Αθήνα, 15°C
Αθήνα
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.2° 14.2°
1 BF
83%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
12.3° 11.1°
1 BF
86%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.6° 16.0°
2 BF
60%
Ιωάννινα
Ασθενείς βροχοπτώσεις
10°C
9.9° 9.9°
1 BF
93%
Αλεξανδρούπολη
Αραιές νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
3 BF
88%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
10.9° 10.9°
0 BF
89%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
6°C
6.4° 6.4°
1 BF
93%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
15.8° 15.8°
2 BF
36%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
16°C
16.6° 13.6°
4 BF
67%
Μυτιλήνη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
15.5° 15.4°
1 BF
62%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.4° 16.4°
3 BF
82%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
14.7° 14.7°
3 BF
76%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.2° 14.2°
6 BF
59%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
10°C
9.9° 9.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
14°C
15.7° 11.2°
1 BF
76%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
14°C
14.8° 13.8°
1 BF
83%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
13.8° 12.8°
0 BF
94%
Καβάλα
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
13.3° 13.3°
1 BF
89%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
1 BF
99%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
8°C
8.2° 8.2°
2 BF
80%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 24 Μαρτίου, 2025
Ενα από τα τροχαία που συμβαίνουν συχνά στην καρμανιόλα του ΒΟΑΚ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Ενα από τα τροχαία που συμβαίνουν συχνά στην καρμανιόλα του ΒΟΑΚ

«Μαύρη» χρονιά το 2024 στους δρόμους της Κρήτης

Γύρισε 10 χρόνια πίσω το νησί στα τροχαία, με 64 νεκρούς για το 2024 και αρνητικό ρεκόρ σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Ευσεβείς πόθοι από τον περιφερειάρχη για τον νέο ΒΟΑΚ πάνω από την πρωτοχρονιάτικη πίτα, ενώ το όνειρο για ασφαλές οδικό δίκτυο σε όλη την Κρήτη παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες.

Μία από τις χειρότερες χρονιές ως προς τον αριθμό θανατηφόρων τροχαίων για την Κρήτη ήταν το 2024, με συνολικά 64 ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους του νησιού, την ώρα που περισσεύουν οι υποσχέσεις τόσο για την κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ (Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης) όσο και για τις αναγκαίες παρεμβάσεις στο ήδη υπάρχον και επικίνδυνο οδικό δίκτυο. Η πρωτοχρονιάτικη πίτα της περιφέρειας Κρήτης ήταν μια ακόμα ευκαιρία για να ακουστούν υποσχέσεις και εξαγγελίες, ενώ το νησί θρηνεί τα θύματα της ασφάλτου.

Ο απολογισμός που κάνει στο τέλος κάθε χρονιάς ο Εθελοντικός Σύλλογος Προστασίας από τα Τροχαία Ατυχήματα (ΕΣΥΠΡΟΤΑ) είναι ο ακριβέστερος δείκτης, τόσο για την πορεία των οδικών έργων στο νησί όσο και για την οδηγική συμπεριφορά των Κρητικών. Περίπου το 40% των νεκρών ήταν νέοι άνθρωποι κάτω των 40 ετών, ενώ ειδικά στην ηλικιακή ομάδα 18-25 ετών καταγράφηκαν τα 15 από τα 64 θύματα. Εκεί πάντως που η Κρήτη σπάει όλα τα κοντέρ είναι στον μέσο όρο θυμάτων ανά εκατομμύριο κατοίκων.

Ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 51 νεκροί ανά εκατομμύριο πληθυσμού (στοιχεία 2023), η Κρήτη για το 2024 καταγράφει αρνητικό ρεκόρ, με περίπου 104 νεκρούς ανά εκατομμύριο πληθυσμού. Ειδικά το 2024, το νησί γύρισε κυριολεκτικά 10 χρόνια πίσω, στα ποσοστά του 2014, όταν και πάλι είχαν καταγραφεί 64 νεκροί, ενώ όλες τις ενδιάμεσες χρονιές (και όχι μόνο τα χρόνια του περιορισμού μετακινήσεων λόγω covid) οι απώλειες ήταν χαμηλότερες. Ειδικά σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, οι νεκροί στην Κρήτη σχεδόν διπλασιάστηκαν, από 39 το 2023 σε 64 τη χρονιά που μόλις ολοκληρώθηκε.

Το όνειρο του ΒΟΑΚ

Εργα για «ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία» είδε για το 2025 ο περιφερειάρχης Κρήτης στην κοπή της πίτας στα Χανιά

Με βάση τα στοιχεία που καταθέτει στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος του Συλλόγου, Γιάννης Λιονάκης, χρήσιμα συμπεράσματα εξάγονται και από την κατανομή των τροχαίων ως προς την κατηγορία του οδικού δικτύου. Το 1/3 των θανατηφόρων τροχαίων καταγράφηκε στον «μεγάλο ασθενή», τον υπάρχοντα ΒΟΑΚ για τον οποίο έχει χυθεί πολύ μελάνι (και δάκρυα) επί 40 χρόνια.

Οι εξαγγελίες Μητσοτάκη για άμεση προτεραιότητα των έργων στο συγκεκριμένο δίκτυο ηχούν πλέον ως κοροϊδία στα αυτιά των Κρητικών. Στις επανειλημμένες υποσχέσεις για συμβασιοποίηση και κατασκευή όλων των κομματιών του έργου από την Κίσσαμο μέχρι τον Αγιο Νικόλαο προστέθηκαν πλέον και οι εξαγγελίες Σταϊκούρα για «κολονάκια» και άλλα έργα βελτίωσης του ήδη υπάρχοντος δρόμου. Το έργο εξαγγέλθηκε χωρίς χρονοδιάγραμμα και χωρίς προϋπολογισμό. Το μόνο που μάθαμε από τον κ. Σταϊκούρα είναι πως τα έργα βελτίωσης θα ανατεθούν στον ανάδοχο του κυρίως τμήματος του νέου ΒΟΑΚ, δηλαδή στην ΤΕΡΝΑ, με επέκταση της σχετικής σύμβασης (βλ. ΒΟΑΚ: άφησε στην Κρήτη ένα… powerpoint ο Σταϊκούρας - «Εφ.Συν.», 17.10.2024).

Και, βέβαια, ούτε κουβέντα για το ανατολικότερο κομμάτι της Κρήτης, από τον Αγιο Νικόλαο μέχρι τη Σητεία που μένει και πάλι έξω από τον σχεδιασμό. Πάντως, χθες, στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας της Περιφέρειας Κρήτης, ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης, παρά τις κατά καιρούς διαμαρτυρίες για τα μάτια του κόσμου, φάνηκε πιο αισιόδοξος ακόμα και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Από τα Χανιά, ο περιφερειάρχης, περιστοιχισμένος από τα μέλη της κοινής, πλέον, παράταξής του (ΠΑΣΟΚ – Ν.Δ.), εξέφρασε την πεποίθησή του ότι «το 2025 ο Βόρειος Οδικός Αξονας θα κατασκευάζεται από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία». Μάλλον πιο ειλικρινής ήταν σε πρόσφατη συνέντευξή του ο βουλευτής Λασιθίου της Ν.Δ. και αντιπρόεδρος της Βουλής, Γιάννης Πλακιωτάκης, που έλεγε ότι, «για να φτάσει ο ΒΟΑΚ στη Σητεία, χρειάζονται 300 εκατομμύρια, τα οποία αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν».

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Μαύρη» χρονιά το 2024 στους δρόμους της Κρήτης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας