Την κρίσιμη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο ελληνικός σιδηρόδρομος με συρρικνωμένο δίκτυο, το «κούρεμα» των νέων έργων και την τρομακτική έλλειψη τροχαίου υλικού, σε μια περίοδο που αυξάνεται συνεχώς το μήκος των αυτοκινητοδρόμων, περιγράφει σε αναλυτική ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου (ΣΦΣ), αισθανόμενος την ανάγκη «να εκπέμψει ένα σήμα κινδύνου για σοβαρές παθογένειες ενάμιση χρόνο μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών».
Ξεκινώντας από το τροχαίο υλικό, ο ΣΦΣ αναφέρει ότι η κατάσταση στον τομέα συντήρησης και διαχείρισης του τροχαίου υλικού που εξυπηρετεί τις γραμμές του Προαστιακού/Περιφερειακού Σιδηροδρόμου Αθήνας και Θεσσαλονίκης και τις υπόλοιπες περιφερειακές γραμμές του δικτύου είναι σχεδόν δραματική.
«Παρουσιάζονται συνέχεια σοβαρά προβλήματα βλαβών, αβαριών και υπερθερμάνσεων με εξαγωγή καπνού και κίνδυνο εκδήλωσης πυρκαγιάς με αποτέλεσμα την ακύρωση δρομολογίων, την απογοήτευση των επιβατών, την αναξιοπιστία της υπηρεσίας του Προαστιακού και τη συνεχιζόμενη δυσφήμηση του σιδηροδρόμου εν γένει».
Οπως αναφέρει ο ΣΦΣ, έχει μειωθεί η διαθεσιμότητα σε ηλεκτρικές αυτοκινητάμαξες Siemens - Desiro, ντιζελοκίνητες αυτοκινητάμαξες «Railbus» Stadler και MAN2000, οι οποίες αδυνατούν να εξασφαλίσουν την εκτέλεση των δρομολογίων παρά το γεγονός ότι το πλήθος τους έχει επίσης μειωθεί δραματικά.
«Υφίσταται δε ο επιπλέον κίνδυνος, το υφιστάμενο τροχαίο υλικό να συμπληρώσει τον κύκλο ζωής του πριν αντικατασταθεί με νέο, δεδομένου ότι μεσολαβεί πολύς χρόνος μεταξύ της παραγγελίας και της παράδοσης των παραγγελθέντων τροχαίων υλικών».
Ο ΣΦΣ υπενθυμίζει ότι οι ανάγκες σε τροχαίο υλικό θα αυξηθούν λόγω των νέων υπό κατασκευή κλάδων Προαστιακού αλλά και της επέκτασης της ηλεκτροκίνησης σε αρκετές περιφερειακές γραμμές και για την κάλυψή τους χρειάζεται αφενός να επισπευσθεί η συντήρηση υλικού από τη Hellenic Train αλλά και η προμήθεια 20 νέων συρμών Προαστιακού/Περιφερειακού Σιδηροδρόμου με ηλεκτρική έλξη ή και υδρογόνου που προβλέπεται στη σύμβαση για τις άγονες γραμμές.
«Εάν λοιπόν δεν εκκινήσουν άμεσα οι διαδικασίες για την εν λόγω προμήθεια και την εξεύρεση χρηματοδότησής της (από τα χρηματοδοτικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν και για τις προμήθειες των ηλεκτρικών λεωφορείων Αθηνών και Θεσσαλονίκης), σε 3 χρόνια περίπου από σήμερα θα “καμαρώνουμε” ένα ηλεκτροκίνητο δίκτυο χωρίς τρένα!», τονίζει ο ΣΦΣ.
Και θυμίζει ότι είναι υπό κατασκευή η επέκταση του Προαστιακού στο Λουτράκι και στον νέο κλάδο Ανω Λιοσίων-Ελευσίνας-Μεγάρων, ο τετραπλασιασμός και η υπογειοποίηση της γραμμής Σ.Σ. Αθηνών-Τρεις Γέφυρες που θα επιτρέψει την επιβαλλόμενη πύκνωση των δρομολογίων του Προαστιακού σε όλους τους κλάδους του, η επέκταση της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο, μαζί με την ανάταξη των κλάδων Παλαιοφαρσάλου-Καλαμπάκας και Λάρισας-Βόλου με ηλεκτροκίνηση.
Ακριτικές γραμμές
Αναφερόμενος στη μη επαναλειτουργία και απαξίωση μεγάλου μέρους του υφιστάμενου δικτύου, ο ΣΦΣ θέτει σειρά ερωτημάτων για την καθυστέρηση στην ανάταξη/ανακατασκευή του δικτύου στη Θεσσαλία μετά τον «Ντάνιελ» και τη μη επαναλειτουργία με τρένα των γραμμών Λιανοκλάδι-Λαμία-Στυλίδα και Τιθορέα-Μπράλος-Λιανοκλάδι όπου οι επιβάτες ταλαιπωρούνται με μισθωμένα λεωφορεία που κάνουν πολλαπλάσιο χρόνο διαδρομής, δεν τηρούν τα δρομολόγια με αξιοπιστία και πολλές φορές δεν σταθμεύουν καν στα καθορισμένα σημεία.
Ο ΣΦΣ ρωτά επίσης πότε θα επαναλειτουργήσουν με τρένο τα δρομολόγια στις ακριτικές γραμμές Εδεσσα-Φλώρινα και Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, τι θα γίνει με την εκκρεμούσα εδώ και πολλά χρόνια ανακατασκευή προς επαναλειτουργία της γραμμής Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη στο τμήμα της ανατολικά των Σερρών καθώς και γιατί εγκαταλείφθηκε η υπεσχημένη ανάταξη προς επαναλειτουργία της γραμμής Κόρινθος-Αργος-Ναύπλιο.
Οι Φίλοι του Σιδηροδρόμου εκδηλώνουν επίσης εντονότατο προβληματισμό για τη συρρίκνωση των σιδηροδρομικών έργων εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης του δικτύου που η ίδια η κυβέρνηση είχε επανειλημμένα εξαγγείλει μέχρι πριν από δύο χρόνια, την ίδια στιγμή που για τους αυτοκινητόδρομους ρέει άφθονο το χρήμα και συνεχώς προγραμματίζονται νέοι.
«Είναι τόσο δύσκολο να προχωρήσει η ανακατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής Πατρών–Πύργου προϋπολογιζόμενου κόστος 100 εκατ. ευρώ περίπου, η οποία είχε εξαγγελθεί τον περασμένο Απρίλιο, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027;» ρωτούν, προσθέτοντας τη μη εξασφάλιση χρηματοδότησης για άλλα έργα, όπως η σιδηροδρομική σύνδεση της 6ης προβλήτας του λιμένα Θεσσαλονίκης, ο Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος Θεσσαλονίκης, η επέκταση του Προαστιακού της Αθήνας στο Λαύριο και το λιμάνι του κ.λπ.
«Λάθος επιλογές»
Ο ΣΦΣ σημειώνει ότι το μήκος των σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων στη χώρα μας θα ανέλθει σύντομα σε περίπου 3.000 χιλιόμετρα, πέραν του συνεχώς αυξανόμενου μήκους των εθνικών οδών, και αυτό σημαίνει ότι «σύντομα θα έχουμε το πυκνότερο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων στην Ευρώπη, αν υπολογίσουμε τους κατοίκους που θα αντιστοιχούν σε κάθε χιλιόμετρο αυτών των αυτοκινητοδρόμων, αλλά και τον νησιωτικό χαρακτήρα της χώρας μας».
Αντίθετα, «στον σιδηρόδρομο απέχουμε πολύ από τα στάνταρ των ευρωπαϊκών χωρών, αφού, ενώ το 2010 είχαμε υπό εκμετάλλευση ένα δίκτυο μήκους 2.200 χιλιομέτρων περίπου, αρκετά μικρό συγκρινόμενο με τα δίκτυα των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, σήμερα έχουμε υπό εκμετάλλευση μόλις 1.000 χιλιόμετρα γραμμών περίπου (και λίγα περισσότερα αποκλειστικά για εμπορευματικό έργο)».
«Αυτή η σύγκριση καταδεικνύει τις λανθασμένες επιλογές και τις αρνητικές επιπτώσεις που έχει η ακολουθούμενη στη χώρα μας πολιτική επί των μεταφορών, ιδιαίτερα αν λάβουμε υπόψη μας τις επιπτώσεις που έχει η πολιτική αυτή στην ανταγωνιστικότητα της εθνικής μας οικονομίας, στη ρύπανση του περιβάλλοντος και στην αύξηση, αντί για μείωση, των εκπεμπόμενων ρύπων» καταλήγουν οι Φίλοι του Σιδηροδρόμου.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας