• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.8°C / 25.9°C
    1 BF
    66%
  • Θεσσαλονίκη
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 19.3°C / 23.8°C
    1 BF
    69%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 15.0°C / 21.5°C
    0 BF
    52%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 18.5°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 19.6°C / 21.6°C
    1 BF
    73%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.4°C / 17.9°C
    1 BF
    82%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 21.5°C / 21.5°C
    1 BF
    37%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.8°C / 23.3°C
    3 BF
    59%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.2°C / 21.9°C
    0 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.9°C / 23.4°C
    0 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 23.5°C / 23.5°C
    1 BF
    83%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 21.5°C / 21.5°C
    2 BF
    55%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 19.5°C / 23.3°C
    0 BF
    69%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 16.5°C / 24.5°C
    1 BF
    62%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 23.2°C
    2 BF
    61%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 20.0°C / 23.8°C
    1 BF
    69%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 22.7°C / 22.7°C
    1 BF
    70%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 18.7°C / 22.2°C
    1 BF
    89%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    81%

Σκάνδαλο πολλών λίτρων στον ΟΑΣΘ

ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ / ΦΑΝΗ ΤΡΥΨΑΝΗ

Το διαχρονικό φαγοπότι του ΟΑΣΘ

  • A-
  • A+

Οργανισμός που είχε μονιμοποιήσει το καθεστώς ειδικών και έκτακτων αναγκών είχε αυτοανακηρυχθεί ο ΟΑΣΘ προκειμένου να συνάπτει συμβάσεις με ανάθεση και όχι με δημόσιους διαγωνισμούς, ακόμη και για ποσά πάνω από 200.000 ευρώ.

Ακόμη, σε ό,τι αφορά τις προμήθειες καυσίμων, φαίνεται από δειγματοληπτικούς ελέγχους παραστατικών ότι υπάρχει αναντιστοιχία ανάμεσα στα στοιχεία των τιμολογίων με τα δελτία καυσίμων που κόπηκαν από τον ΟΑΣΘ, οπότε ενδέχεται αντί για τα ρεζερβουάρ τα καύσιμα να πήγαιναν σε… τσέπες.

Τα σχετικά ευρήματα ήδη έχουν σταλεί στον εισαγγελέα για διερεύνηση.

Η «Εφ.Συν.» ανοίγει από σήμερα τον φάκελο με τα πεπραγμένα του Οργανισμού αρχίζοντας από τα ευρήματα και τα συμπεράσματα που προκύπτουν από το πόρισμα των επιθεωρητών των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομικών, οι οποίοι ερεύνησαν τα πεπραγμένα της τελευταίας εξαετίας (2010–2016).

Οι συμβάσεις

Πρέπει να διευκρινιστεί αρχικά ότι σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία κι ενώ με το άρθρο 3 του Ν.Δ. 716/70 προβλέπονταν ρητώς δημόσιοι διαγωνισμοί, η ανωτέρω διάταξη καταργήθηκε με το άρθρο 12 του Ν. 2898/2001.

Ο ΟΑΣΘ, όμως, εντάσσεται στους φορείς γενικής κυβέρνησης και πληροί τα κριτήρια του ν. 4412/2016 περί αναθετουσών αρχών, δηλαδή έχει συσταθεί με ειδικό σκοπό την κάλυψη αναγκών γενικού συμφέροντος (ο μοναδικός σκοπός του είναι η εκτέλεση της δημόσιας υπηρεσίας του μεταφορικού έργου), έχει νομική προσωπικότητα και η δραστηριότητά του χρηματοδοτείται από το ελληνικό κράτος.

Επομένως, οφείλει να εφαρμόζει τον νόμο περί δημόσιων διαγωνισμών ανάθεσης έργων, υπηρεσιών και προμηθειών.

Ομως, όπως παρατηρούν οι επιθεωρητές, αν και στον κανονισμό του ΟΑΣΘ προβλέπεται η διαδικασία δημόσιου διαγωνισμού, εντούτοις από τον έλεγχο του κλιμακίου προέκυψε ότι κατά βάση προχωρούσε σε απευθείας αναθέσεις ή καταστρατηγούσε τις διατάξεις του κανονισμού περί παράτασης των συμβάσεων, η οποία όμως προβλέπεται σε ειδικές περιπτώσεις.

Δηλαδή η επέκταση των συμβάσεων δίχως διαγωνιστική διαδικασία είναι ο κανόνας, ενώ κανονικά θα έπρεπε να είναι η εξαίρεση. Ειδικά σε ό,τι αφορά τις συμβουλευτικές υπηρεσίες της «Link Technologies» αλλά και τις υπηρεσίες τηλεματικής της ιδίας εταιρείας και των «3Π Συστήματα Πληροφορικής», «3ΠΙ ΜΕΠΕ», «KONICA MINOLTA BGR A.E.», ακολουθείται είτε η απευθείας ανάθεση, είτε η διαδοχική ανανέωση και παράταση των συμβάσεων.

Η εφαρμογή της μεθόδου, όπως αναφέρεται στο πόρισμα, «δεν προκύπτει να έχει οικονομικά όρια», καθώς τα ποσά ξεκινούν από τις 38.000 ευρώ και φτάνουν τις 203.000 ευρώ.

Μάλιστα, όπως σημειώνεται, «ακόμα και για περιπτώσεις που έχει προσφύγει -ο ΟΑΣΘ- στη διαδικασία δημόσιου διαγωνισμού, έχει καταφύγει στη χρονική παράταση της αρχικής σύμβασης αποφεύγοντας μία εκ νέου διαδικασία δημόσιου διαγωνισμού (π.χ. υπ’ αριθμ. 838/5.12.2008 σύμβαση)».

Και επειδή η… μονιμοποίηση του έκτακτου καθεστώτος δημιουργεί ανάγκες για προβλέψεις νέων… έκτακτων αναγκών, όπως αναφέρει το πόρισμα, υπάρχει και «πρόβλεψη της μεθόδου της απευθείας αναθέσεως υλικού-έργου-υπηρεσίας, με απλή εισήγηση του γενικού διευθυντή και αιτιολογημένη πρόταση της αντίστοιχης εσωτερικής μονάδας του Οργανισμού».

Κι ως… λεπτομέρεια, βέβαια, φαίνεται το γεγονός ότι σε έξι συμβάσεις που δειγματοληπτικά εξετάστηκαν «παρατηρείται απόκλιση της ημερομηνίας υπογραφής τους από την αφετηρία έναρξης ισχύος τους». Τέλος, ακόμη και για διετείς συμβάσεις, η παράταση των οποίων προβλεπόταν, η πραγματική τους ανανέωση έγινε τέσσερα χρόνια μετά (η περίπτωση μιας συγκεκριμένης εταιρείας θα είναι αντικείμενο προσεχούς ειδικού δημοσιεύματος).

Τα καύσιμα

Ο ΟΑΣΘ τηρεί διαδικασία ηλεκτρονικής καταμέτρησης και διάθεσης καυσίμων έχοντας συμβληθεί με την εταιρεία «Εuromat», ώστε τα οχήματα του Οργανισμού να εφοδιάζονται με καύσιμα από συγκεκριμένα πρατήρια της ΕΚΟ. Η ΕΚΟ εξοφλεί τον πρατηριούχο και ο ΟΑΣΘ την ΕΚΟ. Η «Εuromat» καταγράφει και στέλνει στον ΟΑΣΘ συγκεντρωτική κατάσταση των χρεώσεων για καύσιμα.

Από δειγματοληπτικό έλεγχο των ελεγκτών προκύπτει στο πόρισμα ότι πολλά εκ των εκδοθέντων τιμολογίων των πρατηριούχων φέρουν ενδείξεις οδομετρητή του οχήματος διαφορετικές από τα αντίστοιχα δελτία εφοδιασμού καυσίμων του ΟΑΣΘ (προφανώς το κάθε τιμολόγιο αντιστοιχεί στο κάθε δελτίο εφοδιασμού που εκδίδει ο ΟΑΣΘ).

Οι αποκλίσεις έγκεινται σε δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα στους οδομετρητές και σε δεκάδες χιλιόμετρα σε διανυθείσα απόσταση από τον τελευταίο εφοδιασμό. Επίσης υπάρχουν αποκλίσεις μεταξύ δελτίου καυσίμου, αντίστοιχου τιμολογίου και συγκεντρωτικής ηλεκτρονικής κατάστασης της «Euromat».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αποκαλύψεις για το «πάρτι» στον ΟΑΣΘ
​Ευρύχωρο σε αποκαλύψεις, πολιτικές καταγγελίες κατά της Ν.Δ., απαντήσεις σε Fraport, αλλά και όνειρα για την επόμενη μέρα των συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης αποδείχθηκε το βαγόνι του μετρό που εκτίθεται στην 82η...
Αποκαλύψεις για το «πάρτι» στον ΟΑΣΘ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Νευρικότητα στον ΟΑΣΘ και τρύπες στα λογιστικά
Με μια «μουδιασμένη» επικοινωνιακή αντεπίθεση, μετά την αρχική έκπληξη και αμηχανία, απάντησε ο Οργανισμός στην είδηση για τη δημιουργία νέου δημόσιου φορέα για τις συγκοινωνίες της πόλης. Σε εξέλιξη ο...
Νευρικότητα στον ΟΑΣΘ και τρύπες στα λογιστικά
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δημόσιος χαρακτήρας ή ιδιωτικοποίηση για τον ΟΑΣΘ;
Η ανταλλαγή μηνυμάτων μεταξύ κυβέρνησης και εκλογικού σώματος ξεκίνησε με πρώτο σοβαρό θεμα το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης και αντικείμενο τον δημόσιο χαρακτήρα ή την ιδιωτικοποίηση τους
Δημόσιος χαρακτήρας ή ιδιωτικοποίηση για τον ΟΑΣΘ;
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Απομακρύνεται το ενδεχόμενο νέων κινητοποιήσεων στον ΟΑΣΘ
Μετά από συνάντηση 2,5 ωρών οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης κατέληξαν σε συμφωνία, δεν θα πραγματοποιηθούν άλλες κινητοποιήσεις αν και απέμεινε η απορία γιατί...
Απομακρύνεται το ενδεχόμενο νέων κινητοποιήσεων στον ΟΑΣΘ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Φέσια με... μπόνους
Μετά τις αποκαλύψεις για χρέη 118.000 ευρώ της Ενωσης Δημοσιοϋπαλληλικών Οργανώσεων Θεσσαλονίκης προς τον ΟΑΣΘ από την κακοδιαχείριση των καρτών απεριορίστων διαδρομών, η «Εφ.Συν.» αποκαλύπτει ότι και το...
Φέσια με... μπόνους
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στραβοτιμονιές με τις αμοιβές
Αποκαλύψεις έγιναν από τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη για τις αμοιβές του απερχόμενου διοικητικού συμβουλίου του ΟΑΣΘ. Δημοσιοποίησε το επίσημο έγγραφο αμοιβών του προηγούμενου συμβουλίου για να γίνουν...
Στραβοτιμονιές με τις αμοιβές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας