Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ιδιώτες και Εκκλησία... στραβώνουν τις γραμμές
EUROKINISSI/ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ ΔΙΟΝΥΣΗΣ

Ιδιώτες και Εκκλησία... στραβώνουν τις γραμμές

  • A-
  • A+

Το σύνδρομο του... σκουπιδοτενεκέ εμφανίζεται και στη χωροθέτηση των σταθμών του μετρό.

Ορισμένοι κάτοικοι δεν τους θέλουν γιατί θεωρούν ότι θα επιβαρύνουν τη γειτονιά τους, οι περισσότεροι φορείς όμως κινητοποιούνται για να προτιμηθεί η περιοχή τους, προσβλέποντας στην παραγωγική ανάπτυξη και την αξιοποίηση των ακινήτων τους.

Το φαινόμενο, που εμφανίστηκε από τη δεκαετία του 1990 με την έναρξη των πρώτων έργων του μετρό, επανέρχεται με αφορμή τη σταδιακή δημοπράτηση της τέταρτης γραμμής, μήκους 30 χλμ., με 33 νέους σταθμούς, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει στα μέσα του χρόνου.

Θα ξεκινά από τον σταθμό του Ηλεκτρικού στον Περισσό, θα διέρχεται από το Γαλάτσι, την Κυψέλη, τα δικαστήρια της Ευελπίδων, τα Εξάρχεια, το κέντρο της Αθήνας και τα Ιλίσια, θα κινείται κάτω από τη λεωφόρο Κηφισίας και θα καταλήγει στο Μαρούσι.

Το πρώτο κατασκευαστικό βήμα θα γίνει με το τμήμα των 12,9 χλμ. και τους 16 σταθμούς που θα ξεκινά από το άλσος Βεΐκου στο Γαλάτσι, θα φτάνει στον σταθμό του μετρό που ήδη λειτουργεί στο Πανεπιστήμιο, θα συνεχίζει προς την πλατεία Κολωνακίου, θα «κουμπώνει» με την άλλη γραμμή του μετρό στον «Ευαγγελισμό» και θα συνεχίζει ώς του Ζωγράφου.

Το κόστος του ανέρχεται σε 1,4 δισ. ευρώ, με το 75% να έχει εξασφαλιστεί με ευνοϊκό δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), ενώ τα υπόλοιπα θα προέλθουν από το ΕΣΠΑ.

Οι... δεν και οι μεν

Πριν από τη δημοπράτηση όμως, ξεκίνησαν τα αντικρουόμενα αιτήματα.

Οι σταθμοί δεν είναι επιθυμητοί στα Εξάρχεια και στο Κολωνάκι και αναμένεται βροχή προσφυγών για την ακύρωση των έργων.

Διαφορετική είναι η εικόνα στην Ανω Κυψέλη, όπου οι κάτοικοι κινητοποιούνται για να προστεθεί σταθμός ανάμεσα στην πλατεία Κυψέλης και το Γαλάτσι.

Επισημαίνουν ότι η απόσταση υπερβαίνει τα 1.400 μέτρα, όταν ο κανόνας προβλέπει ότι οι σταθμοί πρέπει να απέχουν μεταξύ τους το πολύ ένα χιλιόμετρο.

Με επιστολή προς τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, η επιτροπή κατοίκων Κυψέλης-Γαλατσίου ζητά την παρέμβασή του για να δημιουργηθεί σταθμός στη συμβολή των οδών Πάρνηθος και Αγίας Γλυκερίας.

Τα έργα προτείνεται να συνδυαστούν με την ανάπλαση του λόφου Ελικώνος/Αλεπότρυπας, βάζοντας τάξη και στις καταπατήσεις που έχουν γίνει από ιδιώτες, οι οποίοι μπορούν να ενταχθούν σε πρόγραμμα εναλλακτικής κατοικίας.

Στις υπόγειες εγκαταστάσεις του προτεινόμενου σταθμού μπορούν να δημιουργηθούν χώροι για πολιτιστικές δράσεις, ενώ στην επιφάνεια του λόφου να διαμορφωθεί υπαίθριο θέατρο και χώροι πρασίνου που λείπουν από την πιο πυκνοκατοικημένη συνοικία της Αθήνας, με περιπατητικά μονοπάτια και ξύλινο εξοπλισμό.

Η επιτροπή υπενθυμίζει ότι το 2014 ο τότε υπουργός Υποδομών είχε υποσχεθεί την προσθήκη του σταθμού.

Διαφορετική είναι η προσέγγιση των αρμοδίων της κρατικής εταιρείας «Αττικό Μετρό» που έχει την ευθύνη των έργων.

«Ουδέποτε υπήρχαν σχεδιασμοί για τον συγκεκριμένο σταθμό», δήλωσαν στην «Εφ.Συν.» και επικαλούνται απάντηση της εταιρείας που είχε δοθεί στις 5 Δεκεμβρίου 2014 σε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, σύμφωνα με την οποία η γραμμή θα δημοπρατηθεί χωρίς τον προτεινόμενο σταθμό.

Επικαλούνται τεχνικά προβλήματα, δεδομένου ότι η σήραγγα στην περιοχή βρίσκεται σε βάθος 50 μέτρων και αυτό κάνει ανέφικτη την κατασκευή του.

Αρχαία και ιερά

Ανάλογοι «πόλεμοι» έχουν εμφανιστεί από τα πρώτα βήματα του μετρό, που ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1992 χωρίς να υπάρχουν πλήρεις μελέτες, όπως αποδείχθηκε στην πορεία.

Οι σοβαρές αυτές παραλείψεις οδήγησαν σε βελτιώσεις και αλλαγές, επιβαρύνοντας το κατασκευαστικό κόστος.

Είναι χαρακτηριστικό ότι αποκαλύφθηκε πως η σήραγγα δεν μπορούσε να περάσει κάτω από τον σπουδαίο αρχαιολογικό χώρο του Κεραμεικού απ’ όπου διέρχεται και η κοίτη του Ηριδανού.

Η σοβαρή αυτή αστοχία οδήγησε πολύ σωστά σε αλλαγή της γραμμής, που μετατοπίστηκε δυτικότερα και κατασκευάστηκε κάτω από το τελευταίο τμήμα της Ερμού.

Είχε όμως κατασκευαστεί η «τρύπα» του μελλοντικού σταθμού στη διασταύρωση της Πειραιώς με την Ιερά Οδό και χρειάστηκε να δημιουργηθεί νέος πάνω στην κοντινή πλατεία στο Γκάζι.

Για να μη χρειαστεί να επιστραφούν κοινοτικά κονδύλια, στη θέση του αρχικού σταθμού δημιουργήθηκε υπόγειο πάρκινγκ.

Θυμίζουμε ότι οι σημαντικότερες αλλαγές έχουν γίνει μετά από παρεμβάσεις της Εκκλησίας.

Συγκεκριμένα:

◼ Ακυρώθηκε ο σταθμός της πλατείας Αγίας Παρασκευής γιατί θα υποβάθμιζε το προαύλιο του ομώνυμου ναού.

Με τα από άμβωνος κηρύγματα και τα αιτήματα του δήμου, στα μέσα της δεκαετίας του ’90 η γραμμή άλλαξε και δεν συνέχισε ώς τον Σταυρό κάτω από τη Μεσογείων, αλλά συναντά την Αττική οδό στη Δουκ. Πλακεντίας.

Ο σταθμός μετατοπίστηκε στα όρια με το Χαλάνδρι και κατασκευάστηκε με μεγάλη καθυστέρηση στη... μέση του πουθενά!

◼ Ψαλιδίστηκε κατά ένα χιλιόμετρο η γραμμή του Πειραιά, που προβλεπόταν να φτάσει στην Ευαγγελίστρια, γιατί η μητρόπολη θεώρησε ότι θα ενοχλούσε το γηροκομείο.

Πειραιάς: προβλήματα πάνω και κάτω από το νερό

Τεχνικά προβλήματα ανέκυψαν στην κατασκευή του κεντρικού σταθμού του μετρό της επέκτασης προς τον Πειραιά, που βρίσκεται δίπλα στο ιστορικό κτίριο του Ηλεκτρικού. Είναι όμως πολύ κοντά στο λιμάνι και αυτό δημιουργεί παρενέργειες, δεδομένου ότι οι αποβάθρες του νέου σταθμού θα κατασκευαστούν κάτω από τη στάθμη της θάλασσας. Αυτή η παράμετρος επέβαλε νέους σχεδιασμούς και πρόσθετη στεγάνωση, που οδηγούν σε παράδοση των έργων το 2020, τρία χρόνια αργότερα σε σχέση με το συμβατικό χρονοδιάγραμμα.

Η επέκταση της γραμμής από την Αγία Μαρίνα, στα όρια των Δήμων Αιγάλεω και Χαϊδαρίου, ώς το Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά έχει μήκος 7,6 χλμ. και έξι νέους σταθμούς. Τα έργα ξεκίνησαν το 2007 και σήμερα είναι σε προχωρημένο στάδιο τέσσερις σταθμοί (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια και Δημοτικό Θέατρο), ενώ καθυστέρηση υπάρχει στα Μανιάτικα λόγω των αντιδράσεων των φορέων της περιοχής. Εχει επίσης κατασκευαστεί το 65% της σήραγγας.

Η κυκλοφορία στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, εκτός από τα εργοτάξια του μετρό, επιβαρύνεται και από την κατασκευή του τραμ. Τα προβλήματα έχουν λυθεί και οι αρμόδιοι της «Αττικό Μετρό» διαβεβαιώνουν ότι στο τέλος του χρόνου θα λειτουργήσει η γραμμή των 3,1 χλμ. από το Νέο Φάληρο ώς το λιμάνι. Προκηρύχθηκε ήδη η μελέτη για την επέκταση μέχρι το Κερατσίνι, που θα έχει μήκος 3,8 χλμ. και έξι στάσεις.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οι μετροπόντικες δεν πάνε διακοπές
Αρχές Αυγούστου ο μετροπόντικας «Ιππόδαμος» θα φτάσει στο ιστορικό κτίριο του Ηλεκτρικού στον Πειραιά για να συνεχίσει χωρίς «στάση» για τον τελικό προορισμό του, στο Δημοτικό Θέατρο. Αρχές του 2019 θα...
Οι μετροπόντικες δεν πάνε διακοπές
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Λαδώνουν τους μετροπόντικες
Με 30,8 εκατ. ευρώ φαίνεται ότι πείστηκαν οι εργολάβοι του πολύπαθου μετρό της Θεσσαλονίκης να ανοίξουν πάλι τα εργοτάξια και να βάλουν μπροστά τις μηχανές στους δύο μετροπόντικες που κατασκευάζουν τις δίδυμες...
Λαδώνουν τους μετροπόντικες
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η πανάκριβη προβολή της χελώνας
Η διοίκηση της Αττικό Μετρό θα ξοδέψει 1,1 εκατ. ευρώ για να διαφημίσει την πρόοδο στα εργοτάξια της Θεσσαλονίκης, που κατέβασαν ρολά από τον Σεπτέμβριο, και της γραμμής Πειραιά.
Η πανάκριβη προβολή της χελώνας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σε δυόμισι χρόνια το μετρό στον Πειραιά
Στα μέσα του 2022 αναμένεται να φθάσει το μετρό στον Πειραιά, που θα συνδέσει απευθείας το «Ελ. Βενιζέλος» με το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και θα εξυπηρετεί σε καθημερινή βάση πάνω από 130 χιλιάδες επιβάτες...
Σε δυόμισι χρόνια το μετρό στον Πειραιά
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μόνη λύση το μετρό για το Πέραμα των 30.000 κατοίκων
Μια εργατούπολη έχει... ξεχαστεί από τους σχεδιασμούς του μετρό. Ο λόγος για το Πέραμα, που διαθέτει μόνον έναν οδικό άξονα, τη λεωφόρο Δημοκρατίας, για τη σύνδεση με τον Πειραιά, με ένα οδικό άξονα.
Μόνη λύση το μετρό για το Πέραμα των 30.000 κατοίκων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Έκτακτες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω της επίσκεψης του Σι Τζινπίνγκ
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα πραγματοποιηθούν σήμερα, σύμφωνα με την αστυνομία, στο κέντρο της Αθήνας και τον Πειραιά, λόγω της επίσημης επίσκεψης του προέδρου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ.
Έκτακτες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω της επίσκεψης του Σι Τζινπίνγκ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας