Τις σοβαρές ευθύνες για το δυστύχημα-έγκλημα των Τεμπών, τόσο του υπουργείου Μεταφορών και του Κώστα Αχ. Καραμανλή, αλλά και της Hellenic Train επισημαίνει ο δικηγόρος Αντώνης Ψαρόπουλος, πατέρας της 20χρονης Μάρθης που έχασε τη ζωή της την 1η Μαρτίου 2023. Όπως επισημαίνει, ο ίδιος και η πρώην σύζυγός του, Μαρία Καρυστιανού, έχουν αφιερωθεί στη δικαίωση των θυμάτων και στην τιμωρία των ενόχων.
Μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Mega, o Αντώνης Ψαρόπουλος, που έχει αναλάβει και την υπόθεση, επικαλείται στοιχεία και έγγραφα της δικογραφίας, τονίζει ότι υπάρχει η αλληλογραφία που αποδεικνύει ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών γνώριζε για την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου και απλώς δεν έκανε τίποτα. Το ίδιο επισημαίνει και για τη Hellenic Train, εξηγώντας ότι αυτός είναι ο λόγος που η εταιρεία δεν υπέγραφε τη σύμβαση πρόσβασης και χρήσης, παρά το γεγονός ότι επιδοτούνταν από το ελληνικό Δημόσιο. Διότι, όπως εξηγεί, αν το έκανε, ουσιαστικά θα παραδεχόταν ότι τα ήξερε όλα.
Ο πατέρας της Μάρθης, που μίλησε στο ντοκιμαντέρ του τηλεοπτικού σταθμού για τα Τέμπη, επισήμανε ότι στο τέλος του 2021 «ο ΟΣΕ έστειλε εξώδικη διαμαρτυρία στη Hellenic Train, για να υπογράψει επιτέλους σύμβαση πρόσβασης και χρήσης του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Γιατί δεν το είχε κάνει ούτε το 2020 ούτε το 2021. Και από μετέπειτα αλληλογραφία, που έχει πέσει στα χέρια μας και είναι κομμάτι της δικογραφίας, αποδεικνύεται ότι ούτε το 2022 ούτε το 2023 είχε υπογραφεί αυτή η σύμβαση πρόσβασης και χρήσης».
Ωστόσο, εμπορικές εταιρείες είχαν υπογράψει τη συμφωνία.
Ο Αντώνης Ψαρόπουλος τόνισε ότι, αν και η Hellenic Train δεν είχε υπογράψει τη σύμβαση, έπαιρνε επιδότηση από το ελληνικό Δημόσιο ύψους 40 εκατομμυρίων το χρόνο, που αφορούσε την επιδότηση του εισιτηρίου και κάποιες άλλες παροχές που άπτονται της ασφάλειας που πρέπει να προσφέρει η εταιρεία στους επιβάτες.
Και καταθέτοντας την άποψή του ως νομικού, είπε ότι η Hellenic Train «ακριβώς επειδή έβλεπε την κατάσταση του δικτύου και τη μη εγκατάσταση των συστημάτων ασφαλείας, γνωρίζοντας τα χάλια του δικτύου, δεν ήθελε να υπογράψει. Θα ήταν σαν να υπέγραφε ότι ξέρει την κατάσταση και το αποδέχεται».
Μάλιστα εκτίμησε ότι αυτό «θα προβληθεί ως επιχείρημα στο δικαστήριο από την εταιρεία».
Οι ευθύνες του υπουργείου Μεταφορών
Αναφερόμενος στο υπουργείο Μεταφορών, είπε ότι θα έπρεπε να έχει καταγγελθεί η σύμβαση από τον ΟΣΕ και πρωτίστως από το υπουργείο Μεταφορών, το οποίο πάντως δεν το έκανε. Συμπέρανε λοιπόν ότι «υπάρχει γνώση, υπάρχει αλληλογραφία ότι υπήρχε κίνδυνος να συμβεί δυστύχημα και παρ' όλα αυτά δεν έπραξαν τα δέοντα».
Ο Αντώνης Ψαρόπουλος θύμισε ότι υπάρχει αλληλογραφία τόσο από τους εκπροσώπους των μηχανοδηγών και των σταθμαρχών όσο και από τη ΡΑΣ και εκπροσώπους του ΟΣΕ, με την οποία προειδοποιούσαν για την κατάσταση του δικτύου το υπουργείο Μεταφορών. Και πρόσθεσε ότι κάποιοι εξ αυτών έχουν ήδη καταθέσει στη δικαιοσύνη.
Επισήμανε ότι αναμένει «να ασκηθούν ποινικές διώξεις» ακόμη και σε πολιτικά πρόσωπα, ενώ ειδικά για τον τότε υπουργό Μεταφορών είπε: «Εκτός εάν ο κ. Καραμανλής πήγαινε μόνο για καφέ στο υπουργείο του, οπότε η ευθύνη του είναι ακόμα μεγαλύτερη».
Το πρωί της Πέμπτης, μιλώντας στην πρωινή εκπομπή του Mega, εξήγησε ότι το γεγονός ότι τα τρένα κινούνταν παράτυπα, καθώς δεν είχαν υπογραφεί οι συμβάσεις, θα έχει επιπτώσεις στην ποινική δίωξη των εμπλεκόμενων στην υπόθεση, κυρίως της Hellenic Train.
«Καμία πειστική απάντηση για το τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία»
Ο Αντώνης Ψαρόπουλος επισήμανε επίσης, με βάση τα πρόσφατα στοιχεία ότι κάποια από τα θύματα της τραγωδία απανθρακώθηκαν, ότι δεν υπάρχει «καμία πειστική απάντηση ότι η έκρηξη και η φωτιά που ακολούθησε προέρχεται από έλαια σιλικόνης».
Τόνισε ότι η επίσημη έκθεση που αφορά αυτό ακριβώς το στοιχεία ανατρέπεται πολύ εύκολα από τις τεχνικές εκθέσεις των πραγματογνωμόνων και των τεχνικών συμβούλων των οικογενειών, αλλά και άλλων τεχνικών συμβούλων.
Και στο ερώτημα «τι λέει για την έκρηξη η εταιρεία και τι μετέφερε το τρένο», επισήμανε ότι η εταιρεία προσκομίζει τις φορτωτικές από τη Θεσσαλονίκη, σημειώνοντας ότι τα βίντεο έχουν διαγραφεί, αντί να έχουν προσκομιστεί από την αρχή όλα τα βίντεο από τους σταθμούς από τους οποίους διήλθε η αμαξοστοιχία. Και τόνισε ότι «όσο δεν δίνονται πειστικές απαντήσεις για το τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία και για το τι προκάλεσε την έκρηξη» και με βάση τα ευρήματα των πραγματογνωμόνων, «έχουμε το δικαίωμα να πιστεύουμε» ότι κάποιο κάτι κρύβουν.
ΣΥΡΙΖΑ: Νέα, σοβαρότατα ερωτήματα
Με αφορμή το ντοκιμαντέρ για το δυστύχημα των Τεμπών, το Γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ζητά απαντήσεις σε τέσσερα κρίσιμα ερωτήματα, απευθυνόμενος στην κυβέρνηση. Σημειώνει ότι αποδεικνύεται η ύπαρξη εύφλεκτου υλικού, το οποίο προκάλεσε την έκρηξη, αλλά και ότι υπουργείο και εταιρεία «δεν έκαναν τίποτα, δεν είπαν τίποτα, δεν προέβησαν σε καμιά ουσιαστική κίνηση, για ένα θέμα που αφορούσε την ασφάλεια χιλιάδων ανθρώπων, καθημερινά», γεγονός που οδήγησε στην τραγωδία.
Ακολουθεί η ανακοίνωση του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης
Τέσσερα εγκλήματα ζητούν απάντηση
Όσα αποκάλυψε η δημοσιογραφική έρευνα για την τραγωδία των Τεμπών στο ρεπορτάζ του Mega το βράδυ της Τετάρτης, εγείρουν νέα, σοβαρότατα ερωτήματα που ζητούν άμεση απάντηση από την κυβέρνηση και κάθε αρμόδιο.
Και μετράμε εγκλήματα:
Έγκλημα πρώτο: Όλοι γνώριζαν για την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά κανένας δεν έκανε τίποτα. Η άρνηση της Hellenic Train να υπογράψει, όπως είχε υποχρέωση, τις ετήσιες συμβάσεις για τη χρήση του δικτύου, αποδεικνύει πως όλοι – με πρώτο το αρμόδιο Υπουργείο – γνώριζαν τα προβλήματα. Το Υπουργείο και ο τότε Υπουργός - ο Κ. Καραμανλής, που ωρυόταν εντός Βουλής όταν κλήθηκε να απαντήσει για ζητήματα ασφαλείας - είχαν ενημερωθεί για όλη την κατάσταση, τόσο για την άρνηση της Hellenic Train να υπογράψει τη σύμβαση, όσο και για τα εξώδικα και τις καταγγελίες των εργαζομένων. Και δεν έκαναν τίποτα, δεν είπαν τίποτα, δεν προέβησαν σε καμιά ουσιαστική κίνηση, για ένα θέμα που αφορούσε την ασφάλεια χιλιάδων ανθρώπων, καθημερινά. Και κάπως έτσι φτάσαμε στην τραγωδία της 28ης Φεβρουαρίου...
Έγκλημα δεύτερο: Όπως αποκάλυψε και το ρεπορτάζ, είναι πλέον σαφές πως η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε, παράνομα, εύφλεκτα υλικά. Εύφλεκτα υλικά που σχημάτισαν τη μπάλα φωτιάς μετά τη σύγκρουση, που στοίχισε τη ζωή σε άγνωστο αριθμό από τα 57 συνολικά θύματα.
Και ρωτάμε:
α) Ποιος ήταν ο τελικός παραλήπτης των υλικών που προορίζονται για νοθεία καυσίμων (ξυλόλιο, τουλόλιο, βενζόλιο), τα οποία μετέφερε παράνομα η αμαξοστοιχία;
β) Η καταστροφή των κρίσιμων αποδεικτικών στοιχείων (βιντεοληπτικό υλικό, καταγραφείσες συνομιλίες μεταξύ των οδηγών και του σταθμάρχη, αλλά και μεταξύ των υπηρεσιακών παραγόντων και των πυροσβεστών που επιχειρούσαν), καθώς και το άμεσο μπάζωμα του τόπου του εγκλήματος, μήπως έγιναν για την "εξαφάνιση" της συγκεκριμένης μεταφοράς;
γ) Ποιος είναι ο επιχειρηματίας στον οποίο προορίζονταν τα υλικά που μεταφέρονταν παράνομα με τη μοιραία αμαξοστοιχία; Γιατί και ποιος τον καλύπτει;
Έγκλημα τρίτο: Ας επαναλάβουμε το ερώτημα: Ποιος και γιατί αποφάσισε -και μάλιστα εν κρυπτώ - το μπάζωμα του χώρου του εγκλήματος; Γιατί κρατήθηκε μυστική η περίφημη σύσκεψη; Για πόσο ακόμα ο κ. Μητσοτάκης θα καλύπτει τους εμπλεκόμενους με δικαιολογίες που δεν πείθουν κανένα;
Έγκλημα τέταρτο: Η περίφημη μονταζιέρα. Όλο το πανελλήνιο γνωρίζει πλέον τόσο το αίσχος των χαλκευμένων, μονταρισμένων συνομιλιών που αποσκοπούσαν στο να υποδείξουν ως μοναδικό ένοχο τον σταθμάρχη Λάρισας, στηρίζοντας τη θεωρία του «ανθρώπινου λάθους», στην οποία, ακούραστα συνεχίζει να επενδύει η κυβέρνηση Μητσοτάκη και η Νέα Δημοκρατία. Γνωρίζουμε επίσης για τα 11 λεπτά παύσης, ένοχης σιωπής, που κάνουν τους δικηγόρους των οικογενειών των θυμάτων να θεωρούν βάσιμα πως κάποιοι έσπευσαν να εξαφανίσουν ηχητικά ντοκουμέντα. Ούτε γι' αυτά θα απαντήσει κανείς;
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ δεν θα σταματήσει, ούτε τώρα ούτε ποτέ, να θέτει τεκμηριωμένα ερωτήματα για το έγκλημα των Τεμπών. Θα στέκεται πάντα στο πλευρό των συγγενών, που ζητούν δικαίωση και απαντήσεις στα «γιατί» της τραγωδίας. Η κυβέρνηση, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, οι πρώην και οι νυν υπουργοί του, οφείλουν να λογοδοτήσουν, και θα αναγκαστούν, στο τέλος, να το πράξουν.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας