Αυτοψία στη γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης που, έπειτα από 18 χρόνια καθυστερήσεων και πολλαπλασιασμό του κόστους, ετοιμάζεται σε 87 μέρες να λειτουργήσει και να πάψει να αποτελεί «ανέκδοτο», πραγματοποίησε χθες η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών-Μεταφορών, παρουσία δημοσιογράφων και της κατασκευάστριας ΑΚΤΩΡ.
Ακολουθώντας πιστά το αφήγημα που επιμένει να προβάλλει έργα βελτίωσης της καθημερινότητας καθώς δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για εξαγγελίες σημαντικού οικονομικού περιεχομένου, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να ρίξει όσο το δυνατόν ισχυρότερους προβολείς σε έργα όπως το Μετρό Θεσσαλονίκης, που θα αλλάξει την καθημερινότητα αλλά και την πολεοδομία της πόλης, κρατώντας κλειστά χαρτιά σχετικά με το εάν και πότε θα προχωρήσουν οι άλλες γραμμές προς τα δυτικά-βορειοδυτικά της πόλης και το αεροδρόμιο.
Η διαδρομή μέσα στους νέους συρμούς χωρίς οδηγό του Μετρό Θεσσαλονίκης ξεκίνησε από το αμαξοστάσιο της Πυλαίας όπου θα σταβλίζονται οι συρμοί της Hitachi, όπως συνέβαινε πριν από πολλές δεκαετίες με το τραμ στο Ντεπό. Εκεί έχει εγκατασταθεί το κέντρο ελέγχου λειτουργίας όπου χειριστές της ιδιωτικής εταιρείας Thema θα εποπτεύουν την κυκλοφορία των συρμών, την κατάσταση των συστημάτων και θα επεμβαίνουν όποτε χρειάζεται. Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε, αργότερα, στη συνέντευξη Τύπου ο επικεφαλής της «Ελληνικό Μετρό», Νίκος Κουρέτας, θα είναι η πρώτη φορά που δημόσιος φορέας που κατασκεύασε ένα δημόσιο έργο θα το παραδώσει στις 29 Νοεμβρίου 2024 σε ιδιώτες για να ξεκινήσουν τη λειτουργία του στις 30/11.
Αφήνοντας τα ρίγη συγκίνησης που μπορεί να νιώσει μπροστά σε μια τέτοια προοπτική ένας νεοφιλελεύθερος, ας επιστρέψουμε στην απλή χαρά της πορείας πάνω στις φρεσκοστρωμένες ράγες… Για τον υπογράφοντα, που είχε την τύχη να ταξιδέψει στα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια του Μετρό της Αθήνας πριν από σχεδόν 25 χρόνια, η πρώτη μεγάλη διαφορά είναι οφθαλμοφανής. Η ευχέρεια για τον επιβάτη να στέκεται στο πρώτο βαγόνι και καθώς δεν υπάρχει καμπίνα μηχανοδήγησης να βλέπει τη σήραγγα που ελίσσεται και τις σιδηροτροχιές που ξεδιπλώνονται θα είναι σίγουρα θέαμα που θα απορροφά το βλέμμα για πολύ καιρό.
Ουσιαστικά ο επιβάτης δεν θα μπορεί μόνο να μετακινείται γρηγορότερα, αποφεύγοντας το κυκλοφοριακό της πόλης, αλλά και να βλέπει το έργο μέσα στο οποίο μετακινείται. Τις στροφές και τις αλλαγές κλειδιών, τις διασταυρώσεις, το άνοιγμα προς την επέκταση προς Καλαμαριά, τις ανηφοριές και τις κατηφοριές που διαμόρφωσαν οι μετροπόντικες στο υπέδαφος της Θεσσαλονίκης.
Το τρένο ξεκινά μόνο του, επιταχύνει και επιβραδύνει ακολουθώντας τις εντολές των προγραμματιστών. Στη χθεσινή πορεία, οι συρμοί πέρασαν από 9 σταθμούς καθώς σταμάτησαν στην Αγία Σοφία, τον σταθμό που βρίσκεται ακριβώς πριν από τον επίμαχο σταθμό Βενιζέλου με τις εντυπωσιακές αρχαιότητες που αποσπάστηκαν μέσα σε κλίμα έντονης αντιδικίας.
Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και ιδιαίτερα ο εκ Θεσσαλονίκης ορμώμενος υφυπουργός Νίκος Ταχιάος τόνισαν ότι στον σταθμό Βενιζέλου οι εργασίες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας είναι ακόμη σε εξέλιξη και η εικόνα που διαμορφώνεται θα παρουσιαστεί την ημέρα των εγκαινίων ως «έκπληξη»…
Εκπληξη θα είναι, όπως φαίνεται, και η τιμή του εισιτηρίου που θα πληρώνουν οι χρήστες του Μετρό Θεσσαλονίκης. Ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας αρνήθηκε να αποκαλύψει την τιμή, αν και το τελευταίο διάστημα έχουν ακουστεί συγκεκριμένα σενάρια και πληροφορίες. Για όσους, πάντως, αγαπούν τα μέσα σταθερής τροχιάς, ένα τέτοιο έργο έχει προφανή αυταξία. Οργανώνει τη ζωή σε διαφορετική βάση, μακριά από τις μετρήσεις που δείχνουν ότι σήμερα το 51% των μετακινήσεων γίνεται με Ι.Χ. αυτοκίνητο. Ταυτόχρονα, όπως είπε ο κ. Ταχιάος, αλλάζει τη λειτουργία της πόλης και διαμορφώνει νέα πολεοδομικά κέντρα, τη στιγμή που στη Θεσσαλονίκη έως τώρα ο κανόνας ήταν οι μετακινήσεις προς «την αγορά».
«Το έργο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως σημαντικό μάθημα για το τι δεν πρέπει να γίνεται στην ανάληψη και την εκτέλεση ενός μεγάλου έργου, αλλά και για το πώς αυτά πρέπει να υλοποιούνται, ώστε να ολοκληρώνονται σωστά, όπως συνέβη το τελευταίο έτος με την ΑΚΤΩΡ, στο Μετρό Θεσσαλονίκης» δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Εξάρχου.
«Απέχουμε μόλις 87 ημέρες από την απόδοση του μετρό στους πολίτες της συμπρωτεύουσας. Μια ημέρα για την οποία, παρά τα λάθη, τις καθυστερήσεις, τις αβελτηρίες και τις ψεύτικες υποσχέσεις, εργάστηκαν πολλοί και σκληρά τα προηγούμενα χρόνια, και τους οποίους –δημόσια– σήμερα ευχαριστώ» δήλωσε από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, αποφεύγοντας τις αναφορές στους «μουσαμάδες του ΣΥΡΙΖΑ».
Σύμβαση
Ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι η σύμβαση που υπεγράφη το μακρινό 2006 βρίσκεται πλέον στο 94,6% από πλευράς οικονομικού αντικειμένου. Ο απολογισμός της ξεπερνά πλέον τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ είχε ξεκινήσει με προϋπολογισμό κάτω του 1 δισ.
Αναφερόμενος στις μελλοντικές γραμμές, ο κ. Ταχιάος είπε πως σε προτεραιότητα τίθεται εκείνη προς τον Εύοσμο και παραδέχτηκε ότι δεν υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. «Είμαστε σε αναζήτηση χρηματοδοτικών πόρων για να προχωρήσουν τα έργα. Δεν είναι μια απλή υπόθεση. Αυτή τη στιγμή, οι υποδομές δεν αποτελούν προτεραιότητα στα ευρωπαϊκά προγράμματα και κατά συνέπεια είναι μια μελλοντική άσκηση για το υπουργείο μας, καθώς για να απευθυνθούμε στους ευρωπαϊκούς φορείς και στους διεθνείς χρηματοδοτικούς οργανισμούς θα πρέπει προηγουμένως να έχει παραδοθεί η βασική γραμμή», παραδέχτηκε.
Η γραμμή που αναμένεται να λειτουργήσει στις 30/11/2024 θα έχει μήκος 9,6 χιλιόμετρα και 13 σταθμούς από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό έως τη Νέα Ελβετία. Οι 18 συρμοί άνευ οδηγού θα κινούνται ανά 2,5 λεπτά στην αρχή, με δυνατότητα να πυκνώσουν στο 1,5 λεπτό εφόσον στο μεταξύ έχουν παραληφθεί ακόμη 7 συρμοί.
Οπως ήταν φυσικό, οι αρμόδιοι δέχτηκαν ερωτήσεις και για τις διασφαλίσεις που υπάρχουν καθώς τα τρένα θα μετακινούνται χωρίς οδηγό και τόνισαν ότι τέτοια συστήματα λειτουργούν χωρίς πρόβλημα σε ευρωπαϊκές πόλεις και η αποφυγή συγκρούσεων εξασφαλίζεται με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους. Νωρίτερα είχαν δείξει το σύστημα ελέγχου κυκλοφορίας και τηλεδιοίκησης, διαβεβαιώνοντας ότι εκεί λειτουργεί πλήρως.
Η γραμμή που θα λειτουργήσει στις 30/11 θα έχει:
♦ 9,6 χιλιόμετρα μήκος
♦ 13 σταθμούς από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό έως τη Νέα Ελβετία
♦ 18 συρμούς άνευ οδηγού που θα κινούνται ανά 2,5 λεπτά στην αρχή
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας