Αθήνα, 7°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
7°C
7.9° 6.2°
3 BF
53%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
8°C
8.8° 6.0°
2 BF
54%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
9°C
10.0° 7.7°
4 BF
55%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
9°C
8.9° 8.9°
2 BF
46%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
4°C
3.9° 3.9°
0 BF
65%
Βέροια
Αίθριος καιρός
8°C
7.6° 7.6°
2 BF
46%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
1°C
1.4° 1.4°
1 BF
44%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
5°C
5.4° 5.4°
2 BF
67%
Ηράκλειο
Αραιές νεφώσεις
10°C
9.8° 8.3°
6 BF
62%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
7°C
7.9° 6.6°
3 BF
46%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
8°C
8.4° 8.4°
6 BF
53%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
8°C
8.3° 8.3°
3 BF
54%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
9°C
9.2° 8.9°
2 BF
61%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
3°C
2.9° 2.9°
2 BF
75%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
4°C
4.5° 4.5°
1 BF
82%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
10°C
11.8° 10.4°
5 BF
35%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
6°C
6.1° 5.8°
2 BF
56%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
7°C
6.6° 3.3°
1 BF
59%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
6°C
5.8° 5.8°
2 BF
61%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
5°C
4.6° 4.6°
0 BF
42%
ΜΕΝΟΥ
Τετάρτη, 19 Μαρτίου, 2025
limani thessalonikis
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
EUROKINISSI/ΡΑΦΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Ολοι ενώπιον των ευθυνών και των δυνατοτήτων τους

Λιμάνι Θεσσαλονίκης: έπειτα από επτά ολόκληρα χρόνια εκδόθηκε το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, εγκρίθηκε το Master Plan του ΟΛΘ, και τώρα μπορούν να τρέξουν, θεωρητικά, οι επενδύσεις και κυρίως το πολυαναμενόμενο έργο επέκτασης της 6ης προβλήτας. ● Αναζητείται χρηματοδότηση.

Μετά από επτά χρόνια φαγούρα και με μπόνους έναν βαρβάτο συντελεστή δόμησης και προβλέψεις για πολυκαταστήματα και υπεραγορές εντός του λιμανιού, εγκρίθηκε επιτέλους το Master Plan του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, εκδόθηκε το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, άρα μπορούν να τρέξουν ανεμπόδιστα(;) οι επενδύσεις και κυρίως το πολυαναμενόμενο έργο επέκτασης της 6ης προβλήτας. Πάει να πει ότι όλοι βρίσκονται πλέον προ των ευθυνών τους, δηλαδή ο ιδιώτης που ανέλαβε τη διαχείριση του λιμένα όσο και οι δημόσιες υπηρεσίες (αρμόδια υπουργεία και Περιφέρεια) που θα εποπτεύσουν την εφαρμογή της νομοθεσίας για την προστασία του περιβάλλοντος.

Για να φτάσουμε όμως στη διατύπωση και την επιβεβαίωση(;) της φράσης «κάλλιο αργά παρά ποτέ», χρειάστηκε να περάσουν επτά (7) χρόνια από τη 2α Φεβρουαρίου του 2018 που κυρώθηκε η «Σύμβαση Παραχώρησης σχετικά με τη Χρήση και την Εκμετάλλευση Ορισμένων Χώρων και Περιουσιακών Στοιχείων εντός του Λιμένος Θεσσαλονίκης» μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της «Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.» (Ν. 4522/2018) για να εγκριθεί το Master Plan του λιμένα Θεσσαλονίκης και να αρθούν τα «εμπόδια» που δεν επέτρεπαν την υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων για τις οποίες είχε δεσμευτεί ο ιδιώτης παραχωρησιούχος.

Τροποποιήσεις

Στα χρόνια που πέρασαν, η κυβέρνηση της Ν.Δ., πιστή στο δόγμα της εξυπηρέτησης των συμφερόντων του κεφαλαίου, προχώρησε σε τρεις τροποποιήσεις της Σύμβασης Παραχώρησης (Ν. 4973/2022, Ν. 5048/2023 και Ν. 5138/2024) με τις οποίες παρέτεινε τις προθεσμίες υλοποίησης των υποχρεωτικών επενδύσεων προκειμένου να απαλλάξει την ΟΛΘ Α.Ε. από ποινικές ρήτρες και καταβολή διαφυγόντων εσόδων του Δημοσίου.

Επίσης, χρειάστηκαν δύο ολόκληρα χρόνια από την ημερομηνία (15.2.2023) που το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε την παρουσίαση στην ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων) του Master Plan. Θυμίζουμε ότι με το άρθρο 159 του Ν. 4365/2019, το ΤΑΙΠΕΔ είχε οριστεί ως αρχή σχεδιασμού σχετικά με την εκπόνηση της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων του Master Plan για τον λιμένα της Θεσσαλονίκης και την αδειοδότηση του επενδυτικού προγράμματος της ΟΛΘ Α.Ε.

Υπενθυμίζουμε και υπογραμμίζουμε ότι το 2016 ο δημόσιος ΟΛΘ είχε εκπονήσει Master Plan για την ανάπτυξη του λιμένα Θεσσαλονίκης, το οποίο είχε εγκριθεί από την ΕΣΑΛ, γινόταν συγκεκριμένη αναφορά σε αυτό στη Σύμβαση Παραχώρησης του 2018 (άρθρο 6.2γ) και εκκρεμούσε η έκδοση προεδρικού διατάγματος για να τεθεί σε ισχύ. Με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης της Ν.Δ., το προεδρικό διάταγμα δεν εκδόθηκε ποτέ...

Στο Master Plan (Μ.Ρ.) που κυρώθηκε προχθές προβλέπονται επιπλέον όροι δόμησης που παρουσιάζουν σημαντικές διαφορές (πάντα προς όφελος του ιδιώτη διαχειριστή) με το προηγούμενο Μ.Ρ. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι προβλέπεται συντελεστής δόμησης ακόμη και 1,20 όταν στο προηγούμενο Μ.Ρ. ο μέγιστος συντελεστής ήταν 0,50, ενώ και ο συντελεστής κάλυψης φτάνει σήμερα μέχρι το 60% όταν στο προηγούμενο Μ.Ρ. δεν ξεπερνούσε το 30%.

Πολυκαταστήματα

Υπάρχει επίσης η πρόβλεψη (άρθρα 1α και 2α) για τη λειτουργία υπεραγορών και πολυκαταστημάτων στον χώρο της πρώτης προβλήτας (ζώνη α1 και α2) που η λειτουργία τους αναμένεται να πλήξει ευθέως την αγορά του κέντρου της πόλης. Είναι χαρακτηριστικό ότι η παραπάνω πρόβλεψη ισχύει και για το κτίριο-τοπόσημο του Παλαιού Τελωνείου... (σε αντίθεση με ό,τι προέβλεπε το προηγούμενο Master Plan για μουσεία, γραφεία κ.λπ.). Για να αναφέρουμε και κάτι θετικό: εξακολουθεί να ισχύει η πρόβλεψη για την ανακατασκευή των στάβλων, για την οποία η διοίκηση του δημόσιου ΟΛΘ είχε προκηρύξει και σχετικό αρχιτεκτονικό διαγωνισμό...

«Αγκάθι» ή ερώτημα παραμένει το θέμα της χρηματοδότησης για την επέκταση της 6ης προβλήτας. Θυμίζουμε ότι το έργο έχει προϋπολογισμό 160 εκατ. ευρώ και ανάδοχοι έχουν ανακηρυχθεί η ΜΕΤΚΑ και η ΤΕΚΑΛ. Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν ότι αναζητείται χρηματοδότηση, ενώ άγνωστη είναι η θέση της κυβέρνησης, αν δηλαδή έχει διάθεση να ενεργοποιήσει ανθρώπους και θεσμούς για να λύσει αυτό το πρόβλημα.

Σε κάθε περίπτωση, η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος και η έγκριση του Master Plan σηματοδοτούν την ανάγκη επαγρύπνησης των αρμόδιων δημόσιων υπηρεσιών ελέγχου των έργων (κυρίως της επέκτασης της έκτης προβλήτας) τα οποία μπορεί να προκαλέσουν περιβαλλοντικά προβλήματα στο θαλάσσιο περιβάλλον που είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο λόγω της ιδιομορφίας του Θερμαϊκού κόλπου. Δεν είναι λίγοι επίσης αυτοί που ξορκίζουν το ενδεχόμενο να αντιμετωπίσουμε στη Θεσσαλονίκη αντίστοιχα προβλήματα με αυτά που παρουσιάστηκαν στο λιμάνι του Πειραιά λόγω της επέκτασης της προβλήτας για την κρουαζιέρα με συνέπεια την επιβολή προστίμων στην ΟΛΠ Α.Ε. από την Περιφέρεια Αττικής... (σημ. στην υλοποίηση και των δύο έργων συμμετέχει η εταιρεία ΤΕΚΑΛ Α.Ε.).

Παραθέτουμε ενδεικτικά κάποιες κρίσιμες προβλέψεις του Master Plan που αφορούν περιβαλλοντικά ζητήματα, η πιστή εφαρμογή ή υλοποίηση των οποίων απαιτεί τον αυστηρό έλεγχο από τις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες των υπουργείων και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Άρθρο 7

● Κατά τον σχεδιασμό και υλοποίηση των κτιριακών έργων, καθώς και κατά την ανακαίνιση ή μετατροπή υφιστάμενων κτιρίων, υιοθετούνται οι αρχές της αειφόρου ή πράσινης δόμησης, ιδίως μέσω συστημάτων ανάπτυξης «πράσινων κτιρίων», όπως LEED, ELGBC ή DGNB, όπου αυτό είναι εφικτό, ενσωματώνοντας τουλάχιστον τις ακόλουθες πρόνοιες: εξοικονόμηση ενέργειας, ορθολογική χρήση νερού, αρχιτεκτονικός σχεδιασμός - περιβαλλοντική συμβατότητα υλικών και μεθόδων κατασκευής.

● Εντός δύο ετών από την έκδοση του παρόντος διατάγματος για την έγκριση του Αναπτυξιακού Προγράμματος και της Μελέτης Διαχείρισης (Masterplan) του λιμένα Θεσσαλονίκης, εκπονείται υποχρεωτικά ειδική μελέτη κλιματικής θωράκισης του λιμένα Θεσσαλονίκης.

● Τα υλικά εκσκαφής πυθμένα, τα οποία προκύπτουν από την υλοποίηση του σχεδίου, υποβάλλονται σε κατάλληλη αξιολόγηση των χαρακτηριστικών τους σύμφωνα με τις Επικαιροποιημένες Κατευθυντήριες Γραμμές για τη Διαχείριση Υλικών Βυθοκόρησης.

● Για τον περιορισμό της επιβάρυνσης του οδικού δικτύου της άμεσης περιοχής των έργων από τις κατασκευαστικές εργασίες αποδίδεται προτεραιότητα στη μεταφορά υλικών διά θαλάσσης, εφόσον αυτό είναι δυνατό.

● Η εξυπηρέτηση όλων των εγκαταστάσεων και δραστηριοτήτων εντός του λιμένα από τις αναγκαίες αστικές υποδομές, όπως δίκτυα ύδρευσης, αποχέτευσης, ηλεκτροδότησης, υλοποιείται χωρίς υπέρμετρη επιβάρυνση των αντίστοιχων υποδομών της πόλης.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ολοι ενώπιον των ευθυνών και των δυνατοτήτων τους

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας