Το ποιος θα πληρώσει τον λογαριασμό για το μετρό Θεσσαλονίκης είναι γνωστό και αναντίρρητο, ο ελληνικός λαός. Ποιος όμως θα ζητήσει και σε ποιον θα δώσει λογαριασμό για όσα έχουν συμβεί μόνο την τελευταία πενταετία; Διότι το πρόβλημα με το έργο που αναμένεται να εγκαινιαστεί στις 30 Νοεμβρίου(;) είναι τα εξωφρενικά ποσά που έχει καταβάλει το Ελληνικό Δημόσιο μόνο για αποζημιώσεις και τα οποία ανέρχονται από την έναρξη του έργου στα 500 εκατομμύρια ευρώ. Μόνο την τελευταία πενταετία οι αποζημιώσεις αγγίζουν τα 200 εκατ. ευρώ!
Δεν υπάρχει επιθετικός προσδιορισμός που να μπορεί να περιγράψει την κατάσταση και ενώ εκκρεμεί μια απάντηση για το τι έχει κοστίσει το έργο μόνο για το 2024! Μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι οι αποζημιώσεις μέχρι το 2023 έφταναν σχεδόν τα 90 εκατ. ευρώ, ποσό ήδη αστρονομικό και για το οποίο υπάρχει στην «Εφ.Συν.» πλήθος δημοσιευμάτων και αποκαλύψεων (ενδεικτικά και μόνο μπορεί κανείς να ανατρέξει στις αρχές του περασμένου χρόνου «Εφ.Συν.», 10.1.2023, «Η φτήνια τρώει τον παρά στο μετρό Θεσσαλονίκης», όπου υπάρχουν αναλυτικά στοιχεία για τις αποζημιώσεις από το 2019 μέχρι το 2022).
Εκπληκτοι χθες πληροφορηθήκαμε από φιλοκυβερνητική ιστοσελίδα (protothema) ότι «το ποσό των 93,5 εκατ. θα λάβει άμεσα η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-Webuild-Hitachi για αποζημιώσεις και τόκους υπερημερίας για το μετρό Θεσσαλονίκης», καθώς «τρεις εβδομάδες πριν από την παράδοση του έργου, το Ελληνικό Δημόσιο μέσω της Ελληνικό Μετρό υπογράφει με δύο διαδοχικές αποφάσεις στις 6 Νοεμβρίου και 4 Οκτωβρίου αντίστοιχα την έγκριση προς την κοινοπραξία του έργου (με leader την “Ακτωρ”) του ποσού των 68.083.700 ευρώ και αντίστοιχα των 25.577.008 ευρώ».
«Εκτροχιασμοί»
Παράλληλα η «χρυσοφόρος χήνα» των αποζημιώσεων θα εξακολουθεί να γεννάει καθώς όσα έχουν αναφερθεί δεν συνιστούν το τέλος των αποζημιώσεων που η κοινοπραξία αξιώνει από το Δημόσιο. Δηλαδή οι «εκτροχιασμοί» στο μετρό είναι πλέον πολλαπλοί και επιμελώς κρυμμένοι από την κυβέρνηση. Αφορούν τόσο το τροχαίο υλικό («Εφ.Συν.», 5.10.2024, «Κάτι τρέχει με την ασφαλή λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης») όσο και τον προϋπολογισμό!
Θυμίζουμε, γιατί σήμερα έχει μεγαλύτερη σημασία, ότι ο Αλέξανδρος Εξάρχου, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «Ακτωρ», μιλώντας σε εκδήλωση στην Αθήνα («Εφ.Συν.», 3.2.2024, «Το έργο “τρέχει” μόνο με δημόσιο χρήμα»), έλεγε μεταξύ άλλων ότι «εάν εμείς ως νέα διοίκηση της “Ακτωρ” δεν είχαμε την οικονομική δυνατότητα να χρηματοδοτήσουμε άμεσα το έργο με 40 εκατ. €, αυτό δεν θα τελείωνε ούτε τον Νοέμβριο του 2026».
Αναρωτιόμασταν τότε «τι δίνει άραγε η κυβέρνηση στην “Ακτωρ” για να μη φτάσουμε στο… 2026; Ηδη άλλα 27,5 εκατ. αποζημιώσεις στο τέλος του 2023, άρα έχουν φτάσει οι αποζημιώσεις για καθυστερήσεις στα χρόνια 2019-2023 ένα ποσό πολύ πάνω από τα 100 εκατομμύρια ευρώ!!!». Οπως φαίνεται, ήμασταν πάρα πολύ αισιόδοξοι, πού να φανταστούμε τι θα γινόταν στο τέλος του 2024…
Εξηγήσεις
Επί των ποσών αυτών πρέπει να δοθούν από την κυβέρνηση εξηγήσεις, λεπτομερείς και χωρίς μισόλογα. Και κάτι ακόμα που αφορά το τελικό… ξεκαθάρισμα λογαριασμών.
Οταν το 2013 ξεκινούσε ο μαραθώνιος αγώνας να σωθούν οι αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου -μέχρι τις ανακοινώσεις Μητσοτάκη του 2019- όσοι ήταν υπέρ του ξεπατώματος της Ιστορίας έλεγαν ότι αυτό έπρεπε να συμβεί για οικονομία χρόνου, χρημάτων και διότι δεν υπήρχε τεχνική λύση.
Οπως αποδείχτηκε: α) τεχνική λύση (και μελέτη αυτής) υπήρχε, β) όχι μόνο νωρίτερα δεν έγινε ο σταθμός Βενιζέλου, αλλά καθυστέρησε με υπαιτιότητα της κυβέρνησης όλο το έργο τρία χρόνια (!) και γ) αν ο σταθμός με τις αρχαιότητες στη θέση τους απείραχτες θα κόστιζε 30 με 35 εκατομμύρια, σήμερα έχει κοστίσει στον προϋπολογισμό κοντά στα 200 εκατομμύρια (αν και μάλλον πάλι είμαστε αισιόδοξοι) μόνο για αποζημιώσεις, ενώ δεν έχει δοθεί και ο τελικός λογαριασμός για το ξεπάτωμα των αρχαίων και την επανατοποθέτησή τους.
Νέα παρέμβαση ΚΚΕ
Με μεγάλη ένταση και κάνοντας ουσιαστικές παρατηρήσεις και διαρκείς παρεμβάσεις παρακολουθεί τα γενόμενα στο μετρό Θεσσαλονίκης το ΚΚΕ. Η Κομματική Οργάνωση Κεντρικής Μακεδονίας, εν όψει των εγκαινίων της γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης, δημοσίευσε χθες σειρά σύντομων αποκαλυπτικών βίντεο με αντίστοιχα ενημερωτικά infographics, απαντώντας στα εξής ερωτήματα:
Πώς φτάσαμε στην 20ετή κοροϊδία του λαού της Θεσσαλονίκης; Πόσα πλήρωσε ο ελληνικός λαός; Ποιος ήταν ο «φόρος αίματος» για τους εργαζόμενους; Ποια είναι τα σοβαρά ερωτηματικά για την ασφάλεια του λαού και των εργαζομένων με το που ξεκινήσει η λειτουργία του μετρό; Με ποια κριτήρια και σχέσεις εργασίας θα λειτουργεί; Τα ερωτήματα πλαισιώνονται από βίντεο και infographics με αυτό που το ΚΚΕ χαρακτηρίζει «το ιστορικό της κοροϊδίας».
«Από την “τρύπα του Κούβελα” στους μετροπόντικες “Γιωρίκας” και “Κωστίκας” της κυβέρνησης Καραμανλή, στους μουσαμάδες της κυβέρνησης Τσίπρα και στο μετρό που θα λειτουργούσε από το… 2023 της κυβέρνησης Μητσοτάκη». Χρήσιμη και επωφελής από κάθε άποψη ανασκόπηση, αν το ΚΚΕ πάρει απάντηση και στις ερωτήσεις, ακόμα καλύτερα!
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας