Χθες ήταν σημαδιακή ημέρα για το μετρό της Θεσσαλονίκης. Σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την προβλεπόμενη ημερομηνία παράδοσης του έργου, ο πρώτος μετροπόντικας ολοκλήρωσε τη μία από τις δίδυμες σήραγγες της βασικής γραμμής και μέσα στον Μάρτιο θα ακολουθήσει και το δεύτερο γιγαντιαίο μηχάνημα, καθώς του απομένουν μόνο 400 μέτρα.
Η επανεκκίνηση του έργου, μετά από 2,5 χρόνια απραξίας, καθιστά πλέον ορατή την ολοκλήρωσή του, που θα αλλάξει τα συγκοινωνιακά δεδομένα της Θεσσαλονίκης.
Το χρονοδιάγραμμα που περιέγραψε χθες ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος υποδέχτηκε τον μετροπόντικα στην Ανάληψη, προβλέπει ολοκλήρωση των κατασκευών στη βασική γραμμή των 9,6 χλμ. μέσα στο 2019.
Θα ακολουθήσει 16μηνη περίοδος δοκιμών με προοπτική να λειτουργήσει στα τέλη του 2021, μαζί με την επέκταση των 4,8 χλμ. προς την Καλαμαριά.
Το μεγάλο ερώτημα παραμένει ο σταθμός Βενιζέλου, που είχε εγκαταλειφθεί την τελευταία τετραετία λόγω των σημαντικών αρχαιοτήτων που ήρθαν στο φως.
Σταθμός-μουσείο
Η απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης για τη μεταφορά τους στο στρατόπεδο Μελά, που είχε συναντήσει την έντονη αντίδραση του δήμου και των αρχαιολόγων, ανατράπηκε με την ιστορική γνωμοδότηση του ΚΑΣ στις 17 Ιανουαρίου και αναμένεται η απόφαση της υπουργού Πολιτισμού για να οριστικοποιηθεί η μελέτη και να αναδειχθεί σε σταθμό-μουσείο.
Η εκκρεμότητα αυτή οδηγεί στο ενδεχόμενο τμηματικής παράδοσης του μετρό. Αυτό σημαίνει ότι μέσα στο 2021 θα λειτουργήσει η βασική γραμμή από τη Νέα Ελβετία ώς το Σιντριβάνι ή την Αγία Σοφία, θα ακολουθήσει η επέκταση προς Καλαμαριά στο σύνολό της και θα κλείσει με τους υπόλοιπους σταθμούς ώς τον Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Το χρονοδιάγραμμα μπορεί να επισπευστεί, καθώς τον τελευταίο χρόνο τα έργα προχωρούν με πρωτόγνωρους ρυθμούς.
Οι μετροπόντικες που έπιασαν δουλειά στα τέλη του περασμένου Μαρτίου κατασκεύασαν σήραγγες 1.800 μέτρων μέσα σε 10 μήνες! Τα εργοτάξια άνοιξαν και έδωσαν δουλειά σε 2.000 εργαζόμενους.
Με δικαιολογημένη υπερηφάνεια ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό» Γιάννης Μυλόπουλος, που έχει την ευθύνη των έργων, δήλωσε στην «Εφ.Συν.» ότι το 2016 υλοποιήθηκαν έργα ύψους 100 εκατ. ευρώ, ενώ ολόκληρη τη δεκαετία από το 2006 που υπογράφηκε η σύμβαση μόλις έφταναν τα 200 εκατ. ευρώ.
Μέσα στο 2018 θα αρχίσει η παραλαβή των 18 βαγονιών που προβλέπει η αρχική σύμβαση, τα οποία θα χρειαστεί να αυξηθούν για να καλυφθούν τα δρομολόγια της επέκτασης προς Καλαμαριά.
Με βάση τα στοιχεία της εταιρείας «Ακτωρ» που κατασκευάζει την επέκταση προς Καλαμαριά και στην ουσία έχει αναλάβει ολόκληρο το έργο, στη βασική γραμμή έχουν ολοκληρωθεί τα έργα στους σταθμούς Δημοκρατίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμιγκ, Ανάληψη και στον Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Σε ορισμένους έχουν προχωρήσει και τα αρχιτεκτονικά τελειώματα, ενώ σε τρεις (Ευκλείδης, Σιδ. Σταθμός και Πανεπιστήμιο) έχουν τοποθετηθεί και οι κυλιόμενες σκάλες. Ακόμη μεγαλύτερη είναι η πρόοδος στους πέντε σταθμούς της επέκτασης.
Χωρίς οδηγούς!
Το μετρό της Θεσσαλονίκης, για λόγους που σχετίζονται με την ποιότητα των εδαφών, έχει χωριστές σήραγγες για κάθε ρεύμα κυκλοφορίας. Θα είναι ένα από τα πρώτα στην Ευρώπη που θα διαθέτει συρμούς χωρίς οδηγό, ακολουθώντας το παράδειγμα της Κοπεγχάγης.
Το κέντρο ελέγχου της κυκλοφορίας και ολόκληρου του συστήματος κατασκευάζεται σε έκταση 55 στρεμμάτων στη Νέα Ελβετία.
Χθες, ο Χρ. Σπίρτζης εμφανίστηκε αισιόδοξος και προανήγγειλε νέο πρόγραμμα επεκτάσεων προς τις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης, αλλά και προς το αεροδρόμιο.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας