Με 90 σταθμάρχες και κλειδούχους που προσλήφθηκαν χωρίς ΑΣΕΠ και θα εργάζονται «με μπλοκάκι» συνεχίζει να διασφαλίζει την ασφάλεια της κυκλοφορίας των τρένων ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος. Σαν να μη συνέβη τίποτα πριν από 18 μήνες στα Τέμπη, σαν να μη διαπιστώθηκε εκεί και η έλλειψη του εκπαιδευμένου προσωπικού, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, εμφανίστηκε χθες στη Βουλή και υπερασπίστηκε την κυβέρνηση μιλώντας για 18 έργα και παρεμβάσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο, παραδεχόμενος ότι για κάποιες από αυτές αναζητείται ακόμη χρηματοδότηση.
Ενεργώντας περισσότερο ως πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ και λιγότερο ως υπουργός, ο κ. Σταϊκούρας δεν περιέγραψε ένα κυβερνητικό σχέδιο για την ανάταξη του σιδηροδρόμου, αλλά παρέθεσε, ατάκτως ερριμμένες, τις 18 παρεμβάσεις. Μάλιστα επέμεινε στον αριθμό αυτό, αν και ανάμεσά τους υπάρχουν κάποιες που θα μπορούσαν να αναφερθούν ξεχωριστά για να προκύψει ένας μεγαλύτερος αριθμός. Για παράδειγμα στη 15η παρέμβαση ανέφερε αφενός ότι ολοκληρώνεται η πρόσληψη 117 υπαλλήλων τακτικού προσωπικού και αφετέρου ότι έχει εγκριθεί η διαδικασία πλήρωσης επιπλέον 100 θέσεων. Ο υπουργός δεν ανέφερε τις ειδικότητες στις οποίες θα γίνουν οι παραπάνω διορισμοί.
Ομως ο ΟΣΕ έχει ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία από το περασμένο καλοκαίρι για να προσλάβει 45 σταθμάρχες και 45 κλειδούχους που θα εργαστούν με μπλοκάκι. Το συγκεκριμένο προσωπικό θα ξεκινήσει σύντομα τη θεωρητική εκπαίδευση, για να ακολουθήσει η πρακτική και η ένταξη στη ρύθμιση της κυκλοφορίας στον βαθμό που μεγάλο μέρος του σιδηροδρομικού δικτύου δεν καλύπτεται από συστήματα τηλεδιοίκησης, σηματοδότησης, αυτόματου φρεναρίσματος (ETCS) και ψηφιακής ραδιοκάλυψης-επικοινωνίας (GSM-R).
Με αφορμή το έγκλημα των Τεμπών αλλά και άλλα περιστατικά, όπως το πρόσφατο (13/9/2024) στους Αγίους Αναργύρους όπου από λάθος εντολή σταθμάρχη βρέθηκαν δύο τρένα στην ίδια μονή γραμμή να κινούνται σε αντίθετες κατευθύνσεις, αναδείχτηκε περίτρανα η ελλιπής εκπαίδευση σε τέτοιες κρίσιμες ειδικότητες. Αντί όμως να προχωρήσουν γρήγορα οι προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στο οποίο θα επιβάλλεται εκπαίδευση, επανεκπαίδευση και αξιολόγηση, ο ΟΣΕ συνεχίζει την ίδια τακτική με τα μπλοκάκια.
Ανάμεσά τους μπορεί να υπάρχουν κάποιοι χωρίς εμπειρία, ενώ είναι δεδομένο ότι η εμπειρία που οι εργαζόμενοι αυτοί αποκτούν μπορεί να χαθεί στο μέλλον εάν αποφασίσουν να μη συνεχίσουν την εργασία τους στον ΟΣΕ. Η επιλογή των 90 εργαζομένων με μπλοκάκι έχει γίνει με άγνωστα κριτήρια, ενώ κάποια από τα ονόματα παραπέμπουν σε συγγενικές σχέσεις με εργαζομένους και συνδικαλιστικά στελέχη του σιδηροδρόμου.
Ή σιδηρόδρομος ή ασφάλεια
Χθες στη Βουλή πάντως, στη συζήτηση που έγινε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου με πρωτοβουλία του Χρήστου Σταϊκούρα, ο αρμόδιος υπουργός επέλεξε να μιλήσει για τις 18 παρεμβάσεις και τις «γνωστές συσσωρευμένες παθογένειες εδώ και δεκαετίες». Με την παρουσίαση των έργων αυτών, που έγινε συνοδευόμενη από διαφάνειες με τίτλο «Μεταρρύθμιση και Εκσυγχρονισμός του Σιδηροδρομικού Τομέα», ο υπουργός απέφυγε στην πρωτολογία του να κάνει αναφορά στο «έγκλημα των Τεμπών». Αυτό προκάλεσε την αντίδραση της προέδρου της Πλεύσης Ελευθερίας, Ζωής Κωνσταντοπούλου, η οποία κορύφωσε την κριτική της λίγο αργότερα μετά από μια μάλλον ατυχή τοποθέτηση του κ. Σταϊκούρα στη δευτερολογία του.
Εκεί ο υπουργός ανέφερε ότι άκουσε με προσοχή τους άλλους βουλευτές και σχολίασε ότι «η εικόνα η οποία παρουσιάζεται από τις τοποθετήσεις των περισσότερων συναδέλφων είναι μια εικόνα -αν θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω μια λέξη- διάλυσης του ελληνικού σιδηροδρόμου. Από τη δική μου πλευρά παρουσιάστηκε μια εικόνα πολλών συσσωρευμένων προβλημάτων, τα οποία απαιτούν συστηματική, επίμονη και πολύχρονη προσπάθεια» συνέχισε. Προχώρησε λέγοντας ότι όσοι συμμετείχαν στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ «πρέπει πρώτα να ελέγχουν τα δικά τους πεπραγμένα» όταν καταγγέλλουν ότι δεν λειτουργεί η τηλεδιοίκηση στους Αγίους Αναργύρους, που δεν υπήρχε ούτε στο διάστημα 2015-2019.
Ομως ο Χρ. Σταϊκούρας το «τερμάτισε» στην επόμενη παρατήρηση: «Ακούω εύκολη κριτική και σωστή εν πολλοίς και για την ενίσχυση της ασφάλειας των υποδομών και ταυτόχρονα σήμερα: ζητήσατε τρένο στην Κρήτη, τρένο σε όλη την Πελοπόννησο, τρένο στη Δυτική Μακεδονία, τρένο σε όλη τη Θράκη, επέκταση του Προαστιακού από την Αθήνα στην Πέλλα. Αυτά είναι δισεκατομμύρια! Δεν μπορούμε από τη μια πλευρά να λέμε κάντε κάτι για να βελτιωθεί η υφιστάμενη ασφάλεια και ταυτόχρονα εδώ να μαζεύω δισεκατομμύρια: σε όλη τη χώρα τρένο!».
Ο υπουργός δεν απέφυγε τη συνήθη ατάκα για τα «λεφτόδεντρα», οπότε εκεί η Ζωή Κωνσταντοπούλου, χωρίς να πάρει τον λόγο, φώναξε: «Μόνο κλεφτόδεντρα υπάρχουν, κύριε υπουργέ». Και όταν δέχτηκε παρατήρηση από τον πρόεδρο της Επιτροπής, εξαπέλυσε το δηλητηριώδες σχόλιο: «Είπε ότι όποιος ζητάει να υπάρχει σιδηροδρομική διασύνδεση σε όλη την Ελλάδα δεν μπορεί να ζητάει ταυτόχρονα και ασφάλεια. Το 2024 είναι φοβερό να τα λέμε αυτά τα πράγματα».
Ο κ. Σταϊκούρας πάντως συνέχισε στον ίδιο τόνο: «Δεν αλλάζω τίποτα από αυτά που είπα διότι έχω μια ευθύνη απέναντι στον ελληνικό λαό», εννοώντας ότι δεν υπόσχεται έργα χωρίς χρηματοδότηση. Πάντως λίγο παρακάτω ανέφερε ότι αναζητείται η χρηματοδότηση για το σύστημα σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης στο τμήμα Σιδηροδρομικός Σταθμός Αθηνών-Τρεις Γέφυρες.
Η εσωκομματική αντιπολίτευση ξαναχτυπά!
Αίσθηση προκάλεσε και η κριτική που ασκήθηκε μέσω ερωτήσεων και από τον πρόεδρο της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, Χρήστο Μπουκώρο, ο οποίος είναι ένας από τους 11 βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας που ασκούν το τελευταίο διάστημα εσωκομματική αντιπολίτευση. Ο κ. Μπουκώρος εξέφρασε με νόημα την ευχή να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα για τα έργα αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής και της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Βόλου-Λάρισας που καταστράφηκαν από τον «Ντάνιελ», αλλά ζήτησε παρέμβαση για να επαναλειτουργήσει το τρενάκι του Πηλίου που ξέμεινε από τροχαίο υλικό. Ζήτησε όμως να δρομολογηθούν τα έργα για τη σύνδεση του σιδηροδρόμου με το λιμάνι του Βόλου που είχε εκεί τρένο εδώ και 110 χρόνια, εκφράζοντας παράπονα που δίνονται χρήματα για να συνδεθούν σιδηροδρομικά άλλα λιμάνια όπως της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης.
Ο κ. Μπουκώρος έκλεισε την τοποθέτησή του με ένα, όπως ο ίδιος είπε, «πολιτικό σχόλιο», λέγοντας κάτι που είχαν αναφέρει προηγουμένως βουλευτές της αντιπολίτευσης: «Κάποια στιγμή πρέπει να κάνουμε έναν απολογισμό, γιατί άκουσα από διάφορους συναδέλφους ότι δαπανήθηκαν δεκάδες δισεκατομμύρια στον σιδηρόδρομο, στον ελληνικό σιδηρόδρομο σε βάθος χρόνου μετά την ένταξή μας στην Ε.Ε. για τη βελτίωσή του. Εγώ θυμάμαι σήραγγες που εγκαταλείφθηκαν, εκσυγχρονισμός γραμμών που ουδέποτε ολοκληρώθηκε. Μήπως κάποια στιγμή, έτσι, ως πολιτικό απολογισμό σε βάθος χρόνου, θα πρέπει να κάνουμε μια τέτοια έρευνα, να δούμε πότε δαπανήθηκαν δεκάδες δισεκατομμύρια με μηδενικό αποτύπωμα στη βελτίωση του σιδηροδρόμου;» Στον βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας απάντησε λίγο αργότερα ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, περιοριζόμενος να πει ότι διαφωνεί με τη διατύπωση περί «μηδενικού αποτυπώματος».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας