Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μπήκε στη ζωή μας το «έξυπνο εισιτήριο»

Με το νέο σύστημα ο επιβάτης θα μπορεί να «φορτώσει» από τον υπολογιστή, το ΑΤΜ ή το κινητό του το εισιτήριο και την κάρτα του

EUROKINISSI/ ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Μπήκε στη ζωή μας το «έξυπνο εισιτήριο»

  • A-
  • A+

Με το ένα... πόδι ξεκίνησε η δοκιμαστική λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ και Ηλεκτρικό, ενώ από τη Δευτέρα 3 Απριλίου προβλέπεται να καλύψει και τις δύο γραμμές του μετρό.

Η ένταξη στο νέο σύστημα εφαρμόζεται μόνο για τα κλασικά εισιτήρια και, προς το παρόν, δεν μπορεί να επεκταθεί στις κάρτες, λόγω της γνωμοδότησης της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

Ο προγραμματισμός του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ) περιλαμβάνει, πάντως, εξοικείωση των επιβατών με το νέο σύστημα, ώστε, με βάση την εικόνα από τη δοκιμαστική περίοδο, να προχωρήσει η σταδιακή κατάργηση των χάρτινων εισιτηρίων και καρτών. Η εφαρμογή της πληροφορικής στις μετακινήσεις αποτέλεσε κλασική εξαγγελία των υπουργών Μεταφορών της τελευταίας δεκαετίας, αλλά περιοριζόταν στα «θα».

Η σύμβαση υπογράφηκε στα τέλη του 2014 και έχει προϋπολογισμό 58,8 εκατ. ευρώ, από τα οποία το 49% προέρχεται από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους.

Με το νέο σύστημα ο επιβάτης θα μπορεί να «φορτώσει» από τον υπολογιστή, το ΑΤΜ ή το κινητό του το εισιτήριο και την κάρτα του, ενώ θα υπάρχουν σημεία εξυπηρέτησης για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία.

Το πιλοτικό πρόγραμμα ξεκίνησε από τρεις σταθμούς του Ηλεκτρικού σε Κηφισιά, Μαρούσι και Καλλιθέα, καθώς και έναν του τραμ στο Σύνταγμα.

Στο τέλος του μήνα προβλέπεται να λειτουργούν άλλα 163 σημεία σε σταθμούς και σταθμαρχεία, ενώ έως τον Μάρτιο το δίκτυο θα ενισχυθεί με άλλα 500. Γίνονται ήδη συζητήσεις με σουπερμάρκετ, ψιλικατζίδικα, περίπτερα, τράπεζες (ΑΤΜ) και άλλες επιχειρήσεις, για να εξυπηρετηθούν καλύτερα οι πολίτες.

Με την εφαρμογή του «έξυπνου» εισιτήριου, ο ΟΑΣΑ φιλοδοξεί να διαμορφώσει αξιόπιστη εικόνα για τις ανάγκες των επιβατών, που θα του επιτρέψει να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών και σε προγραμματισμό των επεκτάσεων του δικτύου για όλα τα μεταφορικά μέσα.

Θα έχει, επίσης, τη δυνατότητα να θεσπίσει το ζωνικό εισιτήριο, που θα είναι δικαιότερο για τους επιβάτες, αφού θα φέρει μείωση τιμών για μικρές διαδρομές και θα αποτελέσει κίνητρο για να στραφούν στις συγκοινωνίες όσοι εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το Ι.Χ. για τις καθημερινές τους μετακινήσεις.

Δεν αποκλείεται να θεσπιστούν ακόμη πιο ελκυστικά πακέτα για κάρτες. Θα αντιμετωπίσει, τέλος, τα διάφορα «υπόγεια» συστήματα που αξιοποιούσαν τα λειτουργικά κενά και έβαζαν χέρι στα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων.

Νέα εποχή

Με τη βοήθεια των αρμοδίων του ΟΑΣΑ, η «Εφ.Συν.» επιχειρεί να δώσει απαντήσεις σε βασικές απορίες που συνδέονται με την είσοδο των συγκοινωνιών στην ηλεκτρονική περίοδο.

■ Τι θα κάνω τα χάρτινα εισιτήρια που έχω ήδη αγοράσει;

Η πώληση και χρήση τους θα συνεχιστεί κανονικά για τους «παραδοσιακούς» επιβάτες σε όλη τη μεταβατική περίοδο, που θα διαρκέσει τουλάχιστον ώς τον Απρίλιο. Ειδική ρύθμιση προβλέπεται για τους κατόχους καρτών μεγάλης διάρκειας (τρίμηνες, εξάμηνες και ετήσιες), για τις οποίες θα γίνουν ανακοινώσεις για τη μετάβαση στο νέο σύστημα.

■ Πώς θα είναι τα νέα εισιτήρια και οι κάρτες;

Οι κάρτες θα μοιάζουν με αυτές που χρησιμοποιούν οι πολίτες για την εξυπηρέτησή τους από τα ΑΤΜ των τραπεζών και θα τροφοδοτούνται με ευρώ με όλους τους διαθέσιμους τρόπους.

Το νέο στοιχείο είναι ότι η μηναία διάρκειά τους θα μετρά από την πρώτη επικύρωση και θα αποδεσμεύεται από τον ημερολογιακό μήνα. Τα ηλεκτρονικά εισιτήρια θα είναι χάρτινα, αλλά θα μπορούν επίσης να ανανεώνονται με ευρώ για όσο καιρό διατηρούνται σε καλή κατάσταση.

■ Θα ισχύει το ηλεκτρονικό εισιτήριο και στο τμήμα του προαστιακού που εξυπηρετεί το Λεκανοπέδιο;

Προς το παρόν δεν θα χρησιμοποιείται στον προαστιακό. Γίνονται ήδη κάποιες συζητήσεις με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι οποίες όμως δεν είναι δυνατόν να οριστικοποιηθούν, καθώς εκκρεμεί η τελική έγκριση των Βρυξελλών για την πώληση της εταιρείας στους Ιταλούς.

■ Τι αλλάζει στα δωρεάν και τα μειωμένα εισιτήρια;

Το δικαίωμα δωρεάν μετακίνησης ή μειωμένου κομίστρου συνεχίζει να ισχύει κανονικά για όλες τις κατηγορίες δικαιούχων (άνεργοι, ΑμεΑ, πολύτεκνοι, φοιτητές κ.λπ.).

Οι επιβάτες αυτών των κατηγοριών που χρησιμοποιούν εισιτήριο ή κάρτα δεν εντάσσονται προς το παρόν στο νέο σύστημα και θα ενημερωθούν χωριστά σε επόμενη φάση από την κατά περίπτωση αρμόδια αρχή ή υπουργείο.

ΟΑΣΑ: Σεβόμαστε την ιδιωτικότητα των πολιτών

«Ο ΟΑΣΑ σέβεται την ιδιωτικότητα των πολιτών», διευκρινίζει στην «Εφ.Συν.» αρμόδια πηγή του Οργανισμού, με αφορμή τη γνωμοδότηση της Ανεξάρτητης Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, και διαβεβαιώνει ότι τα προσωπικά στοιχεία, τα οποία ζητούνται μόνον από επιβάτες που θέλουν να προμηθευτούν κάρτες απεριορίστων διαδρομών, δεν θα δημοσιοποιηθούν και θα χρησιμοποιηθούν μόνο για τη διαμόρφωση της πολιτικής κομίστρου.

Πρόσθεσε όμως ότι η γνωμοδότηση της Αρχής είναι σεβαστή, επισημαίνοντας πως τη ζήτησε, ως όφειλε, ο ΟΑΣΑ.

Για την ουσία του θέματος ο Οργανισμός θα επανέλθει και θα δώσει εξηγήσεις, ενώ άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να επανεξετάσει τα στοιχεία που θα δηλώνονται από τους επιβάτες.

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αλλαγές στις συγκοινωνίες και ιδιώτες από την... πίσω πόρτα
Καλύτερες υπηρεσίες υπόσχεται ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών με αναδιάταξη των δρομολογίων και παρεμβάσεις σε μετρό, Ηλεκτρικό, τραμ, λεωφορεία και τρόλεϊ ● Προαστιακός και ΚΤΕΛ, η «κερκόπορτα» για...
Αλλαγές στις συγκοινωνίες και ιδιώτες από την... πίσω πόρτα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τρεις 24ωρες απεργίες σε μετρό, Ηλεκτρικό και τραμ
Με τρεις 24ωρες απεργίες απαντούν οι εργαζόμενοι στο μετρό, τον Ηλεκτρικό και το τραμ στη μεταφορά της ΣΤΑΣΥ στο υπό σύσταση υπερταμείο. Η ακινητοποίηση των μέσων σταθερής τροχιάς, που θα γίνει αύριο, την...
Τρεις 24ωρες απεργίες σε μετρό, Ηλεκτρικό και τραμ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μαφιόζικες πρακτικές κατά του ΟΑΣΑ
«Δεν πτοούμαστε» διαμηνύει προς κάθε κατεύθυνση η διοίκηση του ΟΑΣΑ μία μέρα μετά τους βανδαλισμούς κουκουλοφόρων στην κατοικία και το αυτοκίνητο του προέδρου του και με χθεσινή ανακοίνωσή της διαβεβαιώνει ότι...
Μαφιόζικες πρακτικές κατά του ΟΑΣΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στην επικοινωνία σκίζει ο ΟΑΣΑ
Η λιτότητα στον συγκοινωνιακό φορέα της Αθήνας φαίνεται πως αφορούσε μόνο τους εργαζομένους και τα υπόλοιπα λειτουργικά έξοδα. Για διαφημίσεις λεφτά υπήρχαν, καθώς επί της προηγούμενης διοίκησης Γρηγόρη...
Στην επικοινωνία σκίζει ο ΟΑΣΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Μύλος» η Βουλή για τις συγκοινωνίες
Φωτιές άναψε στη Βουλή η επιστροφή στη διαρχία στις διοικήσεις των συγκοινωνιακών φορέων της πρωτεύουσας. Ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης εισηγήθηκε χωριστά πρόσωπα για τα αξιώματα του διευθύνοντος συμβούλου και...
«Μύλος» η Βουλή για τις συγκοινωνίες
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Με υπερωρίες δεν κλείνουν οι τρύπες
Τραγική διαγράφεται η εικόνα στις αστικές συγκοινωνίες, με βάση τα στοιχεία που παρουσίασαν χθες σε συνέντευξη Τύπου οι εργαζόμενοι: ακυρώσεις δρομολογίων και μικρότερη συχνότητα σε άλλα, χιλιάδες χρωστούμενα...
Με υπερωρίες δεν κλείνουν οι τρύπες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας