Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οδηγώ και δεν σκέφτομαι κι είν’ αυτό επικίνδυνο

Αμέλεια και μέθη είναι οι δύο κυριότερες αιτίες των θανατηφόρων τροχαίων στην Ελλάδα

ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ

Οδηγώ και δεν σκέφτομαι κι είν’ αυτό επικίνδυνο

  • A-
  • A+

Η μάστιγα των τροχαίων δυστυχημάτων που κάθε χρόνο σκορπά τον θάνατο σε εκατοντάδες ανθρώπους και διαλύει τη ζωή άλλων τόσων χιλιάδων που τραυματίζονται είτε βαριά είτε ελαφριά ήρθε για άλλη μια φορά στην επιφάνεια μετά τον πρόσφατο χαμό συνολικά πέντε νέων σε δύο τροχαία, σε Πάτρα και Αθήνα.

Δύο τροχαία που με τον πιο τραγικό τρόπο επιβεβαιώνουν τη θλιβερή επίδοση που -σύμφωνα με έρευνα της Eurostat- κατέχει η χώρα μας, να βρίσκεται πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στους θανάτους νέων των 28 χωρών της Ε.Ε. από τροχαία δυστυχήματα.

Συγκεκριμένα, όπως γνωστοποιήθηκε στα τέλη του φετινού Ιουλίου στην Ευρώπη, το 31% των θανάτων από τροχαία αφορά νέους ηλικίας μεταξύ 15 και 29 ετών, ενώ στην Ελλάδα από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο το 39% των θανατηφόρων τροχαίων αφορούσε νέους 15 ως 35 ετών.

Στοιχεία-σοκ

Στη χώρα μας, σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Τροχαίας Αστυνόμευσης του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, τα τροχαία συμβάντα αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου για τους νέους από 15 έως 29 ετών, ενώ είναι δεύτερη για τις ηλικίες 5 έως 14 και τρίτη για τις ηλικίες 30 έως 44 ετών.

Ολα -δε- τα ανωτέρω συμβαίνουν, παρόλο που το σύνολο των τροχαίων μειώθηκε κατά 8,8% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014.

Ομως τα ατυχήματα που χαρακτηρίζονται «σοβαρά» και «θανατηφόρα» αυξήθηκαν κατά 3,8% και 8,3% αντίστοιχα, ενώ αντιθέτως τα «ελαφρά» μειώθηκαν κατά 10,9%.

Ετσι, δεν είναι περίεργο που η Ελλάδα, βάσει των στοιχείων της Eurostat για τα θανατηφόρα τροχαία, κατέχει την τρίτη θέση ανάμεσα στους 28 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, μετά τη Ρουμανία και τη Λιθουανία.

1. Η κυριότερη αιτία των δυστυχημάτων, σύμφωνα με αξιωματούχους της Διεύθυνσης Τροχαίας Αστυνόμευσης, είναι η αμέλεια των ίδιων των οδηγών. Η κατάταξη των αιτίων στα επίσημα στοιχεία γίνεται βάσει των παραβάσεων του ΚΟΚ, όμως στις περισσότερες περιπτώσεις ο ανθρώπινος παράγοντας και η ασύνετη οδήγηση είναι οι κυριότερες αιτίες των τροχαίων δυστυχημάτων.

Χαρακτηριστικό είναι ότι στα συνολικά 328 θανατηφόρα τροχαία που έγιναν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2015, σε ποσοστό 28,7% αποδίδονται σε αίτια αναφερόμενα στον οδηγό του οχήματος, το 38,7% ερευνάται ακόμη και το υπόλοιπο 32,6% οφείλεται σε: κίνηση στο αντίθετο ρεύμα (9,5%), στην απόσπαση προσοχής οδηγού (6,1%), σε αίτια αναφερόμενα σε πεζούς (6,1%), υπερβολική ταχύτητα (4,6%), στην παραβίαση προτεραιότητας (4,0%), σε αίτια αναφερόμενα στην οδό και τον καιρό (0,9%), παραβίαση σηματοδότη (0,6%), σε αίτια αναφερόμενα στο όχημα (0,3%) και σε αντικανονικό προσπέρασμα (0,3%).

Αξίζει ακόμη να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη το 2012 και παρουσιάστηκε σε εκδήλωση για την οδική ασφάλεια στα Χανιά, τα τελευταία 50 χρόνια από τροχαία στην Ελλάδα είχαμε 120.000 νεκρούς, 350.000 αναπήρους και 2 εκατομμύρια τραυματίες, ενώ την ίδια χρονιά έρευνα της Ε.Ε. ανέφερε ότι το ετήσιο οικονομικό κόστος από τις επιπτώσεις των τροχαίων στη χώρα εκτιμάται στα 14 δισεκατομμύρια ευρώ. Υπολογίζεται χαρακτηριστικά ότι ένας βαριά τραυματίας στοιχίζει γύρω στις 30.000 ευρώ ετησίως και ένας ελαφρά γύρω στις 3.000 ευρώ.

2. Σημαντικός παράγοντας στην πρόκληση τροχαίων θεωρείται η μέθη, αφού σύμφωνα με έρευνες επιστημονικών φορέων και διασταύρωση στοιχείων που αντλήθηκαν από τα Εργαστήρια της Αστυνομίας -όπου καταλήγουν τα δείγματα αίματος από τα τροχαία ατυχήματα- προκύπτει ότι αυτά αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου σε ηλικίες 19-39 ετών, ενώ πάνω από το 50% οφείλεται στην κατανάλωση αλκοόλ και άλλων ουσιών.

Χαρακτηριστικά, παλιότερη παγκόσμια έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας ανέφερε ότι στο διάστημα 1995–1997 το 41% των εμπλεκομένων στην Ελλάδα σε τροχαία είχε κάνει προηγουμένως χρήση αλκοόλ, ενώ μελέτη που διεξήχθη το 2011 στην κεντρική Μακεδονία και δημοσιεύτηκε στο ιατρικό περιοδικό «Ιπποκράτεια» ανέφερε ότι το 64,4% όσων ενεπλάκησαν σε θανατηφόρα τροχαία και βρίσκονταν κάτω από την επήρεια αλκοόλ ήταν ηλικίας 15–44 ετών.

Τι προβλέπει ο νόμος

Κατά τον νόμο ένας οδηγός θεωρείται ότι βρίσκεται υπό την επήρεια αλκοόλ, όταν το ποσοστό οινοπνεύματος στον οργανισµό του είναι από 0,50 γραµµάρια ανά λίτρο αίµατος ή πάνω από 0,25 χιλιοστά του γραμμαρίου, ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα. Τα όρια αυτά μπορούν να ξεπεραστούν με ένα μεγάλο (500 ml) ποτήρι μπίρας, με 200 ml κρασί ή 55 ml ουίσκι ή βότκα.

Τα επίπεδα, όμως, της επίδρασης στον οργανισμό δεν εξαρτώνται μόνο από την ποσότητα του αλκοόλ, αλλά και από δεκάδες άλλους παράγοντες, όπως η κούραση, το φαγητό, η ψυχική διάθεση, η ώρα της ημέρας, το μπάνιο, ο ήλιος, το κάπνισμα, τα φάρμακα, οι παθήσεις που προϋπάρχουν, η σωματική κατάσταση κ.λπ.

Πώς επιδρά το αλκοόλ

Κατά την οδήγηση, σύμφωνα με τις έρευνες, η ύπαρξη αλκοόλ στο αίμα επιδρά στα ακόλουθα:

•Χρόνος αντίδρασης: τα χαμηλά αντανακλαστικά μειώνουν τον χρόνο αντίδρασης σε μια έκτακτη περίσταση.

•Οραση: η λειτουργία των μυών των ματιών επιβραδύνεται, συμβάλλοντας σε θολή εικόνα και επηρεάζοντας την αντίληψη των χρωμάτων (ακόμη και από 0,2%).

•Παρακολούθηση της διαδρομής: επηρεάζεται σημαντικά η δυνατότητα αντίληψης της θέσης των άλλων οχημάτων, της διαχωριστικής γραμμής των δύο ρευμάτων, των λωρίδων και των σημάτων κυκλοφορίας.

•Συγκέντρωση: μειώνεται η δυνατότητα προσήλωσης στην οδήγηση και αυξάνεται η αίσθηση υπνηλίας.

•Κρίση και αντίληψη: η κατασταλτική επίδραση του αλκοόλ επηρεάζει τη δυνατότητα λήψης αποφάσεων και εκτίμησης των κινδύνων.

•Συντονισμός: η οδήγηση επηρεάζεται από την αδυναμία συντονισμού των ματιών, χεριών, ποδιών.

Κατά μέσον όρο η αλκοόλη αποβάλλεται από τον οργανισμό μόλις κατά 0,1‰ ανά ώρα. Εάν, για παράδειγμα, κάποιος πιει αρκετά και φτάσει στο 1,3‰, για να μειωθεί κάτω από 0,5‰, που είναι το νομικό όριο, θα πρέπει να περάσουν εννιά ολόκληρες ώρες, ενώ για να ανακτήσει πλήρως την ικανότητα οδήγησης (0,0‰), τότε πρέπει να περάσουν 13 ώρες.

Εκτός όμως από τις συνέπειες που έχει στην ποιότητα ζωής ενός ατόμου που έχει εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα, η παραβίαση του ορίου αλκοόλ μπορεί να έχει σημαντικές νομικές και οικονομικές επιπτώσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι -ακολουθώντας το πνεύμα το νόμου- το σύνολο σχεδόν των ασφαλιστήριων συμβολαίων δεν καλύπτουν τις ζημιές που προκαλούνται όταν ο οδηγός -κατά τον χρόνο του ατυχήματος- βρίσκεται σε κατάσταση μέθης.

Μεθυσμένη πολιτεία

Αρκετές φορές στο παρελθόν, από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη έχουν εξαγγελθεί μέτρα για την καταπολέμηση της οδήγησης σε κατάσταση μέθης, όμως στη συνέχεια σταδιακά αυτά εξασθενούν και οι έλεγχοι μειώνονται, με συνέπεια αρκετοί να εκφράζουν την άποψη ότι πρόκειται κυρίως για εισπρακτικό «σαφάρι» που απέχει κατά πολύ από τη λήψη ουσιαστικών μέτρων και την ενημέρωση των πολιτών για τις συνέπειές της.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, το 2013 ελέγχθηκαν 1.798.898 οδηγοί από τους οποίους 49.344 (ποσοστό 2,7%) βρέθηκαν ότι οδηγούσαν μεθυσμένοι, ενώ τον επόμενο χρόνο ελέγχθηκαν 1.811.108 άτομα, από τα οποία 29.597 (1,6%) ήταν μεθυσμένα.

Το πρώτο εξάμηνο φέτος διαπιστώθηκε ότι μεθυσμένοι ήταν 12.693 οδηγοί και -όπως αναφέρεται- σημειώθηκε μείωση της τάξης του 12,2%, αφού πέρσι στο ίδιο διάστημα είχαν βρεθεί ότι οδηγούσαν υπό την επήρεια του αλκοόλ 14.459 άτομα.

Αξίζει ακόμα να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Τροχαίας Αστυνόμευσης του υπουργείου, οι ώρες κατά την οποίες σημειώνονται τα περισσότερα τροχαία είναι μεταξύ 5 το απόγευμα και 9 το βράδυ και αμέσως μετά τα μεσάνυχτα μέχρι τις 7 το πρωί της επομένης ημέρας.

Το κατά πόσο διεξάγονται αυτές τις ώρες αυξημένοι έλεγχοι και αν αυτοί γίνονται κοντά σε νυχτερινά κέντρα διασκέδασης και μπαρ, δεν είναι γνωστό.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ξεχασμένος μεν, ανελέητος δε ο «Μολώχ της ασφάλτου»
«Λίγο η ζέστη, λίγο οι πολιτικές εξελίξεις, λίγο οι φωτιές, όχι δηλαδή ότι χρειαζόταν και πολύ, τα ΜΜΕ εξαφάνισαν το θέμα των τροχαίων εγκλημάτων από τη θεματολογία τους. Ετσι ξεκινά το πιο πρόσφατο ποστ στη...
Ξεχασμένος μεν, ανελέητος δε ο «Μολώχ της ασφάλτου»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Η ατιμωρησία θερίζει ζωές
Στην πεζογέφυρα της Κηφισίας, στο ύψος της οδού Στεφάνου Δέλτα, είναι ζωγραφισμένη μια λευκή πεταλούδα. Συμβολίζει την ψυχή ενός έφηβου αγοριού, του Σόλωνα. Ωστόσο, και σε άλλα σημεία των δρόμων της Ελλάδας...
Η ατιμωρησία θερίζει ζωές
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εμπειρογνώμονες ερευνούν τις αιτίες της καραμπόλας
Τροχαία από τη μια και υπουργείο Υποδομών και κοινοπραξία από την άλλη μεταθέτουν ο ένας στον άλλο τις ευθύνες για τις συγκρούσεις 35 αυτοκινήτων την Παρασκευή στο Σχηματάρι, που κόστισαν τη ζωή της 27χρονης...
Εμπειρογνώμονες ερευνούν τις αιτίες της καραμπόλας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σοβαρό τροχαίο με μία νεκρή στη λεωφόρο Σουνίου
Τροχαίο δυστύχημα, στο οποίο μια ηλικιωμένη γυναίκα έχασε τη ζωή της, ενώ τραυματίστηκαν ακόμη δύο άτομα σημειώθηκε στη λεωφόρο Αθηνών–Σουνίου. Το ΙΧ στο οποίο επέβαινε η γυναίκα βγήκε από την πορεία του και...
Σοβαρό τροχαίο με μία νεκρή στη λεωφόρο Σουνίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το 3,5% του ΑΕΠ πληρώνουμε κάθε χρόνο για τα τροχαία
​Ανθρώπινη αλλά και οικονομική αιμορραγία προκαλούν τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα. Από τα επίσημα στοιχεία, την περίοδο 2000-2015, σε 245.404 συμβάντα άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο 22.374 άτομα,...
Το 3,5% του ΑΕΠ πληρώνουμε κάθε χρόνο για τα τροχαία
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δύο νέοι νεκροί σε τροχαίο στην Ηλεία
Δύο νέοι άνθρωποι, ένας 30χρονος και μια 23χρονη, έχασαν τη ζωή τους τα ξημερώματα του Σαββάτου σε τροχαίο δυστύχημα που σημειώθηκε στην παλιά εθνική οδό Πατρών-Πύργου, στο ύψος της Νέας Μανωλάδας στην Ηλεία....
Δύο νέοι νεκροί σε τροχαίο στην Ηλεία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας