Βαριά η σκιά του εγκλήματος των Τεμπών στην κυβέρνηση και φτάνει μέχρι τον... ουρανό. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, αποφάσισε χθες να καλέσει σε έκτακτη συνάντηση τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, μετά την ανακοίνωση που εξέδωσαν για το σύστημα αυτόματης προειδοποίησης συγκρούσεων αεροσκαφών (STCA) που δεν λειτουργεί, και δεν αρκέστηκε στις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις από τη διοίκηση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
Η ανακοίνωση της Ενωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (ΕΕΕΚΕ) εκδόθηκε με αφορμή το αεροπορικό δυστύχημα την περασμένη εβδομάδα στην Ουάσινγκτον των ΗΠΑ, με τη σύγκρουση στον αέρα ενός αεροσκάφους με ελικόπτερο. Σε αυτήν τόνιζαν την υποστελέχωση της υπηρεσίας τους καθώς υπάρχει σε εξέλιξη διαγωνισμός του ΑΣΕΠ, αλλά οι αεροελεγκτές περνούν από μακράς διάρκειας εκπαίδευση με συνέπεια «η καλοκαιρινή περίοδος του 2025 να βρει στα μικρόφωνα το ίδιο, ελλιπές και μεγάλου μέσου όρου ηλικίας, προσωπικό».
Μιλώντας στη συνέχεια για τον απαρχαιωμένο εξοπλισμό διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας, τόνισαν ότι υπάρχει σύστημα προειδοποίησης εμπλοκών (conflict alert), το οποίο, όμως, δεν είναι επιχειρησιακό. Αντί δηλαδή αυτό να προειδοποιεί αυτόματα για επικείμενη σύγκρουση, επεξεργαζόμενο τα δεδομένα των ραντάρ και τα σχέδια πτήσης των αεροσκαφών, εναπόκειται στον εκάστοτε αεροελεγκτή να το κάνει εάν έχει την ετοιμότητα και δεν ασχολείται την ίδια στιγμή με άλλα γεγονότα. Στο κλείσιμο της ανακοίνωσης, οι αεροελεγκτές δήλωναν ανησυχία κατηγορώντας την ΥΠΑ ότι αντί να επιταχύνει τις απαραίτητες κινήσεις προσπαθεί να τους αυξήσει το ωράριο, ενώ την ίδια στιγμή απειλεί με πειθαρχικές διώξεις εργαζομένους του κλάδου επειδή ενημέρωσαν την αεροπορική αγορά για την κατάσταση που επικρατεί.
Παραλήρημα
Η διοίκηση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), αποφασίζοντας να απαντήσει, κατήγγειλε αρχικά τους εργαζομένους για «συνδικαλισμό παλαιάς κοπής» επειδή επίκεινται εκλογές στην ΕΕΕΚΕ. Η διοίκηση ευλόγησε τα γένια της λέγοντας ότι εκείνη κατάφερε μέσα σε έναν χρόνο να ξεμπλοκάρει οκτώ κομβικά έργα για νέα συστήματα αεροναυτιλίας που ήταν στάσιμα «για περισσότερα από 6 έτη». Το θέμα είναι ότι με αυτήν τη διατύπωση δεν παραδέχεται απλώς την παλαιότητα του εξοπλισμού με την οποία οι αεροελεγκτές πασχίζουν να εξυπηρετήσουν τη συνεχώς αυξανόμενη αεροπορική κίνηση, αλλά καρφώνει και την προηγούμενη διοίκηση της ΥΠΑ. Με τη διαφορά ότι ο προηγούμενος διοικητής ΥΠΑ, ο αντιπτέραρχος ε.α. Γ. Δριτσάκος, δεν πήγε σπίτι του, αλλά ορίστηκε από την κυβέρνηση και είναι σήμερα πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, δηλαδή του φορέα που έχει τον κρίσιμο ρόλο να κάνει διερευνήσεις σε αεροπορικά και σιδηροδρομικά δυστυχήματα και στις 27/2 θα παρουσιάσει το επίσημο πόρισμα για τα Τέμπη.
Προφανώς όλα τα παραπάνω παραπέμπουν ευθέως σε σταθμάρχες τρένων που δουλεύουν οριακά και χωρίς σύγχρονα συστήματα διαχείρισης κυκλοφορίας. Πάντως, ο κ. Σταϊκούρας δεν επανέλαβε την «πριγκιπική» τακτική Κ. Αχ. Καραμανλή, να αγνοεί τις διαμαρτυρίες των εργαζομένων, αλλά τους φώναξε στο γραφείο του για να τους «μαλώσει». Για τη συνάντηση δεν υπήρξε επίσημη ενημέρωση από το υπουργείο, αλλά, σύμφωνα με πληροφορίες, ο Χρ. Σταϊκούρας διαμαρτυρήθηκε για την αναφορά στο σύστημα που δεν λειτουργεί όταν η κοινωνία είναι σε εγρήγορση λόγω των Τεμπών...
Υπενθυμίζεται ότι πριν από έναν χρόνο και περισσότερο, ήταν ο διοικητής της ΑΠΑ (Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας), Χρήστος Τσίτουρας, που είχε μιλήσει για τον φόβο να υπάρξουν «αεροπορικά Τέμπη» όταν είχε κληθεί και κατέθεσε (18/12/23) στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, αυτήν που δεν έκανε και τόσο καλά τη δουλειά της, όπως πρόσφατα ομολόγησε ο Κυρ. Μητσοτάκης. Ο κ. Τσίτουρας είχε κληθεί τότε στη Βουλή για τα Τέμπη επειδή διοικούσε επί χρόνια την ΕΡΓΟΣΕ που δεν ολοκλήρωσε τα έργα που θα απέτρεπαν το έγκλημα. Χθες, ο κ. Τσίτουρας ήταν επίσης παρών στη συνάντηση με τον υπουργό και τους αεροελεγκτές ως διοικητής της ΑΠΑ, που εποπτεύει την ΥΠΑ.
Παρών ήταν και ο διοικητής της ΥΠΑ, Γ. Σαουνάτσος, και ίσως να ενημερώθηκε για το τι θα απογίνει με τη θέση του υποδιοικητή Αεροδρομίων που παραμένει κενή εδώ και έναν χρόνο, καθώς ο Χρ. Σταϊκούρας δεν αποφασίζει να επιλέξει το κατάλληλο πρόσωπο, αν και ο διαγωνισμός ξεκίνησε από το περασμένο καλοκαίρι. Υπενθυμίζεται ότι ο υπουργός έχει στο παρελθόν επιδείξει αντίστοιχη δυσκολία να ορίσει διοικήσεις σε δημόσιες θέσεις του ελληνικού σιδηροδρόμου και πάντοτε χρησιμοποιούσε ως δικαιολογία την απροθυμία στελεχών να εμπλακούν μετά τα Τέμπη. Ισχύει άραγε το ίδιο και στην Πολιτική Αεροπορία;
Ως προς τα άλλα θέματα που έθιγαν οι αεροελεγκτές, η διοίκηση της ΥΠΑ παρέθεσε τα έργα εκσυγχρονισμού των συστημάτων αεροναυτιλίας που είναι σε εξέλιξη ή σχεδιάζονται, με προϋπολογισμό 313 εκατομμύρια ευρώ, παραδεχόμενη όμως ότι αυτά θα τελειώσουν έως το 2029.
Για το επίμαχο θέμα του συστήματος αυτόματης προειδοποίησης συγκρούσεων, γνωστού ως Short Term Conflict Alert (STCA), η διοίκηση υποστήριξε ότι «είναι διαθέσιμο σε όλες τις φάσεις της πτήσης και έχει τεθεί σε συγκεκριμένη παραμετροποίηση», «ενημερώνοντας εγκαίρως τους Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας για πιθανή παραβίαση των ορίων διαχωρισμού». Πάντως, όπως φαίνεται και στο επίσημο Εγχειρίδιο Επιχειρησιακής Λειτουργίας της Προσέγγισης Αθηνών (παρατίθεται σε φωτ.), δηλαδή το manual των αεροελεγκτών, το σύστημα STCA που περιλαμβάνει «συνεγέρσεις και προειδοποιήσεις» δεν χρησιμοποιείται προς το παρόν «λόγω μη ικανοποιητικής παραμετροποίησης». Το επισήμανε εκ νέου στην ΥΠΑ η ΕΕΕΚΕ, στηλιτεύοντας στην ανταπάντησή της τα «ασύστολα ψεύδη» της Διοίκησης.
Οσο για τις ελλείψεις προσωπικού, η ΥΠΑ απάντησε ότι η «λύση για το γνωστό πρόβλημα έχει ήδη δρομολογηθεί» και επέμεινε ότι το ωράριο εργασίας στην Ελλάδα είναι μικρότερο από τις 8ωρες βάρδιες που ισχύουν σε Αγγλία, Γερμανία, Καναδά, Ιταλία, Αυστραλία, Αμερική, Σιγκαπούρη κ.α.
Μετατάξεις
Για τις πειθαρχικές διώξεις εργαζομένων, η διοίκηση της ΥΠΑ απέφυγε να μπει στην ουσία, μιλώντας για «συνήθη διαδικασία διερεύνησης». Το θέμα όμως είναι σοβαρό γιατί σχετίζεται με την προσπάθεια του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» να αυξήσει τη χωρητικότητά του, δηλαδή να υποδέχεται περισσότερες πτήσεις ανά ώρα και να εισπράττει περισσότερα χρήματα. Αυτό απαιτεί περισσότερους αεροελεγκτές και υπερωριακή απασχόληση που δεν είναι δεδομένη, παρά τα ισχυρά οικονομικά μπόνους, διότι ο συγκεκριμένος κλάδος εργάζεται κάτω από μεγάλη πίεση. Εκείνο που φαίνεται να ενόχλησε πολύ, όμως, είναι ότι η διοίκηση του «Ελ. Βενιζέλος» ενημερώθηκε ότι, ενώ υπάρχει έλλειψη αεροελεγκτών, η ΥΠΑ έχει αποφασίσει να αποσπάσει 14 άτομα στο αεροδρόμιο Καστελλίου Κρήτης, το οποίο βρίσκεται ακόμη σε φάση κατασκευής από την ΤΕΡΝΑ για να λειτουργήσει το 2027.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας