• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 30.2°C / 35.1°C
    3 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 31.9°C / 35.9°C
    4 BF
    26%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    32°C 32.0°C / 35.4°C
    3 BF
    59%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    3 BF
    37%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.7°C / 30.9°C
    3 BF
    45%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.2°C / 36.0°C
    2 BF
    31%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.4°C / 30.4°C
    3 BF
    24%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    34°C 34.1°C / 34.1°C
    3 BF
    30%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.8°C / 29.9°C
    4 BF
    48%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 26.8°C / 31.9°C
    3 BF
    35%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.4°C / 28.8°C
    4 BF
    51%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.6°C / 30.7°C
    3 BF
    42%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    3 BF
    55%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 32.3°C / 34.9°C
    2 BF
    23%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    31°C 31.2°C / 31.5°C
    2 BF
    37%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.8°C / 30.4°C
    4 BF
    43%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 31.7°C / 34.9°C
    3 BF
    18%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.3°C / 30.5°C
    2 BF
    54%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 32.0°C / 33.9°C
    3 BF
    35%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.7°C / 30.7°C
    1 BF
    37%

Παρότι δεν αναμένεται να έχουμε σύντομα θεαματικές αλλαγές στην παράδοση των έτοιμων αυτοκινητόδρομων εντός του 2016, ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης ήδη δίνει δείγμα γραφής

ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ ΦΑΝΗ ΤΡΥΨΑΝΗ

Τουλάχιστον «ξεπάγωσαν» τα έργα

  • A-
  • A+

Μικρές... προκαταβολές από αυτοκινητόδρομους θα λάβουν οι οδηγοί μέσα στο 2016, οι οποίοι με βάση τις αρχικές συμβάσεις του 2007 έπρεπε να έχουν παραδοθεί πριν από μία τριετία.

Η αρχή προβλέπεται να γίνει μέσα στον Φεβρουάριο με τη νέα γέφυρα στην Τσακώνα, που κατασκευάστηκε με ευθύνη του Δημοσίου στο πιο δύσκολο κομμάτι της Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας.

Είναι άλλωστε ο μόνος οδικός άξονας που σήμερα έχει υλοποιηθεί κατά 92% και θα δοθεί τμηματικά στην κυκλοφορία το επόμενο δεκάμηνο: στα τέλη Απριλίου η διακλάδωση από το Λεύκτρο ώς τη Σπάρτη και στο τέλος του καλοκαιριού η παράκαμψη της Καλαμάτας.

Είναι το δείγμα γραφής της κυβέρνησης στον τομέα των έργων και του αρμόδιου υπουργού, που ανέλαβε να ξεκαθαρίσει τις χρονίζουσες εκκρεμότητες του έργου.

Εκτός από το δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα, που μένει να κριθεί από την τήρησή του, η νομοθετική ρύθμιση που ήταν αναγκαία για το ξεμπλοκάρισμα της χρηματοδότησης του έργου, εξασφάλισε μείωση των απαιτήσεων των εργολάβων από το Δημόσιο στα 79,5 εκατ. ευρώ, έναντι 182,5 εκατ. που είχε συμφωνήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, όπως είπε στη Βουλή ο Χρήστος Σπίρτζης.

Χρονοδιάγραμμα

Στην Πελοπόννησο αναμένεται επίσης να δοθεί στην κυκλοφορία πριν από το καλοκαίρι το πρώτο κομμάτι της Κορίνθου-Πατρών. Πρόκειται για 25 χλμ. ώς το Κιάτο, που δεν αποκλείεται να αυξηθούν κατά 12 χλμ. και να φτάσουν ώς το Ξυλόκαστρο.

Από εκεί και πέρα το χάος, καθώς οι οδηγοί θα συνεχίσουν να κινούνται «εφ’ ενός ζυγού», τουλάχιστον ώς την άνοιξη του 2017.

Ο αυτοκινητόδρομος «σκοντάφτει» σε οκτώ σημεία με τον προαστιακό, όπου τα έργα έπρεπε να έχουν παραδοθεί το 2012, αλλά μόλις ξεκίνησαν. Μάλιστα έχουμε μια παγκόσμια πρωτοτυπία, καθώς οι μελλοντικοί σταθμοί είναι έτοιμοι εδώ και έναν χρόνο, αλλά λείπει η σιδηροδρομική γραμμή...

Για να αντιμετωπιστεί η καθυστέρηση, το αρμόδιο υπουργείο έδωσε το «πράσινο φως» στους εργολάβους να κατασκευάσουν, με πρόσθετη αμοιβή, τα κομμάτια που το οδικό έργο «συναντά» τον σιδηρόδρομο.

Δεν είναι πάντως το μόνο πρόβλημα του αυτοκινητόδρομου, που έχει υλοποιηθεί κατά 70%, καθώς υπάρχει καθυστέρηση στις μεγάλες σήραγγες της Παναγοπούλας στην Αχαΐα, που με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις θα είναι έτοιμες στα τέλη του 2017.

Την άνοιξη του ίδιου χρόνου αναμένεται και η παράδοση των μεγάλων σηράγγων στην περιοχή των Τεμπών, με τις οποίες θα ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος Αθηνών-Θεσσαλονίκης. Τα έργα βρίσκονται πλέον στο 90% και μπορούν να επιταχυνθούν αν προχωρήσουν με γρηγορότερους ρυθμούς οι τελευταίες απαλλοτριώσεις.

Ψάρωσαν...

Στην Ιόνια οδό έχουμε άλλα παράδοξα. Πάνω από 60 χλμ. έτοιμου αυτοκινητόδρομου μένουν εκτός κυκλοφορίας για χάρη ενός... ιχθυοτροφείου! Πρόκειται για τμήμα του νέου αυτοκινητόδρομου Αντιρρίου-Ιωαννίνων, από το 39ο ώς το 102ο χλμ.

Τα έργα έχουν ολοκληρωθεί από τη μελλοντική έξοδο της σήραγγας στην Κλόκοβα ώς το ύψος της Αμφιλοχίας, μαζί με την παράκαμψη Αγρινίου, απομένουν όμως μερικές εκατοντάδες μέτρα, γιατί καθυστερεί η απαλλοτρίωση μιας επιχείρησης ιχθυοκαλλιεργειών στο Ρίβιο Αιτωλοακαρνανίας, για την οποία εκκρεμεί η απόφαση του δικαστηρίου για το ποσό της αποζημίωσης.

Η σύμβαση του έργου, που επικυρώθηκε από τη Βουλή το 2007, προβλέπει ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων σε έξι μήνες και σε περίπτωση καθυστέρησης οι εργολάβοι έχουν δικαίωμα να ζητήσουν αποζημίωση από το Δημόσιο.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση χρειάστηκε να περάσουν πάνω από οκτώ χρόνια... Οι διαδικασίες επιταχύνθηκαν το τελευταίο διάστημα, αλλά ακόμη δεν έχει παραδοθεί ο χώρος.

Είναι πιο σημαντική, αλλά όχι η μόνη καθυστέρηση στις απαλλοτριώσεις χώρων στην υπό κατασκευή Ιόνια οδό. Ετοιμα τμήματα δεν μπορούν να δοθούν στην κυκλοφορία, καθώς υπάρχουν μικρές ή μεγαλύτερες «τρύπες» και έτσι οι οδηγοί εξακολουθούν να ταλαιπωρούνται στη λεγόμενη «εθνική οδό», που διαθέτει μόνο μία λωρίδα κυκλοφορίας για κάθε ρεύμα, ενώ το ενδιάμεσο στηθαίο ασφαλείας θεωρείται... πολυτέλεια.

Εκκρεμότητες

Τρεις είναι οι σημαντικότερες εκκρεμότητες στον νέο αυτοκινητόδρομο των 196 χιλιομέτρων:

•Το στρατόπεδο Παπαγεωργίου, κοντά στα Γιάννενα, όπου έχουν... σκοντάψει τα έργα. Χρειάστηκε χρόνος για να μεταφερθεί σε νέες εγκαταστάσεις, ενώ πρόσφατα γκρεμίστηκαν οι υπάρχουσες και ελευθερώθηκε ο χώρος για να εγκατασταθούν τα εργοτάξια. Ξεπεράστηκε έτσι το... αριστερό εμπόδιο, παραμένει όμως το πρόβλημα στη δεξιά πλευρά που νέου αυτοκινητόδρομου.

Μέσα στη ζώνη των έργων, στην πλευρά του ρεύματος κυκλοφορίας προς τα Γιάννενα, διέρχεται η γραμμή υπερυψηλής τάσης της ΔΕΗ που δεν έχει μετατοπιστεί.

Στο συγκεκριμένο σημείο προβλέπεται η κατασκευή γέφυρας πάνω από την υπάρχουσα εθνική οδό και είναι στην ουσία το μόνο κενό στο κομμάτι των 45 χλμ., από το 145ο χλμ. ώς την Εγνατία οδό.

•Ενα τμήμα τριών χιλιομέτρων στο Κρίκελο και άλλο ένα μήκους ενός χιλιομέτρου στο Μενίδι, λίγο πριν από την Αρτα, Βρίσκονται και τα δύο σε δύσβατα σημεία, αλλά με την ολοκλήρωσή τους μπορεί να δοθούν στην κυκλοφορία άλλα 43 χλμ., από το 102ο ώς το 145ο χλμ., στα οποία συμπεριλαμβάνεται και η παράκαμψη της Αρτας.

•Εάν οι διαδικασίες απαλλοτρίωσης ολοκληρωθούν το επόμενο δίμηνο, ο νέος αυτοκινητόδρομος θα δοθεί σταδιακά στην κυκλοφορία ώς τα τέλη του 2016.

Θα χρειαστεί όμως άλλος ένας χρόνος, για να ολοκληρωθεί η σήραγγα της Κλόκοβας, κοντά στο Αντίρριο, που θα παρακάμψει το δύσκολο κομμάτι της Παλιοβούνας.

Η νέα συμφωνία του Δεκεμβρίου του 2013 προέβλεπε νέο χρονοδιάγραμμα και επιπλέον 100 εκατ. ευρώ υπέρ εργολάβων για την αναμενόμενη απόφαση του ΣτΕ στο συγκεκριμένο κομμάτι των 39 χλμ.

Η δικαστική ακύρωση της αρχικής μελέτης ήρθε λίγους μήνες αργότερα, χρειάστηκε όμως να περάσει άλλος ένας χρόνος για να εγκριθεί τον Απρίλιο του 2015 η περιβαλλοντική αδειοδότηση και να ξεκινήσει η κατασκευή της διπλής σήραγγας των 2,9 χλμ. για κάθε κλάδο κυκλοφορίας. Ως τώρα έχουν κατασκευαστεί τα πρώτα 1.000 μέτρα, καθώς οι εργασίες εξελίσσονται και από τα δύο μέτωπα των σηράγγων.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το ΕΣΠΑ ξαναβάζει στις ράγες το μετρό Θεσσαλονίκης
Ενας ευρωπαϊκός κανονισμός αλλά και το ξεκλείδωμα του ΕΣΠΑ καθιστούν εφικτό τον στόχο της εξεύρεσης βιώσιμης λύσης για το πολύπαθο μετρό της Θεσσαλονίκης ώς το τέλος Οκτωβρίου. Το έργο ξεκίνησε το 2006 και...
Το ΕΣΠΑ ξαναβάζει στις ράγες το μετρό Θεσσαλονίκης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μπαράζ εγκαινίων στην άσφαλτο
Εορταστική «κορδέλα» στο τελευταίο κομμάτι του αυτοκινητόδρομου Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας έκοψε την Παρασκευή ο πρωθυπουργός, παράλληλα με την παράδοση τμημάτων της Κορίνθου-Πατρών και της Ιόνιας,...
Μπαράζ εγκαινίων στην άσφαλτο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στους οδηγούς η παράκαμψη της Μεγαλόπολης
Τρεις μήνες νωρίτερα από το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα παραδόθηκε χθες στην κυκλοφορία η παράκαμψη της Μεγαλόπολης, με την οποία μειώνεται ο χρόνος οδήγησης προς και από την Καλαμάτα κατά 10 έως και 15 λεπτά....
Στους οδηγούς η παράκαμψη της Μεγαλόπολης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τσουχτερές τιμές από τα ξημερώματα της Δευτέρας
Τσουχτερά διόδια θα πληρώνουν από τα ξημερώματα της Δευτέρας οι οδηγοί που κινούνται στο νέο τμήμα Λεύκτρο-Σπάρτη του αυτοκινητόδρομου Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα. Είχε δοθεί στην κυκλοφορία στα μέσα Απριλίου...
Τσουχτερές τιμές από τα ξημερώματα της Δευτέρας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος- Τρίπολη- Καλαμάτα
Λόγω εκτέλεσης εργασιών στην περιοχή της σήραγγας Αρτεμισίου, έχουν προγραμματιστεί από αύριο κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στον Αυτοκινητόδρομο Κόρινθος- Τρίπολη- Καλαμάτα και κλάδος Λεύκτρο- Σπάρτη.
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος- Τρίπολη- Καλαμάτα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μόνο τα πλοία αποκλείστηκαν...
Ασπρη μέρα από χθες στην Αθήνα και σε μεγάλο τμήμα της χώρας, με τον χιονιά να συνεχίζει την επέλασή του σήμερα και πιθανόν το Σάββατο και ουσιαστική βελτίωση του καιρού να αναμένεται από την Πρωτοχρονιά....
Μόνο τα πλοία αποκλείστηκαν...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας