Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Διαψεύδει με ασάφειες το ΤΑΙΠΕΔ
EUROKINISSI/ ΝΙΚΟΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ

Διαψεύδει με ασάφειες το ΤΑΙΠΕΔ

  • A-
  • A+

Το ΤΑΙΠΕΔ με ανακοίνωσή του επιχειρεί να διαψεύσει το ρεπορτάζ της «Εφημερίδας των Συντακτών» που αφορά στην παραχώρησε της Εγνατίας Οδού, η οποία προβλέπεται να είναι διάρκειας 40 χρόνων και με κατ'αποκοπήν τίμημα 100 εκατομμύρια ευρώ. Δεν έχει επιλεγεί οικονομοτεχνικό μοντέλο 10 μέρες πριν την προκήρυξη του διαγωνισμού.

Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση του Ταμείου αναφέρει το εξής: «Το ΤΑΙΠΕΔ διαψεύδει με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο το σημερινό δημοσίευμα της Εφημερίδας των Συντακτών με τίτλο “Έγκλημα στην… Εγνατία Οδό”. Οι ισχυρισμοί δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, καθώς η συζήτηση για το μοντέλο παραχώρησης της Εγνατίας Οδού δεν έχει καν ξεκινήσει»».

Η απάντηση της συντάκτριάς μας, Χαράς Τζαναβάρα

Η «Εφ.Συν», για τις ανάγκες του ρεπορτάζ επικοινώνησε χθες (Δευτέρα) με τους αρμόδιους του ΤΑΙΠΕΔ, που επιβεβαίωσαν ότι στο τέλος του μήνα θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την εκχώρηση της Εγνατίας οδού. Δεν είχαν περισσότερα στοιχεία και υποσχέθηκαν ότι θα επικοινωνήσουν μαζί μας αν έχουν κάτι να μας πουν.

Η σημερινή γραπτή διάψευση (αλήθεια τι ακριβώς διαψεύδουν) αν αφορά το τίμημα, είναι ευπρόσδεκτη, αλλά μένει να αποδειχθεί από το αποτέλεσμα του διαγωνισμού. Σε σημερινή τηλεφωνική επικοινωνία, πάντως μας πληροφόρησαν ότι δέκα ημέρες πριν την προκήρυξη του διαγωνισμού δεν έχουν επιλέξει οικονομοτεχνικό μοντέλο.

Αυτή την ώρα οι εργαζόμενοι στην Εγνατία οδό πραγματοποιούν στάση εργασίας για να υπερασπιστούν τον αυτοκινητόδρομο.

Το σημερινό δημοσίευμα της «Εφ.Συν.»

«Οικονομικό έγκλημα» χαρακτηρίζουν οι εργαζόμενοι στην «Εγνατία Οδό» την παραχώρηση σε ιδιώτες του ολοκληρωμένου αυτοκινητόδρομου. Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, ο διαγωνισμός περιλαμβάνεται στα προαπαιτούμενα.

Τα 100 εκατ. ευρώ που θα εισπραχθούν θα κατατεθούν κατ' ευθείαν στο ταμείο του εξωτερικού για την εξυπηρέτηση του χρέους και ένα ποσοστό από τα ετήσια έσοδα των διοδίων θα δίνεται στο Δημόσιο.

Μόνο τα έσοδα από τους επτά σταθμούς διοδίων ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο. 

«Οικονομικό έγκλημα» χαρακτηρίζουν οι εργαζόμενοι στην Εγνατία οδό την παραχώρηση του ολοκληρωμένου και υπερσύγχρονου αυτοκινητόδρομου σε ιδιώτες, που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ. Ο διαγωνισμός, σύμφωνα με το Ταμείο, περιλαμβάνεται στα προαπαιτούμενα και αναμένεται να προκηρυχθεί στα τέλη Σεπτεμβρίου.

Οι όροι της παραχώρησης δεν έχουν γίνει γνωστοί, αλλά πληροφορίες της «Εφ.Συν.» αναφέρουν ότι προβλέπεται 40χρονη παραχώρηση, με κατ’ αποκοπήν τίμημα 100 εκατ. ευρώ, που θα κατατεθεί κατ’ ευθείαν στο ταμείο του εξωτερικού για την εξυπηρέτηση του χρέους, καθώς και ποσοστό για το Δημόσιο από τα ετήσια έσοδα από τα διόδια.

Τα έργα στον αυτοκινητόδρομο, ο οποίος ενώνει την Αλεξανδρούπολη με την Ηγουμενίτσα και διαθέτει τρεις κάθετους άξονες που εξυπηρετούν τη σύνδεσή του με τις γειτονικές χώρες στα Βαλκάνια, κόστισαν 6,5 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης εξασφαλίστηκε από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, καθώς και από δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), που δόθηκε με χαμηλό επιτόκιο και μακροχρόνια περίοδο εξόφλησης.

Το 2006, με κυβερνητική υπόδειξη, η δημόσια εταιρεία «Εγνατία Οδός Α.Ε.» υποχρεώθηκε να πάρει δάνειο ύψους 1,2 δισ. ευρώ από εμπορική τράπεζα για να αποπληρώσει τα υπολειπόμενα έργα που δεν μπορούσαν να εξασφαλίσουν κοινοτικές χρηματοδοτήσεις καθώς προχωρούσαν με υπερβάσεις προϋπολογισμών και χρονοδιαγραμμάτων.

Χορηγήθηκε χωρίς επιβάρυνση του Δημοσίου και με εγγύηση τα έσοδα από τα διόδια, που έπρεπε να λειτουργήσουν αμέσως. Για λόγους πολιτικού κόστους οι πρώτοι σταθμοί άνοιξαν περίπου τέσσερα χρόνια αργότερα και αυξάνονται με αργούς ρυθμούς. Ο εμπορικός δανεισμός, μετά τα προβλήματα που επιλύθηκαν πρόσφατα, αποπληρώνεται και απομένει να καταβληθούν περίπου 100 εκατ. ευρώ.

Σήμερα τα έσοδα από τους επτά σταθμούς διοδίων ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Οι τιμές είναι 50% χαμηλότερες σε σχέση με αυτές που ισχύουν στους υπόλοιπους υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομους.

Με βάση την απόφαση, που είχε υπογράψει στα τέλη του 2014 ο τότε υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και δεν έχει ανακληθεί, ο αριθμός των σταθμών προβλέπεται να φτάσει τους 15 μαζί με αυτούς που θα κατασκευαστούν στους κάθετους άξονες, ενώ οι τιμές επιτρέπεται να αυξηθούν και να φτάσουν έως και τον διπλασιασμό τους.

Την ίδια εποχή είχαν προκηρυχθεί δύο χωριστοί διαγωνισμοί. Ο πρώτος αφορούσε τη λειτουργία των σταθμών διοδίων, που ανατέθηκαν σε ιδιώτες για μια τετραετία με ετήσιο κόστος της τάξης των 5 εκατ. ευρώ. Ο δεύτερος κάλυπτε τις ανάγκες τετραετούς συντήρησης του αυτοκινητόδρομου από ιδιωτικά συνεργεία και καθορίζεται με ανώτατο όριο τα 30 εκατ. ευρώ, με βάση καθορισμένο κοστολόγιο εργασιών.

Υπάρχει ανάγκη να κατασκευαστούν σταθμοί εξυπηρέτησης για τους ταξιδιώτες, με χώρους εστίασης και εφοδιασμού με καύσιμα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι συμφέρον για το Δημόσιο να παραχωρηθεί σε ιδιώτες ο σύγχρονος οδικός άξονας. Για την κατασκευή τους έχουν από χρόνια απαλλοτριωθεί χώροι σε διάφορα σημεία.

Χρειάζεται επίσης να βελτιωθεί ο φωτισμός και να αναβαθμιστεί ο κάθετος άξονας Χαλάστρα-Εύζωνοι, που είχε κατασκευαστεί παλιότερα με επίβλεψη του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ).

«Παραδίδουμε έτοιμο αυτοκινητόδρομο, με σημαντικά έσοδα για το Δημόσιο, που θα φορτωθεί την εξόφληση του δανείου της ΕΤΕπ. Ακόμη και την κατασκευή των σταθμών των νέων διοδίων», μας είπε χαρακτηριστικά εκπρόσωπος των 250 εργαζομένων στην Εγνατία και εκφράζει ανησυχία για αύξηση των τιμών στα διόδια, που θα ανεβάσει τα έσοδα και θα κάνει το έργο πιο ελκυστικό για τους επενδυτές. Η εταιρεία διαθέτει ειδικευμένο προσωπικό και έχει αναλάβει σημαντικά έργα του Δημοσίου σε άλλες περιοχές της χώρας, κυρίως στα νησιά.

Εχει αναπτυχθεί σε βαλκανικές χώρες και διαθέτει γραφεία στη Σερβία, την Αλβανία και τη Βουλγαρία.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εγκλημα στην... Εγνατία οδό
«Οικονομικό έγκλημα» χαρακτηρίζουν οι εργαζόμενοι στην «Εγνατία Οδό» την παραχώρηση σε ιδιώτες του ολοκληρωμένου αυτοκινητόδρομου. Τα 100 εκατ. ευρώ που θα εισπραχθούν (μόνο τα έσοδα από τους επτά σταθμούς...
Εγκλημα στην... Εγνατία οδό
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Νέα απεργία στην Εγνατία Οδό
Να σταματήσουν το «θέατρο του παραλόγου» θέλουν με ακόμη μια εικοσιτετράωρη απεργία την οποία πραγματοποιούν σήμερα οι εργαζόμενοι στην «Εγνατία Οδό Α.Ε.», επαναφέροντας το αίτημα να μην παραχωρηθεί ο...
Νέα απεργία στην Εγνατία Οδό
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γιατί... δρομολογείται ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας
Mε «πάτημα» την έλλειψη υποδομών για την εξυπηρέτηση των ταξιδιωτών, οι δανειστές της χώρας και κάποιοι τεχνοκράτες του ΤΑΙΠΕΔ έχουν κάνει «σημαία» την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας οδού. Ο σύγχρονος...
Γιατί... δρομολογείται ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ο «αόρατος» συνδικαλισμός στα χρόνια των μνημονίων
«Κάτι σάπιο υπάρχει στο βασίλειο της Δανιμαρκίας», λέει ο Μάρκελλος στον Αμλετ. Στην περίπτωσή μας, στο ελληνικό συνδικαλιστικό κίνημα, η σήψη έχει φτάσει σε προχωρημένο στάδιο. 
Ο «αόρατος» συνδικαλισμός στα χρόνια των μνημονίων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Επαναπροκηρύσσονται 22 θέσεις γραμματέων στα υπουργεία
Στην επαναπροκήρυξη 22 θέσεων διοικητικών και τομεακών γραμματέων υπουργείων μιας μερίδας υπουργείων θα προχωρήσει η κυβέρνηση, στο πλαίσιο της συνεννόησης με τους δανειστές και γενικότερα της μνημονιακής...
Επαναπροκηρύσσονται 22 θέσεις γραμματέων στα υπουργεία
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Νέοι φόβοι για πώληση της ΕΥΑΘ
Σταγόνα, σταγόνα... το ξεπούλημα της ΕΥΑΘ; Κάτι τέτοιο διαβλέπουν και δεν κρύβουν την ανησυχία τους οι εργαζόμενοι της Εταιρείας Υδρευσης αλλά και τα κινήματα της Θεσσαλονίκης, μετά την πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ για...
Νέοι φόβοι για πώληση της ΕΥΑΘ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας