• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.8°C / 18.0°C
    0 BF
    50%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.0°C / 14.9°C
    1 BF
    60%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.1°C / 17.1°C
    3 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 9.9°C
    2 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    4 BF
    58%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.4°C / 13.6°C
    1 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 7.9°C / 11.4°C
    3 BF
    47%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.6°C / 16.8°C
    2 BF
    73%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.2°C / 19.8°C
    2 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    4 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.3°C / 18.8°C
    4 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.6°C / 15.6°C
    2 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    3 BF
    77%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 15.5°C
    0 BF
    51%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.5°C / 15.5°C
    1 BF
    60%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.8°C / 16.8°C
    1 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.0°C / 18.2°C
    3 BF
    39%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.1°C / 13.3°C
    0 BF
    70%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.2°C / 15.0°C
    2 BF
    67%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    1 BF
    82%

Ο αρχιεπίσκοπος βρίσκει ερείσματα στο γερμανικό Σύνταγμα και τη διδασκαλία του μαθήματος στη χώρα, υπερασπιζόμενος τις θέσεις της Εκκλησίας

EUROKINISSI/ ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ

Και τα θρησκευτικά θέλουν τον... Γερμανό τους

  • A-
  • A+

Ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, στη χθεσινή εισήγησή του προς το σώμα της Ιεραρχίας της Ελλάδας, έθιξε όλα τα θέματα που απασχολούν την Εκκλησία, όπως η σχέση της με το ελληνικό κράτος και η εκκλησιαστική περιουσία, ενώ δεν θα μπορούσε να παραλείψει το ζήτημα των θρησκευτικών, για το οποίο έχει ανοιχτή αντιπαράθεση με την κυβέρνηση το τελευταίο διάστημα.

Ο Ιερώνυμος φρόντισε επιμελώς να μην αναφερθεί άμεσα στον κατηχητικό χαρακτήρα του μαθήματος, τον οποίο και υποστηρίζει.

Αντίθετα, επέλεξε να αναφερθεί στο παράδειγμα της Ομοσπονδιακής Γερμανίας:

«Πολλές φορές στον δημόσιο διάλογο ακούγεται το επιχείρημα ότι οι προωθούμενες αλλαγές στην προοπτική της εκκοσμικεύσεως του Κράτους απορρέουν από το ευρωπαϊκό δίκαιο και ότι τρόπον τινά αποτελούν τρόπο εναρμονίσεως της εγχώριας νομοθεσίας με την Ευρωπαϊκή. Αν μελετήσει κανείς όμως σχετικά ισχύοντα νομοθετικά κείμενα άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, θα καταλήξει σε άλλα συμπεράσματα. Η εκπαίδευση στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, βάσει του άρθρου 7 του Γερμανικού Συντάγματος, είναι ευθύνη του Κράτους, η οποία όμως δεν παραγνωρίζει ούτε το ρόλο των κηδεμόνων-γονέων των παιδιών ούτε των θρησκευτικών κοινοτήτων» αναφέρει ο κ. Ιερώνυμος στην εισήγησή του.

Η πάγια θέση

EUROKINISSI/ ΜΠΟΥΓΙΩΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ

Μάλιστα ο αρχιεπίσκοπος επιλέγει το άρθρο 3 του γερμανικού Συντάγματος για να πει ότι:

«Το μάθημα των Θρησκευτικών είναι στα δημόσια σχολεία κανονικό, τακτικό μάθημα, και έτσι εξασφαλίζεται ως θεσμός, που έχει την αρχή του στο ίδιο το δημόσιο-κρατικό Δίκαιο. Επιβάλλεται λοιπόν εκ του Συντάγματος της χώρας να υπάρχει το μάθημα των Θρησκευτικών και δεν επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια του εκάστοτε νομοθέτη να το επιτρέψει ή όχι. Με αυτόν τον τρόπο το μάθημα των Θρησκευτικών είναι συστατικό μέρος του σχολείου γενικότερα, ακριβώς όπως όλα τα υπόλοιπα υποχρεωτικά μαθήματα, με τα οποία απολαμβάνει την ίδια περιωπή.

Το εκάστοτε κρατικό συμβόλαιο, αναλαμβάνοντας την ευθύνη του μορφωτικού καθιδρύματος-οντότητος, στην ευθύνη παροχής του μορφωτικού αγαθού συμπεριλαμβάνει και την ευθύνη για το μάθημα των Θρησκευτικών», χωρίς να αφήνει περιθώρια αμφιβολιών για το αν θεωρεί ότι η εκπαίδευση είναι ζήτημα της Πολιτείας και μόνον.

Επικαλούμενος για ακόμη μια φορά το γερμανικό Δίκαιο υποστηρίζει -χωρίς να το παίρνει όμως πάνω του- την πάγια θέση της Εκκλησίας σε ό,τι αφορά το μάθημα των θρησκευτικών και τον ομολογιακό χαρακτήρα του:

«Υπάρχει μόνο η δυνατότητα της ομολογιακά ή θρησκειακά συνδεδεμένης διδασκαλίας των Θρησκευτικών. Αυτό δίνει τη δυνατότητα στο μάθημα των Θρησκευτικών να γίνονται δεκτά και παιδιά άλλων ομολογιών που αποτελούν μειονότητα, εάν υπάρχει η συγκατάθεση των γονέων ή κηδεμόνων. Με αυτόν τον τρόπο δίδεται και η δυνατότητα γνώσης των άλλων θρησκειών παρά τον σαφή ομολογιακό χαρακτήρα του μαθήματος».

Σε απάντηση όλων όσα υποστηρίζει ο αρχιεπίσκοπος, έρχεται η ανακοίνωση των Επιτροπών Εμπειρογνωμόνων για τα νέα Προγράμματα Σπουδών στα θρησκευτικά, που υποστηρίζουν ότι τα νέα Π.Σ. είναι καινοτόμα και πρωτοποριακά καθώς δεν αντιγράφουν ξένα μοντέλα αλλά ακολουθούν τα προτάγματα της σύγχρονης παιδαγωγικής.

«Το μάθημα από ένα βαρετό, οριακής αποδοχής, απλά επιβαρυντικό στις τελευταίες λυκειακές τάξεις μάθημα, γίνεται ένα μάθημα υψηλής εκπαιδευτικής αξίας, θελκτικό, δημιουργικό και ενδιαφέρον. Η εργασία στο σπίτι αντικαθίσταται από την ενεργητική συμμετοχή στην τάξη, σχεδιασμένη ποικιλότροπα ώστε να ενσωματώνει φιλόξενα κάθε μαθητή με τις ιδιαιτερότητές του. Ολοι οι μαθητές μπορούν σε ποικίλα επίπεδα να δημιουργήσουν και να μάθουν στο πλαίσιο του νέου μαθήματος των Θρησκευτικών. Ενώ προάγεται ένα ευρύτατο πεδίο γνώσης και ενημέρωσης, προάγεται συνάμα η κριτική σκέψη, η γλωσσική δεξιότητα και έκφραση, συνάμα προάγεται η χαρά της μάθησης και η αγάπη στο σχολείο. Καθώς ξεκίνησε η εφαρμογή των νέων Π.Σ., ήδη το ενδιαφέρον αυξάνει, ο αρνητισμός μηδενίζεται, οι μαθητές θέλουν να κάνουν Θρησκευτικά και οι συνάδελφοι καθηγητές των άλλων ειδικοτήτων στη Δευτεροβάθμια συνειδητοποιούν πρώτοι ότι κάτι σημαντικό συντελείται στις τάξεις την ώρα του μαθήματος των Θρησκευτικών», αναφέρεται στην ανακοίνωση των Επιτροπών Εμπειρογνωμόνων που απαρτίζονται από στελέχη όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης αλλά και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

Βασικός άξονας

Μάλιστα από την ανακοίνωση γίνεται ξεκάθαρο ότι η ορθόδοξη πίστη παραμένει βασικός άξονας του μαθήματος, παρά το γεγονός ότι αρκετοί ιεράρχες διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους για το αντίθετο, ενώ διαχωρίζει τον κατηχητικό ρόλο της Εκκλησίας από αυτόν του σχολείου, που είναι η γνώση:

«Είναι ένα μάθημα που δίνει απόλυτη προτεραιότητα στην παράδοση του τόπου μας, στην ορθόδοξη χριστιανική. Δεν έχει κατηχητικό χαρακτήρα, καθώς η κατήχηση είναι μια υπόθεση της Εκκλησίας και της οικογένειας, όχι του σχολείου.

»Παράλληλα, όπως και στα προηγούμενα προγράμματα, ενημερώνει και για τον κόσμο των θρησκειών. Η αίσθηση ότι υπάρχει “πολλή θρησκειολογία” ή ότι είναι “ουδετερόθρησκο” δεν είναι ακριβής. Ασφαλώς, εξάλλου, το μάθημα δεν είναι “θρησκειολογικό”. Πόσο μάλλον δεν ισχύει η κατηγορία ότι το μάθημα προωθεί τον θρησκευτικό συγκρητισμό. Αυτό είναι απολύτως αναληθές και εδράζεται σε ακατάλληλη ανάγνωση του Π.Σ.

»Το μάθημα είναι ορθόδοξο, κατά αντιστοιχία με την κοινωνική πλειοψηφία και κύρια πολιτισμική ταυτότητα της κοινωνίας μας. Συνάμα είναι ανοιχτό στην ετερότητα και εμπεριέχει και γνωσιακή ύλη για άλλες θρησκείες, όπως ίσχυε και στο παρελθόν. Απλώς υπάρχει μια αναδιάρθρωση της ύλης, που υπηρετεί καλύτερα τις σύγχρονες συνθήκες και αντανακλά τις παραστάσεις για τον κόσμο που ήδη έχουν τα παιδιά».

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ευρωπαϊκό κεκτημένο και η κατήχηση στα σχολεία
Με εξαίρεση τη Γαλλία, όπου έχουν χωριστεί κράτος και Εκκλησία ήδη από το 1905, σε 22 από 28 χώρες-μέλη της Ε.Ε. το μάθημα των Θρησκευτικών διδάσκεται με ομολογιακό τρόπο, ωστόσο βασική διαφορά από την Ελλάδα...
Ευρωπαϊκό κεκτημένο και η κατήχηση στα σχολεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Ο τρόπος που διδάσκονται τα Θρησκευτικά θυμίζει Μεσαίωνα»
Η θρησκεία είναι πανταχού παρούσα σε κάθε έκφανση της σχολικής ζωής. Από το Ατομικό Δελτίο, όπου αναγράφεται το θρήσκευμα των παιδιών, μέχρι την υπεύθυνη δήλωση που υπογράφουν οι γονείς μαθητών που επιθυμούν...
«Ο τρόπος που διδάσκονται τα Θρησκευτικά θυμίζει Μεσαίωνα»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Διαμορφώνεται περιβάλλον θρησκευτικού σκοταδισμού
Ενα βήμα πιο μακριά από τον εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης βρίσκεται από χθες η ελληνική κοινωνία καθώς η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματική την απόφαση του πρώην υπουργού...
Διαμορφώνεται περιβάλλον θρησκευτικού σκοταδισμού
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Επιστολών το ανάγνωσμα από Ιερώνυμο και Φίλη
Τον ρόλο της Εκκλησίας κατά τη δικτατορία ανέλυσε ο αρχιεπίσκοπος, κάνοντας μόνο νύξεις για το επίδικο ζήτημα των Θρησκευτικών, στη μακροσκελέστατη αναφορά του προς τον υπουργό Παιδείας, ο οποίος απάντησε...
Επιστολών το ανάγνωσμα από Ιερώνυμο και Φίλη
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τι δεν καταλαβαίνει ο Ιερώνυμος;
​Πώς γίνεται να έχουν ικανοποιηθεί όλοι οι όροι που έχει ζητήσει η Διαρκής Ιερά Σύνοδος στο πλαίσιο της αναβάθμισης του μαθήματος των Θρησκευτικών και ξαφνικά ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος να χαρακτηρίζει...
Τι δεν καταλαβαίνει ο Ιερώνυμος;
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι ριζικές αλλαγές στα Θρησκευτικά που εισάγονται από φέτος
Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών (Π.Σ.) όλων των σχολικών βαθμίδων που εφαρμόζει φέτος το υπουργείο Παιδείας φέρνει ριζικές αλλαγές στα Θρησκευτικά, με τους διδάσκοντες να αναλαμβάνουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη...
Οι ριζικές αλλαγές στα Θρησκευτικά που εισάγονται από φέτος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας