Με τη διάθεση άλλων 25 εκατ. ευρώ ξεκινούν και οι αρχαιολογικές ανασκαφές για το μετρό της Θεσσαλονίκης που είχαν διακοπεί στα τέλη του 2015.
Τον τελευταίο μήνα έχουν ανοίξει πάλι τα εργοτάξια στους σταθμούς Πατρικίου, Νέας Ελβετίας και Βούλγαρη, καθώς και στο αμαξοστάσιο, αλλά το μέλλον του μεγαλύτερου έργου της πόλης αναμένεται να κριθεί τον Απρίλιο.
Πρόκειται για τη μεγάλη διαιτησία με την οποία οι εργολάβοι διεκδικούν αποζημίωση από το Δημόσιο 350 εκατ. ευρώ. Από την έκβασή της θα εξαρτηθεί η συνολική συμφωνία ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και τους εργολάβους, που θα εισαχθεί στη Βουλή για επικύρωση.
Οι συνολικές διεκδικήσεις των εργολάβων ανέρχονται σε 720 εκατ. ευρώ και από τις έως τώρα εκδικάσεις έχουν κατοχυρώσει 90 εκατ. ευρώ.
Η συμφωνία που υπογράφηκε χθες ανάμεσα στην «Αττικό Μετρό» και τους εργολάβους αφορά τη διάθεση 25 εκατ. ευρώ, ανεβάζοντας το ύψος των αρχαιολογικών δαπανών στα 125 εκατ. ευρώ.
Στο ποσό δεν περιλαμβάνονται τα κονδύλια για τις ανασκαφές στον σταθμό Βενιζέλου, αφού δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις.
Οι εργασίες, που έφεραν στο φως σημαντικά ευρήματα, έχουν φτάσει σε βάθος 7 μέτρων, αλλά πρέπει να συνεχιστούν για άλλα δύο για την πλήρη αποκάλυψή τους.
Οι αρχαιολόγοι αναμένεται να ξαναπιάσουν δουλειά στο εργοτάξιο του αμαξοστάσιου στη Νέα Ελβετία και μέσα στον σταθμό της Αγίας Σοφίας.
Συνεργεία θα αναπτυχθούν επίσης στις εισόδους/εξόδους άλλων τεσσάρων σταθμών (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Δημοκρατίας, Συντριβανίου και Αγίας Σοφίας), αλλά λόγω της θέσης τους δεν θα επηρεάζουν τις εργασίες στις σήραγγες. Οι αρχαιολογικές έρευνες έχουν υλοποιηθεί κατά 85% και οι εργαζόμενοι σ' αυτόν τον τομέα αναμένεται να φτάσουν τους 400.
Στη βασική γραμμή των 7,8 χλμ. απομένει να ανοιχτούν δύο κομμάτια της σήραγγας:
◼ Το τελευταίο τμήμα του 1,9 χλμ. από την Ανάληψη ώς τη Νέα Ελβετία, που θα κατασκευαστεί με τους μετροπόντικες. Τα δύο γιγαντιαία μηχανήματα συναρμολογούνται και θα αρχίσουν την εκσκαφή ανάποδα, από το τέρμα προς το κέντρο της Θεσσαλονίκης.
◼ Το κομμάτι του 1,1 χλμ. που θα συνδέσει το αμαξοστάσιο της Νέας Ελβετίας με τη βασική γραμμή, θα κατασκευαστεί με ανοιχτό όρυγμα. Τις τελευταίες ημέρες ξεκίνησαν οι προπαρασκευαστικές εργασίες (μετακινήσεις δικτύων κ.λπ.).
Σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκονται τα εργοτάξια στην επέκταση των 6,7 χλμ. ώς τη Μίκρα, όπου προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα η κατασκευή των σταθμών. Κανονικά οι δύο μετροπόντικες έπρεπε ώς το τέλος του μήνα να μεταφερθούν στις σήραγγες της επέκτασης.
Λόγω των καθυστερήσεων στη βασική γραμμή, αναμένεται να πιάσουν δουλειά ένα χρόνο αργότερα.
Η αλλαγή, μαζί με τη σχετική αποζημίωση, θα συμπεριληφθεί στην τελική ενιαία συμφωνία, αφού πλέον ολόκληρο το έργο των 14,5 χλμ. με τους 18 σταθμούς έχει περάσει στη δικαιοδοσία του «Ακτωρα».
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας