Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Ερχονταν άνθρωποι και έκλαιγαν βλέποντας το θέαμα»
EUROKINISSI / ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

«Ερχονταν άνθρωποι και έκλαιγαν βλέποντας το θέαμα»

  • A-
  • A+

Αγώνας δρόμου για να σωθούν οι παραλίες της Νότιας Αττικής είναι ο «τίτλος» της ημέρας για την άνευ προηγουμένου οικολογική καταστροφή, μετά το πρώτο σοκ που προκάλεσε σε όλους η εικόνα με τις σκεπασμένες από μαζούτ αμμουδιές. Μήνυση κατά παντός υπευθύνου καταθέτει σήμερα ο δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου.

Ηλεκτρονική καμπάνια και έκκληση προς τον υπουργό Ναυτιλίας να επιταχυνθούν οι διαδικασίες απορρύπανσης ξεκίνησε η Greenpeace. Ψυχραιμία και απομάκρυνση του πετρελαίου όσο το δυνατόν πιο γρήγορα συνιστούν οι ειδικοί. Η «Εφ.Συν.» συνέχισε την αυτοψία στις πληγείσες παραλίες.

Στον Αγιο Κοσμά η κατάσταση είναι κάπως βελτιωμένη, καθώς οι εθελοντές και οι άνθρωποι του Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης μάζεψαν αρκετό πετρέλαιο, ενώ τοποθετήθηκε και προστατευτικό φράγμα στη θάλασσα. Περπατώντας όμως λίγο στην ακτογραμμή και τα όχι και τόσο πολυσύχναστα σημεία της παραλίας, το πρόβλημα παραμένει εμφανές και χρειάζεται να γίνουν πολλά ακόμα.

«Κάναμε προπόνηση και μύριζε έντονα το πετρέλαιο», μας είπαν αθλούμενοι στις εγκαταστάσεις του Αγίου Κοσμά. Σε μαγαζιά και καφετέριες της παραλιακής οι εργαζόμενοι μάς λένε ότι η σεζόν τελείωσε και αρκετοί επιχειρηματίες σκέφτονται να τερματιστεί πρόωρα η λειτουργία τους για φέτος.

«Μαύρισε η ψυχή μας»

ΦΩΤ.: Μ.- Α. ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ

Στην παραλία της Γλυφάδας, στη δεύτερη μαρίνα, σε ένα από τα πιο κεντρικά σημεία της περιοχής, οι εργαζόμενοι του δήμου δίνουν αγώνα από το πρωί για να απομακρυνθεί όσο το δυνατόν περισσότερο πετρέλαιο. Μαζί τους είναι ο δήμαρχος, Γιώργος Παπανικολάου:

«Σε μια παραλία που χαρήκαμε το καλοκαίρι, επισκέφθηκαν εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι και είχε πάρει πρώτη φορά γαλάζια σημαία, υποδεχθήκαμε όλη αυτή τη ρύπανση. Δεν μαύρισε μόνο η παραλία, μαύρισε η ψυχή μας. Εχουμε κινητοποιηθεί από την πρώτη στιγμή.

»Οι εργαζόμενοι του δήμου με τα κατάλληλα μέσα κάνουν ό,τι μπορούν για να βοηθήσουν. Υπάρχει κίνδυνος για τους πολίτες και τη δημόσια υγεία. Μέχρι αύριο το μεσημέρι (σ.σ. σήμερα) ευελπιστούμε ότι θα έχει καθαρίσει η παραλία, καιρού επιτρέποντος. Τις επόμενες μέρες θα γίνουν μετρήσεις στα νερά για να δούμε ποια είναι η κατάσταση και να ενημερώσουμε τον κόσμο.

»Παρακαλούμε να μην κολυμπήσουν τις επόμενες μέρες για να διαφυλάξουμε την υγεία τους. Θα καταθέσουμε μήνυση κατά παντός υπευθύνου για πράξεις και παραλείψεις που έχουν συντελεστεί αυτές τις μέρες και επιφυλασσόμαστε για τα αστικά δικαστήρια να διεκδικήσουμε αποζημιώσεις το επόμενο διάστημα», δήλωσε στην «Εφ.Συν.».

ΦΩΤ.: Μ.- Α. ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ

Ο Γιάννης Σκιαδάς είναι συμβασιούχος στα οκτάμηνα κοινωφελή προγράμματα του ΟΑΕΔ και αμείβεται, όπως μας λέει, με 495 ευρώ. Εχει 3 παιδιά και η γυναίκα του είναι άνεργη, ενώ δεν ξέρει τι θα γίνει μετά το τέλος του προγράμματος, τον Νοέμβριο.

Παρά τις προσωπικές δυσκολίες, προσπαθούν με τους συναδέλφους του να κάνουν το καλύτερο για να σωθεί η παραλία:

«Τα πλωτά φράγματα και τα απορροφητικά υλικά που ρίξαμε έκαναν δουλειά, έχουμε εμπειρία από τις μαρίνες. Παραμένουμε σε επιφυλακή, θέλουμε να δούμε πώς θα γυρίσει και ο καιρός. Είμαστε εδώ από τις 6 το πρωί. Παλέψαμε ατελείωτες ώρες και είναι ηθική υποχρέωση να έχουμε καθαρή την πόλη και τις παραλίες μας. Νομίζω κάναμε ό,τι ήταν δυνατόν. Δεν είναι πλαζ εδώ. Είναι μία ελεύθερη παραλία που αγαπούν οι Γλυφαδιώτες. Ερχονταν άνθρωποι και έκλαιγαν βλέποντας το θέαμα» μας είπε.

Οι 2.500 μετρικοί τόνοι καυσίμων του πλοίου απειλούν ακόμη...

Της Χριστίνας Παπασταθοπουλου

Ενας είναι ο φόβος από εδώ και στο εξής για τις λιμενικές αρχές αλλά και για την εταιρεία που έχει αναλάβει την επιχείρηση της απάντλησης των περίπου 2.500 μετρικών τόνωνκαυσίμων από το βυθισμένο στα 30 μέτρα πλοίο στον Σαρωνικό: εάν το υπερήλικο πλοίο (45 ετών) θα αντέξει τη δύσκολη και πολυήμερη αυτή διαδικασία και αν θα γίνει εφικτό να απαντληθούν όλα τα καύσιμα χωρίς να υπάρξει άλλη διαρροή. Πάντως, μέχρι χθες το βράδυ η διαδικασία δεν είχε ξεκινήσει, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, την τελευταία στιγμή προέκυψαν κάποια τεχνικά προβλήματα.

Οι υπεύθυνοι της εταιρείας δήλωναν αισιόδοξοι ότι θα μπορέσουν να ξεκινήσουν σήμερα το πρωί. Στο μεταξύ, χθες ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου προκειμένου να αποδοθούν ευθύνες για τη ρύπανση που υπέστησαν οι ακτές και η θάλασσα του Πειραιά.

«Θεωρώ πως πρέπει να εξεταστούν ενδελεχώς οι συνθήκες κάτω από τις οποίες βυθίστηκε το δεξαμενόπλοιο, εξαιτίας του οποίου υπέστη οικολογική ζημιά το παραλιακό μέτωπο, καθώς και η όλη διαδικασία αντιμετώπισης. Τα ερωτήματα είναι πολλά και πρέπει να δοθούν απαντήσεις» τόνισε και πρόσθεσε πως σε κάθε περίπτωση οι πολίτες δικαιούνται να μάθουν τι ακριβώς συνέβη και όσοι έχουν ευθύνη να λογοδοτήσουν στη Δικαιοσύνη. Τον ίδιο δρόμο με τον δήμαρχο Πειραιά θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι δήμαρχοι των περιοχών που επλήγησαν, όπως ήδη έχουν δηλώσει.

Ωστόσο, στην πρωινή συνάντηση που έγινε στο υπουργείο Ναυτιλίας με τους δημάρχους και του περιφερειάρχες των περιοχών που έχουν πληγεί από την πετρελαιοκηλίδα εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την άμεση κινητοποίηση του Λιμενικού Σώματος, μετά το ναυάγιο. Οι εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης ζήτησαν ειδική μέριμνα για τις εγκαταστάσεις του ΕΛΚΕΘΕ, όπως και να γίνει καταγραφή των ζημιών για να υπάρξουν αποζημιώσεις.

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στα γραφεία της ναυτιλιακής εταιρείας Αγία Ζώνη ΙΙ Ν.Ε. στη Λ. Δημοκρατίας 57 στο Πέραμα θα πραγματοποιήσει σήμερα στις 12.30 το μεσημέρι το ναυτεργατικό σωματείο ΠΕΝΕΝ, ενώ κάνει γνωστό ότι η επόμενη κινητοποίησή τους θα είναι στο υπουργείο Ναυτιλίας, προκειμένου να εκφράσουν την έντονη καταδίκη τους στην κυβερνητική πολιτική της ολιγωρίας, της αδράνειας, της ανεπάρκειας στον σχεδιασμό, την οργάνωση και τον συντονισμό της επιχείρησης για την αντιμετώπιση της πετρελαιοκηλίδας. Στόχος τους, όπως εξηγούν, να αναδείξουν τις «εγκληματικές ευθύνες της πλοιοκτήτριας εταιρείας για την πρωτοφανή οικολογική ζημιά που προκάλεσε στο θαλάσσιο περιβάλλον αλλά και την ανάγκη να παρθούν ουσιαστικά και αποτελεσματικά μέτρα ώστε να μη θρηνήσουμε νέα καταστροφή».

«Σαπιοκάραβα τα οποία δυστυχώς ταξιδεύουν ελεύθερα και αποτελούν πλωτές περιβαλλοντολογικές βόμβες δημιουργούν σοβαρούς κινδύνους για τη ζωή των ναυτεργατών, τη ναυσιπλοΐα, την ανθρώπινη ζωή στη θάλασσα και το θαλάσσιο περιβάλλον» επισημαίνουν οι ναυτεργάτες.

Ο Γιάννης Χατζηανέστης* στην ΣΤΗΝ «ΕΦ.ΣΥΝ.»

«Προέχει να γίνουν μετρήσεις για να διαπιστώσουμε την πραγματική εικόνα»

• Πώς διαμορφώνεται η κατάσταση στον Σαρωνικό, τις ακτές της Αττικής και τον βυθό; Ποιος ο ρόλος του ΕΛΚΕΘΕ;

Από τη στιγμή που υπήρξε διαφυγή πετρελαίου, ένα μέρος πηγαίνει στην επιφάνεια και υφίστανται βλάβη οι οργανισμοί εκεί (πουλιά, ψάρια). Επίσης, εμποδίζεται το οξυγόνο, κάτι που μπορεί να προκαλέσει βλάβη σε θαλάσσιους οργανισμούς. Ενα 20% του πετρελαίου περίπου θα καταλήξει στον πυθμένα. Εκεί συσσωρεύεται και μπορεί να επηρεάσει όλο το οικοσύστημα και την τροφική αλυσίδα. Δεν γνωρίζουμε ακόμη τη συνολική ποσότητα του πετρελαίου που έχει διαφύγει από το ατύχημα στη Σαλαμίνα. Ελπίζουμε να μαζευτεί όσο το δυνατόν περισσότερο και μετά θα διεξαχθούν μετρήσεις για να δούμε ποια ακριβώς είναι η κατάσταση και τι πρέπει να γίνει. Ρόλος μας είναι η μελέτη των επιπτώσεων. Αυτό που προέχει τώρα είναι να γίνουν το επόμενο διάστημα μετρήσεις για να διαπιστώσουμε ποια είναι η πραγματική εικόνα και να μιλήσουμε στους πολίτες. Να μη μένουμε μόνο στις φωτογραφίες με το μαύρο.

• Πότε οι θάλασσες που επηρεάστηκαν θα είναι ξανά ασφαλείς για τους πολίτες και την υδρόβια ζωή;

Το πετρέλαιο δεν είναι τοξικό. Εφόσον δεν θα υπάρχουν οπτικά εμφανή ίχνη, όπως, για παράδειγμα, μαύρο ή ιριδισμοί, θα μπορούν να επιστρέψουν. Για παράδειγμα, στο ατύχημα του «Eurobulker Χ» στον Νότιο Ευβοϊκό το 2000, όπου διέρρευσαν εκατοντάδες τόνοι καυσίμων, ύστερα από περίπου ενάμιση χρόνο η θάλασσα είχε αποκατασταθεί πλήρως και δεν υπήρχαν ίχνη του πετρελαίου.

• Ποια μέτρα πρέπει να υλοποιηθούν άμεσα αλλά και για να μην επαναληφθούν παρόμοια φαινόμενα στο μέλλον;

Αμεση πρέπει να είναι η συλλογή του πετρελαίου και από τις ακτές και με πλωτά μέσα. Να απομακρυνθεί όσο το δυνατόν περισσότερο και γρηγορότερα. Σημαντικό θέμα είναι η ασφάλεια των πλοίων που μεταφέρουν τα πετρελαιοειδή. Πρέπει να είναι κατασκευασμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να μη γίνονται διαρροές.

* Διευθυντής ερευνών στο Ινστιτούτο Ωκεανογραφίας του ΕΛΚΕΘΕ

Ανέτοιμοι οι αρμόδιοι λένε WWF Ελλάς και Μεσόγειος SOS

«Αφού δεν αποτράπηκε η τραγωδία, πρέπει τουλάχιστον να διασφαλιστεί ότι οι ευθύνες θα αποδοθούν με παραδειγματικό τρόπο και ότι μέσα από την εξονυχιστική ανάλυση των αιτίων θα βγούμε καλύτερα προετοιμασμένοι για να προλάβουμε ή να ελέγξουμε αντίστοιχα ατυχήματα στο μέλλον», τονίζει ο διευθυντής του WWF Ελλάς Δημήτρης Καραβέλλας και προαναγγέλλει υποβολή μηνύσεων για την μεγάλης έκτασης πετρελαιοκηλίδα που έχει ρυπάνει τις παραλίες της Σαλαμίνας και του Σαρωνικού.

Αυτή τη στιγμή προέχει η αντιμετώπιση της καταστροφής, αναφέρει η οικολογική οργάνωση, που κάνει λόγο για «περιβαλλοντικό έγκλημα» και δηλώνει παρούσα σε κάθε κάλεσμα από το Λιμενικό Σώμα για τη συμμετοχή εθελοντών σε επιχείρηση καθαρισμού. Επισημαίνει, πάντως, ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα με μεγάλη θαλάσσια κυκλοφορία, που εμφανίζεται ανέτοιμη να αντιδράσει έγκαιρα προστατεύοντας τον θαλάσσιο πλούτο και τις ακτές, ακόμη και σε ένα περιστατικό που στην αρχή ήταν περιορισμένης έκτασης.

Προειδοποιεί τους αρμόδιους ότι η εικόνα θα γίνει πιο δύσκολη με την εξόρυξη υδρογονανθράκων, που είναι πιθανόν να προκαλέσουν μεγαλύτερο ατύχημα πετρελαϊκής ρύπανσης.

Ερωτήματα για το αξιόπλοο του δεξαμενόπλοιου και την επάρκεια των μέσων που χρησιμοποιήθηκαν για την αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης θέτει η οικολογική οργάνωση Μεσόγειος SOS, ενώ βάζει θέμα και για την ετοιμότητα των αρμόδιων δομών. Σε χθεσινή ανακοίνωσή της υπενθυμίζει ότι υπάρχουν κανόνες για την πρόληψη και την αντιμετώπιση τέτοιων ατυχημάτων, αλλά επισημαίνει ότι χρειάζεται να τηρούνται, ιδιαίτερα στην Ελλάδα που διαθέτει ακτογραμμή 16.000 χλμ.

«Δυστυχώς το αλκυονάκι μας δεν τα κατάφερε»

CHRISTOPHER JAMES DEAN / GREENPEACE

H μικρή αλκυόνη που εντόπισε ο φωτορεπόρτερ του πρακτορείου Reuters Γιώργος Μουτάφης να παλεύει για τη ζωή της μέσα στο μαζούτ στη Σαλαμίνα και βούτηξε για να τη σώσει δεν τα κατάφερε. Παρά τις προσπάθειες του Συλλόγου Προστασίας και Περίθαλψης Αγριας Ζωής ΑΝΙΜΑ, όπου μεταφέρθηκε, το άτυχο πουλάκι πέθανε. «Δυστυχώς το Αλκυονάκι μας δεν τα κατάφερε! Τουλάχιστον ο κόσμος έμαθε: Τι είναι η Αλκυόνη. Τι σημαίνει οικολογική καταστροφή. Ποια η σχέση των εφοπλιστών με την απληστία», έγραψε ο φωτορεπόρτερ στη σελίδα του στο facebook

  

 

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Aυτοψία στην... πηγή του κακού
​Μόνο μία είναι η απορία που σου καρφώνεται στο μυαλό όταν το Πλωτό Ανοικτής Θαλάσσης (ΠΑΘ) που μεταφέρει εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης και των ΜΜΕ πλησιάζει στο ναυάγιο του μικρού δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ...
Aυτοψία στην... πηγή του κακού
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
«Αυτοψία» της αντιπολίτευσης σε Σαλαμίνα και παραλιακό μέτωπο
Στην οικολογική καταστροφή στον Σαρωνικό αναφέρθηκαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, τα οποία για ακόμη μία ημέρα κατηγόρησαν την κυβέρνηση για ολιγωρία και αδιαφορία. Ο πρόεδρος της Ν.Δ., Κυριάκος Μητσοτάκης,...
«Αυτοψία» της αντιπολίτευσης σε Σαλαμίνα και παραλιακό μέτωπο
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
«Αναστρέψιμη η βλάβη στο οικοσύστημα»
Δεκάδες είναι τα ερωτήματα και οι απορίες που έχουν προκύψει μετά το ξαφνικό ναυάγιο του πλοίου «Αγία Ζώνη ΙΙ», προκαλώντας μια πρωτόγνωρη θαλάσσια ρύπανση. Δικαιολογημένα, ειδικά όσοι επλήγησαν από τη...
«Αναστρέψιμη η βλάβη στο οικοσύστημα»
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Τα «απόβλητα» μιας θαλάσσιας ρύπανσης
Ενα κουβάρι χωρίς μέση και τέλος, που όσο περνούν οι μέρες ξετυλίγεται μεν, μπερδεύεται δε, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν η υπόθεση του ναυαγίου του δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ». Εκεί που φαίνεται να κλείνει...
Τα «απόβλητα» μιας θαλάσσιας ρύπανσης
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
«Κλειδί» η απάντληση των καυσίμων
Το άδειασμα των δεξαμενών τού «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» αναμένεται να δώσει απαντήσεις για το πόσα καύσιμα διέρρευσαν κατά τη διάρκεια της βύθισής του στη θάλασσα, αλλά και εάν είχε ακόμα τα καύσιμα που φαίνεται να έχει...
«Κλειδί» η απάντληση των καυσίμων
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Εκτακτη ενημέρωση στη Βουλή για την πετρελαιοκηλίδα
Στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής φέρνει την υπόθεση της ρύπανσης από το δεξαμενόπλοιο «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής με γραπτό αίτημα που ήδη υπέβαλε το υπουργείο. Η...
Εκτακτη ενημέρωση στη Βουλή για την πετρελαιοκηλίδα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας