Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δάνειο 900 εκατ. ευρώ εξασφάλισε η Fraport

Στα μέσα Μαρτίου αναμένεται να μεταβιβαστούν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια από το Δημόσιο στην κοινοπραξία της γερμανικής ημιδημόσιας εταιρείας

ΕΡΑ/ ORESTIS PANAGIOTOY

Δάνειο 900 εκατ. ευρώ εξασφάλισε η Fraport

  • A-
  • A+

Επειτα από πολλές αναβολές και εκτός απροόπτου, στα μέσα Μαρτίου αναμένεται να μεταβιβαστούν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια από το Δημόσιο στη Fraport Greece.

Η κυβέρνηση και κυρίως το ΤΑΙΠΕΔ φαίνονται διατεθειμένοι να προχωρήσουν, παρά τις καταγγελίες της Ομοσπονδίας εργαζομένων στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ) που ανέδειξε χθες η «Εφ.Συν.».

Η εταιρεία εξασφάλισε δάνειο ύψους 900 εκατομμυρίων ευρώ από τέσσερις διεθνείς χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, τη European Investment Bank (ΕΙΒ), τη European Bank for Reconstruction and Development (EBRD), την International Finance Corporation που είναι θυγατρική της Παγκόσμιας Τράπεζας και την Black Sea Trade and Development Bank (BSTDB), καθώς και από την Alpha Bank.

H Alpha Bank

Ως προς τη συμμετοχή της τελευταίας, γεγονός που μπορεί να προκαλεί αρνητικούς συνειρμούς καθώς είναι μία από τις τράπεζες που ανακεφαλαιοποιήθηκε με χρήματα του ελληνικού λαού, τραπεζικές πηγές μάς είπαν ότι η Alpha Bank είχε εκδηλώσει μεγάλο ενδιαφέρον να συμμετάσχει στο συγκεκριμένο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, όπως επίσης και ότι η κυβέρνηση επιθυμούσε διακαώς να τελειώσει αυτή η υπόθεση.

Εχουν ήδη διευθετηθεί οι περισσότερες εκκρεμότητες (αστυνομία, πυροσβεστική κ.λπ.), αλλά παραμένουν οι διαφωνίες για την υγειονομική υποδομή των αεροδρομίων και το ΕΚΑΒ, με την πλευρά του υπουργείου Υγείας να επιμένει ότι το κόστος αυτών των υποδομών-υπηρεσιών βαρύνει τους επενδυτές.

Εχει ήδη νομοθετηθεί το νέο καθεστώς που θα διέπει την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η οποία σήμερα έχει διπλό ρόλο, έχοντας την ευθύνη για τη λειτουργία και τον έλεγχο των αεροδρομίων.

Προβλέπεται να σπάσει στα δύο, με το ένα τμήμα της, που θα ανήκει αποκλειστικά στο Δημόσιο, να ασκεί τον έλεγχο των υπηρεσιών.

Το δεύτερο θα έχει την ευθύνη της λειτουργίας των αεροδρομίων και θα έχει μικτό χαρακτήρα για να περιλάβει και τις νέες υπηρεσίες που θα δημιουργηθούν στα αεροδρόμια τα οποία ιδιωτικοποιούνται.

Το δάνειο περιλαμβάνει το 60% του συνολικού ποσού που θα καταβάλει η Fraport –κατ’ αποκοπή τίμημα 1,23 δισ. ευρώ αλλά και 330 εκατ. ευρώ προβλεπόμενες επενδύσεις που πρέπει να γίνουν μέσα στην πρώτη τετραετία– και οι επενδύσεις θα φθάσουν το ένα δισ. κατά τη διάρκεια της 40ετούς παραχώρησης.

Τα νέα σχέδια ανεβάζουν τις άμεσες επενδύσεις σε 400 εκατ. ευρώ, από τα οποία 95 εκατ. θα διατεθούν για την επέκταση των υποδομών στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης.

Το ετήσιο μίσθωμα

Η Fraport Greece είναι η κοινοπραξία της γερμανικής ημιδημόσιας εταιρείας, που ελέγχει το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης και μετέχει με ποσοστό 65%, με τη Slentel, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου, που διαθέτει το υπόλοιπο 35%.

Πέρα από το κατ’ αποκοπήν τίμημα, θα καταβάλλει ετήσιο εγγυημένο μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ, που προβλέπεται να αναπροσαρμόζεται με βάση τον πληθωρισμό, καθώς και το 28,6% των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων των αεροδρομίων (EBITDA).

Σύμφωνα με υπολογισμούς του ΤΑΙΠΕΔ, τα συνολικά έσοδα του Δημοσίου κατά την 40ετή παραχώρηση θα ξεπεράσουν τα 10 δισ. ευρώ, ενώ τα αναμενόμενα φορολογικά, κοινωνικά και άλλα οφέλη εκτιμώνται σε 4,6 δισ. ευρώ.

Υπουργείο Υγείας

«Θα μας πληρώσουν, δεν θα πληρώσουμε»

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», το υπουργείο Υγείας δεν πρόκειται να προσφέρει δωρεάν τις υπηρεσίες του στη Fraport, πληρώνοντας απ’ τον προϋπολογισμό του το προσωπικό του ΕΚΑΒ, αλλά και τα ασθενοφόρα που θα χρησιμοποιηθούν στα 14 αεροδρόμια.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, το συνολικό κόστος υγειονομικής κάλυψης στο χρονικό βάθος της γερμανικής επένδυσης ανέρχεται στα 250 εκατ. ευρώ.

Πηγές του υπουργείου μάς είπαν χθες ότι κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να γίνει – «θα μας πληρώσουν, δεν θα πληρώσουμε», ανέφεραν χαρακτηριστικά.

Πράγμα λογικό, αν σκεφτεί κανείς πως αν αναλάβει το κόστος των 250 εκατ. το υπουργείο, θα είναι σαν να πληρώνει ένα μέρος της επένδυσης το ελληνικό κράτος.

Την ίδια ώρα, άλλες πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει συμφωνία της Fraport με την Πυροσβεστική, όπου η γερμανική εταιρεία θα καταβάλλει ετησίως ένα ποσό ύψους 10 εκατ. ευρώ προκειμένου να χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες της.

Κάτι αντίστοιχο κάνει και η Hochtief στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», που υπενθυμίζεται ότι σε ποσοστό 55% ανήκει στο Δημόσιο.

Εδώ, λοιπόν, τίθεται ένα ουσιαστικό ζήτημα που έχει να κάνει με το γιατί η Fraport είναι διατεθειμένη να πληρώσει για την πυροσβεστική και όχι για την υγειονομική κάλυψη. Σε ό,τι έχει να κάνει με την αστυνομία, οι υπηρεσίες της θα πληρώνονται από το κράτος.

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Υπουργικό «καμπανάκι» προς αερολιμενάρχες να υπογράψουν την παραχώρηση
Με κατάθεση μήνυσης κατά παντός υπευθύνου απαντά η Ομοσπονδία Συλλόγων Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ) στην απόφαση της κυβέρνησης να παραδώσει τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια στη Fraport, διαδικασία που, σύμφωνα...
Υπουργικό «καμπανάκι» προς αερολιμενάρχες να υπογράψουν την παραχώρηση
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Πυρά κατά ΣτΕ για τα αεροδρόμια
Τη συνέχιση των προσφυγών στα ευρωπαϊκά δικαστήρια για να μην προχωρήσει η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport προανήγγειλε χθες ο Βασίλης Αλεβιζόπουλος από το βήμα του 14ου συνεδρίου της...
Πυρά κατά ΣτΕ για τα αεροδρόμια
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Για το φθινόπωρο του 2017 μετατίθενται τα έργα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία»
Επειτα από διάλογο με τους τουριστικούς φορείς της Θεσσαλονίκης και σε συμφωνία με τη Fraport, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε χθες ότι τα προγραμματισμένα έργα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία»...
Για το φθινόπωρο του 2017 μετατίθενται τα έργα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα αρχαία δεν απειλούν την υλοποίηση της επένδυσης
Η πρωτοβουλία των υπηρεσιών του υπουργείου Πολιτισμού να οριοθετηθούν οι χώροι αρχαιολογικού ενδιαφέροντος εντός του αεροδρομίου διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον, ξεκαθαρίζοντας τους βασικούς κανόνες της...
Τα αρχαία δεν απειλούν την υλοποίηση της επένδυσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ανώμαλη προσγείωση της Fraport στα Χανιά
Mε δίωρο αποκλεισμό στην αίθουσα αφίξεων του αεροδρομίου Χανίων ξεκίνησε η χθεσινή «επιθεώρηση» του κλιμακίου της Fraport στις εγκαταστάσεις του «Ι. Δασκαλογιάννης», το οποίο παραλαμβάνουν για τα επόμενα 40...
Ανώμαλη προσγείωση της Fraport στα Χανιά
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Κατάληψη ενάντια στο ξεπούλημα
Με συμβολική κατάληψη στα γραφεία της διοίκησης του αεροδρομίου της Κέρκυρας απαντούν οι εργαζόμενοι της ΥΠΑ στη σχεδιαζόμενη για αύριο «αυτοψία» του τεχνικού κλιμακίου της Fraport στις εγκαταστάσεις του...
Κατάληψη ενάντια στο ξεπούλημα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας