• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.7°C / 26.8°C
    3 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 23.1°C / 25.8°C
    2 BF
    56%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.6°C / 25.5°C
    3 BF
    47%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    2 BF
    68%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    0 BF
    64%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 21.0°C / 22.9°C
    3 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.5°C / 19.0°C
    3 BF
    59%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    40%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 25.4°C
    4 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.9°C / 23.9°C
    3 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.8°C
    4 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 23.5°C / 25.7°C
    2 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 26.7°C / 26.7°C
    0 BF
    62%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 25.1°C
    0 BF
    47%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 23.4°C / 24.5°C
    1 BF
    56%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 24.9°C
    1 BF
    79%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.5°C / 26.0°C
    3 BF
    54%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 21.3°C / 24.9°C
    1 BF
    55%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.3°C / 25.1°C
    2 BF
    61%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    2 BF
    85%

Η χριστουγεννιάτικη «κορδέλα» κόπηκε στον Μορέα. Ακολουθούν αρκετές ακόμα τους επόμενους μήνες

EUROKINISSI/ ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ

Μπαράζ εγκαινίων στην άσφαλτο

  • A-
  • A+

Με μια τριπλή δόση... αυτοκινητόδρομων κλείνει η χρονιά, προϊδεάζοντας για το μπαράζ εγκαινίων που έρχεται ώς τα τέλη Μαρτίου.

Η σημαντικότερη «κορδέλα» κόπηκε την περασμένη Παρασκευή από τον Αλέξη Τσίπρα και αφορά το τελευταίο τμήμα της Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας, του πρώτου από τους πέντε αυτοκινητόδρομους που δόθηκε σε πλήρη λειτουργία και συνδέει την Αθήνα με την πρωτεύουσα της Μεσσηνίας σε περίπου 2 ώρες.

Την ίδια ημέρα δόθηκαν στην κυκλοφορία άλλα εννέα χιλιόμετρα στην Κορίνθου-Πατρών, από το Κιάτο ώς το Ξυλόκαστρο, αλλά εξυπηρετούν μόνο όσους κινούνται προς την Πάτρα, ενώ το ρεύμα προς Αθήνα αναμένεται να είναι έτοιμο στα τέλη Ιανουαρίου.

Σήμερα ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης παραδίδει 26 χλμ. στην Ιόνια οδό, από τον Κουβαρά ώς την Αμφιλοχία και, μαζί με το τμήμα Κεφαλόβρυσο-Κουβαράς, οι οδηγοί που κινούνται στη διαδρομή Αντίρριο-Γιάννενα θα έχουν στη διάθεσή τους 59 χλμ. σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, πιθανότατα χωρίς να πληρώνουν προς το παρόν διόδια, αφού ο σταθμός είναι λίγο βορειότερα.

Τα έργα στους πέντε αυτοκινητόδρομους είχαν ξεκινήσει το 2007, προχώρησαν με υπερβάσεις χρονοδιαγραμμάτων και κυρίως προϋπολογισμών, τα εργοτάξια έκλεισαν σχεδόν για μια τριετία και ακολούθησαν τον Δεκέμβριο του 2013 συμπληρωματικές συμβάσεις, αλλά η δυναμική επανεκκίνηση έγινε την άνοιξη του 2015.

Ο Μορέας, όπως είναι η ονομασία της Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας, έχει μήκος 159 χλμ., από τα οποία τα πρώτα 82 αποτελούσαν αναβάθμιση του υπάρχοντος δρόμου.

Περιλαμβάνει και τον κλάδο Λεύκτρο-Σπάρτη, τον νέο δρόμο των 46 χλμ. ο οποίος, λόγω επιλογών του 2007, μεγάλωσε την απόσταση από την Τρίπολη και τα πρώτα στοιχεία από την κυκλοφορία δείχνουν ότι δεν εξυπηρετεί τη Λακωνία.

Οι παραδόσεις έτοιμων τμημάτων στον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο είχαν σταματήσει το 2012, αλλά μέσα στο τρέχον έτος δόθηκαν στην κυκλοφορία τέσσερα κομμάτια (Τσακώνα, Λεύκτρο-Σπάρτη, στροφές Μεγαλόπολης και κόμβος Θουρίας), χωρίς να συμπεριλαμβάνεται η περιφερειακή Καλαμάτας που εγκαινίασε πριν από τα Χριστούγεννα ο πρωθυπουργός.

«Μοναδικοί ιδιοκτήτες των έργων είναι οι πολίτες» τόνισε με νόημα ο υπουργός Υποδομών, αντικρούοντας την κριτική της Ν.Δ. που εγκαλεί την κυβέρνηση γιατί εγκαινιάζει έργα τα οποία έγιναν από τους προκατόχους της.

Πάντως η περιφερειακή της Καλαμάτας ανασχεδιάστηκε την τελευταία διετία για να διευκολύνει τις τοπικές μετακινήσεις και κυρίως να περιλάβει την αντιπλημμυρική προστασία γειτονικών περιοχών, που είχαν «ξεχαστεί» στις αρχικές μελέτες.

Τα νέα έργα στον Μορέα περιλάμβαναν πέντε νέες σήραγγες (Στέρνα, Νεοχώρι, Αρτεμίσιο, Καλογερικό και Ραψωμάτι). Το πιο ενδιαφέρον τμήμα ήταν η διέλευση από την περιοχή της Τσακώνας, με τα σοβαρά γεωλογικά προβλήματα, όπου κατασκευάστηκε η εντυπωσιακή μεταλλική γέφυρα που έχει άνοιγμα 390 μέτρων και είναι η δεύτερη σε μήκος έπειτα από αυτήν του Ρίου-Αντιρρίου.

Ο νέος αυτοκινητόδρομος περιλαμβάνει πέντε μετωπικούς σταθμούς διοδίων (Σπαθοβούνι, Νεστάνη, γέφυρα Μάναρη, Βελιγοστή και Καλαμάτα) και η διαδρομή για Ι.Χ. κοστίζει 10 ευρώ.

Λειτουργούν επίσης τρεις πλευρικοί σταθμοί (Παραδείσια, Αρφάρες, Θουρία) για όσους οδηγούς μπαίνουν από ενδιάμεσους κόμβους, ενώ στη διακλάδωση προς Σπάρτη διόδια υπάρχουν στην Πετρίνα.

Η επιβάρυνση από την Κόρινθο ώς τη Σπάρτη είναι 9,90 ευρώ για Ι.Χ. Οι εργολάβοι έχουν πάντως υποχρέωση να εγκαταστήσουν ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων ώς το φθινόπωρο, ώστε οι οδηγοί να πληρώνουν ανάλογα με την απόσταση που διανύουν.

Λαμία-Ξυνιάδα

Σημαντικές εξελίξεις έχουμε και στους άλλους δύο αυτοκινητόδρομους:

■ Λίγο πριν από τα Χριστούγεννα ο Χρήστος Σπίρτζης υπέγραψε τη σύμβαση για τα έργα στο τμήμα Λαμία-Ξυνιάδα, που θα συνδέσουν τον «τυφλό» αυτοκινητόδρομο της δυτικής Θεσσαλίας, τον γνωστό Ε-65, με το υπόλοιπο εθνικό οδικό δίκτυο.

Με τη συμφωνία του Δεκεμβρίου του 2013 είχαν αφαιρεθεί το πρώτο και το τελευταίο τμήμα του, γιατί είχαν προκύψει σοβαρά κατασκευαστικά προβλήματα.

Οι εργασίες προχώρησαν μόνο από την Ξυνιάδα ώς τα Τρίκαλα, που κατασκευάζονται με εντατικούς ρυθμούς και αναμένεται να δοθούν στην κυκλοφορία στα τέλη Μαρτίου.

Η απόφαση του υπουργού Υποδομών περιλαμβάνει μόνο το αρχικό κομμάτι των 32,3 χλμ. από τον κόμβο της Λαμίας στην Αθηνών-Θεσσαλονίκης ώς την Ξυνιάδα, έχουν προϋπολογισμό 310 εκατ. ευρώ και θα παραδοθούν στα τέλη του 2018.

Μαλιακός-Κλειδί Ημαθίας

Τα πρώτα 14 χλμ. έχουν κατασκευαστεί κατά 55% και αναμένεται να δοθούν νωρίτερα στην κυκλοφορία, εξυπηρετώντας όσους κινούνται προς Καρπενήσι.

Στο υπόλοιπο χρειάστηκε να γίνουν σημαντικές αλλαγές και υπάρχουν δύο σήραγγες συνολικού μήκους 6 χλμ. Για το τελευταίο τμήμα των 79 χλμ., από τα Τρίκαλα ώς την Εγνατία οδό, δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις.

Τα έργα προβλέπονταν να περάσουν μέσα από τον βιότοπο της αρκούδας και γι' αυτό το 2008 είχαν ακυρωθεί από το ΣτΕ.

■ Θέμα ημερών είναι η υπογραφή της συμφωνίας ανάμεσα στο υπουργείο και τους εργολάβους του αυτοκινητόδρομου Μαλιακός-Κλειδί Ημαθίας, που περιλαμβάνει κυρίως τις μεγάλες σήραγγες στην ευρύτερη περιοχή των Τεμπών και οι εργασίες έχουν υλοποιηθεί κατά 94%. Κατασκευάστηκαν τέσσερις σήραγγες, από τις οποίες η μία έχει μήκος 6 χλμ. και είναι η μεγαλύτερη των Βαλκανίων.

Εχουν ολοκληρωθεί οι ασφαλτοστρώσεις, ενώ στο τελικό στάδιο βρίσκεται η τοποθέτηση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων, για να ακολουθήσει η δοκιμαστική λειτουργία τους.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αυτοκινητόδρομοι με «κορδέλα»
​Την πρώτη «κορδέλα» στον νέο αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Πατρών έκοψε συμβολικά χθες ο πρωθυπουργός, παραδίδοντας στην κυκλοφορία ένα έτοιμο τμήμα 20 χλμ. Μέχρι το τέλος του χρόνου θα ολοκληρωθούν άλλα 14 χλμ....
Αυτοκινητόδρομοι με «κορδέλα»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τουλάχιστον «ξεπάγωσαν» τα έργα
Μικρές... προκαταβολές από αυτοκινητόδρομους θα λάβουν οι οδηγοί μέσα στο 2016, οι οποίοι με βάση τις αρχικές συμβάσεις του 2007 έπρεπε να έχουν παραδοθεί πριν από μία τριετία. Η αρχή προβλέπεται να γίνει μέσα...
Τουλάχιστον «ξεπάγωσαν» τα έργα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το ΕΣΠΑ ξαναβάζει στις ράγες το μετρό Θεσσαλονίκης
Ενας ευρωπαϊκός κανονισμός αλλά και το ξεκλείδωμα του ΕΣΠΑ καθιστούν εφικτό τον στόχο της εξεύρεσης βιώσιμης λύσης για το πολύπαθο μετρό της Θεσσαλονίκης ώς το τέλος Οκτωβρίου. Το έργο ξεκίνησε το 2006 και...
Το ΕΣΠΑ ξαναβάζει στις ράγες το μετρό Θεσσαλονίκης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ο φαύλος κύκλος των διοδίων
Ο Χρήστος Σπίρτζης παραδέχεται ότι η αύξηση των τιμών επιφέρει μείωση της κυκλοφορίας, δυσχεραίνοντας τα έργα των αυτοκινητόδρομων, και προαναγγέλλει αναθεώρηση των συμβάσεων με τους εργολάβους.
Ο φαύλος κύκλος των διοδίων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα καινούργια «θα» για τη μεγάλη καρμανιόλα
Το γεφύρι της Αρτας είναι... το τμήμα αυτοκινητοδρόμου Πάτρας - Πύργου, τη μεγαλύτερη καρμανιόλα του οδικού δικτύου, που είχε περιληφθεί το 2006 στη σύμβαση της Ολυμπίας Οδού αλλά βρίσκεται ακόμη στο «θα».
Τα καινούργια «θα» για τη μεγάλη καρμανιόλα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Χωρίς χρέωση οι κάτοικοι
Μια απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων ήταν αρκετή για να ξεκινήσουν διαμαρτυρίες από κατοίκους και φορείς της βόρειας Αττικής για τους δύο νέους σταθμούς διοδίων, στον Αγιο Στέφανο και τη Βαρυμπόμπη, που...
Χωρίς χρέωση οι κάτοικοι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας