχή νοτιότερα του Αγίου Κοσμά

• Στη 2η, 3η και 4η μαρίνα Γλυφάδας

• Αστέρας Γλυφάδας

• Περιοχή Ναυτικού Ομίλου Αιγυπτιωτών στο Ελληνικό

• Πλαζ Ελληνικού

• Λιμανάκι «Ιπποκάμπου» μπροστά από το ΕΛΚΕΘΕ στο Ελληνικό

• Μπροστά από τις ακτές Πολιτιστικού Κέντρου στο Π. Φάληρο

• Παραλία «Mediterraneo» στο Λαγονήσι

• Παραλίες «Μικρό Καβούρι» και «Μεγάλο Καβούρι»

ΠΕΝΕΝ: «πρόκληση η μη προφυλάκιση του πλοιοκτήτη»

Διαμαρτυρίες για τη ρύπανση

Εξω από τα γραφεία της πλοιοκτήτριας εταιρείας «Fos Petroleum S.A.» του πλοίου «Αγία Ζώνη ΙΙ» πραγματο­ποιήθηκε συγκέντρωση διαμαρτυρίαςστην οποία συμμετείχαν διάφορα εργατικά σωματεία και συλλογικότητες

«Κάτι δεν πήγε σωστά και πρέπει να διερευνηθεί» δήλωσε ο Γ. Μώραλης

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Ναυτιλίας θα πραγματοποιήσει σήμερα στις 12 το μεσημέρι το ναυτεργατικό σωματείο ΠΕΝΕΝ. Αντιπροσωπεία του σωματείου την Παρασκευή έκανε παράσταση διαμαρτυρίας στα γραφεία της πλοιοκτήτριας εταιρείας «Fos Petroleum S.A.» του πλοίου «Αγία Ζώνη ΙΙ», τονίζοντας στον πλοιοκτήτη ότι είναι ο κατεξοχήν υπεύθυνος για την ανυπολόγιστη καταστροφή που έγινε από τη βύθιση του πλοίου.

Νωρίτερα είχε πραγματοποιηθεί έξω από τα γραφεία της εταιρείας συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην οποία συμμετείχαν διάφορα εργατικά σωματεία, συλλογικότητες και αντιπροσωπείες των πολιτικών κομμάτων ΛΑ.Ε. και ΑΝΤΑΡΣΥΑ.

Στην παρέμβασή του ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ κατήγγειλε ότι «αποτελεί πρόκληση προς το δημόσιο αίσθημα αλλά και την τεράστια οικολογική καταστροφή του περιβάλλοντος η μη σύλληψη και προφυλάκιση του πλοιοκτήτη», ενώ υποστήριξε ότι βαρύτατες είναι οι πολιτικές ευθύνες της κυβέρνησης και του υπουργείου Ναυτιλίας για το γεγονός ότι επιτρέπει γερασμένα, υποσυντήρητα, ανασφαλή και επικίνδυνα πλοία να ταξιδεύουν δημιουργώντας θανάσιμους κινδύνους για τη ζωή και την ασφάλεια των ναυτεργατών αλλά και του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Στον όρμο της Αφροδίτης στον Σταυρό συγκεντρώθηκαν χθες κάτοικοι της Πειραϊκής προκειμένου να διαμαρτυρηθούν για τη ρύπανση της θάλασσας και των ακτών του Πειραιά. Στη συγκέντρωση παραβρέθηκε και ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης, ο οποίος απάντησε σε όλα τα ερωτήματα των κατοίκων σχετικά με την υπόθεση της θαλάσσιας ρύπανσης και τους ενημέρωσε για τη μηνυτήρια αναφορά που κατέθεσε ο δήμος κατά παντός υπευθύνου.

«Κάτι δεν πήγε σωστά και πρέπει να διερευνηθεί» δήλωσε ο Γ. Μώραλης, διευκρινίζοντας ότι δεν γνωρίζει εάν υπάρχουν ευθύνες για την πλοιοκτήτρια εταιρεία, τον έλεγχο που έγινε από το υπουργείο Ναυτιλίας, τις αντιρρυπαντικές εταιρείες ή τη διαδικασία όλου του καθαρισμού.

EUROKINISSI / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Ενα περιστατικό που μόνο θλίψη προκαλεί γνωστοποίησε στην «Εφ.Συν.» χθες η αναγνώστριά μας Αναστασία Γαρδέλη. Παραθέτουμε ακριβώς την περιγραφή της:

«Κάποιες μαύρες ψυχές έριξαν καρβουνάκια, ναι, από εκείνα που καίμε στο λιβανιστήρι, στη μικρούλα παραλία δίπλα στην ταβέρνα “Ακτή” στη Βουλιαγμένη. Σ' αυτήν την παραλία εμπιστεύονται οι μαμάδες τα πιτσιρίκια να τρέξουν, να παίξουν ή να κολυμπήσουν γιατί μπορούν, λόγω μεγέθους, να έχουν άμεση εποπτεία. Ποιο μαύρομυαλό σκέφτηκε να τρομάξει τον κόσμο ότι η μόλυνση από την πετρελαιοκηλίδα έφτασε μέχρι εδώ και να χάσει το μπάνιο του, τη γυμναστική του, την ψυχική του ίαση; Σκέφτηκα να μαζέψω τα καρβουνάκια που επέπλεαν για να μη θορυβηθούν οι ηλικιωμένοι που επίσης προτιμούν αυτό το σημείο γιατί έχουν εύκολη πρόσβαση, αλλά τελικά απλώς πήρα δύο, πήγα στο Λιμενικό Τμήμα της Βουλιαγμένης και έκανα καταγγελία».

[email protected]

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Aυτοψία στην... πηγή του κακού
​Μόνο μία είναι η απορία που σου καρφώνεται στο μυαλό όταν το Πλωτό Ανοικτής Θαλάσσης (ΠΑΘ) που μεταφέρει εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης και των ΜΜΕ πλησιάζει στο ναυάγιο του μικρού δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ...
Aυτοψία στην... πηγή του κακού
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Τα «απόβλητα» μιας θαλάσσιας ρύπανσης
Ενα κουβάρι χωρίς μέση και τέλος, που όσο περνούν οι μέρες ξετυλίγεται μεν, μπερδεύεται δε, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν η υπόθεση του ναυαγίου του δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ». Εκεί που φαίνεται να κλείνει...
Τα «απόβλητα» μιας θαλάσσιας ρύπανσης
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
«Αναστρέψιμη η βλάβη στο οικοσύστημα»
Δεκάδες είναι τα ερωτήματα και οι απορίες που έχουν προκύψει μετά το ξαφνικό ναυάγιο του πλοίου «Αγία Ζώνη ΙΙ», προκαλώντας μια πρωτόγνωρη θαλάσσια ρύπανση. Δικαιολογημένα, ειδικά όσοι επλήγησαν από τη...
«Αναστρέψιμη η βλάβη στο οικοσύστημα»
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Παραλίες γεμάτες... μαζούτ
​Αυτό που συνέβη μετά το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» στη θάλασσα του Σαρωνικού και σε παραλίες της Σαλαμίνας μόνο περιβαλλοντικό έγκλημα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί. Οι εικόνες που κυκλοφορούν...
Παραλίες γεμάτες... μαζούτ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Αδειασαν οι τέσσερις κεντρικές δεξαμενές του «Αγία Ζώνη ΙΙ»
Εάν δεν υπάρξουν απρόοπτα -αλλαγή καιρού και διάφορα άλλα που δεν μπορούν να υπολογιστούν-, η απάντληση των καυσίμων από το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ» θα ολοκληρωθεί αυτή την εβδομάδα, σύμφωνα με...
Αδειασαν οι τέσσερις κεντρικές δεξαμενές του «Αγία Ζώνη ΙΙ»
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Ολλανδοί ειδικοί επαινούν τους καθαριστές των ακτών
Ικανοποίηση από τη δουλειά των Ελλήνων εργαζομένων και εθελοντών στον Σαρωνικό εξέφρασαν οι εμπειρογνώμονες από το Ρότερνταμ που βρίσκονται από την Κυριακή στη χώρα έπειτα από αίτημα του Γ. Καμίνη. Τονίζουν...
Ολλανδοί ειδικοί επαινούν τους καθαριστές των ακτών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας