Στην επόμενη κυβέρνηση μεταβιβάζεται η ευθύνη της προμήθειας νέων συρμών για το Μετρό της Αθήνας, μήπως και σταματήσει κάποτε η σαρδεληδόν μετακίνηση χιλιάδων κατοίκων της Αττικής αλλά και τουριστών που στριμώχνονται καθημερινά στο βασικό συγκοινωνιακό δίκτυο της πρωτεύουσας.
Το παραδέχθηκε χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας στο περιθώριο «πανηγυρικής» εκδήλωσης για την έναρξη λειτουργίας του συστήματος που θα επιτρέπει στον επιβάτη να μετατρέπει την τραπεζική του κάρτα σε εισιτήριο μετακίνησης.
Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, ο υπουργός ανέφερε ότι τώρα γίνονται συζητήσεις με τα συναρμόδια υπουργεία, πρωτίστως τα οικονομικά, και η ρεαλιστική πρόβλεψη είναι να βρεθούν οι απαραίτητοι πόροι «μέσα στην ερχόμενη τριετία». Ο κ. Σταϊκούρας είπε επίσης ξεκάθαρα ότι ακόμη και αύριο να έβγαζε διαγωνισμό για νέους συρμούς –εφόσον είχε εξασφαλίσει τους πόρους– δεν θα έμπαιναν στην κυκλοφορία πριν περάσουν άλλα τρία χρόνια, αφού τέτοιο χρονικό διάστημα απαιτείται καθώς τα νέα τρένα δεν αγοράζονται από κάποιο «ράφι», αλλά κατασκευάζονται με βάση τις συγκεκριμένες προδιαγραφές κάθε συγκοινωνιακού δικτύου.
Ο κ. Σταϊκούρας απάντησε σαν να ήταν υπουργός μιας νεοεκλεγμένης κυβέρνησης και όχι κάποιας που διαχειρίζεται ήδη τις τύχες του τόπου επί σχεδόν έξι χρόνια. Δεν παρέλειψε, πάντως, να δείξει και κάποιο άγχος για τις πολιτικές εξελίξεις και την... υστεροφημία του: «Δεν θέλω να περάσει το διάστημα αυτό, δεν ξέρεις τις πολιτικές εξελίξεις πάντα, και να έρθει οποιοσδήποτε και να πει ότι στη συγκεκριμένη περίοδο δεν έγινε τίποτε για νέους συρμούς», είπε και γι’ αυτό πρόσθεσε ότι θα επιδιώξει την ανακατασκευή παλαιών συρμών για να κλείσει κάποια κενά.
Υπενθυμίζεται ότι αυτή η πολιτική της ανακατασκευής παλαιών συρμών είχε ακολουθηθεί και από τον προκάτοχό του, τον μοιραίο Κώστα Καραμανλή, ο οποίος το 2022 είχε υπογράψει σύμβαση 65 εκατομμυρίων ευρώ για να ανακατασκευαστούν 14 συρμοί ηλικίας 40 ετών από τη γραμμή 1 (Πειραιάς-Κηφισιά). Υποτίθεται ότι ο πρώτος ανακατασκευασμένος συρμός θα ήταν έτοιμος στα μέσα του 2024 ώστε να γίνουν δοκιμές-παρατηρήσεις και να προχωρήσει μετά η ανακατασκευή των υπόλοιπων 13. «Τον έχω δει σε φωτογραφίες που μου έστειλαν», είπε χθες ο κ. Σταϊκούρας αναφερόμενος σε αυτόν τον πρώτο ανακατασκευασμένο συρμό και υποστηρίζοντας ότι σύντομα θα ξεκινήσουν οι εργασίες και στους υπόλοιπους για να ενταχθούν στην γραμμή 1 «μέσα στην ερχόμενη διετία». Ομως, ακόμη και τότε, δεν θα αυξηθεί η διαθεσιμότητα στην ταλαιπωρημένη γραμμή Πειραιάς-Κηφισιά κατά 14 τρένα διότι τα επτά από αυτά βρίσκονται σήμερα σε κίνηση. Μάλιστα, ένα από αυτά ήταν εκείνο στο οποίο άνοιξαν ξαφνικά οι πόρτες την ώρα που βρισκόταν σε κίνηση ανήμερα Πρωτοχρονιάς.
Τρένα 40ετίας
Με άλλα λόγια, «μέσα στη διετία», δηλαδή λίγο πριν από τις εκλογές του 2027, θα προστεθούν επτά ανακατασκευασμένα τρένα 40ετίας στη γραμμή 1, αλλά τότε θα αποχωρήσουν τέσσερις συρμοί 25ετίας που έχουν δοθεί δανεικοί από τις γραμμές 2 και 3 προκειμένου να μην καταρρεύσει εντελώς η κυκλοφορία λόγω αραιότητας δρομολογίων και συνωστισμού επιβατών στις αποβάθρες… Ο κ. Σταϊκούρας αποκάλυψε χθες ότι ίσως βρεθούν κάποιοι πόροι για να προχωρήσει η ανακατασκευή και άλλων παλαιών συρμών της γραμμής 1 σε συνεργασία με τη Siemens.
Οσο για τους νέους συρμούς, όταν βρεθούν χρήματα «εντός τριετίας» θα αφορούν προμήθεια 15 τρένων στα οποία περιλαμβάνονται και οι ειδικοί «διρευματικοί» που πηγαινοέρχονται στο αεροδρόμιο.
Για τους εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες του αεροδρομίου αλλά και πολλών περιοχών στα Μεσόγεια, η κίνηση καλύπτεται από επτά ειδικούς συρμούς που ήδη έχουν ξεπεράσει την 20ετία και πραγματοποιούν αραιότερα δρομολόγια (ανά 36 λεπτά αντί για 30) μετά την επέκταση της γραμμής προς Πειραιά το 2022. Εν ολίγοις, η προμήθεια ακόμη επτά νέων ειδικών συρμών που έπρεπε να είχε γίνει το 2022 μετατίθεται για την επόμενη κυβερνητική θητεία και για τις υπόλοιπες ανάγκες θα αγοραστούν ακόμη οκτώ συρμοί, ενώ εκτιμάται ότι απαιτούνται πάνω από 30.
Για να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι προχωρούν γοργά οι προμήθειες νέων λεωφορείων, αλλά και εκεί παραδέχθηκε πως υπάρχει έλλειψη οδηγών και μεγάλο μέρος του στόλου «παραμένει αναξιοποίητο». Είπε επίσης ότι υπάρχει γενικότερη έλλειψη οδηγών και ότι γι’ αυτό η κυβέρνηση νομοθέτησε αυξήσεις 30-40% στις αμοιβές τους με αναγνώριση της προϋπηρεσίας τους στον ιδιωτικό τομέα (το οποίο όμως εκκρεμούσε ως αίτημα από το 2021).
Δυσλειτουργικό το νέο σύστημα με τις τραπεζικές κάρτες-εισιτήρια
Με σημαντικά κενά ξεκίνησε η εφαρμογή του συστήματος Tap2Ride, που θα επιτρέπει σε κάποιον να μετατρέπει την τραπεζική κάρτα σε εισιτήριο. Το σύστημα αυτό δεν αφορά όσους δικαιούνται έκπτωση (π.χ. φοιτητές), αλλά θα τραβά από την κάρτα την αξία ενός απλού εισιτηρίου διάρκειας 90 λεπτών, δηλαδή 1,20 ευρώ. Στις λεωφορειακές γραμμές του αεροδρομίου θα αφαιρεί 5,50 ευρώ και στη γραμμή Μετρό προς αεροδρόμιο 9 ευρώ.
Οπως αναφέρθηκε στη χθεσινή παρουσίαση, κάποιος που θα περάσει την πύλη ακουμπώντας την τραπεζική του κάρτα αντί για εισιτήριο, θα περνά και τον πιθανό έλεγχο των εισιτηρίων αφού τα μηχανήματα των ελεγκτών μπορούν να διαπιστώσουν αν χρησιμοποιήθηκε η συγκεκριμένη κάρτα. Κάθε κάρτα όμως θα μπορεί να «γίνεται εισιτήριο» μόνο για έναν επιβάτη και όχι για μια οικογένεια ή ομάδα επιβατών.
Ουσιαστικά, η χρήση προς το παρόν αφορά μόνον όσους εκδίδουν μονά εισιτήρια και όχι τους «συστηματικούς» επιβάτες για τους οποίους υπάρχουν ειδικές προσφορές. Ειδικά για τη γραμμή προς αεροδρόμιο υπάρχει «κενό» καθώς όποιος επιβιβαστεί κάπου στην Αττική με τραπεζική κάρτα χρεώνεται αρχικά με 1,20 ευρώ, περνά τον πιθανό έλεγχο εντός συρμού και τα υπόλοιπα 7,80 ευρώ αφαιρούνται όταν βγει από τις πύλες στον σταθμό Αεροδρόμιο. Αν, δηλαδή, παραβιάσει εκείνες τις πύλες, θα έχει ταξιδέψει με 1,20 ευρώ χωρίς το σύστημα να μπορεί να τον εντοπίσει.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας