Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Λαδώνουν τους μετροπόντικες

Οι εργολάβοι πείστηκαν να ανοίξουν ξανά τα εργοτάξια λαμβάνοντας 30,8 εκατ. ευρώ ως πρώτη δόση από τα 80 εκατ. που τους έχει επιδικάσει η διαιτησία

ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ ΦΑΝΗ ΤΡΥΨΑΝΗ

Λαδώνουν τους μετροπόντικες

  • A-
  • A+

Με 30,8 εκατ. ευρώ φαίνεται ότι πείστηκαν οι εργολάβοι του πολύπαθου μετρό της Θεσσαλονίκης να ανοίξουν πάλι τα εργοτάξια και να βάλουν μπροστά τις μηχανές στους δύο μετροπόντικες που κατασκευάζουν τις δίδυμες σήραγγες.

Είναι η πρώτη δόση από τα 80 εκατ. που έχουν ήδη κερδίσει μέσα από διαιτησίες, ενώ οι συνολικές διεκδικήσεις τους ανέρχονται σε 720 εκατ. ευρώ και μαζί με την επικαιροποίηση φθάνουν το 1,1 δισ. ευρώ!

Το μεγαλύτερο μέρος των απαιτήσεων, σχεδόν 350 εκατ. ευρώ, αφορά το χρονοδιάγραμμα των έργων για το οποίο έχουν ήδη δικαιωθεί από τη διαιτησία, αλλά η χρηματική τους διεκδίκηση θα επανεξεταστεί.

Με αυτά τα δεδομένα, εκτιμάται ότι η τελική συμφωνία με το υπουργείο θα κλείσει με καταβολή 190-200 εκατ. ευρώ προς τους εργολάβους.

Για την ακρίβεια με τον υπεργολάβο. Πρόκειται για τον εργολάβο της επέκτασης προς Καλαμαριά, ο οποίος αναλαμβάνει ολόκληρο το «πακέτο», που περιλαμβάνει και το βασικό έργο.

Το υπουργείο πρέπει να εξασφαλίσει το ποσό με δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ή από εθνικούς πόρους.

Εκτός από τα πρόσθετα κονδύλια, το «κλειδί» για τη συνέχιση των έργων βρίσκεται στους μετροπόντικες, που έφθασαν πριν από 2,5 χρόνια στον σταθμό της Ανάληψης και –παρόλο που απέμεναν άλλα 1.900 μέτρα σήραγγας– αποσυναρμολογήθηκαν και μεταφέρθηκαν στη Νέα Ελβετία.

Στη συνέχεια πέρασαν στη δικαιοδοσία των εργολάβων της επέκτασης για να τους μεταφέρει στον μελλοντικό σταθμό της Μίκρας και να τους χρησιμοποιήσουν από τον Φεβρουάριο στην κατασκευή των σηράγγων προς Καλαμαριά.

Η νέα συμφωνία αναφέρει ότι τα γιγάντια μηχανήματα θα συναρμολογηθούν μέσα στον σταθμό της Νέας Ελβετίας και θα αρχίσουν να κατασκευάζουν τις σήραγγες του βασικού έργου, αλλά με αντίθετη κατεύθυνση, από το τέρμα προς το κέντρο.

Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ολοκλήρωση των εργασιών ώς τις αρχές του 2017, ώστε να ακολουθήσουν τις σήραγγες της επέκτασης.

Αυτό όμως συνεπάγεται παράταση του χρονοδιαγράμματος της επέκτασης για έναν χρόνο, ώς τα τέλη του 2018, βεβαίως με την ανάλογη αποζημίωση.

Τρία χρόνια μετά την προβλεπόμενη λειτουργία του βασικού έργου, έχουν ολοκληρωθεί τα έργα μόνον σε 8 από τους συνολικά 13 σταθμούς, ενώ δεν έχουν ξεκινήσει τα ηλεκτρομηχανολογικά.

Σε πιο προχωρημένο στάδιο είναι ο σταθμός Ευκλείδης, όπου έχουν τοποθετηθεί και οι κυλιόμενες σκάλες. Σε άλλους τρεις τα έργα έχουν υλοποιηθεί κατά 50%, ενώ σοβαρές καθυστερήσεις υπάρχουν σε δύο:

● Στη Βούλγαρη, από όπου οι μετροπόντικες θα περάσουν χωρίς να έχει προλάβει να κατασκευαστεί το «κουτί» του σταθμού. Θα προστεθεί εκ των υστέρων, όπως έγινε στο Παπάφειο, όπου λόγω των ενστάσεων της Εκκλησίας το κόστος αυξήθηκε κατά 18 εκατ. ευρώ.

● Στη Βενιζέλου, όπου υπάρχουν τα γνωστά προβλήματα με την αρχαιολογία. Το θετικό είναι ότι έχει κατασκευαστεί το «κουτί» του σταθμού, αλλά δεν έχει δοθεί λύση για τα αρχαία που έχουν εντοπιστεί σε βάθος δύο μέτρων από το επίπεδο των γνωστών ευρημάτων.

Στο βασικό έργο απομένει επίσης η κατασκευή της σήραγγας από τον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας ώς το αμαξοστάσιο, μήκους ενός χιλιομέτρου, που από την αρχή είχε προβλεφθεί να κατασκευαστεί με κλασική μέθοδο, χωρίς τη βοήθεια μετροπόντικα.

● Καλά νέα υπάρχουν και για το μετρό της Αθήνας, όπου τα έργα της επέκτασης προς τον Πειραιά είχαν ουσιαστικά σταματήσει εδώ και ένα οκτάμηνο, λόγω εμπλοκής με τον ΦΠΑ.

Το διαδικαστικό πρόβλημα λύθηκε με νομοθετική ρύθμιση και δόθηκαν στους εργολάβους 10,8 εκατ. ευρώ, ώστε ξεκινήσουν τα έργα τον Φεβρουάριο.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αυξήσεις μετά την Πρωτοχρονιά
Η καθυστέρηση στην έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης είναι πιθανόν να οδηγήσει σε ολιγοήμερη αναβολή στην αύξηση των τιμών στα απλά εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, από 1,20 σε 1,40...
Αυξήσεις μετά την Πρωτοχρονιά
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η πανάκριβη προβολή της χελώνας
Η διοίκηση της Αττικό Μετρό θα ξοδέψει 1,1 εκατ. ευρώ για να διαφημίσει την πρόοδο στα εργοτάξια της Θεσσαλονίκης, που κατέβασαν ρολά από τον Σεπτέμβριο, και της γραμμής Πειραιά.
Η πανάκριβη προβολή της χελώνας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μόνη λύση το μετρό για το Πέραμα των 30.000 κατοίκων
Μια εργατούπολη έχει... ξεχαστεί από τους σχεδιασμούς του μετρό. Ο λόγος για το Πέραμα, που διαθέτει μόνον έναν οδικό άξονα, τη λεωφόρο Δημοκρατίας, για τη σύνδεση με τον Πειραιά, με ένα οδικό άξονα.
Μόνη λύση το μετρό για το Πέραμα των 30.000 κατοίκων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η ηλεκτροκινούμενη γραμμή Πειραιάς-Αθήνα-Θεσσαλονίκη ολοκληρώνεται τέλη Φεβρουαρίου
Μέσα στον Φεβρουάριο, με... δόσεις και μικρή απόκλιση από το τελευταίο χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία το τελευταίο τμήμα της ηλεκτροκινούμενης γραμμής...
Η ηλεκτροκινούμενη γραμμή Πειραιάς-Αθήνα-Θεσσαλονίκη ολοκληρώνεται τέλη Φεβρουαρίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μετρόντας ανάποδα
Στον σταθμό Νομαρχία έφτασε ο ένας από τους δύο μετροπόντικες που κατασκευάζουν τις δίδυμες σήραγγες στο πολύπαθο μετρό της Θεσσαλονίκης. Τον Νοέμβριο του 2020 θα ανοίξουν οι εννέα πρώτοι σταθμοί και στις...
Μετρόντας ανάποδα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οι μετροπόντικες δεν πάνε διακοπές
Αρχές Αυγούστου ο μετροπόντικας «Ιππόδαμος» θα φτάσει στο ιστορικό κτίριο του Ηλεκτρικού στον Πειραιά για να συνεχίσει χωρίς «στάση» για τον τελικό προορισμό του, στο Δημοτικό Θέατρο. Αρχές του 2019 θα...
Οι μετροπόντικες δεν πάνε διακοπές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας