Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ιδιωτικά λεωφορεία με χρήματα του Δημοσίου

Διακομματικός πακτωλός επιδοτήσεων

INTIME/ΜΩΥΣΙΑΔΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Ιδιωτικά λεωφορεία με χρήματα του Δημοσίου

  • A-
  • A+

Ιδιωτικός, αλλά... κρατικοδίαιτος είναι ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), που προχώρησε σε στάση πληρωμών προς τους εργαζομένους από τον Ιούνιο, με το «επιχείρημα» ότι καθυστερούν τον οβολόν τους τα δημόσια ταμεία.

Από στοιχεία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προκύπτει ότι η κρατική επιδότηση ανά επιβάτη στις «ιδιωτικές» αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης αντιστοιχεί σε 80 λεπτά, όταν στα δημόσια λεωφορεία και τρόλεϊ της πρωτεύουσας είναι 20 λεπτά.

Η διοίκηση του ΟΑΣΘ υποστηρίζει ότι προσφέρει υψηλές υπηρεσίες, ωστόσο έρευνα του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών («Εφ.Συν.» 16/1/2015) αποκαλύπτει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των επιβατών χαρακτηρίζει κακή και πολύ κακή τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση.

Μόνον με το άρθρο 30 του νόμου 4313, που ψηφίστηκε στα μέσα Δεκεμβρίου του 2014 και ενώ ήταν δεδομένο ότι η χώρα βαδίζει σε εκλογές, επικυρώθηκε κοινή υπουργική απόφαση με την οποία έγιναν δεκτές αποφάσεις της Διαιτησίας και δόθηκαν στον ΟΑΣΘ πρόσθετες επιδοτήσεις 175 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2010-2014, ενώ είχαν προβλεφθεί και άλλα 144,4 εκατ. ευρώ για τα επόμενα έτη έως το 2017!

Αστρονομικό ποσό

INTIME/ΤΟΣΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

Με τη συμπληρωματική συμφωνία των συναρμόδιων υπουργών Χρ. Σταϊκούρα και Μιχ. Παπαδόπουλου με τη διοίκηση του Οργανισμού, το συνολικό ύψος των κρατικών επιδοτήσεων προς τον ΟΑΣΘ για την περίοδο 2007-2013 εκτοξεύτηκε στα 910 εκατ. ευρώ, όταν το ίδιο διάστημα το σύνολο των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας πήρε 980 εκατ. ευρώ.

Η μέση ετήσια επιδότηση των «ιδιωτικών» συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης διαμορφώθηκε στα 130 εκατ. ευρώ, για να καλυφθεί η εξυπηρέτηση γραμμών συνολικού μήκους 42 εκατ. χλμ., ενώ στην ΟΣΥ (λεωφορεία-τρόλεϊ) για 143 εκατ. χλμ. ήταν 140 εκατ. ευρώ.

Αυτό σημαίνει ότι ο ΟΑΣΘ έλαβε σχεδόν την ίδια ενίσχυση για λιγότερο από το ένα τρίτο του συγκοινωνιακού έργου, που αναλογεί σε 50.000 ευρώ ανά εργαζόμενο στην εταιρεία, όταν στην Αττική διαμορφώνονται στα 16.000 ευρώ!

Σύμφωνα με ορισμένες πηγές, με την ίδια νομοθετική ρύθμιση τακτοποιήθηκαν καθυστερούμενες οφειλές του Οργανισμού προς τα ασφαλιστικά ταμεία που ξεπερνούν τα 40 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι για την περίοδο 1/1/2012-30/6/2014 διένειμε μέρισμα προς τους μετόχους ύψους 42 εκατ. ευρώ.

Εχει ενδιαφέρον η έρευνα του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών, που έγινε σε πολύ μεγάλο δείγμα (8.784 πολίτες).

Το 72% χρησιμοποιούσαν τις συγκοινωνίες για τις καθημερινές μετακινήσεις τους στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης.

Από αυτούς το 64% χαρακτηρίζει κακή και πολύ κακή τη συχνότητα των δρομολογίων, το 82% έχει την ίδια άποψη για την άνεση μετακίνησης, ενώ το 89% έθεσε σοβαρό θέμα για τη σχέση ποιότητας υπηρεσιών-τιμής εισιτηρίου, παρά τη γενναία κρατική επιδότηση.

Από το 1957

PHASMA

Ο ΟΑΣΘ είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου και ιδρύθηκε το 1957 για να παρέχει αστικές συγκοινωνίες στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης με βάση συμβάσεις που συνάπτει με το Δημόσιο.

Στη συμφωνία του 2008 προβλέπεται παράταση της σύμβασης δύο χρόνια μετά την ολοκλήρωση των έργων του μετρό.

Διαθέτει 424 ακέραιες μετοχές, από τις οποίες οι 346 είναι κατανεμημένες σε περίπου 1.900 αυτοκινητιστές, 29 ανήκουν στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, 24 στο νομικό πρόσωπο του ΟΑΣΘ και 25 στον συνεταιρισμό των εργαζομένων στον Οργανισμό.

Απασχολεί περίπου 2.600 εργαζομένους, διαθέτει 83 γραμμές, από τις οποίες 4 σε συνεργασία με το τοπικό ΚΤΕΛ, που εξυπηρετούνται από 544 λεωφορεία από τα 618 του συνολικού στόλου.

Από τα στοιχεία που δίνει ο ΟΑΣΘ, μετακινούνται περίπου 167 εκατ. επιβάτες τον χρόνο.

Χρ. Σπίρτζης: «Τέλος το πάρτι των μη ελεγχόμενων επιδοτήσεων»

ΤΡΥΨΑΝΗ ΦΑΝΗ / MotionTeam

«Το “πάρτι” των μη ελεγχόμενων επιδοτήσεων και των άνευ στήριξης, από πλευράς Δημοσίου, διαιτησιών έλαβε τέλος», τονίζει ο Χρήστος Σπίρτζης σε επιστολή του προς το σωματείο των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ και προσθέτει ότι είναι στο πλευρό των απεργιακών αγώνων τους για την καταβολή των δεδουλευμένων.

Ταυτόχρονα όμως τους κατηγορεί ότι βρίσκονται «σε αγαστή συνεργασία» με τη διοίκηση του Οργανισμού, σημειώνει με νόημα ότι δεν έχουν αναλάβει πρωτοβουλίες για την καταβολή των μισθών τους και τους ενημερώνει ότι θα ζητήσει την παρέμβαση του υπουργείου Εργασίας.

Δεν λείπουν και οι πολιτικές αναφορές για τις απεργίες που έχουν εξαγγείλει, αφού στην επιστολή γίνεται λόγος για «μικροκομματικές επιδιώξεις», που χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία εντυπώσεων ενόψει της 81ης Εκθεσης Θεσσαλονίκης.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αντικρούει τους ισχυρισμούς της διοίκησης του ΟΑΣΘ για καθυστέρηση των επιδοτήσεων και διαβεβαιώνει ότι έχουν εισπραχθεί στο ακέραιο, έως και τον Αύγουστο, τα ποσά που προβλέπονται από τη συμφωνία του 2014.

Αναφέρει τέλος ότι ξεκίνησαν οι έλεγχοι στα οικονομικά του ΟΑΣΘ για το 2010 και θα συνεχιστούν για τα επόμενα χρόνια.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
220 εκατ. ευρώ για 750 καινούργια λεωφορεία
​Ηλεκτροκίνητα λεωφορεία προβλέπεται να αντικαταστήσουν σταδιακά τα περίπου 320 «καθαρά», αλλά δυσκίνητα τρόλεϊ που κυκλοφορούν στην πρωτεύουσα, στο πλαίσιο του φιλόδοξου προγράμματος του υπουργείου Υποδομών...
220 εκατ. ευρώ για 750 καινούργια λεωφορεία
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στη Βουλή με τη διαδικασία του επείγοντος το σχέδιο για τον ΟΑΣΘ
Με τη διαδικασία του επείγοντος συζητείται σήμερα στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής το νομοσχέδιο, με το οποίο καταργείται ώς τον Δεκέμβριο του 2019 ο ιδιωτικός αλλά κρατικοδίαιτος Οργανισμός Αστικών...
Στη Βουλή με τη διαδικασία του επείγοντος το σχέδιο για τον ΟΑΣΘ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ενιαίες και δημόσιες αστικές συγκοινωνίες
Δύο δημόσιου χαρακτήρα φορείς, με συγκεκριμένο ρόλο, αρμοδιότητες και έργο ο καθένας, θα είναι το αύριο των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, όπως σκιαγραφούνται στο προσχέδιο νόμου που το υπουργείο...
Ενιαίες και δημόσιες αστικές συγκοινωνίες
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΟΑΣΘ: επιδοτήσεις και δωράκια με γαλάζιους και πράσινους... φιόγκους
Οι προκλητικές συμβάσεις ΟΑΣΘ - δημοσίου και καλοπληρωμένες παρατάσεις τους, οι γενναίες παροχές προεκλογικά και στη δίνη της κρίσης το 2014, οι σούπερ κρατικές ενισχύσεις από το 2009 μέχρι σήμερα, τα...
ΟΑΣΘ: επιδοτήσεις και δωράκια με γαλάζιους και πράσινους... φιόγκους
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οι μέτοχοι του Οργανισμού έχουν πάρει ήδη το μέρισμα του 2016!
Πρωτοβουλίες για καλύτερες συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη και νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας στον ΟΑΣΘ, ο οποίος χωρίς να έχει προσκομίσει στοιχεία, υπολογίζει τις υποχρεώσεις του Δημοσίου σε 130 εκατ. ευρώ....
Οι μέτοχοι του Οργανισμού έχουν πάρει ήδη το μέρισμα του 2016!
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Βέλη» Σπίρτζη για πολιτικό αλισβερίσι Ν.Δ.-ΟΑΣΘ
Ευθείες βολές για «μόνιμο οικονομικό και πολιτικό αλισβερίσι» της Ν.Δ. με τη διοίκηση του ΟΑΣΘ εξαπολύει ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης και επιβεβαιώνει ότι μικτά κλιμάκια κάνουν διαχειριστικούς ελέγχους...
«Βέλη» Σπίρτζη για πολιτικό αλισβερίσι Ν.Δ.-ΟΑΣΘ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας