Η περιέργεια ήταν «οδηγός» τις προηγούμενες δύο ημέρες για χιλιάδες Θεσσαλονικείς στο μετρό, σαν να έβαζαν τον δάκτυλον επί τον τύπο των ήλων για το πιστέψουν. Από σήμερα αρχίζουν οι ουσιαστικές παρατηρήσεις, πόσοι δηλαδή θα κάνουν χρήση για μετακίνηση στη δουλειά τους, τι θα σημάνει αυτό για το κυκλοφοριακό, αν και πόσο θα αποφορτιστεί το κέντρο από αυτοκίνητα, πόσο θα επιβαρυνθούν άλλοι άξονες, πόσο λειτουργικές είναι οι αλλαγές στα δρομολόγια των λεωφορείων του ΟΑΣΘ.
Οι πρώτες ώρες λειτουργίας του μέσου σε σταθερή τροχιά ήταν «τουριστικού» περιεχομένου. Πολίτες διάφορων περιοχών της Θεσσαλονίκης βιντεοσκοπούσαν για να κρατήσουν στις αναμνήσεις τους την πρώτη μέρα λειτουργίας του μέσου. Επέστρεψε και η καζούρα καθώς στον πολύπαθο σταθμό Βενιζέλου βγήκαν κουβάδες αφού έσταζε σε κάποια σημεία η οροφή, γεγονός που παρατηρήθηκε και σε άλλους δύο σταθμούς. Κατά μία έννοια ήταν το εναρκτήριο μπουγέλωμα… Αν προσθέσει κανείς μια ανακοίνωση για κάποιου είδους φωτιά στον σταθμό Νέας Ελβετίας -που κάποιοι την απέδωσαν σε αναμμένο τσιγάρο, άλλοι σε άλλο περιστατικό που κρατήθηκε κρυφό και μερικοί είπαν ότι ήταν λάθος ανακοίνωση- συμπληρώθηκε το σκηνικό με τις… μικροαστοχίες! Το δίλεπτο που είχε ανακοινωθεί ως αναμονή από δρομολόγιο σε δρομολόγιο δεν τηρήθηκε!
Τι να πρωτοπεί βέβαια κανείς για τα εγκαίνια του σταθμού Βενιζέλου την Παρασκευή και την τελετή της επόμενης ημέρας. Οσα συνέβησαν στη «σεμνή» τελετή παρουσίασης του αρχαιολογικού «πτώματος» στη Βενιζέλου τα αναφέραμε και τα σχολιάσαμε στο ρεπορτάζ που δημοσιεύτηκε το ίδιο βράδυ στην efsyn.gr («Σταθμός μετρό Βενιζέλου: Κουβάλησαν σταφύλια στο αμπέλι», 30.11.2024).
Αλλά το πράγμα είχε και συνέχεια. Δεν ήταν μόνο ότι η κυβερνητική αρθρογραφία έδωσε τα ρέστα της στις ουρανομήκεις κραυγές για τον σταθμό και τα αρχαία. Ξεπέρασαν τον εαυτό τους άνθρωποι που δώδεκα χρόνια τρίζανε τα δόντια σε όσους ήθελαν τη σωτηρία του αρχαίου τοπίου λες και ήταν εγκληματίες. Δεν είναι ότι εντυπωσιάζονται από το τοπίο καθαυτό, δεν έχουν βρει τις λέξεις ακόμη να το περιγράψουν, οπότε μένουν στην τεχνική διάλυσης και επανατοποθέτησής του. Με δυο λόγια «σιγά τα αρχαία», λένε. Εξάλλου ο ίδιος ο πρωθυπουργός ποδοπάτησε αμέριμνος πάνω στα αρχαία, τα χρησιμοποίησε ως ποδόμακτρο (βλ. φωτ.).
Η εικόνα ολοκληρώθηκε την επόμενη μέρα όταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε συνέντευξη σε κανάλι, καθισμένοι επί του τσιμέντου -βρε μανία με το τσιμέντωμα-, πλάι στον Decumanus, από όπου ανακοίνωσε ότι θα είναι υποψήφιος πρωθυπουργός και το 2027.
Οσο για αυτά που ειπώθηκαν και συνέβησαν στην τελετή έναρξης λειτουργίας του μετρό κρατάμε σίγουρα δύο αξιοσημείωτα. Πρώτα η έκπληξη ότι ανάμεσα στους επίσημους καλεσμένους(;) που είχαν πάρει και θέση ήταν ο πρώην δήμαρχος Βασίλης Παπαγεωργόπουλος (καταδικασμένος για την υπεξαίρεση στα ταμεία του δήμου) και ο πρώην νομάρχης Παναγιώτης Ψωμιάδης (καταδικασμένος κι αυτός για υπόθεση διαφθοράς).
Ενδιαφέρον είχε η παρουσία στην τελετή του πρώην υπουργού Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστου Σπίρτζη (συνοδευόταν από την Κατερίνα Νοτοπούλου, τον Χρήστο Γιαννούλη και τον Γιάννη Μυλόπουλο). Στο τέλος της τελετής ο κ. Σπίρτζης σχολίασε α) την άστοχη αναφορά της υπουργού Πολιτισμού ότι την απόφαση για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων στη Βενιζέλου την «πήρε ο πρωθυπουργός» (οι αφελείς νομίζαμε ότι είχε αποφασίσει το ΚΑΣ και το ΣτΕ), β) επέμεινε στο ζήτημα της ασφάλειας του έργου (;) και γ) υπονόησε ότι θα έρθουν κι άλλες αποζημιώσεις για την επέκταση της Καλαμαριάς(!).
Λίγο νωρίτερα ο πρωθυπουργός είχε επιτεθεί στην κ. Νοτοπούλου λέγοντας ότι δεν αναφέρθηκε στα χρόνια διαχείρισης του έργου από τον ΣΥΡΙΖΑ γιατί θα έπρεπε να αναφερθεί στους «μουσαμάδες». Ο κ. Σπίρτζης μιλώντας σε δημοσιογράφους ανταπέδωσε στο ίδιο ύφος θυμίζοντας ότι ο κ. Μητσοτάκης δεν έκανε καμία αναφορά στον Κώστα Αχ. Καραμανλή αλλά και στην επέκταση του έργου προς το αεροδρόμιο!
Εισιτήριο ή κάρτα από την Τετάρτη
Οπως είναι γνωστό, μέχρι και αύριο Τρίτη τα δρομολόγια του μετρό θα εκτελούνται δωρεάν για τους επιβάτες οι οποίοι θα πρέπει να προμηθευτούν εισιτήριο ή κάρτα για την Τετάρτη. Οπως αναφέρεται σε ανακοίνωση, από την Τετάρτη «η έκδοση εισιτηρίων και καρτών θα γίνεται μόνο με πληρωμή σε μετρητά, μέσω των αυτόματων πωλητών και εκδοτηρίων τους σταθμούς» (η έκδοση ενιαίου εισιτηρίου και κάρτας για το μετρό και τον ΟΑΣΘ όπως είναι γνωστό έχει μετατεθεί για τους επόμενους μήνες). Το βασικό εισιτήριο κοστίζει 0,60 € (κανονικό) ή 0,30 € (μειωμένο) και έχει διάρκεια 70 λεπτά από την πρώτη επικύρωσή του κατά την πρώτη επιβίβαση, με δυνατότητα απεριόριστων διαδρομών στο μετρό εντός αυτού του διαστήματος.
Στα 13 εκδοτήρια και στα 104 αυτόματα μηχανήματα όλων των σταθμών στην πρώτη φάση η έκδοση και η επαναφόρτιση εισιτηρίων θα γίνεται αποκλειστικά στα αυτόματα μηχανήματα και μόνο με μετρητά (περισσότερες πληροφορίες στο www.thessmetro.gr).
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας