• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.1°C / 13.4°C
    2 BF
    56%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    8°C 4.6°C / 9.9°C
    1 BF
    54%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.3°C / 14.3°C
    3 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    1 BF
    60%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.6°C / 10.9°C
    4 BF
    54%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    8°C 4.0°C / 10.5°C
    1 BF
    45%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 4.5°C / 6.8°C
    0 BF
    29%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    13°C 9.6°C / 13.6°C
    1 BF
    53%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 14.1°C
    1 BF
    57%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.9°C / 7.9°C
    4 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 11.9°C / 14.9°C
    4 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    2 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    2 BF
    66%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    7°C 7.1°C / 11.5°C
    1 BF
    54%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.5°C / 12.2°C
    1 BF
    66%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.8°C / 9.8°C
    3 BF
    34%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.0°C / 13.6°C
    1 BF
    52%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.7°C / 10.3°C
    1 BF
    52%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 4.7°C / 10.7°C
    2 BF
    61%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    2 BF
    34%

850 εργαζόμενοι στο Μετρό Θεσσαλονίκης θα κάνουν γιορτές, χωρίς να γνωρίζουν αν το νέο έτος θα τους βρει άνεργους, ενώ ήδη έχουν προχωρήσει σε καταλήψεις εργοταξίων

EUROKINISSI/ ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

Μονά-ζυγά κερδίζουν οι εργολάβοι

  • A-
  • A+

Σε πρωτοχρονιάτικο... λαχείο εξελίσσεται η «πονεμένη» ιστορία του μετρό Θεσσαλονίκης, στην οποία όμως το Δημόσιο είναι από χέρι χαμένο. Η κατασκευάστρια κοινοπραξία έστειλε την Τετάρτη επιστολή προς την «Αττικό Μετρό», με την οποία ενημερώνει ότι αποχωρεί από το έργο και διεκδικεί αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία όμως δεν προσδιορίζονται.

Στον αέρα βρίσκονται μέσα στις γιορτές οι περίπου 850 εργαζόμενοι, που δουλεύουν στην κατασκευή και στις αρχαιολογικές ανασκαφές. Από τις αρχές Δεκεμβρίου οι 350 απασχολούμενοι στον κατασκευαστικό τομέα έχουν προχωρήσει σε καταλήψεις εργοταξίων, ενώ οι δύο μετροπόντικες αποσυναρμολογήθηκαν και μεταφέρθηκαν στη Νέα Ελβετία, όπου παραμένουν ακινητοποιημένοι. «Θέλουμε να υπάρξει σύντομα βιώσιμη λύση», δήλωσε στην «Εφ.Συν.» ο Χάρης Κυπριανίδης, πρόεδρος των εργαζομένων στο μετρό της Θεσσαλονίκης.

Από ήττα σε ήττα

Με πρόσφατη απόφαση της διαιτησίας δικαιώθηκαν οι εργολάβοι που κατηγορούσαν το Δημόσιο ότι δεν έχει εκπονήσει νέο χρονοδιάγραμμα των έργων και έως το τέλος του μηνός αναμένεται η τελική απόφαση του δικαστηρίου σε σχέση με το αίτημά τους για καταβολή αποζημίωσης 215 εκατ. ευρώ. Εκκρεμεί η εκδίκαση άλλης αίτησης, με την οποία διεκδικούν 560 εκατ. ευρώ για αλλαγές ή καθυστερήσεις στο έργο με υπαιτιότητα του Δημοσίου.

Από χθες ξεκίνησαν οι συζητήσεις ανάμεσα στον πρόεδρο της κρατικής εταιρείας Χρήστο Τσίτουρα και τον Δημήτρη Κούτρα, κορυφαίο στέλεχος του «Ακτορα», παρόλο που η συμφερόντων Μπόμπολα εταιρεία επισήμως εμφανίζεται ως «σύμβουλος» του έργου. Δεν υπήρξε συμφωνία και θα ακολουθήσουν και άλλες συναντήσεις, αφού η «Αττικό Μετρό» έχει περιθώριο 15 ημερών, για να απαντήσει. Η «Αττικό Μετρό» έχει να επιλέξει ανάμεσα σε δύο... επώδυνα ενδεχόμενα:

- Να αποδεχθεί το αίτημα της κοινοπραξίας για αποχώρηση από το έργο, καταβάλλοντας όμως μεγάλη αποζημίωση. Αυτό σημαίνει ότι το έργο θα επαναδημοπρατηθεί και οι διαδικασίες ανάθεσης θα διαρκέσουν τουλάχιστον δύο χρόνια.

- Να απορρίψει το αίτημα και να ζητήσει τη συνέχιση του έργου, επιδιώκοντας παράλληλα την επιτάχυνση της απόφασης διαιτησίας που θα αποφανθεί για τα οικονομικά αιτήματα των εργολάβων.

Σύμφωνα με ορισμένες πηγές, εξετάζεται και η ανορθόδοξη συνέχιση των έργων μέσα από την επέκταση της γραμμής του μετρό προς Καλαμαριά. Η συγκεκριμένη εργολαβία έχει ανατεθεί με χωριστό διαγωνισμό στον «Ακτορα», ο οποίος με κατάλληλες ρυθμίσεις θα μπει με την... όπισθεν στο κυρίως έργο. Αλλωστε θα χρησιμοποιήσει τους ίδιους μετροπόντικες.

Το χρονικό

Η σύμβαση του βασικού έργου, με προϋπολογισμό 800 εκατ. ευρώ, υπογράφτηκε το 2006 και προέβλεπε επταετή περίοδο κατασκευής. Ανάδοχος ήταν η κοινοπραξία των ιταλικών Impregilo, Ansaldo, Seli και Ansaldobreda, με επικεφαλής την ελληνική ΑΕΓΕΚ που αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και βρίσκεται από καιρό κάτω από την «ομπρέλα» του ομίλου Μπόμπολα.

Δύο χρόνια μετά τη λήξη της συμβατικής προθεσμίας παράδοσης, έχει υλοποιηθεί μόλις το 23% του συνολικού έργου. Εχει διανοιχθεί το 73% της σήραγγας, αλλά καθυστερούν τα υπόλοιπα τμήματα (αμαξοστάσιο κ.λπ.) και κυρίως οι σταθμοί. Είναι ορατό πλέον το ενδεχόμενο, σε περίπτωση συμφωνίας, να δοθεί στην κυκλοφορία χωρίς τους σταθμούς Βούλγαρη και Βενιζέλου.

Στην πρώτη περίπτωση, τα έργα δεν μπορούν να ξεκινήσουν λόγω καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις! Στη δεύτερη υπάρχει το θέμα με τα αρχαία. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αποφάσισε να απομακρυνθούν τα ευρήματα και να επανέλθουν ως εκθέματα στο πρώτο επίπεδο του σταθμού. Ομως, ο Γιάννης Μπουτάρης δεν έχει πάρει θέση σε σχέση με το μέλλον της προσφυγής του δήμου στο ΣτΕ, ενώ αναμένεται και η πρόταση ανεξάρτητου συμβούλου.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το... Βατερλό του μετρό
Νέα δεδομένα στα έργα του πολύπαθου μετρό της Θεσσαλονίκης δημιουργεί η θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, που ορίζει ότι τα σημαντικά ευρήματα στον σταθμό της οδού Βενιζέλου θα...
Το... Βατερλό του μετρό
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΜΕΤΡΟντας τις καθυστερήσεις σε... χρυσό
Ενάμιση μήνα μετά τη συνεδρίαση του ΚΑΣ για τον σταθμό Βενιζέλου στο μετρό της Θεσσαλονίκης δεν έχει υπογραφεί η πρόταση από τη Λίνα Μενδώνη ● Οι ολέθριες κυβερνητικές επιλογές αξιοποιούνται από τους...
ΜΕΤΡΟντας τις καθυστερήσεις σε... χρυσό
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Διεθνής κατακραυγή για το «ξερίζωμα» των αρχαιοτήτων
Ορατό είναι το ενδεχόμενο διασυρμού της χώρας λόγω της επιλογής της κυβέρνησης να ανατρέψει την απόφαση για την προστασία των σπουδαίων αρχαιολογικών ευρημάτων στον σταθμό Βενιζέλου.
Διεθνής κατακραυγή για το «ξερίζωμα» των αρχαιοτήτων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα αρχαία στο Μετρό Θεσσαλονίκης δεν είναι ένα «αναγκαίο κακό»
Συνεχίζονται οι αντιδράσεις για τη δηλωμένη πρόθεση της κυβέρνησης και της Αττικό Μετρό να αλλάξουν τον σχεδιασμό για τον σταθμό Βενιζέλου και τις αρχαιότητες που έχουν βρεθεί
Τα αρχαία στο Μετρό Θεσσαλονίκης δεν είναι ένα «αναγκαίο κακό»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Φόβοι για νέο «πάγωμα» στο Μετρό Θεσσαλονίκης
Πίσω στις εποχές της στασιμότητας κινδυνεύει να επιστρέψει το έργο του Μετρό αν η κυβέρνηση, η Αττικό Μετρό και η ΑΚΤΩΡ δεν εγγυηθούν για τη συνέχισή του, ειδικά μετά και τις 40 απολύσεις εργαζομένων
Φόβοι για νέο «πάγωμα» στο Μετρό Θεσσαλονίκης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μετρόντας ανάποδα
Στον σταθμό Νομαρχία έφτασε ο ένας από τους δύο μετροπόντικες που κατασκευάζουν τις δίδυμες σήραγγες στο πολύπαθο μετρό της Θεσσαλονίκης. Τον Νοέμβριο του 2020 θα ανοίξουν οι εννέα πρώτοι σταθμοί και στις...
Μετρόντας ανάποδα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας